Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by pjock » 31 May 2011 16:49

Jag tycker 52/19 låter mer rimligt än 52/21.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 31 May 2011 18:57

Fredde wrote:Ok, jag trodde du menade en 2-komponentslack (typ billack) sprej funkar men är normalt sämre. Mät hur långt ner stammen ska vara innan du lackar och tryck inte ner den längre än nödvändigt så klarar sig lacken.

Strax under 3.0, typ 2.7-2.8 brukar vara lagom i början som utväxling.
52/19 = 2.73 så det är nog en bra början.

Slip-papper kan du köpa i vilken järnaffär / färgaffär som helst! :)

/Fredde
Ja fast vanlig billack kan man väl också lägga själv? För pulver ska man ju ha ugn och grejer. Ok kanon, har lite svårt att bestämma mig for vad som är bäst, får se lite hur det blir men tror att det blir fixie av den :). Kostar ju en del dock... så jag spar nog bytet av vevparti och hjul till sist. Kollade classe och biltema men de verkade inte ha men får kolla på nån riktig affär :). Tack!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 31 May 2011 19:50

Calles wrote: Ja fast vanlig billack kan man väl också lägga själv? För pulver ska man ju ha ugn och grejer. Ok kanon, har lite svårt att bestämma mig for vad som är bäst, får se lite hur det blir men tror att det blir fixie av den :). Kostar ju en del dock... så jag spar nog bytet av vevparti och hjul till sist. Kollade classe och biltema men de verkade inte ha men får kolla på nån riktig affär :). Tack!
Ja absolut! En spruta och en skvätt färg så! :)

Brukar finnas lite billiga hjul på köp och sälj ibland men undvik det billigaste junket.

/Fredde

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 01 Jun 2011 14:29

Fredde wrote:
Calles wrote: Ja fast vanlig billack kan man väl också lägga själv? För pulver ska man ju ha ugn och grejer. Ok kanon, har lite svårt att bestämma mig for vad som är bäst, får se lite hur det blir men tror att det blir fixie av den :). Kostar ju en del dock... så jag spar nog bytet av vevparti och hjul till sist. Kollade classe och biltema men de verkade inte ha men får kolla på nån riktig affär :). Tack!
Ja absolut! En spruta och en skvätt färg så! :)

Brukar finnas lite billiga hjul på köp och sälj ibland men undvik det billigaste junket.

/Fredde
Grymt, ska spana lite, lägger upp en köpes tråd också :)

Lite trångt att skruva i studentrummet, hehe
Image

Så här ser cykeln ut nu iaf, skulle helst slippa ringklockan men ser den lite som en nödvändighet då många har för vana att cykla mitt på cykelbanorna...
Image

Image

Nytt: växelreglage i metall, bromshandtag, vit styrlinda, pedaler, metallklämmor för vajerhöljet, vita vajerhöljen...

Funderar på om det skulle vara snyggast med:
* Vita hjul och svart ram och gaffel
* Helvitt och silver/blank metall
* Vit ram och gaffel, vita fälgar och svarta nav och vevparti :)

Vore kul med nån lattjo färg men vitt faller mig bäst i smaken så jag lämnar spännande färger åt andra, hehe. Fanns iof billiga röda hjul på ebay, vilket skulle kunna vara praktiskt :), http://cgi.ebay.co.uk/Red-Single-Speed- ... 3744wt_890, men vågar man sif på dem?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Jonatan F » 01 Jun 2011 17:48

Vita hjul svart ram+gaffel - alla gånger!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by pjock » 01 Jun 2011 18:26

En till röst på vita svart resten!

Ett litet tips inför framtiden: När du tar bilder på cykeln, ta gärna från sidan där kedjeringen sitter så man ser vad det är för komponenter :)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 02 Jun 2011 20:40

pjock wrote:En till röst på vita svart resten!

Ett litet tips inför framtiden: När du tar bilder på cykeln, ta gärna från sidan där kedjeringen sitter så man ser vad det är för komponenter :)
Blir nog till å prova det först, då är det bara gaffeln som ska lackas i första skedet :). Hur lossar man framgaffeln förresten? Måste jag ta loss både styrstam och styrlager och hur gör jag det? Styrstammen antar jag att jag lossar på insexskruven och drar upp men sen då? Kanske ska fråga under mekfrågor men nu får jag det ju så fint samlat här, hehe.

Inte säker på att jag villa att mina komponenter ska synas, hehe. Sitter säkert inget kul på (sachs), men kan ordna en bild från andra sidan. Kul med planetväxel i navet iallafall, tycker de är lite läckra, även om de inte syns. Hade gärna haft en inbyggd i vevpartiet och sen gömt vajer och reglage på något snyggt sätt och fortfarande kört fixed/ss i övrigt. Gillar mest looken, men kanske blir helt hooked på att köra utan växlar om ett tag, vi får se :P

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Fredde » 02 Jun 2011 21:54

Calles wrote:
pjock wrote: Måste jag ta loss både styrstam och styrlager och hur gör jag det? Styrstammen antar jag att jag lossar på insexskruven och drar upp men sen då? Kanske ska fråga under mekfrågor men nu får jag det ju så fint samlat här, hehe.
Lossa insexan några varv och sen slår du lite lätt på skallen neråt (såklart) "muttern" insexan gängas in i fungerar som en kil mellan gaffel och styrstam. När du klappat till den så är det normalt bara att dra styrstam, insexa och muttern med kilfunktion uppåt.

Sen lossar du den stora muttern överst på gaffeln och sja resten löser sig själv. Pass på så inte alla kulorna i styrlagret trillar ut lite hejsan hoppsan och rullar iväg.

Styrlager behöver du bara ta bort delvis, du får ta isär det men du behöver inte demontera det från ram/gaffel. Du ser hur det funkar.

/Fredde

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 03 Jun 2011 06:43

Fredde wrote:
Calles wrote:
pjock wrote: Måste jag ta loss både styrstam och styrlager och hur gör jag det? Styrstammen antar jag att jag lossar på insexskruven och drar upp men sen då? Kanske ska fråga under mekfrågor men nu får jag det ju så fint samlat här, hehe.
Lossa insexan några varv och sen slår du lite lätt på skallen neråt (såklart) "muttern" insexan gängas in i fungerar som en kil mellan gaffel och styrstam. När du klappat till den så är det normalt bara att dra styrstam, insexa och muttern med kilfunktion uppåt.

Sen lossar du den stora muttern överst på gaffeln och sja resten löser sig själv. Pass på så i inte alla kulorna i styrlagret trillar ut lite hejsan hoppsan och rullar iväg.

Styrlager behöver du bara ta bort delvis, du får ta isär det men du behöver inte demontera det från ram/gaffel. Du ser hur det funkar.

/Fredde
Toppen, tack!

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 04 Jun 2011 11:21

Lackade om gaffeln igår för att se hur det blir med svart...

Skrivbordet har ockuperats med cykelprylar och gaffeln är av
Image

Renslipad, körde med Nitor färgbort så gick det relativt lätt att skrapa av färgen med baksidan på en kniv...
Image

På med primer och svart färg.
Image
[Man cave?]

Klarlack idag, väntar på att det ska torka nu :).
Image
[Ajax is the shit!]

Får lacka om hela cykeln sen om jag bestämmer mig för svart, vill se hur det ser ut till att börja med. Men vad ska jag ha för verktyg för att få av vevpartiet sen? Hittade inget sånt på clas ohlsson, men vanliga cykelhandlaren lär ju ha ett?
Image

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 04 Jun 2011 11:28

Bild på "komponentsidan" som utlovat, lite suddigt, men sachs huret commander står det på iallafall och så sitter det två växlar i navet...
Image

LAZER sadel
WEINMANN symetric bromsar

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 07 Jun 2011 11:50

Beställt nya hjul från http://www.fixedgearshop.se :)!

Vita weinmann fälgar
Vita formula nav
Svarta ekrar

2000kr med montering, bästa pris jag hittat!
Och så känns det bra att handla från en svensk butik.
Hoppas på snabb leverans :D

Vit kedja
Vita däcken var tyvärr slut så det får bli svarta sålänge.

Blir utväxling 52/19 till en början, så får jag prova det ett tag...

Nu känns framgaffeln inte så klibbig längre, torktid på 4dagar kan
nog ha stämt, så den åker på ikväll. Tips för hur man kan "polera"
upp lack? Så jag får samma glans på resten av cykeln, och kan ge
framgaffeln en omgång också.
Ska till mekonomen för att handla slippapper (verkar vara en av de
få som har finare än 1200), så jag kollar polering av lack där också,
ngt bra vax kanske ;)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 08 Jun 2011 16:43

Framgaffeln på plats igen, och kedjeskyddet väck.
Image

Visst måste det vara likadant här som med smörjning av kedja på mc, det viktigaste är att få ner olja mellan länkarna, dvs där de nöter mot varandra. Så man sprayar på oljan och torkar av överflödet. Stämmer? Minskar iallafall risken att skita ner byxorna ;)

Väntar otåligt på hjulen :)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 12 Jun 2011 20:22

Bakhjulet på ;).
Framgaffeln måste filas ur en aning för att hjulaxeln på det nya hjulet ska gå i...

Image
(Råka visst fota från "fel" sida igen, hehe)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 13 Jun 2011 13:46

Efter att ha filat ur gaffeln lite så sitter framhjulet också på plats :)
Image
Hjul, däck och kedja från http://www.fixedgearshop.se/ ;)
Last edited by Calles on 14 Jun 2011 06:22, edited 1 time in total.

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Panos » 13 Jun 2011 17:33

Blev ju riktigt nice :)
Får man fråga vart du köpte hjulen?

//Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej!

Post by Calles » 14 Jun 2011 06:20

Panos wrote:Blev ju riktigt nice :)
Får man fråga vart du köpte hjulen?

//Panos
Tackar :). Hjulen köptes på http://www.fixedgearshop.se 2 lax för ett hjulpar ;)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Post by Calles » 18 Aug 2011 17:41

Ordnat fix drev förra veckan och provat lite... kör 52/18=2,889 nu vilket funkar kanon frammåt, skulle nog kunna gå ner till 17 utan problem. Men satan vad tungt det är att försöka bromsa!! Kan det bero på att jag inte har några korgar eller har jag fel teknik, försöker luta mig över styret men vill ju inte behöva hänga som en tok för att kunna bromsa...

Har ni några tips?

Även lite sugen på en tajtare ram, finns det något billigt ni kan rekommendera?
Beställa från UK/USA/Kina? Ska passa med hjulen som sitter på...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Post by Jonatan F » 18 Aug 2011 18:11

1: Skaffa korgar! Eller holdfaststraps. Funkar utan men längre reaktionssträcka och svårare (framförallt i högre farter)
2: Kolla efter Visp-cyklar på ebay.

ps. dock alltid tungt att bromsa om man har vettig utväxling tkr jag. Men man lär sig. Har man straps kan man hoppa upp lite med bakhjulet när man börjar så släpper det lättare. Sedan beror det på däcken med.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Färsking som vill säga hej! - projekt gammeldansk

Post by Calles » 19 Aug 2011 11:21

Jonatan F wrote:1: Skaffa korgar! Eller holdfaststraps. Funkar utan men längre reaktionssträcka och svårare (framförallt i högre farter)
2: Kolla efter Visp-cyklar på ebay.

ps. dock alltid tungt att bromsa om man har vettig utväxling tkr jag. Men man lär sig. Har man straps kan man hoppa upp lite med bakhjulet när man börjar så släpper det lättare. Sedan beror det på däcken med.
Vad söker man på för att hitta visp-cykel? Antar att jag inte kan söka på visp, hehe?
Vad står det för förresten och vad är karakteristiskt för en visp?

Tack för tipsen, men hur fungerar korgar ihop med ett par snygga skor. Kan tänka mig att de inte är så snälla mot ett par mocka skor t.ex. Trist att behöva byta skor när man kommer till jobbet/skolan... Får kanske försöka hitta ett par skor som ser bra ut men som håller för att cykla i...

Post Reply