Hemstad nr 2: Berlin!

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
Gustaf
Posts: 43
Joined: 15 Apr 2008 14:52

Hemstad nr 2: Berlin!

Post by Gustaf » 31 Oct 2008 16:23

Så har jag lyckats ta mig samman och skriva lite om min för tillfället nya hemstad; Berlin.

Image

Är skrivet lite om stadens alla cykelbutiker( tack simon), men verkar inte som någon har skrivit om staden. Har flyttat hit för ca en månad sedan, och börjar klimatisera mig med staden och tyskarna...och tyskan.

Det man först o främst ska säga om staden är att den är lika delar malmö, köpenhamn och stockholm sammanpackat i en smältdegel av hypermodernt o saker som borde rivas eller möglar bort. Tysklands "kulturhuvudstad" med ung 6000 gallerier och minst det dubbla konstnärer. Det är oehört många ungdomar överallt vilket innebär ett galet stort utbud av barer och kafeer, där frukost-tallrikar serveras till 16 varje dag typ. Nämnde jag att det är billigt att bo också?

Och överallt danskar danskar og adder danskar...

Nåja över till det väsentliga: cyklar!
Då cykelbutiker är mer eller mindre kartlagt, hoppar jag över de största. Har lyckats hittat några andra intressanta handlare, återkommer med bilder o reportage (hittade en handlare som sålde egenbyggd(?) bancykel för 599Euro)....

Fixiecyklare finns det många av här i staden,fixedgearberlin.ning.com är det stora forumet med 240 medlemmar, några mer aktiva än andra. Folk verkar vara ganska hardcore, inga hipsterbikes eller posers, utan de tar det seriöst.
Vilket gör en lite nervös skandinav med vana från snälla malmö ännu mer nervös. Cyklandet går snabbt, hårt och med viss portion dödsförakt. Trafiken är här mycket, bilar kör snabbt, det är många bilar och tillika filer, som gör filbyten ibland måste ske utan alldeles för mycket tankearbete. Det är ju om man inte håller sig till cykellederna, som är många oc h långa men en hel del är i dåligt skick oc h gör att man ibland tar risken hos bilarna, istället för att paja kullager eller framgaffel. Dessutom finns det alldeles för många gator med stora stora kullerstenar...hack hack hack hack.

Däremot blir många av de större gatorna (3 filer) typ tomma på trafik sena nätter. Det är en fröjd att ligga och ge allt man har över långa breda gator utan att behöva bekymra sig så mycket över trafiken, ända fram till nästa ljus dvs...

Hursomhelst är Berlin allt vad man kan önska sig i cykelväg, stadstrafik med döden i vitögat och större breda gator med möjlighet att cruisa runt lite.
Jag älskar varje sekund av det, även om jag lyckats åka på massor med punkor pga alla som slänger runt sina flaskor när de är urdruckna, men i det hela är det grymt! Har aldrig fått så mycket ut av min cykling, man flyger fram på gatorna och mellan bilarna.

Det är inte så många bilder av mig själv, har lyckats glömma kamera varje gång, men fick några bilder tagna med mobilen, så ursäkta kvaliteten.

Den som kommer förbi Berlin, hör av er, jag är alltid öppen för att stå och småfingra i cykelbutiker och dricka öl. Har för tillfället bara en cykel till förfogande så tyvärr ingen tandem, men har en ny på g, så senare i höst/vinter....då jävlar!

Återkommer i en senare post med mer bilder av folk och lite roligt cyklande. Until then; håll till godo!

Image

Image
Galen tysk med pursiut
Image
Lite svårt att se, men en Hufnagel! Ägaren kände Hufnagel själv..
Image
Techno överallt

Image
Det är förbjudet med racercykel i lekparken

Image[/url]
Last edited by Gustaf on 31 Oct 2008 16:45, edited 1 time in total.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 31 Oct 2008 16:30

edit: bilderna fixade.

bliev sugen på en tripp ner genom europa i vår, bla berlin.
verkar vara en grym stad :)
Last edited by boon on 31 Oct 2008 17:01, edited 1 time in total.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf
Posts: 43
Joined: 15 Apr 2008 14:52

Post by Gustaf » 31 Oct 2008 16:47

Tack!

jag lyckades också lösa det efter lite pill.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 03 Mar 2009 15:28

Befinner mig i Berlin för tillfället. Har inte haft tid att springa på några cykelbutiker ännu, men man ser cyklar på stan titt som tätt, mest conversions dock. Här kommer en färglad skapelse:
Image

Post Reply