Flyga med cykel?

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Flyga med cykel?

Post by patrik » 24 Dec 2008 22:59

Är just nu i NY och funderar lite på att köpa med mig en cykel hem. Någon som har erfarenhet av att flyga med hoj? Reser med JET airways.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 24 Dec 2008 23:07

en kompis åkte hem med cykel utan problem. vet dock inte vilket flygbolag det var.
Den var inpackad i kartong kan tilläggas.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 24 Dec 2008 23:09

Arvid Svensson här på forumet tror jag tog hem en ram för inte allt för länge sen.
Fanns en tråd uppe också.
Sök så har du säkert lite info i den...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 24 Dec 2008 23:35

Det beror nog lite på vilket flygbolag du flyger med. Jag har förvisso bara två erfarenheter av att flyga med cykel...

Den första var 2001 då jag fick för mig att jag skulle bli BMX-proffs. Jag köpte en bmx i Chicago som jag packade ner i en kartong osv. Det slutade med att Delta tjafsade så mycket ang. den där förbannade cykeln vid incheckningen att jag missade deras flight. Efter mycket tjafs så bokade dom om mig på en flight med SAS. SAS tog $120 för att ta med cykeln på planet. Det slutade med att dom ropade upp mitt namn i högtalarna över hela O'Hare och hävdade att jag hade 2 min på mig att infinna mig på planet. Något BMX-proffs blev jag aldrig.

Andra erfarenheten av att flyga med cykel var i somras när jag begav mig till Paris. Då flög jag med Norwegian. Dom ville ha 370:- per resväg, men dom glömde bort att debitera mig den kostnaden. Jag vred styret, plockade bort pedalerna och slog in cykeln i två barnvagnspåsar, sen var dom nöjda. När jag skulle hem från Paris så var dom lite jobbiga, jag fick följa med in på något lager och svara på en massa frågor. Hade jag preparerat ramen med någonting, hade jag byggt cykeln själv, hade jag gömt bomber i rören osv. Det tog lite tid. Och det slutade med att dom ropade upp mitt namn i högtalarna på Charles De Gaulles och hetsade mig om att planet snart skulle dra utan mig.

Så min erfarenhet är att det beror lite på flygbolaget. Norwegian var hur smidiga som helst, SAS var också smidigare, men dyra.

Hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Post by hejdå » 24 Dec 2008 23:39

Sterling är döda nu, jag har tagit cykeln med sterling, av med pedalerna och barnvagnspåse på blev av med 350 kronor enkel väg. Det brukar finnas information på hemsidor om inte annat kan man ringa och fråga.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 25 Dec 2008 01:24

Min gamla polare från roadracingsvängen köpte en 250, dvs en MC, när hans avdelning åkte på mässa i USA. De slaktade hojen på hans hotellrum och spred ut delarna på alla kollegor. Allt utom motorn gick hem med samma flyg. Det var en del gnäll om soppatanken, men det gick.
Så kan man få med en MC kan man få med en vanlig jonne också. :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Dec 2008 10:38

boon wrote:Arvid Svensson här på forumet tror jag tog hem en ram för inte allt för länge sen.
Fanns en tråd uppe också.
Sök så har du säkert lite info i den...
Jag flög hem med SAS/United och fick ha två resväskor á 25kg + handbagage. Framgaffeln i incheckat bagage och ramen checkade jag in inlindad i bubbelplast. Tänk på att det är snävare regler på inrikesflyg i USA. Jag flög NYC-Chicago-Denver-Chicago-NYC-STHLM med ramen :)

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 27 Dec 2008 01:56

Tack för tipsen!

Få se om jag hittar något som jag bara måste ha med mig hem, så att det är värt krånglet. Eller snarare, det eventuella krånglet. Har fortfarande inte besökt Brooklyns fixieaffärer..

The_JJ
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2008 22:43

Post by The_JJ » 29 Dec 2008 09:40

Hur funkar ersättning vid en eventuell förlust av cykeln via flyget?

hejdå

Post by hejdå » 05 Jan 2009 18:49

The_JJ wrote:Hur funkar ersättning vid en eventuell förlust av cykeln via flyget?
kanske ska ta upp den frågan med ditt försäkringsbolag eller flygbolag?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 07 Jan 2009 01:41

"Det beror nog lite på vilket flygbolag du flyger med."

Word!

Brittish Airways tog 0 kronor för att jag tog med en extra cykelväska (24kg) på planet till NZ. Cathay Pacific ville ha ca 40 euro PER KILO NZ->Hong Kong och ytterliggare 40 euro / kilo NZ->ARN, alltså väldigt mycket pengar.

Tog första bästa fraktfirma i NZ och de skickade hem cykeln för 3500 sek, klart överkommligt. (Stor cykelväska på 37 kilo).

Men kolla innan med flygbolaget vissa har riktigt sviniga priser för att ta med övervikt (säkert grundat på något vettigt men ändå).

/Fredde

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 07 Jan 2009 02:37

fredde.se wrote:Cathay Pacific ville ha ca 40 euro PER KILO NZ->Hong Kong och ytterliggare 40 euro / kilo NZ->ARN, alltså väldigt mycket pengar.

/Fredde
Cathay Pacific flög jag med en gång också.
"Det blir 16 000:- för övervikten." Sa de vid incheckningen.

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 22 Jan 2009 20:01

Hoppas det inte blir nåt sånt knas när man ska till grekland i sommar med hojen...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Jan 2009 20:50

Prince of the rodeo wrote:Hoppas det inte blir nåt sånt knas när man ska till grekland i sommar med hojen...
Du slipper allt knas om du kollar med flygbolaget innan ;)

/Fredde

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 22 Jan 2009 21:02

Någon som har en väska att stoppa ner cykeln i till uthyrning under perioden 16:e feb - 3:e mars? Delta vill ha $170 av mig för en enkel resa och det gillar jag inte riktigt, så min plan är en cykelväska som incheckning och budväskan med kläder som handbagage.
Cogs 'n Kegs

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 22 Jan 2009 21:48

Bubblan wrote:Någon som har en väska att stoppa ner cykeln i till uthyrning under perioden 16:e feb - 3:e mars? Delta vill ha $170 av mig för en enkel resa och det gillar jag inte riktigt, så min plan är en cykelväska som incheckning och budväskan med kläder som handbagage.
Jag har en mjuk väska som inte skyddar så mycket du kan få låna gratis av mig. Du kan säkert stoppa in lite extra kartong i sidorna så skyddar det lite bättre. Men jag gissar att det är en hård väska du är ute efter.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 23 Jan 2009 17:36

calavera wrote:
Bubblan wrote:Någon som har en väska att stoppa ner cykeln i till uthyrning under perioden 16:e feb - 3:e mars?
...
Jag har en mjuk väska som inte skyddar så mycket du kan få låna gratis av mig. Du kan säkert stoppa in lite extra kartong i sidorna så skyddar det lite bättre. Men jag gissar att det är en hård väska du är ute efter.


Hård eller mjuk spelar inte någon större roll. Jag är inte så kräsen. Tack för erbjudandet, Calavera, men det hann lösa sig.
Cogs 'n Kegs

Post Reply