Ta av bakbroms!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
kallemortensen
Posts: 26
Joined: 21 Aug 2011 09:29

Ta av bakbroms!

Post by kallemortensen » 24 Aug 2011 07:42

hej, jag är 14 år och jag vill så gärna ta av min bakbroms. min kompis fick göra det för sina föräldrar, hur ska jag övertala min mamma? någon som har varit i samma situation?
( jag får för min pappa för han kör fixie själv )

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ta av bakbroms!

Post by Muffat Stål » 24 Aug 2011 07:48

"Like"

Be henne läsa den här länken så löser det sig nog: http://sheldonbrown.com/brakturn.html
The thigh's the limit

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Ta av bakbroms!

Post by Hampan » 24 Aug 2011 08:27

Hej och välkommen till forumet!
Gör så här, lär dig att skidda riktigt bra (om du inte redan kan det förstås) samt att tvärnita med frambromsen utan att dyka över styret. Be far din att visa dig!
När du är en fena på att stanna snabbt, ta med din mamma ner på gatan och visa henne hur man får stopp på en hoj! Att man har grym kontroll på sin cykel är svårt att argumentera emot.
Lycka till!
_____________
Fista STHLM

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Ta av bakbroms!

Post by NOOB » 24 Aug 2011 08:37

Tja Kalle, här kommer en lite jobbig utläggning - men håll ut!

Varför vill du ta av din bakbroms?
Varför vill mamma att du ska ha kvar den?
Varför tycker pappa att det är OK att ta bort den?
Vad är konsekvenserna om du har bakbromsen kvar?
Vad är konsekvenserna om du tar bort den?

Om du kan svara på de här frågorna, lugnt och ingående, och dessutom visa att du tar ansvar för eventuella konsekvenser av ditt beslut, så visar du att du har tänkt igenom det hela ordentligt. Om jag var din mamma skulle jag då sätta mig ner och förklara hur jag ser på det och när jag har presenterat det för dig och hört vad du känner inför det, så borde en kompromiss kunna vara möjlig.

Alla "konflikter" handlar (oftast) om att man har olika syn på situationen och eventuella konsekvenser. Man kan säga att man sitter med olika kartor över samma område, men ser inte den andres karta. Då är det svårt att förstå vad den andra ser. Då får man prata med varandra! Hjälpa den andra att se ens referenspunkter till sitt beslut. Men då är det viktigt att du inte lämnar ut saker som att det (gissningsvis) är viktigt för dig att cykeln ser cool ut, även om det kan få en att känna sig lite omogen. Vi som är vuxna känner likadant, även om vi ibland skyller på att vi kan "köra snabbare" om vi "plockar bort vikt". ;P
På samma sätt som det är viktigt att din mamma får höra, och respekterar, dina argument, så är det viktigt att du inte lämnar ut att du faktiskt är medveten om de argument som finns emot att plocka bort en bakbroms. Som t.ex. att det blir en något längre bromssträcka utan bakbroms. Det visar att du har reflekterat/tänkt igenom det hela. Det ger dig även möjlighet att hitta bra motargument, som t.ex. att om du är bra på att skidda så är det sällan ett problem (jag är däremot askass på det så om jag plockar bort bakbromsen så är jag rätt dum i huvudet, iaf med tanke på de hastigheter jag kommer upp i ibland.)

Om ni har en diskussion, där du inte lyckas komma på bra argument mot hennes, så bolla gärna med oss i tråden, och din pappa såklart (för gissningsvis så litar hon mer på hans argument än på t.ex. mina)!

Lycka till och ta hand om dig!

****

edit: Läste på länken (som är på engelska). Där står det att bromssträckan är kortare om man använder frambromsen rätt, än om man använder bara bakbromsen. Ett bra argument för att kunna plocka bort bakbromsen även om man inte är superbra på att skidda, så länge man är duktig på att använda frambromsen rätt
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Ta av bakbroms!

Post by Hampan » 24 Aug 2011 08:54

NOOB wrote:Tja Kalle, här kommer en lite jobbig utläggning - men håll ut!

Varför vill du ta av din bakbroms?
Varför vill mamma att du ska ha kvar den?
Varför tycker pappa att det är OK att ta bort den?
Vad är konsekvenserna om du har bakbromsen kvar?
Vad är konsekvenserna om du tar bort den?

Om du kan svara på de här frågorna, lugnt och ingående, och dessutom visa att du tar ansvar för eventuella konsekvenser av ditt beslut, så visar du att du har tänkt igenom det hela ordentligt. Om jag var din mamma skulle jag då sätta mig ner och förklara hur jag ser på det och när jag har presenterat det för dig och hört vad du känner inför det, så borde en kompromiss kunna vara möjlig.

Alla "konflikter" handlar (oftast) om att man har olika syn på situationen och eventuella konsekvenser. Man kan säga att man sitter med olika kartor över samma område, men ser inte den andres karta. Då är det svårt att förstå vad den andra ser. Då får man prata med varandra! Hjälpa den andra att se ens referenspunkter till sitt beslut. Men då är det viktigt att du inte lämnar ut saker som att det (gissningsvis) är viktigt för dig att cykeln ser cool ut, även om det kan få en att känna sig lite omogen. Vi som är vuxna känner likadant, även om vi ibland skyller på att vi kan "köra snabbare" om vi "plockar bort vikt". ;P
På samma sätt som det är viktigt att din mamma får höra, och respekterar, dina argument, så är det viktigt att du inte lämnar ut att du faktiskt är medveten om de argument som finns emot att plocka bort en bakbroms. Som t.ex. att det blir en något längre bromssträcka utan bakbroms. Det visar att du har reflekterat/tänkt igenom det hela. Det ger dig även möjlighet att hitta bra motargument, som t.ex. att om du är bra på att skidda så är det sällan ett problem (jag är däremot askass på det så om jag plockar bort bakbromsen så är jag rätt dum i huvudet, iaf med tanke på de hastigheter jag kommer upp i ibland.)

Om ni har en diskussion, där du inte lyckas komma på bra argument mot hennes, så bolla gärna med oss i tråden, och din pappa såklart (för gissningsvis så litar hon mer på hans argument än på t.ex. mina)!

Lycka till och ta hand om dig!

****

edit: Läste på länken (som är på engelska). Där står det att bromssträckan är kortare om man använder frambromsen rätt, än om man använder bara bakbromsen. Ett bra argument för att kunna plocka bort bakbromsen även om man inte är superbra på att skidda, så länge man är duktig på att använda frambromsen rätt
Image :D
_____________
Fista STHLM

PeaceOut
Posts: 26
Joined: 13 Jul 2011 23:19

Re: Ta av bakbroms!

Post by PeaceOut » 24 Aug 2011 13:58

jag körde med frambroms i början tills ja lärde mig att stanna utan att använda den, lär dig att skidda bra innnan du tar bort bromsen/bromsarna ! :D

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ta av bakbroms!

Post by Jonatan F » 24 Aug 2011 20:00

Haha, vilken underbar tråd! Veckans fg.se
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Ta av bakbroms!

Post by Bratt » 24 Aug 2011 20:41

Fan jag är 25 och får inte köra ner för gatan utan hjälm för min morsa. Då har jag dock inte diskuterat det faktum att jag kört utan bromsar i ett år nu. Dom har fula knep också dom där morsorna som att påminna mig om hjälmen framför min systerdotter som är tre år gammal. Eller än värre skicka systerdottern själv på mig...

Hjälmdebatten

Och sen en artikel om bromsteknik för att inte komma helt OT.
http://janheine.wordpress.com/2011/04/1 ... technique/

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Ta av bakbroms!

Post by NOOB » 24 Aug 2011 20:45

Bratt wrote:Dom har fula knep också dom där morsorna som att påminna mig om hjälmen framför min systerdotter som är tre år gammal.
MohahHAHAHHahHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA
*knådar händerna likt den häxa/mamma jag är*
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ta av bakbroms!

Post by Muffat Stål » 24 Aug 2011 21:19

NOOB wrote:Läste på länken (som är på engelska).
Väldigt utförligt svar, men jag ställer mig frågande till ovanstående mening. Jag tolkar det som en pik, att engelska inte skulle vara vedertaget vid det här laget? Jag skulle tippa att dagens fjortonåringar hanterar språket extremt väl.

(och ja, den här tråden har stor potential att bli veckans heting :wink: )
The thigh's the limit

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Ta av bakbroms!

Post by NOOB » 24 Aug 2011 22:43

Muffat Stål wrote:
NOOB wrote:Läste på länken (som är på engelska).
Väldigt utförligt svar, men jag ställer mig frågande till ovanstående mening. Jag tolkar det som en pik, att engelska inte skulle vara vedertaget vid det här laget? Jag skulle tippa att dagens fjortonåringar hanterar språket extremt väl.
Haha. Ja, det var nog en undermedveten pik.
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Ta av bakbroms!

Post by TJ Mackey » 26 Aug 2011 08:23

Bratt wrote:Fan jag är 25 och får inte köra ner för gatan utan hjälm för min morsa. Då har jag dock inte diskuterat det faktum att jag kört utan bromsar i ett år nu. Dom har fula knep också dom där morsorna som att påminna mig om hjälmen framför min systerdotter som är tre år gammal. Eller än värre skicka systerdottern själv på mig...
Ursäkta att jag ignorerar diskursen om broms.
Själv är jag 29 år och blev till en början tvingad av min flickvän, numera fru, att använda hjälm. Jag låtsades glömma hjälmen vid flera tillfällen och hittade även på andra sätt att undvika användningen av dito. Hennes fula knep var att boka in mig på ett studiebesök hos neuro-rehab i Göteborg. För er som inte vet vad neuro-rehab är en plats där människor som antingen råkat ut för en skallskada som påverkar hjärnan eller också dragit på sig TBE. De flesta lämnar mottagningen, men för många av dem så går det inte särskilt bra för även efter hemkomst. Där sa hon: "Om du blir såhär, ska jag då ta hand om dig resten av livet? Det är egoistiskt att att inte använda det" Numera använder jag det varje dag och om jag glömmer den så går jag tillbaka för att hämta den. I skrivande stund säger hon också att ni ska vara glada att ni har någon som bryr sig om er.

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Ta av bakbroms!

Post by jowes » 26 Aug 2011 09:25

Tjena Kalle! Välkommen till forumet! Det är möjligtvis inte du som bor i bromma och rider det vita schabraket med orangea ourygrip edit: som vi spelade fotboll mot på ålstensskolan lilla bollplan tidigare i veckan? Ibland måste man lära sig att springa innan man går så jag tycker att du med gott samvete kan plocka av bromsen. Dels tror jag, om du känner dig lite osäker på att skidda, att du kommer köra lite försiktigare till en början men samtidigt som blir "illa" tvungen att lära dig skidda snabbare. Jag har, sedan dag ett, som mest använt en frambroms på pendlarhojen och det är mest av en bekvämlighetsåtergärd så att man inte behöver anstränga sig mer än nödvändigt när man blåser ner för tranebergsbron på morgonen... Så börja med att plocka av bakbromsen men spara fästena och känn in situationen, känns det lite obehagligt borde du överväga alternativet att sätta på den igen.

Ursäkta mig för att jag postar det uppenbara men står på jobbet och det finns inte så mycket att göra, ännu...

Mvh Jonathan

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Ta av bakbroms!

Post by pjocke » 26 Aug 2011 10:20

Jag minns när jag inte tyckte det var coolt med broms. Då var det någon som sa att broms är bra för då kan man spara benen till uppförsbacken istället för att trötta ut dem på att bromsa i nerförsbacken. Det tyckte jag var klokt. När det gäller hjälm har jag inte kört utan sedan Busken brakade in i en trotoarkant och förvandlades till Börje Salming.

EDIT: Den kloke mannen var inte oväntat snarkus. viewtopic.php?f=1&t=2865&p=35621#p35621

kallemortensen
Posts: 26
Joined: 21 Aug 2011 09:29

Re: Ta av bakbroms!

Post by kallemortensen » 29 Aug 2011 15:39

tack för alla svar! jag får se hur det blir.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ta av bakbroms!

Post by Fredde » 29 Aug 2011 16:00

När det gäller "livets socker" så finns en enkel regel: lyssna aldrig på morsan.

Post Reply