Min nya hemstad, för andra gången. Barcelona flytt-rapport.

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Min nya hemstad, för andra gången. Barcelona flytt-rapport.

Post by dan » 08 Oct 2008 15:50

Jag har under många år verkligen tyckt väldigt bra om Barcelona. Jag åkte hit första gången 2001 tror jag. Då enbart med visioner om underbara skate-spots och förhoppningar om att se skateboardproffs livs levande i sin rätta miljö. Efter årliga en-veckas-besök, så sökte jag mig in på en konstskola här i Barcelona, det var 2006. Vilken jag tog mig in på och läste vid under 6 månader. Av någon icket-förklarbar anledning flyttade jag då hem till den Norrlänska tundran. Men alltid har tanken funnits där, om att flytta tillbaka en dag. Göra det mer "på riktigt", om man kan säga så.

I söndags landade då jag, med mina två kompanjoner. Carbonhästen och Stålhästen, 20 växlar på ena och en på den andra. Efter att man gjort sig till rätta så var det då premiär för stålhästen igår. Hade endel ärenden att utföra och med nervösa ben tog jag mig ut på en av de större gatorna, skillnaden mellan Skellefteås gator och flerfiliga genomskärande gator i Barcelona är ganska så stora. Men det ordade sig och var mer lugnt än vad jag först trott. Fick bland annat köra hela Avigunda de Paral-lel, från Plaza de Sants hela vägen ned till havet. Fyra filer på var sin sida, en rondell med 6 filer i och säkert över 5 kilometer långt, i ständigt utförslut. Det var helt underbart kan jag säga, detta i +25 grader. Såklart med en av mina Fixedgear.se-påsar på ryggen.

Där efter åkte jag ut vid hamnen, stranden och tog lite bilder.

Image
Hamnen.

Image
Stranden.

Efter detta turistande så åkte jag till La Bicicleteria. Åkte förbi i måndags med, men då var det stängt. Idag hade jag dock mer tur:
-Hola, abierto?
-SI!

Inne i butiken "hängde" de tre ägarna, vilka enligt mig var typiska messengerkillar som växt upp med hard core-scenen. Två av dem talade bra Engelska, medans den ena killen hade det lite svårare. Vi pratade en hel del och jag pratade säkert en timma med "Fran" eller Fransesco som han egentligen heter. Otroligt trevlig och sympatisk kille, som tidigare jobbat som cykelbud här i BCN. Men som sagt upp sig för att öppna butiken. Butiken är väldigt liten, men den drivs av enorm kärlek till cykel, och uteslutande äldre prylar, med intriktning på Spanskt och Italienskt. De hade ett helt gäng ban-ramar och även några äldre landsvägare, massor av nav och styren. Även lite ylletröjor och endel kepsar. Bla en Banesto-keps som jag hoppas på att kunna roffa åt mig. Inte för att det var allt jag vill investera i, det finns iaf två kompletta cyklar som jag skulle kunna sätta ihop där. Efter en hel del pratade om allt från Alejandro Valverde till velodromen här i Barcelona så tackade jag för mig och gjorde upp om att vi skulle ses idag onsdag(idag). Jag ska dit och byta ut mitt drev bak och rikta om hjulen. Som de direkt såg att de var lite dåligt centrerade.

Image
La Bicicleteria

Image

Image

Image

Image

Väldigt fin och charmig butik som sagt.

Image

Jag kan inte säga annat än att jag var enormt nöjd min min första dag som fixiecyklist här i Barcelona. Nu har kaffet satt igång att verka och det är dags för nya äventyr.

Hasta Luego!
Amores bicis!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 08 Oct 2008 16:19

Inte alls avis på din nya bostadsort. Sjukt trevlig stad. Du får se till att inte missa Paradise Weekend 17-18-19 okt.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 09 Oct 2008 09:00

Det ska jag verkligen inte missa.
Amores bicis!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 09 Oct 2008 14:44

Jag hängde lite på MACBA igår kväll å spottade 2 fixies som gled förbi..
Dock inte dig Dan.
I Dalarnas djupa skogar..

hejdå

Post by hejdå » 09 Oct 2008 16:27

vad gøtt att se att bicecleterian har fått in lite mer grejer, när jag var där var det hyfsat tomt! trevliga killar och härligt entusiastisk känsla! Det är ju någon slags tävling nu helgen i madrid också, missa inte det!

(för mer info kolla div fixedgear bloggar och www.fixie-king.dk)

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 09 Oct 2008 22:58

Jon:
Var du där och såg på ljusshowen? Nej igår fick min cykel vila, dock var jag ute en sväng idag. Kanske du såg mig då? 8)

SimonBusk:
Jo tävlingen i Madrid känner jag till, Hell in South heter den, finns endel fina bilder från tidigare arrangemang på deras hemsida/blog:
http://www.trafficmutants.blogspot.com
Amores bicis!

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 24 Oct 2008 19:37

Jag drar till Barca på onsdag och undrar om det finns eller händer något nästa vecka jag inte borde missa?
Är också nyfiken på velodromen, var ligger den, kan man köra på den eller är det bara för lokala talanger?

Alla tips mottages med öppna armar,
Sönke

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 24 Oct 2008 22:34

Tjenare Sönke.

Vad som händer och om det händer något speciellt vet jag faktiskt inte. Inte just nu iaf, kan kolla om det är något på G. Men jag tror inte det, med tanke på att Paradise Weekend just passerat.

Vad gällande Velodromen så vill även jag dra och kika på den, cyklade förbi där idag. Men den var täckt pga något evenemang. Jag antar att jag även kan ta reda på när det tränas där. Då kan man iaf dra dit och kika lite. Dock får man inte köra på den utan licens, den är ansluten till UCI och då är det deras Pista-regler som gäller.

Självklart anser jag att du ska kolla in La Bicicleteria, kan tipsa om några streetbutiker, ett bra galleri och en av mina bästa restauranger. Annars är detta en perfekt stad att bara gå runt i och njuta av det gamla, dricka kaffe på pitoreska fik och bara titta på folk.

Jag går skola till 14 på dagarna, men ring mig ifall du vill ha lite guidning eller om vi bör dra till Velodromen tillsammans:

0034 671 358 449

//Dan
Amores bicis!

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 28 Oct 2008 20:10

Dan,

Jag vet inte ännu vilken dag jag får ledigt men jag har ditt nummer och hör av mig om det blir tid över. Hoppas att få ta en tiit på velodromen med dig.

Sönke

Post Reply