Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Resereportage och tips på ställen att besöka!
papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 21 Nov 2011 19:49

Image

S-N-A-P!

Edit: skrivet via tapatalk!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 01 Dec 2011 00:29

Estimados Señores:
Nos dirigimos a las Asociaciones y Clubes del país para informarles que el Campeonato Nacional de Pista 2011 se realizará en la Región Metropolitana en la Comuna de Ñuñoa en el Velódromo del Estadio Nacional entre los días 16, 17 y 18 de Diciembre, el Congreso Técnico se realizará el jueves 16 a las 20:00 horas .Para este año los gastos de transporte, alimentación y alojamiento será por parte de cada uno de los interesados en participar en dicho Campeonato.

FYI.

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 01 Dec 2011 00:58

Vet ni vad, jag har varit sjuk i några dagar. Vi var nere i Pichilemu med tjejen och tog en surfklass på stranden som har beskrivits som chiles bästa surfstrand!

Image

Som tur är köpte jag en bok som jag har läst de senaste dagarna i väntan på att förkylningen ska gå över. Visste ni att Steves pappa var syrian?

Image

Förkylningen kan även bero på att jag ätit och levt ganska onyttigt de senaste veckorna.

Image
Image

Hursomhelst har jag cyklat runt santiago ganska många varv och kommit fram till att det är en perfekt cykelstad. Det lutar bara åt ett väderstreck generellt, och när det lutar gör det inte det speciellt mycket. Men om man vill komma upp på högre höjder kan man ta en liten avstickare till Cerro San Cristobal, centralt belägen. Brukar göra den varje helg. ca 30 minuter upp och 3 minuter ned.

Image

Sen kan jag berätta att jag tog en runda till velodromen igen idag. Det var runt 33-34 grader idag så inget skämt om lökringar, men jag förstår verkligen varför folk har svettiga skjortor på sig.

På pistan var det ganska varmt också, kunde inte stå i solen mer än fem minuter innan törsten slog in. På banan denna dag var det några damer och ett gäng ungtuppar med coach.

Image

En av tjejerna hade landslagsdräkt på sig, och enligt lite forskning var hon (Paola Munoz) i köpenhamn och tävlade i våras. En 5:e plats och en 13:e plats tydligen. Källa.

Image
Image

Denna gång märkte jag att de hade lagat alla skarvar, bara slätat över med lite bredbar betong, så nu kanske jag vågar börja träna där?

ps. om ni inte förstod förra inlägget så var det en inbjudan till att delta i sm på velodromen, som går av stapeln den 16-18 december. Dubbel julafton mao!

hälsningar från lökringarnas heliga land!

Image

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by alvinstraight » 01 Dec 2011 09:49

Fina bilder och fint skrivet! Keep it up!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by klasolsson » 01 Dec 2011 09:54

Lycka till på mästerskapen! Du ville inte ha en större klinga nedskickad?

Vai Vai!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 03 Dec 2011 04:32

Tack klabbe, men det får vara för tillfället, kanske till mellandagsrean...

Hittat en ny runda, lite längre än de vanliga lördagsrundorna jag gör.

Sanioago - Chicureo - La Dehesa

Får se om knäna håller...

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 07 Dec 2011 20:25

Image

Igår natt hängde jag men några polare som jobbar på fixiebutiken nere vid hörnet och åkte iväg på en runda med dem. De berättade att det i stan finns ett gäng som arrangerar manifestationer för cykling och mot massbilism och att de arrangerade en cicletada en gång i månaden. Det är alltså en marsch på cykel genom stan ledda av poliser. Skitkul var det, vi var säkert en femhundra till tusen pers i paraden! Hade svårt att fota i farten men fick några shots på torget där vi samlades.

Rekommenderar verkligen det, en riktig upplevelse att susa genom stan med blinkande ljus och plingorna uppstämda i högsta ton!

http://www.flickr.com/photos/papplo/


Ikväll händer en annan galen grej, det är en pilgrimsfärd från santiago till Lo Vasquez, och slutligen till Valparaíso. De flesta går, men då motorvägen stängs av under ett helt dygn är det ett ypperligt tillfälle för cyklister att dra ut och trampa.

Här är färdprofilen.
Jag kör ca 7 mil dit och 7 tillbaks. Det blir nästan 2000m höjdskillnad! Yikes.

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 08 Dec 2011 15:56

Image

Blev ingen tillbakatur pga att kedjan tappade en länk. Hade en jävla tur att jag märkte det, och inte började trampa tillbaka. Hade nog helt säkert blivit strandad i nån jävla dal.

Två kedjebrott på en vecka får nog vara ett tecken för att byta till nytt!

Här är resan:

http://runkeeper.com/user/therealpapplo ... y/62318418

Återkommer med en redovisning! körde 8 mil motorväg med 10000 andra cyklister!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by euskadi » 20 Dec 2011 13:50

såg denna tråd nu. Väldigt fet tråd som jag hoppas du håller vid liv. jag har varit i chile skitmånga gånger.
Först såg det ut som du bodde runt Providencia men när jag kollade lite mer runt omkring verkar det ligga närmare centro eller? (byggnaderna ser ut mer som runt däromkring, men givetvis kan jag ha fel)

jag har släkt som bor nära san cristobal / parque forestal vid floden som jag förmodligen kommer att hälsa på inom några månader (såvida jag har råd vill säga) isf borde vi hooka.

det måste var runt 30grader såhär års? perfekt för att cykla. Men är inte trafiken lite väl galen ?

jag är ganska inne på löpning numera så jag funderar på att springa upp i anderna från innerstan (sk sky running) när jag besöker nästa gång. är det möjligt på 1-2dagar? man får såklart ta buss ut från stan. (jag kommer inte ta med mig nån hoj tyvärr)

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 20 Dec 2011 18:09

Polarn kom förbi mig på jobbet nyss och visade lackjobbet på sin (visp)-kinahoj.

Image

Så jävla kreativt och kul! Undrade varför han inte hae skapat en egen kool logga istället, typ "gueon" eller nåt liknande. Här är folk för det mesta väldigt kåta på varumärken och märkesprylar, undrar just var det beteendet kommer ifrån?

Euskadi:

kul att du är på väg, hoppas du får ihop lite plata för att åka. Ja det är varmt och perfekt cykelväder, trafiken lär man sig uppskatta tror jag.
Det där med bergen har jag väldigt dålig koll på, dock så finns det en massa turist-turer som går ut dit med buss eller häst, så det är fullt möjligt att ta sig upp i bergen.

Att låna hoj kan du säkert göra i nån av affärerna eller från nån polare. Kidsen här är allt nyfikna på folk utifrån och jävligt vänliga och hjärtliga.

ciao pescado!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 23 Dec 2011 18:31

Spelade polo för första gången i mitt liv i onsdags. Var nära att bli av med livet ett par gånger dessutom. Resultatet: Jag är frälst!!!

Ikväll:

Image

Fixitävlingar! coolt!


http://rebelcallejeros.com/2011/12/19/a ... -benefici/

Sörry för att ha missat att posta bilder, har haft fullt upp med allt på jobbet och jag inte är gräsänkling sen ett par dagar längre.

Förresten har sambon önskat sig en cykel i julklapp! Mooooahahahaha! Jag får äntligen bygga värsta kina-hopplocket som jag aldrig skulle synas ute med själv!

God Jul från solsmekta Anderna

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 27 Dec 2011 19:23

Blivit med ny ram!

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Viggen » 28 Dec 2011 13:36

Fantastiskt rolig tråd fortsätt posta på, hoppas att Gios:en kommer tjäna dig väl!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 28 Dec 2011 15:35

Tack victor, varit dålig med att få upp bilder den senaste tiden pga jobbet, men här är i alla fall en bild från chilenska banmästerskapen.

Image

Vinnaren i Points race, ungdomsklassen. Trots punka på bakhjulet lyckades han ta hem segern efter att ha varvat pelotonen. Mäktigt race med ca 25 cyklister på banan.

53x16 kör de visst.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Viggen » 28 Dec 2011 15:42

hoppas det blir all in italienskt på Gios:en ;)
Du ställde aldrig upp själv?

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 28 Dec 2011 17:45

nä för fan, skulle aldrig våga cykla mot nån med rakade ben! :)
däremot snackas det om träning på banan för motionärsklassen, det verkar ha varit ganska lyckat de föregående åren. Fast det kanske är säkrare att cykla med duktiga bancyklister än med fixiefolk som skiddar runt i 20 knyck...

Letar grupp för tillfället! Öppen för tips!

(Hittat sram-grupp på norvelo men Jan vägrar svara på min mail!)

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 11 Jan 2012 14:10

Image
Image

Snart ska jag berätta här i denna tråd om ett litet projekt som plötsligt hamnat i mina händer!

Teasebilder än så länge!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by klasolsson » 11 Jan 2012 14:27

GTB eller Pulse?

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 11 Jan 2012 16:19

Så fick det bli en ny hoj äntligen!
Har länge velat ersätta min stålram med en mer hyfsad aluram för att pendla och rejsa lite. Vigorellin är ju fin, men egentligen lite för knusslig att ta med sig och låsa fast i lampstolpar. Denna får bli vardagshojen och framöver ska jag nog även knyckla på en broms.

GTB:n väger in på 8,2 i denna uppsättning, så viktmässigt är den ju helt okej för en gammal nittiotalare.

---

Image
Black beauty får agera organdonator. Allt utom styrlagret flyttas över. Är nog rätt sugen på att flytta över gaffeln också, men då blir det ju lite mer meck.

Image
Sebastian jobbar med postproduction inom video, han har haft turen att köpa denna (GTB) från en nära bekant som tränat med den på velodromen.

Image
Projekt...

Image
Allt gått smutt än så länge...

Image
Funderar på att kasta över Fliten på denna, men då vet jag inte vad jag ska ha kashimaxen till... Får bli så här så länge.

Image
Bullis blir bra. Aningen kortare styrstam får jag lov att inhandla snart...

Image
Projektet klart på en timme!

Får lov att återkomma med en recension på åket!

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by john the man » 11 Jan 2012 16:28

BAM!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

Post Reply