Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Resereportage och tips på ställen att besöka!
papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 12 Jan 2012 15:16

Update, bytt gaffeln som var av roadtyp, svårt att manövrera stillastående och något för hård åkkänsla. Vikten gått upp ett par hundra gram, men denna setup rockar! Återstår att hitta sadel och stolpe i rätt färg, och rätt växel för stadsbruk.

Image

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by j galland » 12 Jan 2012 15:26

Grym hoj och tråd!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 12 Jan 2012 16:03

Tack J Galland! Gillar din profilbild som fan! :)

Fö kommer här några frågor till er kunniga -

Hur gör man med track dropouts som blivit mjuka? Märkte att när jag drog åt tracknutsen på miche-hjulen så blev de något försänkta i metallen, lite som att trycka ner en äggskiva i en centimeter kaviar om ni förstår! :) Inte så illa, men typ.

Det enda jag kan komma på är att fixa tracknuts som har strörre gripyta så att trycket fördelas över en större yta. Enkel fysik liksom.

Är det värt att ha sig och byta dropouts på en brukscykel?

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 15 Jan 2012 02:01

"Om du och en chilenare bestämmer träff någon gång, bestäm aldrig att ni ska ses i en korsning eller på nåt hörn, utan på ett ställe!"

Det enda tipset jag fick med mig hemifrån innan jag åkte på den här resan var just den. Att chilenare är sena som fan och det är aldrig pinsamt att komma försent. Själv tycker jag att det är jobbigt att falla in på jobbet kvart över nio, eller som i plugget att komma in på en föreläsning när den redan har börjat, men inte här ser ni.

Nog om det, idag har jag sett den nästsista etappen på Vuelta de Chile, alltså den största och viktigaste tävlingen i landet.

http://www.vueltachile.cl/2012/01/ranca ... lta-chile/

Nu har jag ju ingen koll på länsvägscykling och allra minst tävlingar, men visst är det nåt i luften när följebilarna och motorcyklarna börjar komma upp på serpentinvägarna! Nåt magisk liksom!

Återkommer med en liten bildserie och kanske en film också!

El peloton, el peloton!

Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 23 Jan 2012 20:00

Ikväll är det dags för träning på velodromen igen!
Måndagkvällarna på velodromen har vigts för nybörjarklassen och förra veckan var det premiär. Vi körde några varv själva, sedan i en liten grupp och gjorde enklare växlingar mm. Fick känna på hela banan denna gång, högt upp i börjarna och med en helvetes fart ner på långsträckan. Älskar fan att cykla när det är så här.

här kommer en liten bild som någon tog förra veckan, tycker den är riktigt rolig!

Image

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by boffe » 23 Jan 2012 22:40

papplo wrote:Ikväll är det dags för träning på velodromen igen!
Måndagkvällarna på velodromen har vigts för nybörjarklassen och förra veckan var det premiär. Vi körde några varv själva, sedan i en liten grupp och gjorde enklare växlingar mm. Fick känna på hela banan denna gång, högt upp i börjarna och med en helvetes fart ner på långsträckan. Älskar fan att cykla när det är så här.

här kommer en liten bild som någon tog förra veckan, tycker den är riktigt rolig!

Image
Ser ut som ni blir rejält omkörda av bruden i innerspåret :P

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 15 Apr 2012 00:04

Jag var ute på tur idag igen. Med några nyvunna kompisar tog jag mig an en av de hårdaste serpentinvägarna i norra santiago - ruta a Farellones.

Image

Vi åttatiden i morse var det dålig sikt nere vid foten, några minuter och en kort backe senare visade det sig vara lokal dimma, det var precis som att cykla bland molnen.

Image

Igår regnade det ganska ordentligt i stan, något som inte händer ofta i den här regionen, så jag och merparten av kollegorna kittade med arm- och benvärmare.

Image

Vissa körde underställ helt oblygt.

Image

Farellones är en kul ritt på allt mellan en och fyra timmar. Vi körde genom dalen, förbi gruvan och pausade ett antal gånger för att samla ihop gänget och en gnutta mod.
Slutligen kom vi till serpentinen, som är drygt 30-40 'curvas', och en riktig benmördare!

Image

Det blev också träningspremiär på GT:n, vilket inte helt otippat var ett dåligt val som klättercykel.

Image

Den enda fördelen är väl att man lätt kan gömma anti-hipstervinkeln på sadeln när inga linjer är horisontella.:)

Image

Den kollektiva musten tog slut efter 15 'curvas' och 1600 höjdmeter. Belöningen var helt klart värt mödan: klart och fint väder, ren och frisk luft och en utsikt som heter duga!

Image

2 mil upp.

Image

En stund senare vid havsnivå:

Image

Image

Image

Resultatet: ont i knäna men helt klart nöjd över rundan som blivit en klar favorit i höstiga Santiago.

Må gott!
Last edited by papplo on 19 Apr 2012 22:58, edited 1 time in total.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Pirre The Trucker » 19 Apr 2012 09:42

Image

Du lägger ju alltid upp trevliga bilder från Chile men kom igen!?
Det såg väldigt härligt ut det lilla man såg. :P
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 19 Apr 2012 22:50

jag vet! körde tapatalk med bilder från instagram. Var väl ingen höjdare funktionsmässigt.

Får lov att redigera!

http://instagrid.me/papp_lo/

För övrigt kan ni "adda mig" på instagram så jag inte känner mig så ensam där...

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 19 Apr 2012 23:15

Det var swapmeet i helgen. Massa jävla joks och prylar och udda jävla garderobsfynd som folk släpat med sig. Precis som på skolgården hemma i stockholm, inklusive ett par ronnysar och chrombinsar med egentillverkade doningar och udda kallakrigs-reservdelar.

Image
Den här killen är en legend, han pratar som en pirat och uppför sig som en sjöman. Reklam för kondomer gör han också.

Image
Gissa om han heter "Pussy" i folkmun. (Ja det gör han.)

Image
Image
Image

Den mest hipstertäta stadsdelen just den eftermiddagen.

Image
Köpte egentligen inte så mycket saker, men vart lite sugen på ett Strada-vevparti för drygt femhunkan.

Image
Snubbens gamla träningskläder.

Image
Image
Image

Ja, ni fattar, det tar ju aldrig slut på jonnar i det här landet.

User avatar
Rodde
Posts: 34
Joined: 13 May 2009 09:16
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Rodde » 13 May 2012 08:17

Kul läsning, är själv från vina del mar. När jag var nere ett par år sen var jag på väg ut till sparton men kom aldrig iväg. Har du vart och hälsat på?

Sigue escribiendo y pone hartas fotos de los chilescotes!
"Chale, it's a customer's ride, man. We can't use it."
"-That's bullshit. Where do you want to go, Vegas vato?"

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 13 May 2012 16:56

Nej, har inte hunnit åka förbi där. Det finns ju andra rambyggare här också, bland annat en närmast legendarisk gubbe som gick bort så sent som förra veckan, Samuel del Valle.

Det var ett stort följe med cyklister som eskorterade honom till kyrkogården och jordfästningen.

Image

Skämtåsido, det där var från Valparaiso, en av världens vackraste städer, känt för sina färgglada hus på sluttande kullar intill havet. Här är en bild från begravningen.

Image

Här är Don Samuel själv, med en av sina ramar. Usch vad ful den där kedjan var!

Image

Hursomhelst finns det också en tredje rambyggare som det pratas om här i Chile, nämligen Nano Vera, som jag inte hittat så mycket om, men iaf byggt denna ram, och har ett följe här i stan. Jag ska själv gå och lämna en stålram på lagning hos honom.

Image

OBS! Det är bara ett sammanträffande att båda cyklarna har samma typ av geometri, det är högst ovanligt faktiskt. För övrigt har det mesta här track-dropouts, vajerhållare och hål för broms.

Image
Nano Vera, enligt facebook, verkar hålla på med den chilenska folksporten "grillning i verkstan".

Återkommer med uppdatering när jag besökt alla dessa verkstäder om hur cykelkonstruktörerna här i Chile lever och arbetar.

(obs, hittat bilder från nätet)

User avatar
Rodde
Posts: 34
Joined: 13 May 2009 09:16
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Rodde » 16 May 2012 20:22

Don Samuel hade jag faktiskt tänkt och hälsa på, verkligen tråkigt att han gått ur tiden. Håll utkik om du hittar en sån ram, antar att dom kanske är åtråvärda idag. Fast den kedjan kan du sälja på loppis!

Nano verkar också hur skön som helst påminner om en morbror jag har.

Är du kvar till årsskiftet måste vi hooka, vi planerar att åka ner till the Old country nån gång i december.

Cuidate y comete un churrasco en mi nombre.
"Chale, it's a customer's ride, man. We can't use it."
"-That's bullshit. Where do you want to go, Vegas vato?"

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 02 Aug 2012 20:53

Yesyes! Sitter i mitt gamla sovrum från barndomstiden i här i Sverige och packar resväskan för återresa till santiago. Drygt 30 timmar kvar till avgång. Det pilliga blir att få plats med alla ostbågspåsarna utan att få gula kläder vid ankomst.

Har saknat Chile och ett år till ska det bli nu, minst...

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by lugosi » 03 Aug 2012 09:52

Vad exakt arbetar du med? Vill ju också bo i Chile när jag ser sådana här bilder! ;)

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 03 Aug 2012 18:57

jag jobbar halvtid som hemmaman och heltid som formgivare på distans på ett okänd webbyrå här i stockholm. på fritiden surfar jag och cyklar.

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 07 Aug 2012 13:53

och så var man hemma igen...

Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 15 Aug 2012 07:00

i söndags var det dags för första tävlingen för mig, på landsväg! Tänk att man kört växlat i typ två månader och vips så skulle jag in och stångas i debutantes-klassen med en drös med andra 18-35-åringar. puh alltså.

Image

Allt var frid och fröjd i klungan, kände efter lite och höll bitvis i några dragningar trots att jag blivit tipsad om att inte göra det. "Här ligger vi på rulle till sista 500" var budordet.

http://app.strava.com/rides/18156023

snittet var på 36, snäppet under A-klassens 40km/h.

nog för att jag var förvirrad och ganska ny i gamet, men denna gång var det oturen som var framme och gjorde slut på min första tävling, nämligen ett hål i asfalten som bara dök upp under mig och tvingade mig snopet till sidan av vägen med en sned och förvrängd bakfälg.

ingen kvastbil syntes till heller, så det blev till att rulla till målet i snigelfart. Hjulen, ett par fina Campa Nucleons som jag fått tag på via en polare var fan ett högt pris att betala för en enda tävling!

Image

Så i ren panik letade jag upp fälgar och nav på några forum och vips var det hjulbyggardags igen! Som jag längtat!

Image

Image

Image

Campa Chorus nav, Dt Champion, Campa Omega V Tubular och slutligen en Conti Giro på det. Undrar hur fan man limmar tubdäck egentligen...

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 27 Aug 2012 14:24

STOPPA PRESSARNA! Jag har utlyst en tävling! På min tumblrblogg och diverse sociala media kan man nu rösta på den hetaste chilenska cykelmekanikern, och den bästa motivering vinner allt: nämligen en empanada!

Image

http://bi-cycle.tumblr.com/post/3031363 ... n-everyone

OBS! man behöver varken vara beautiful, swedish eller woman för att få rösta!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 03 Sep 2012 21:46

Ser man på! Det går fort att skicka paket över atlanten hit till världens ände.

Image

Post Reply