Sulawesi

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Sulawesi

Post by långan » 09 Jan 2012 09:55

Ja... Nån som har erfarenhet av cykling på Sulawesi? Främst norra delen. Ska åka dit och dyka om några veckor och tänkte kanske att det lär finnas cykling också. Jag antar att det handlar mest om MTB och då kanske det finns ett bättre forum att fråga på, men jag gillar er bättre här och det finns väl några här som tycker det är skoj med skog också. Har någon tips? :roll:

Tackor och bockar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sulawesi

Post by Fredde » 13 Jan 2012 12:06

Har aldrig varit där men jag svarar ändå! :) I den delen av världen är det oftast svårt att få tag på en vettig cykel (för jag antar att du inte tar med egen om du ska dyka).

Jag har cyklat på ön bredvid och då fick jag tag på en guide på nätet och lånade en cykel av honom, kan maila honom och fråga om han vet något om Sulawesi.

Ska du boka någon "cycling-tour" eller liknande så be att få se bilder från tidigare turer och kolla vad för cyklar de erbjuder så kan man få en bra uppfattning om vad som väntar, vilket oftare är kuperad grusväg än skitfet singeltrack.

Verkar vara ett spännande resemål, vilka dykspots är de bästa och vad bruka man se?

Kolla med Scand här på forat han har bra koll på sydostasien.

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Sulawesi

Post by långan » 13 Jan 2012 12:25

Jag har aldrig varit på Sulawesi och har bara haft dykcert i drygt ett år och då ska tilläggas att det är lika länge sedan jag dök sist. Då var det på på Gili Islands utanför Lombok. Dök även lite runt Komodo fast då bara DSD (utan cert).
Nu ska vi börja på ön Bunaken som sägs vara väldigt bra. Beroende på årstid kan man se ganska mycket spännande. Valhaj är ju en dröm...
Sen är tanken att försöka ta sig till Pulau Togean. Har dock inte planerat så mycket än. Tar det som det kommer!
Om indonesien ska besökas kan jag gladeligen rekomendera Flores. Staden Labuanbajo är skitmysig och man åker på båtutflykter och kikar på stora stora ödlor på Komodo. Vi snorklade med Manta-rockor och hade man haft dykcert sägs det vara fint som snus däromkring. Dock ganska mycket kluriga strömmar... Får se om vi åker dit i år igen.
Jag är inte väldigt erfaren när det gäller mtb och tanken är att tjejen ska med så alltför avancerat bör det inte vara.
Tack för svaret!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sulawesi

Post by Fredde » 13 Jan 2012 13:03

Verkar ju finnas mycket bra dykning där omkring. Jag dök endel på Borneos östsida (åt Sulawesi-hållet) och dykningen där var grymt bra.

Ha så roligt :)

Post Reply