[OT] Nerver av stål(ekrar)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

[OT] Nerver av stål(ekrar)

Post by Mossa » 03 Sep 2008 12:53

Nu blir jag halvt OT eftersom det involverar ett vanligt fotbromsat nav.

Jag servade sambons gamla damcykel (Crescent) eftersom den började bli alltför instabil att cykla med (när man åker mer i sidled än framåt är något inte helt rätt). Tog isär allt ned till minsta detalj, rengjorde, putsade lite, satt ihop igen. Tills jag kom till bakhjulet. En eker var av och cyklisten som en gång i tiden råkade ut för missödet hade uppenbarligen virat ekerändarna runt andra ekrar för att få ändarna ur vägen. Av resterande ekrar satt vissa mer eller mindre löst, var böjda, rostiga osv. Torpedo-navets bromssko var slät och fin och därmed helt värdelös. Slutsatsen blev att bakhjulet inte var mycket att ha.

Jag försökte med "vi kanske kan fixa några nya hjul till den" vilket inte alls föll ägarinnan i smaken. Hon gillar ju de riktiga hjulen och tyvärr får man inte tag på "nya" sådana lätt. Jag förstår henne, det ser knappast harmoniskt ut med nya ofärgade fälgar på ett gammalt patinerat (rostigt och slitet ...) stålmonster. Så nu gör jag vad jag kan för att försöka behålla charmen men ändå göra bakhjulet användbart. Nytt nav har inhandlats, fotbromsad Shimano-cylinder för två hundralappar och på lika många kilo. Mätte nav och fälg för att inhandla ekrar men slapp det eftersom jag hittade passande (nåja ...) ekrar bland mitt cykelskrot.

Hursom, bygga hjul är kul och avslappnande. Oftast. Med den här gamla rostiga fälgen är mina nerver på helspänn. Det knakar, knarrar, knäpper och spänner som aldrig förr när jag försöker rikta det. Jag befarar att mitt nästa inlägg i forumet hamnar i tråden Posta din skada, med röntgenbilder på min ekerspetsade skalle. Lite läskigt att hålla på med faktiskt. Jag hoppas det ändå håller några år, för jag tänker inte göra fler återupplivningsförsök på den hojen. Men jag är en sån som försöker avsluta det jag påbörjat - eftersom jag skruvade isär den så måste jag ju även försöka skruva ihop allt och göra det användbart igen. Men jag föredrar racers och dylika hojar, de är mer lättarbetade.

Image
Image

Utöver allt pladder så har jag även en fråga: är det någon som vet om såna här nymodigheter till drev finns i större än 21? Har ett 20 nu men hon tycker det är lite tungtrampad ...

Om ni undrar hur jag ska lösa den rostbeklädda insidan av fälgen så är svaret att jag inte tänker lösa det. Petar jag bort rosten (verkar krävas rejäla verktyg för det, om man inte kör kemiska grejer) är jag rädd att det inte blir mycket fälg kvar. Ska försöka beklä ytan med mängder av fälgband/tejp så slangen inte skadas. Eller finns det andra idéer?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 03 Sep 2008 14:03

He he, du skriver bra, berätta hur det går sen...

/Fredde

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 03 Sep 2008 14:16

Det finns ju definitivt större drev...bara att jag inte kan hitta nån butik.

Velosteel har http://www.velosteel.cz/Eng/catalog.htm (längst ner på sidan) så om du kan hitta nån återförsäljare för dom eller lyckas få beställa direkt från velosteel...

(det där hjälpte väl inte egentligen så mycket)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 03 Sep 2008 14:25

Vet inte mycket om hjulbygge, men rosten skulle jag dra över ordentligt med stålborste, brukar ge bra resultat på sånt där. Sen kan du dra över ett lager rostskydd, färg eller lack över det. Jag körde den medicinen på en fälg som såg ut sådär, och både slang och fälg höll.
Image Image Image Image

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 03 Sep 2008 15:53

Ah, tack för tipsen!

mrtn: Jodå, då vet jag att det finns iallafall. Ska kolla lite med cykelreservdelshandlarna i krokarna om de kan sitta på större drev.

pean: Stålborste, kanon. Ska prova. Rostskydd ska inhandlas hos Classe.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 03 Sep 2008 18:03

Från shimano finns:
Sprocket Options 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 14 Sep 2008 13:37

Än så länge lever jag. Riktningen gick relativt bra. En buckla/böj på fälgen går inte att göra något åt, så helt rakt blev det inte. Men det duger. Navet verkar funka okej, det går att bromsa bra åtminstonde! Jag orkade inte skrapa rost (då finns ju också risken med gömda vassa rostflagor om man inte är petnoga) utan jag tejpade över allt med vävtejp från Biltema. Har provcyklat och det höll så långt. Nu är det dags att åter rikta intresset mot roligare byggen ...

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 14 Sep 2008 15:07

Hittade du drev?
Cykelringen har upp till 24T och dessutom till ett bra pris: http://cykelringen.se/articles.asp?PID= ... 387,1388,&

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 14 Sep 2008 17:30

Ladatarzan wrote:Hittade du drev?
Cykelringen har upp till 24T och dessutom till ett bra pris: http://cykelringen.se/articles.asp?PID= ... 387,1388,&
Drev har jag faktiskt inte kollat upp än. Jag tänker som så att man får ut mest kärlek om man först presenterar en färdig hoj, låter nyhetens behag lägga sig, för att sedan byta till en lättare utväxling och återigen hamna i god dager. :twisted:

Tack för tipsen dock, skitbra att det finns (och billigt). Ska nog inte vara några problem att få tag på hos min LBS.

Post Reply