Azorerna - Volcano ridin'

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
Cc

Azorerna - Volcano ridin'

Post by Cc » 04 Sep 2012 09:10

Tog en vända till Azorerna ( en samling av öar som ligger strax 2 timmars resa utanför Portugals sydvästra kust ) för ett par år sedan och ska nu dit igen i höst.

Känns som att hela ön är uppbyggd som en stor jävla velodrom! :D
Antingen packar man med hojen, eller så går det att hyra på ön ( men hyr man så är risken för växlat ganska stort !) precis som att det mesta
andra saker kan hyras.

Ön är ca 10-15 mil runtom men med sjukt olika höjningar och terränger, i vissa fall är det så pass brant att det mer liknar stigningarna dom kör i norra spanien när man kör landsväg. Vägarna skulle man dock kunna önska mer av skulle jag säga, men uppåt i bergen så är det mindre befolkat vilket gör att vägarna inte tagit lika mycket stryk som nere vid städerna och jordbruken.

Även om stigningarna är brutala så är det lätt värt utsikten! Samtidigt så är det väldigt plant på många sträckor, det beror mycket på om man tar kustsidan med långsidorna av ön, eller om man vill upp på den sluttande kortsidan, anatomin av ön är pga det är vulkanöar, svarta berg, svart sand, 30 grader varmt in till oktober typ runt 25 i vattnet. OBS! dom kör bara resor dit mellan april och oktober för att ens semester inte ska riskera att regna bort.

Det är för det första relativt billigt med resan, jag la ut ca 3000 kr och fick då detta i priset: Flyg ToR från Kastrup med solresor, ( flyger även från Arlanda med samma bolag ), boende på tre-isch stjärnigt mindre hotell nära stranden, eget dubbelrum, kök samt badrum och pool, frukostbuffé ingick även den. Flygbolaget fixar med transfer, var det ngt problem så fanns det även ett kontor i staden som låg närmast mitt hotell där man kunde ställa frågor, få ersättning om ngt fuckade up sig etc.

Sen kan man ju lägga ut cash på annat man vill göra, det är relativt billigt att käka, dricka, röka och ta sig runt, ett packe lucky strike 17 kr, en flarra rosé från deras lokala tillverkning 25 spänn / 2 liter isch. 13 spänn för att åka buss i princip hur långt som helst runt ön san miguel som jag befann mig på, man kan även ta färja över till de andra öarna. Sen finns det mycket annat mer turistigt man kan hitta på som är lite dyrare, typ delfindyk/valsafari, bergsvandring/busstur etc.

Gillar man att köra ngn form av cross eller MTB så går det säkert också att hyra i städerna, men antar att dom är lite kinkiga om man ska köra hyrhoj riktigt hårt i i sluttningarna.

Det man får se upp med...:#1. Bilar! När man befinner sig i de större städerna på San Miguel så kör folk som fan, dom har i princip inga ordentliga trottoarer eller cykelvägar och dom parkerar i princip överallt. #2 Hundar! I denna Ö-kultur så låtar man hundarna vakta husen, UTANFÖR grindarna till sina hus... Var ganska lugnt när man passerade förbi dem gåendes och oftast på hoj och med bil, men man kan ju aldrig va helt säker på byrackor.

Sist men inte minst. #3 Om du ska off road eller längst upp och snirkla bland bergen så finns det sjukt mycket boskap som är deras främsta export, alltså som i sjukt mycket kossor och tjurar överallt.

Förutom allt detta så är befolkningen jävligt trevlig och hjälpsam vartän du befinner dig, dom är dock skitdåliga på engelska samt även spanska, det är just i princip bara portugisiska som gäller med lokalbefolkningen.

Happy travel, happy riding. // Fridens Cc

Post Reply