Page 1 of 12

Pursuittråden

Posted: 29 Aug 2008 21:06
by Speedman
Ryggont är det nya Pursuit. Eller hur var det?
Tror iaf det finns material för en egen tråd vid det här laget...

Posta din egen hoj, eller bygget om den inte är klar än. Bilder på andra pursuithojar etc.

Här kommer ett impulsköp på ebay som först skulle säljas, tills jag hittade DET styret...
Kanske säljer den när den är klar, ja kan iaf inte låta bli att bygga ihop den...

Image

Hittade ett nytt framhjul idag:

När hjulet åkte på sa min flatmate Tove: -"Det är ju nästan så att man blir lite småkåt när man ser den!"

Image

Jag förstår henne.

En skum grej är att vevlagerhylsan är 66,5mm så det sitter en bricka på 1,5mm på ena sidan.

Image

Posted: 29 Aug 2008 21:09
by S.
"lite småkåt".. låter blygt.

Posted: 29 Aug 2008 21:15
by ArvidSvensson
Ahh. En 650-intermac kompis!

Posted: 29 Aug 2008 21:36
by Indurain
Oj!, det idiottunga ryska diskhjulet :shock:

Trevlig ram, ta och montera ditt växlar istället för att göra en tråkig "fixiekonversation"

En pursuitram har för det första trackends.

Posted: 29 Aug 2008 22:04
by solomon
Det här tyckte jag var en ganska stökig piska:
Image
har dom satt en cementklump på pedalen? eller kanske är det silvertejp...

Posted: 29 Aug 2008 23:29
by Speedman
Oj då.

Posted: 30 Aug 2008 22:14
by solomon
Image

Image

Image

Posted: 30 Aug 2008 22:35
by snarkus
solomon wrote:Daccordi x 3
Herre min skapare, nu måste jag byta byxor!

Posted: 31 Aug 2008 10:40
by Speedman
Oj oj oj!!!

Men vad är det som skiljer min ram mot de här pursuitarna förrutom dropouts? Styvhet kanske? Rake på gaffeln?

Här kommer mer porr:

Image

Image

Posted: 01 Sep 2008 15:01
by Ronny
Speedman wrote:Oj oj oj!!!

Men vad är det som skiljer min ram mot de här pursuitarna förrutom dropouts? Styvhet kanske? Rake på gaffeln?
En pursuit med 650 framhjul och en temporam som din med 650 framhjul skiljer främst åt att pursuitramen kan ha kortare hjulbas med då en kortare baktriangel samt en brantare framgaffel vinkel. Att temporamen måste ha lite längre hjulbas och mindre brant framgaffel beror på att på vägen med vind och banprofil gör en pursuitram väldigt svår körd. Man måste komma ihåg att de var på 80 talet tänkta för att köra med dubbla diskhjul och då måste man ha en ram som inte är för nervig utan stabil. På velodromen har man drömunderlag och vinden ifall man kör på en utomhus velodrom är inte jämnförbar med landsvägen. En väldigt kort hjulbas gör teoretisk en väldig snabb cykel men ack så svårkörd!

Posted: 01 Sep 2008 15:02
by Ronny
Är inte dessa ramar till salu hos någon USA firma?

solomon wrote:Image

Image

Image

Posted: 01 Sep 2008 16:53
by M
Jo bilderna är hostade på benscycle, så man kan ju gissa att de säljs där.
Men de är förjävla dyra...

Posted: 01 Sep 2008 16:53
by solomon
Är inte dessa ramar till salu hos någon USA firma?
Det stämmer, runt 1900 USD tror jag priset låg på.

Posted: 01 Sep 2008 20:38
by Speedman
som jag misstänkte...
men nu blir det inte så mycket tempo över min hoj, mer cruise... ;)

Posted: 02 Sep 2008 15:47
by Indurain
jag är villig att köpa ramen istället för att du ska förnedra ramen med det horribla styret :( , en lämplig ram för ett "crusie" bygge kan du nog finna i ett dike nånstans :wink: (intressant japanreportage du postade,)

Posted: 02 Sep 2008 15:58
by Ronny
1900USD för Daccordi NOS ramar är lite väl mycket i överkant. Visst är det bra ramar men de var aldrig grädden av ramar. En Daccordi temporam får man aldrig ett sådant vansinnigt pris för. Tänk var track kan ställa till det :lol:

Posted: 02 Sep 2008 19:18
by sancho
Jag tycker de är kul att du bryter lite mot reglerna speedman.

Posted: 02 Sep 2008 19:36
by Bubblan
Image
Image
Image

Posted: 02 Sep 2008 20:48
by M
Arvids Cinelli(?) är så trevlig, och den är faktiskt inte så oskön att köra, ser värre ut än den verkligen är...

Posted: 02 Sep 2008 21:27
by Ronny
mrtn wrote:Arvids Cinelli(?) är så trevlig, och den är faktiskt inte så oskön att köra, ser värre ut än den verkligen är...
Den är No1 i Sverige för mig :P Kolla ramgeometri och muffarna :!: