köra mot rött

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

köra mot rött

Post by snusmumriken » 13 Jun 2011 08:29

http://www.dn.se/sthlm/stockholm-satsar--pa-cyklister

Fler långa cykelstråk, upprustade cykelbanor och möjlighet för cyklister att köra mot rött och enkelriktat.

hmmm, go for it! :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by Bratt » 13 Jun 2011 09:46

Underbart! Får hoppas att Malmö följer snart. Just högersvängen hade varit bekväm.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: köra mot rött

Post by ana » 13 Jun 2011 09:51

Mera rödljus skare va! Vill ju brilliera med mina feta track stands. :mrgreen:

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: köra mot rött

Post by AndreasVH » 13 Jun 2011 11:32

Just nu 184 kommentarer. Efter att ha skummat igenom ca 40 är uppskattningen att 99% inte gillar det...
Pflanzgarten stole my virginity

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: köra mot rött

Post by ana » 13 Jun 2011 11:34

Alla får ju rage när något cykelrelaterat tas upp. :roll:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by Fredde » 13 Jun 2011 11:55

AndreasVH wrote:Just nu 184 kommentarer. Efter att ha skummat igenom ca 40 är uppskattningen att 99% inte gillar det...
Dvs är det 1% som cyklar... :)

/Fredde

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: köra mot rött

Post by pse » 13 Jun 2011 13:01

Helt rätt.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by MatKar » 13 Jun 2011 13:12

ana wrote:Alla får ju rage när något cykelrelaterat tas upp. :roll:
Jag hojar bara i Stockholm med omnejd och tycker nog att misantropin från bilisterna börjar bli absurd... det känns ta mej fanken som om dom försöker nita en ibland. Är det likadant i resten av Sverige?

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: köra mot rött

Post by snusmumriken » 13 Jun 2011 13:14

om det finns cykelbana försöker jag hålla mig ifrån den, är ju livsfarligt med gångare och bildörrar som slås upp rakt i ansiktet. Sen tittar ju inte gångare precis när de korsar en cykelbana.

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: köra mot rött

Post by JoLi » 13 Jun 2011 16:51

Min första tanke var: bra ju.

Eftertanken: Nja, vilken mess det kommer bli (givet att allmänt rödljusåka blir tillåtet) och att alla cyklister bara "hävdar sin rätt" i trafiken. Förhoppningsvis blir det istället samma regler som gäller gångtrafikanter, d v s du får gå mot rött men det är ditt ansvar om du blir påkörd i s f.

Rött vid högersväng borde tillåtas utan omsvep, jag stannar t ex aldrig för rött i en sådan situation.

När jag åker från Brikastan till Ö-malm för jobb så bränner jag alla rödljus utom de problematiska vid St:Eriksplan, Torsg och Sveav, där får man ofta stanna om man inte skall agera dåraktigt eller är ruggigt duktig stadscyklist. D v s jag cyklar nog som myndigheten tänkt sig... :roll:

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: köra mot rött

Post by Calles » 13 Jun 2011 17:15

Köra mot rött vid högersväng låter ju toppen! Men att få cykla mot rött i allmänhet låter ju ganska idiotiskt, visst gör man det ibland ändå men det bör inte stå lagfört! Känns som att det skulle medföra trafikkaos!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by Fredde » 13 Jun 2011 22:02

Klart som fan man inte får köra mot rött hur man vill. Det handlar om att rödljuset fungerar som en lämna företrädesskylt.

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: köra mot rött

Post by ArvidSvensson » 13 Jun 2011 22:12

Ta bort alla trafikljus och alla skyltar. Behåll enbart högerregeln. Funkade fint i en mellanstor Holländsk testort*. Självbevarelsedriften är förvånandsvärt stor när man inte har så många "rättigheter" i trafiken. En annan poäng med det hela är att hjärnan inte kan ta in alla intryck på en gång. De intryck (t.ex. skyltar & ljus) som är kopplade till lagar och böter prioriteras av hjärnan och man får mindre tid över till att faktiskt titta på varandra i trafiken och undvika tokigheter.

*hittar inte referensen, letar vidare.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by oskarwallin » 13 Jun 2011 22:18

Fint att man för en gångs skull gör något i trafiken som faktiskt gynnar cyklister på riktigt, och inte bara anlägger cykelvägar man knappt vågar cykla på. Synd att de har framställts i nyheterna som att man ska få cykla mot rött hur som helst, klart att folk tycker det är kass då.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: köra mot rött

Post by ArvidSvensson » 13 Jun 2011 22:22

ArvidSvensson wrote:Ta bort allt... bla bla

*hittar inte referensen, letar vidare.
Hittade! http://en.wikipedia.org/wiki/Drachten#T ... experiment

O
Posts: 30
Joined: 31 Mar 2011 15:56

Re: köra mot rött

Post by O » 13 Jun 2011 22:35

Det där tror jag skarpt på!

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: köra mot rött

Post by oskarwallin » 13 Jun 2011 22:36

ArvidSvensson wrote:Ta bort alla trafikljus och alla skyltar. Behåll enbart högerregeln. Funkade fint i en mellanstor Holländsk testort*. Självbevarelsedriften är förvånandsvärt stor när man inte har så många "rättigheter" i trafiken. En annan poäng med det hela är att hjärnan inte kan ta in alla intryck på en gång. De intryck (t.ex. skyltar & ljus) som är kopplade till lagar och böter prioriteras av hjärnan och man får mindre tid över till att faktiskt titta på varandra i trafiken och undvika tokigheter.

*hittar inte referensen, letar vidare.
De provade något liknande i min hemstad Ängelholm för ett gäng år sen, det blev totalt kaos. Folk visste inte vart de skulle köra, insändarstorm i lokaltidningen och massor av småkrockar. Det var dock bara i delar av stan, så det kanske vore annorlunda om man gjort det konsekvent i alla korsningar. Problemet är ju att man aldrig kan få upp någon fart, varken i bil eller på cykel, eftersom man måste hålla på och lämna företräde hela tiden.

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: köra mot rött

Post by JoLi » 13 Jun 2011 22:45

ArvidSvensson wrote:Ta bort alla trafikljus och alla skyltar. Behåll enbart högerregeln. Funkade fint i en mellanstor Holländsk testort*. Självbevarelsedriften är förvånandsvärt stor när man inte har så många "rättigheter" i trafiken. En annan poäng med det hela är att hjärnan inte kan ta in alla intryck på en gång. De intryck (t.ex. skyltar & ljus) som är kopplade till lagar och böter prioriteras av hjärnan och man får mindre tid över till att faktiskt titta på varandra i trafiken och undvika tokigheter.

*hittar inte referensen, letar vidare.
Nja, jag är inte så säker på att detta skulle funka i Sverige. Det förutsätter ju att gemene man kan vilket som är vänster och höger, och det vette fan...

Eller som Winston Churchill sa: “The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter”

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: köra mot rött

Post by Sur » 14 Jun 2011 00:58

Arvid, "shared space" finns och nyttjas närmre än du tror!

http://www.trafikverket.se/PageFiles/36 ... -space.pdf

PDF:en är lika gratis som på piraten!
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _5237.aspx
Hardy - Bruce and Walker

Post Reply