The träningstråd (fd. klassikertråden)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

The träningstråd (fd. klassikertråden)

Post by Jonatan F » 01 Jun 2011 23:15

Jag har en liten idé som fastnat i mitt huvud och som ligger där och gnager. Nu när jag faktiskt formulerar den i ord blir jag lite osäker men gjort är gjort - nu är det ända in i kaklet som gäller!

Tanken är en svensk klassiker! Och frågan är om ni vill ha en träningsdagbok här?

Jag är relativt vältränad, drar titt som tätt ut på 5-milsturer där jag inbillar mig att jag håller ett snitt mellan 25 och 30 kmh. Springer en del långdistans (2 mil var förra sommarns rekord men 1,5 gjorde jag massa gånger). Skidor älskar jag och åker varje år en vecka på långberget eller liknande. Dock aldrig åkt mer än 4mil på en dag.

Nu tänker jag att eftersom jag jobbar 60-85% i höst och inte har massa plugg så kanske jag skulle satsa på att träna upp mig till klassikern nästa sommar. Detta ska göras men frågan är om jag ska träningsdagboken här - vilket vore en ära och himla gött med all den kunskap och alla tips man får här - eller på någon blogg (booooring). Är ni intresserade? Jag känner mig ganska okunnig i träningsteori även om jag tränat ganska mycket det senaste året.

Alla kommentarer är välkomna!!!
Last edited by Jonatan F on 04 Jun 2011 15:59, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Dannedansk
Posts: 239
Joined: 01 Sep 2010 23:01
Location: Stockholm

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Dannedansk » 02 Jun 2011 01:07

Käka keso, det blir man stark av.
Good luck

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jakelol » 02 Jun 2011 03:59

Träna med ett lite högre tempo än det tänkta tävlingstempot fast kortare distanser så klart så kommer det gå bra och max ett längre pass i veckan som är max halva tävlingsdistansen. Intervallträning är ju så klart givet för att höja mjölksyra tröskeln rejält. På www.marathon.se hittar du bra träningsprogram för löpningen men du kan nog tillämpa den till skidåkningen också. När jag körde mycket löpning så brukade jag köra 800m i 110% av tävlingstempo och sedan 400m joggvila och repeterade det där 7ggr, det var träning för halvmilen. Du kan köra likadant fast multiplisera distanserna med 4ggr så tror jag du får bra träning för maran. Kör en hel mara max 1gång i månaden annars typ 1 mil varje gång du tränar och när du ska träna lite längre distanspasset i veckan kör typ 2mil Max.
Good Luck :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Fredde » 02 Jun 2011 08:07

Funbeat är ju bra om du vill ha en träningsdagbok annars!

/Fredde

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Bratt » 02 Jun 2011 09:31

Bra initiativ! När vi diskuterade omstrukturering av forumet var det flera frågade efter träningstrådar så jag förstår inte varför det dröjt så länge. Men vad forumet kanske saknar är en stor träningstråd där alla kan skriva om sin träning men även ett bra ställe för att ställa frågor kring träning. Kanske även kost. Allt som har med träning och hälsa.

Men om du jonathan har tillräckligt att skriva om din träning för att hålla en tråd vid liv så go for it.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 02 Jun 2011 10:38

^ Sant... Kanske bättre att döpa om tråden till "The Träningstråd"

Om jag kan fylla den är nog inga problem, dock lär det bli ganska mycket upprepningar, tråkiga siffror osv... typ "sprang 1 mil idag, gick bra, pulsen låg på blablabla och snitthastigheten på blablabla".

Sedan ska jag säga det också att målet är att göra klasikern - men jag vet verkligen inte om det kommer hända!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jakelol » 02 Jun 2011 13:40

Vi borde som det näms ha en Trängingsdagboks del i forumet.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by euskadi » 02 Jun 2011 14:57

personligen är det väl inte så kul med träningsdagbok i forumformat (som kolozzeum etc), när funbeat, jogg.se gör det så oerhört mycket bättre?

men däremot en tråd om träning kan vara kul. Jag tycker du ska satsa på din idé och köra klassikern.

funderar på du att göra en rejäl satsning och komma på bra tider eller enbart ta dig runt?

vad har du för tid på 1mil löpning?

jag önskar dig lycka till! detta ska bli skoj att följa

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 02 Jun 2011 23:42

Ok, kör på funbeat :)

minns ej men förra året harvade jag väll runt på 1h (+/- 15 minuter eftersom mitt minne är keff... fast nog mer + än minus : P )
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 02 Jun 2011 23:42

juste, ta mig runt!
Har man inget projekt har man inget liv :)

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by tropfrog » 03 Jun 2011 08:01

Jag gör min tredje klassiker nu och vill ge dig några tips på vägen:

Anmäl dig så fort som möjligt till samtliga lopp. Det blir svårare och svårare att få plats på loppen, det blir dyrare ju längre du väntar och det är den perfekta motivatorn att ha lagt ut några tusenlappar.

Ta allt i din egen takt och låt dig inte stressas. Första gången började jag med vasaloppet och gjorde tiderna: 11:14, 12,15, 00,53,25, 3,58. Alla loppen är lite speciella så första gången bör fokus ligga på att bekanta sig med bansträckningen och känna sig för.

Försök att hela tiden lägga fokus på nästa lopp, men även lägga in ett pass i veckan inför nästa lopp igen. Man blir förvånad hur lite tid man har mellan loppen. Det är svårt att ställa om, jag har framförallt svårt att ställa om från cykling till löpning.

MVH
Magnus

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by klasolsson » 03 Jun 2011 13:12

Kul, kör på bara!

Körde själv en Svensk Klassiker förra året på totalt 23:59:01, vilket jag är nöjd med. Ett tips är att vara ute i GOD tid med alla anmälningar. Vasaloppet 2012 är tex redan fulltecknat men det går ju alltid att köpa startplats på blocket. Ett annat tips är att ha en ordentlig budget. Alla startplatser totalt kostar ca 3-5000 beroende på när du anmäler dig.

Kör så det ryker!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 03 Jun 2011 16:54

Det här med vasaloppet var ju ett problem... Hittar inte heller något på blocket. Hade tänkt mig mars nämligen eftersom jag inte vet var jag är nästnästa år. Det finns inget special för oss som vill köra klassikern? Det gör det ju på andra lopp har jag hört - att de sparar några för klassiker-folk.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 03 Jun 2011 18:21

Finns det något öppet spår? För mig som inte har lapp?
Har man inget projekt har man inget liv :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by euskadi » 03 Jun 2011 18:37

framåt jan-feb är det nog enklare att hitta startplatser på blocket. Det är då vissa får panik och kommer på att man inte 'hunnit' träna så mycket som man hade viljat och därmed blåser av det hela.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 03 Jun 2011 18:40

vi kör på det :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by olebole » 04 Jun 2011 10:15

Kul tråd, jag håller antagligen på med en just nu...
Vasaloppet är inga problem, kör öppet spår så slipper du även stressen med att starta långt bak. Om du inte tänkt köra några seedningslopp dvs.
Sen tycker jag helt klart att du ska ha några tider att satsa på för att motivera dig i träningen. Ta dig runt klarar du dig utan träning, och då blir ju den här tråden lite tråkig :)

Kör hårt!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Bratt » 04 Jun 2011 14:23

olebole wrote:Kul tråd, jag håller antagligen på med en just nu...
Vasaloppet är inga problem, kör öppet spår så slipper du även stressen med att starta långt bak. Om du inte tänkt köra några seedningslopp dvs.
Sen tycker jag helt klart att du ska ha några tider att satsa på för att motivera dig i träningen. Ta dig runt klarar du dig utan träning, och då blir ju den här tråden lite tråkig :)

Kör hårt!
Så hur mycket långfärdsskidor åkte du innan loppet? har hört att cykling och skidor ska ha många gemensamma muskelgrupper.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Intressekoll: träningstråd för el clasico

Post by Jonatan F » 04 Jun 2011 15:57

olebole wrote:Kul tråd, jag håller antagligen på med en just nu...
Vasaloppet är inga problem, kör öppet spår så slipper du även stressen med att starta långt bak. Om du inte tänkt köra några seedningslopp dvs.
Sen tycker jag helt klart att du ska ha några tider att satsa på för att motivera dig i träningen. Ta dig runt klarar du dig utan träning, och då blir ju den här tråden lite tråkig :)

Kör hårt!
I så bra form är jag inte, körde 3 mil i ett kör förra året - Det var långt!!! dock gick det fort då... Så träning kommer det bli:)

Hmm... öppet spår vore fint! Hur fungerar det, blir jag fortfarande oficiell svensk klassiker (hört om att man kan köpa en tröjja om man är sk och det vore ju skryt :D Om man ändå gör det menar jag)

Sedan undrar jag över program, det är ju ganska varierade muskelgrupper. Tänkte mig något

Sommarhalvåret (augusti, september, osv. beroende på väder):
Veckan
Springa 5km (mer?) 2ggr/v köra rullskidor 1/2 ggr/v (när jag lärt mig ordentligt) simma 1/2 ggr/v
Helgerna:
Cykla >5mil och/ eller Springa 1 mil (mer när jag får upp kondis)

Vinterhalvåret (till april/maj)
Springa 5 km
Simma 2ggr/v
skida (när snö finns) 2ggr/v

Sedan kommer jag cykelpendla (5-15km 2ggr/dag beroende på jobb) och styrketräna med fria vikter om ni tror på det.

Vad tror ni om det^ Inte så mycket koll på vad jag pratar om men det känns som något jag skulle klara men ganska tufft för att vara jag. Nu kör jag springa 2ggr/v (5km tom. idag) cykla varje helg (5mil+) och styrketräna (5ggr/v en halvtimma - 45min)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: The träningstråd (fd. klassikertråden)

Post by Bratt » 04 Jun 2011 16:07



kunde inte låta bli

Post Reply