Villen storlek på ram ska man ha?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Villen storlek på ram ska man ha?

Post by yerai » 08 Aug 2011 18:05

Har tänkt att köpa en nu ram någon som Hr tips på storlek jag ska jag är 177 har hittat en ram i storlek 57 är det för stort?

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by TJ Mackey » 08 Aug 2011 18:24

Ska och ska.... Jag tyckte att min förra ram var för stor. Jag; 180 cm, Ram; 56x56. Så, om du frågar mig; så tycker jag att du borde leta efter en ram på 53ish. Men det kommer självklart finnas de som tycker att den du har funnit kommer fungera alldeles utmärkt, och de har också rätt. :D

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by Hampan » 08 Aug 2011 18:46

Jag brukar oftare kolla måttet på toppröret, eftersom sadelrörets c-c mått kan variera så mycket. Jämför tex en visp, en 29:er och en njs-ram, då är det helt omöjligt att veta vad man ska ha baserat på sadelröret. Jag brukar mäta toppröret på en hoj som jag gillar och sen fundera på vilken styrstam jag vill ha, sen är oftast saken klar. Jag har hellre lite variation på sadelstolpens längd än att sitta med en konstig vinkel på överkroppen, eller en tokigt lång eller kort styrstam som inte passar looken man är ute efter. Så tänker jag iallafall, men ALLA har garanterat sina egna tankar om det här! En tumregel som dom flesta dock verkar vara överens om är, hellre en lite för liten ram än en för stor. Lycka till!
_____________
Fista STHLM

Medokin
Posts: 102
Joined: 03 Jul 2011 14:20
Location: Falun

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by Medokin » 08 Aug 2011 20:54

Det här kanske kan vara till hjälp: http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by papplo » 23 Dec 2011 12:50

Hej, går i tankar att skaffa växlat. Här i chile är det svårt att hitta och känna på större ramar tyvärr, så jag måste troligtvis köpa cykel efter en hypotetisk storlek.

Enligt förra tipset kollade jag bodyfit-grejen och fick följande resultat-
Image

So far so good, eventuellt ljög jag lite om min benhöjd, då jag vill minnas att jag har mellan 85-88cm i gren.

Detta går ju väl ihop med vigorellin jag kör som är en 58, (kanske i minsta laget) och som på pappret matchar cannondale caad10´s storlek 58/60. Men hur är det egentligen med racer, ska man ha mindre hoj än i track-storlekar??

Det jag vill åt är att se om en 60cm är för stor, då jag hittat en sån på cykloteket.

Standover är ju viktigt, även hedtube-höjd (som reglerar hur högt styret hamnar men hjälp av spacers (+ eventuellt vinkel och längd på gaffel).

refbilder:

Image

Image

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by bankiren » 23 Dec 2011 13:22

Det där är ju väldigt personligt vad man gillar att cykla på, och med det vill jag säga att det är en fråga du inte direkt kommer att få ut nånting vettigt av :)

själv gillar jag ramar som är mindre än vad som är "ideal" för min längd.
@fistasthlm

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by papplo » 23 Dec 2011 13:54

haha! bankiren jag har bara sett dig på en cykel, och den var milsvid för lång för dig! Dock verkade du njuta av det! :) (tänker på den härliga lo-pro-peugeoten.)

det jag främst tänkte var att detta skulle hjälpa mig bli av med min "välja-rätt-ångest" som man kan få när man handlar skit. Men det vet ju alla här.

(plus sen kanske nån kan dela med sig en personlig reflektion/åsikt om just precis detta dilemma, och då specifikt om hur det är med racer-geometri.)


allt gott och god jul på er alla!

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by johan e » 23 Dec 2011 14:12

Guiden som länkas ovan verkar inte så bra, den går ju mest på innerbenslängden. Jag tycker att toprörets längd är betydligt viktigare än sadelrörets längd.
testa till exempel http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO eller http://www.canyon.com/tools/pps.html

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by NKDMS » 23 Dec 2011 15:54

Som sagt en fråga som genererar många svar.
Det jag kan hjälpa till med är att jag är 178 och har eller har haft cyklar som är mellan 53 och 56 som funkat bra för mej.
När det gäller oldschool stål så trivs jag bäst med 55.
Jag tror att 54 ish är bra för dej.
57 är för stort.
FISTASTHLM

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by papplo » 23 Dec 2011 16:18

tack för tipsen johan! båda guiderna var utmärkta! 58 säger de, men jag ska ta fram måttbandet och köra testet en gång till i jul!

god sådan!

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Villen storlek på ram ska man ha?

Post by bankiren » 23 Dec 2011 16:36

papplo, det stämmer bra det, men det var mest ett expriment ..

nu har jag byggt mig en pursuit som passar mig perfekt ;)
@fistasthlm

Post Reply