Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Post by Calles » 28 May 2011 14:34

Hej på er!!

Ny här på forumet och har nu registrerat mig efter att ha smygläst några dagar. Så jag tänkte börja med att presentera mig. Heter Carl, boendes i sthlm, pluggar på KTH och bor där i närheten. Köpte min första landsvägscykel nu i mars och har upptäckt hur smidigt det fungerar att ta sig fram i stan, ingen road rage här :). Sålde motorcykeln nu i vår då jag tänkt köpa lägenhet och ser mig nu om efter något billigare att pyssla med så jag har snöat in lite på det här med fixies då jag gillar stuket, cleant och avskalat! Har tidigare cyklat en del mountainbike (när jag bodde i uppsala), brukade cykla en del på en enduroslinga som drogs upp när de körde sm i skogen bakom oss, mottar gärna tips på mtb-slingor i de centrala delarna av sthlm, liljanskogen?

Hur funkar det att cykla utan växlar? Måste ju säga att jag tycker det är ganska bekvämt att ha, men man kanske vänjer sig? Tänkte nog börja med single speed för att sedan eventuellt gå över till att köra fixt.

Så här ser cykeln ut just nu iallafall:
Image
Gammal dansk SCO...

Lite sugen på att bygga om den och undrar då, vad ska jag satsa på för vevparti, hjul (tänkte flip-flop nav) och bromshandtag? Tänkte försöka hålla budgeten till 2000kr. Tänkte precis som jag sett att flera här börjat med köra rent stål, men med en matt klarlack på, antingen om det finns att köpa eller lacka i flera lager och slipa lite lätt.

Vad tror ni kan det bli något?
Tips på delar?
MTB-slingor?

Många frågor men hoppas att ni har en liten stund över att försöka besvara iallafall några :)

Vänliga hälsningar
Carl
Last edited by Calles on 15 Jun 2011 06:37, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 28 May 2011 14:48

Hej och välkommen!

När det gäller MTB är Hellasgården (utåt nacka) i världsklass. Vi brukar köra från Hammarbybacken (HBB) 18.30 på tisdagar och det brukar vara lite olika grupper med olika tempon. För de lite färskare kör även Cykloteket turer på onsdagarna.

För att göra en fixie eller ss av SCO'n behöver du bara byta bakhjul. Köp ett flip-flop så kan du köra både SS eller fixie.

Btw, vad körde du för båge?

/Fredde

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by pjock » 28 May 2011 14:59

Hej,

Kan även tipsa om att du även kan köpa ett bakhjul som är "fixed/fixed" - då du faktiskt kan montera ett frihjul för singlespeed även på dessa.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 28 May 2011 15:15

Fredde wrote:Hej och välkommen!

När det gäller MTB är Hellasgården (utåt nacka) i världsklass. Vi brukar köra från Hammarbybacken (HBB) 18.30 på tisdagar och det brukar vara lite olika grupper med olika tempon. För de lite färskare kör även Cykloteket turer på onsdagarna.

För att göra en fixie eller ss av SCO'n behöver du bara byta bakhjul. Köp ett flip-flop så kan du köra både SS eller fixie.

Btw, vad körde du för båge?

/Fredde
Tackar!

Aha det låter ju toppen, inte allt för långt bort. Finns det några uppdragna slingor eller hur ser det ut? Tänkte att jag skulle kunna rulla dit och se hur det ser ut innan. Har ingen sån där super kondition men tänkte jobba upp den så det kan vara skönt att köra lite i sitt eget tempo till att börja med. Men kul att det går gruppkörningar, får en ju onekligen att pressa lite till :).

Låter ju perfekt, vart får man tag på billiga hjul? Antar att man bör byta vevparti, fick höra att det jag har ni inte håller? Hur mäter man vevpartiet, såg att de fanns i 160 och 165 på ebay, vart är det mätt?

Körde en GSX-R750 från 1990, precis då den fick ups gaffel och innan vattenkylningen då den la på sig 20-30kg ;). Sjukt billig försäkring, 1700kr/hel/helår :D

Bild från gelleråsen förra sommaren:
Image

/Carl
Last edited by Calles on 28 May 2011 15:18, edited 1 time in total.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 28 May 2011 15:16

pjock wrote:Hej,

Kan även tipsa om att du även kan köpa ett bakhjul som är "fixed/fixed" - då du faktiskt kan montera ett frihjul för singlespeed även på dessa.
Ok, men antar att det blir dyrare?

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 28 May 2011 15:25

Funkar det här?

Och hur mäter jag storlek?
Finns i 160 och 165mm,
vad är det mått på?

Image
http://viewitem.eim.ebay.se/Fixed-Gear- ... 40796/item

Vilken utväxling vill man ha?

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by pjock » 28 May 2011 15:52

Calles wrote:Och hur mäter jag storlek?
Finns i 160 och 165mm,
vad är det mått på?
165mm är måttet på längden av vevarmarna. Vad som kan vara viktigt att tänka på är att eftersom du ej har någon växelförare så måste kedjelinjen vara hyfsat rak.

Det är vanligast med ~42mm kedjelinje, så försök välja ett vevparti som ger dig detta tillsammans med det vevlager du har installerat. http://velosolo.co.uk har några billiga vevpartier du kan kika på, och de skriver vilken typ av vevlager du bör ha.

Vilken utväxling du ska ha beror mycket på vilken typ av cykling du kommer göra och i vilka områden. Ska du köra mycket i backar eller bland rödljus kan det vara härligt med lägre utväxling, och blir det mer plan landsväg utan så mycket stopp är det bra med högre.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 28 May 2011 16:02

Calles wrote:
Tackar!

Aha det låter ju toppen, inte allt för långt bort. Finns det några uppdragna slingor eller hur ser det ut? Tänkte att jag skulle kunna rulla dit och se hur det ser ut innan. Har ingen sån där super kondition men tänkte jobba upp den så det kan vara skönt att köra lite i sitt eget tempo till att börja med. Men kul att det går gruppkörningar, får en ju onekligen att pressa lite till :).

Låter ju perfekt, vart får man tag på billiga hjul? Antar att man bör byta vevparti, fick höra att det jag har ni inte håller? Hur mäter man vevpartiet, såg att de fanns i 160 och 165 på ebay, vart är det mätt?

Körde en GSX-R750 från 1990, precis då den fick ups gaffel och innan vattenkylningen då den la på sig 20-30kg ;). Sjukt billig försäkring, 1700kr/hel/helår :D

Bild från gelleråsen förra sommaren:
Image

/Carl
Det är ganska dåligt med uppmärkta slingor, men en som finns är "grön/gula" som går runt källtorpssjön. Den börjar med "gröna" vid badplatsen som är mittemot själva hellasgården (friluftsgården), följ sjön medurs så hittar du den. Sen kan du egentligen följa gröna så länge du vill, den slutar vid en grusväg, på den tar du höger så kommer du fram till ältavägen där du också tar höger så kommer du tillbaka till hellasgården, eller viker du av mot "gula" som fortsätter runt sjön och du kommer tillbaka till hellasgården. Det är lite knöligt att hitta men ändå. En variant är att köra gröna så länge du känner för det, vända och ta samma tillbaka. Kan vara en bra början. Det är ganska blandat på tisdagarna så är bara att ta en lugn grupp annars.

Fix/Fix-hjul kostar samma lika som ett fix/ss.
Du måste inte byta veven. Måttet är längden på vevarmen.

Ohh en 750R - kulthoj! började min karriär på en 750R från -85 sen blev det några 900RR och lite annat innan jag la skinnstället på hyllan men nu börjar det suga lite i mc-nerverna igen!! :)

/Fredde

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by JoLi » 28 May 2011 19:41

Fredde wrote:
Calles wrote:
Tackar!

Aha det låter ju toppen, inte allt för långt bort. Finns det några uppdragna slingor eller hur ser det ut? Tänkte att jag skulle kunna rulla dit och se hur det ser ut innan. Har ingen sån där super kondition men tänkte jobba upp den så det kan vara skönt att köra lite i sitt eget tempo till att börja med. Men kul att det går gruppkörningar, får en ju onekligen att pressa lite till :).

Låter ju perfekt, vart får man tag på billiga hjul? Antar att man bör byta vevparti, fick höra att det jag har ni inte håller? Hur mäter man vevpartiet, såg att de fanns i 160 och 165 på ebay, vart är det mätt?

Körde en GSX-R750 från 1990, precis då den fick ups gaffel och innan vattenkylningen då den la på sig 20-30kg ;). Sjukt billig försäkring, 1700kr/hel/helår :D

Bild från gelleråsen förra sommaren:
Image

/Carl
Det är ganska dåligt med uppmärkta slingor, men en som finns är "grön/gula" som går runt källtorpssjön. Den börjar med "gröna" vid badplatsen som är mittemot själva hellasgården (friluftsgården), följ sjön medurs så hittar du den. Sen kan du egentligen följa gröna så länge du vill, den slutar vid en grusväg, på den tar du höger så kommer du fram till ältavägen där du också tar höger så kommer du tillbaka till hellasgården, eller viker du av mot "gula" som fortsätter runt sjön och du kommer tillbaka till hellasgården. Det är lite knöligt att hitta men ändå. En variant är att köra gröna så länge du känner för det, vända och ta samma tillbaka. Kan vara en bra början. Det är ganska blandat på tisdagarna så är bara att ta en lugn grupp annars.

Fix/Fix-hjul kostar samma lika som ett fix/ss.
Du måste inte byta veven. Måttet är längden på vevarmen.

Ohh en 750R - kulthoj! började min karriär på en 750R från -85 sen blev det några 900RR och lite annat innan jag la skinnstället på hyllan men nu börjar det suga lite i mc-nerverna igen!! :)

/Fredde

Klart du ska återuppta MCåkningen som komplement till cykeln! Kom ned till garaget där bl a jag och Arvid och Sönke har våra "man caves", så kan du få inspiration från både choppers, rejsduccar och krosshojar, tillsammans med velodromcyklar.

Bromaniac
Posts: 62
Joined: 17 Apr 2010 10:12
Location: Sthlm
Contact:

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Bromaniac » 28 May 2011 20:19

Här finns kartor över stigarna i Hellas:

http://opentrailmap.net/viewtrails
http://stigoteket.se/ (välj Nacka)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by ArvidSvensson » 28 May 2011 21:02

JoLi wrote:...
Klart du ska återuppta MCåkningen som komplement till cykeln! Kom ned till garaget där bl a jag och Arvid och Sönke har våra "man caves", så kan du få inspiration från både choppers, rejsduccar och krosshojar, tillsammans med velodromcyklar.
Ja!

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 29 May 2011 08:11

Fredde wrote:Ohh en 750R - kulthoj! började min karriär på en 750R från -85 sen blev det några 900RR och lite annat innan jag la skinnstället på hyllan men nu börjar det suga lite i mc-nerverna igen!! :)

/Fredde
Aha, härligt! Har kollat på 900RR jag också, men får sån otroligt förmånlig försäkring på motorcykel över 20 år hos bilsport och mc, deras classica försäkring. Tänkte att jag ska ta upp det igen när jag är klar med studierna (3 år kvar), lutar åt speed triple/ducati streetfighter då. De känns lite roligare även i lägre hastigheter och ger bättre uppsikt över trafik m.m.
Bromaniac wrote:Här finns kartor över stigarna i Hellas:

http://opentrailmap.net/viewtrails
http://stigoteket.se/ (välj Nacka)
Ser ju kanon ut, tack!

pjock wrote:
Calles wrote:Och hur mäter jag storlek?
Finns i 160 och 165mm,
vad är det mått på?
165mm är måttet på längden av vevarmarna. Vad som kan vara viktigt att tänka på är att eftersom du ej har någon växelförare så måste kedjelinjen vara hyfsat rak.

Det är vanligast med ~42mm kedjelinje, så försök välja ett vevparti som ger dig detta tillsammans med det vevlager du har installerat. http://velosolo.co.uk har några billiga vevpartier du kan kika på, och de skriver vilken typ av vevlager du bör ha.

Vilken utväxling du ska ha beror mycket på vilken typ av cykling du kommer göra och i vilka områden. Ska du köra mycket i backar eller bland rödljus kan det vara härligt med lägre utväxling, och blir det mer plan landsväg utan så mycket stopp är det bra med högre.
Hur mäter jag kedjelinjen? Centrum på cykeln till mitten på drevet, eller från kanten på vevhuset till mitten på drevet?

Finns det ett standardmått för vevhus, eller måste jag mäta upp det också så att det ska passa? Jag antar att det är kapslade kullager som gäller eller måste jag se upp så jag inte råkar få något vinkelkontakts eller öppet?

Många frågor :). Men vad är en "låg" utväxling? Skulle ju iofs kunna prova ut vilken av växlarna jag har nu som funkar bäst...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by viktor » 29 May 2011 09:16

Du mäter från centrum på ramen till centrum på veven.
Att göra som du säger och testa vilken utväxling du trivs bäst med på den växlade hojen är nog bäst. Då får du ju en utväxling som DU trivs med och inte en som vi andra tror att du kommer trivas med.

Du hittar billiga bakhjul/hjulpar här: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40403. Inte jätte spännande men helt klart prisvärda.
Vad gäller vevlager så finns det lite olika standarder men skulle gissa att du har engelsk som är 68mm brett. Mät och kolla.
Och som någon skrev här ovanför så har velosolo prisvärda vevpartier och vevlager.
Där kan du även beställa frihjul/fixed kugg. Fast ett frihjul kan du också köpa hos närmsta cykelhandlare.¨

Lycka till!
/Viktor

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 29 May 2011 11:24

viktor wrote:Du mäter från centrum på ramen till centrum på veven.
Att göra som du säger och testa vilken utväxling du trivs bäst med på den växlade hojen är nog bäst. Då får du ju en utväxling som DU trivs med och inte en som vi andra tror att du kommer trivas med.

Du hittar billiga bakhjul/hjulpar här: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40403. Inte jätte spännande men helt klart prisvärda.
Vad gäller vevlager så finns det lite olika standarder men skulle gissa att du har engelsk som är 68mm brett. Mät och kolla.
Och som någon skrev här ovanför så har velosolo prisvärda vevpartier och vevlager. Där kan du även beställa frihjul/fixed kugg. Fast ett frihjul kan du också köpa hos närmsta cykelhandlare.¨

Lycka till!
Mitten på veven som i att mäta avståndet mellan vevarmarna och räkna ut mitten och för att sedan räkna ut förskjutningen mellan den och vevhusets mitt?
Finns det någon bra verkstadshandbok på nätet där man kan se hur cykeln är uppbyggt och vad som menas med de olika måtten?

Nice, de såg snygga ut, tror det mest prisvärda skulle vara att försöka hitta begagnat dock, men det verkar det vara ganska dåligt med. Men hur kommer det sig att ekrarna sitter annorlunda på bak och framhjul? Inte jättesnyggt enligt mig, antar att det har att göra med att på framhjulet så har man ingen kraft som angriper i navet utan endast ute vid fälgen och man behöver då inte tänka på vridstyvheten däremellan?

User avatar
Luddekung
Posts: 112
Joined: 21 Oct 2008 09:31
Location: STHLM

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Luddekung » 29 May 2011 11:47

Det finns mycket kunskap samlad här på forumet, bara att söka. Här är en annan sida där det finns mycket matnyttigt:

http://www.sheldonbrown.com/

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by viktor » 29 May 2011 12:11

Mitten på ramen till mitten på drevet ska det vara! ursäkta :)
Och Sheldon är verkligen toppen. Lite svår att navigera ibland men det mesta kan du läsa om där.
/Viktor

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 30 May 2011 11:40

Ok tack för all hjälp!!

Försöker överväga om det funkar att köra utan växlar :P.
Ser ju onekligen snyggt ut, men får nog prova lite att cykla
runt med bara en växel, hehe :D.

Vad tror ni om vit cykel, vita fälgar, svarta nav, ekrar och vevparti.
Förmodligen svart styrstam och styre med vit lindning. Funderar
över om det håller med vanlig lack på styre och styrstam, känns
som att man borde pulverlacka men det lär ju kosta en del eller?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 30 May 2011 11:46

Pulver brukar inte vara dyrare än vanligt lack. Vanlig lack håller hur bra som helst!

/Fredde

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 31 May 2011 13:21

Fredde wrote:Pulver brukar inte vara dyrare än vanligt lack. Vanlig lack håller hur bra som helst!

/Fredde
Ok, då låter ju det absolut smidigast med vanlig lack som jag kan göra själv.
Men funkar det att lacka styrstammen? Kommer det inte skrapas av när jag försöker montera den?

Har köpt lite nya delar :D

Wellgo pedaler (utan korgar tills vidare)
Tektro RL720 bromsgrepp
Vit styrlinda
Nya metall klämmor för bromswiren
Växelreglage i metall, för rammontering (tills jag bestämt om jag klarar mig utan växlar, hehe)

Har försökt prova ut vilken växel som är bäst, vad tror ni vill man satsa på lite högre utväxling till en början eller lägre? Ska jag börja på 21/52 eller 19/52? Eller är det för låg, dvs tung utväxling? Vad är vanligast?
Om jag köper nytt vevparti tänkte jag köpa ett med mindre framdrev, även om det slits snabbare, blir lite snyggare :).

Tänkte att jag skulle polera upp några av delarna som sitter på nu, tips på vart man köper fint fint slippapper/slipduk?

/Carl

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 31 May 2011 14:04

Ok, jag trodde du menade en 2-komponentslack (typ billack) sprej funkar men är normalt sämre. Mät hur långt ner stammen ska vara innan du lackar och tryck inte ner den längre än nödvändigt så klarar sig lacken.

Strax under 3.0, typ 2.7-2.8 brukar vara lagom i början som utväxling.
52/19 = 2.73 så det är nog en bra början.

Slip-papper kan du köpa i vilken järnaffär / färgaffär som helst! :)

/Fredde

Post Reply