Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 21 May 2011 22:33

Funderar lite då och då på en vit Kashimax Aero sadel, vore snyggt, men dyrt.

Måste vara många som har den här, hur är den att sitta på? Naturligtvis är det en ren racingsadel men tänker den i mitt fall som ren caféracersadel för kortare stadsturer utan vadderade cykelbyxor. Stenhård? Är det en god idé eller ska jag bara fortsätta drömma?
Loch Ness is Deep.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Hur skön är Kashimax Aero sadeln?

Post by ap-ungen » 21 May 2011 22:52

Jag har en Kashimax Aero som jag snart använt 2 veckor och jag har fått väldigt lite "ont" av den för att vara en ny sadel, så jag skulle definitivt säga att den är väl fungerande för stadsturer men även "ett-par-mil" sträckor då jag också testat det. Att den är väldigt snygg skadar ju inte, eller den hypade NJS-stämpeln :) Speciellt hård är den inte heller tycker jag.

Vad ligger priset på den nu? Jag fyndade min NOS för 75:- vilket känns som en bra deal :P

En bild:

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur skön är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 21 May 2011 22:56

ap-ungen wrote: Vad ligger priset på den nu? Jag fyndade min NOS för 75:- vilket känns som en bra deal :P
Menar du 75 SEK? Fantastiskt i så fall. Otroligt läcker på din cykel och urtjusig cykel också för den delen, bra färgmatchat. :D

Jag har tittat på HubJub men då är den i vitt skinn och kostar dyyyra 85 Pund... Tror jag det var, man får väl räkna med en tusenlapp för en sådan skönhet med frakt och då vill man ju inte upptäcka att det var ett felköp...
Loch Ness is Deep.

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Wooria » 21 May 2011 22:58

bike id?
Extreme music for extreme people!

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by TJ Mackey » 21 May 2011 23:07

Wooria wrote:bike id?
?

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Wooria » 21 May 2011 23:29

dom har sadeln där :)
Extreme music for extreme people!

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by ap-ungen » 22 May 2011 00:58

Ja, 75 SEK. Löjligt billigt så klart :)

Tackar o bockar.

Men vad tycker ni andra om sadeln?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by klasolsson » 23 May 2011 07:31

Körde Vättern på en förra året och jag gillar den skarpt. Fem bra!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 23 May 2011 20:28

klasolsson wrote:Körde Vättern på en förra året och jag gillar den skarpt. Fem bra!
Ahh, låter som ett bra köp då, tack! :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by klasolsson » 23 May 2011 20:57

Streamliner wrote:
klasolsson wrote:Körde Vättern på en förra året och jag gillar den skarpt. Fem bra!
Ahh, låter som ett bra köp då, tack! :D
Det kan det vara ja, men du får inte glömma att vi alla är stöpta olika och just sadeln är nog det som är mest individuellt på en cykel. I år ska jag köra VR på en Flite, hoppas den är minst lika skön.

Hepp!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 27 May 2011 20:59

Well, boys and girls: Om man nu har en Kashimax Aero, hur justerar men den bäst då? Normalt kan man ju lägga ett vattenpass rakt över sadeln och det blir i regel bra, åtminstone med moderna sadlar. Men hur väger man in denna godbit, den är ju högre i bakänden?

(Jag vet, "det är bara att testa" säger ni, men det är alltid kul att höra andras erfarenheter som ett bra utgångsläge.)
Loch Ness is Deep.


User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by ap-ungen » 27 May 2011 21:19

Jag har sadelns nos väldigt lite och nätt uppåt riktad, mest för att få bakre delen av sadeln i en rak linje. Då sitter i alla fall jag i en skön position utan att glida framåt och med en skön sittyta som består av större delen av sadeln, som också är sadelns mjukaste yta, tror jag.

Den är grym som fan iallafall!!!!!!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 27 May 2011 21:46

Väldigt bra, vet ni vad, jag har beställt just Paul Smith sadeln som Arvid visar på bilden. Var först tveksam för färgvalen men så i måndags så hade den kommit i svart och då fick det bli som det blev. Väntar nervöst, kanske kommer den på måndag, tisdag.

Visst det är mycket pengar men jag är ohjälplig Paul Smith fan, stod och väntade utanför hans butik på Floral Street i London när den premiäröppnade nångång 1996. Den gången hade jag bara råd att köpa ett par strumpor...

Hoppas verkligen den passar mig men om inte så får den en plats i troféhyllan... Det är alltså inte bara en sadel för mig, det är något annat, nostalgi kanske? London for ever.
Loch Ness is Deep.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by euskadi » 27 May 2011 21:58

alla sadlar är bekväma om de är rätt inställda. Om det gör ont är ofta sadeln för hög. Det kan vara bra att veta innan man dömer ut hela sadeln som oskön.

Paul Smith-sadeln ser f.ö mycket fin ut.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by ArvidSvensson » 27 May 2011 22:04

euskadi wrote:alla sadlar är bekväma om de är rätt inställda. ...
Eh. Nej.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by viktor » 27 May 2011 23:12

^+1
Jag har tex två sadlar hemma som jag inte kan cykla mer än 20 min på utan att rumpan min domnar.
/Viktor

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by jon » 27 May 2011 23:22

Då är dom felinställda.

:wink:
I Dalarnas djupa skogar..

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by euskadi » 28 May 2011 10:39

självklart har du korrekt sittställning. det är båda dina sadlar det är fel på eftersom du domnar direkt.... Det tror jag.


Nu vill jag inte kritisera nån men de flesta på detta forum verkar inte ha kollat upp sittställning överdrivet noga tyvärr (av bilder att döma)... Det är såklart inte superviktigt heller! så det är absolut inget konstigt med det. Däremot trist om man får ont. Men som sagt, du har såklart rätt inställning tror jag. :D


jag överdrev givetvis med att säga att 'alla' funkar. Det är inte sant, men de utprovade i övre prisklassen (gamla som nya) bör inte vara några problem att köra flera timmar om dagen oavsett åkare. Men det finns kanske undantag även där och vissa ex kan ju vara skeva eller har defekter.

det handlar nämligen främst om att låta kroppen vänja sig vid sittpositionen + korrekt inställning. Att röven domnar är bara en indikation på att den är för hög. Det är vad alla får lära sig i cykelklubb som PB. Men som sagt du har säkert sadeln rätt.

men bara som ett vänligt litet tips:
Testa att sänk din sadel något + samla ihop minst 40-50timmar i sadeln. Färre timmar än så kan du inte göra en utvärdering. OM du är osäker. sänk några ytterliggare milimeter efter att du tycker det är 'perfekt'.



här ser du min sadel som är något hårdare än de flesta. Den har gått närmare 700mil/år i ett par år utan att krångla med skinkorna. Däremot är man ALLTID stel i röven de första turerna på vårkanten. Det går inte att komma ifrån. Däremot går ju det bort när kroppen vant sig vid det. Typ efter tredje gången.
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur bekväm är Kashimax Aero sadeln?

Post by Streamliner » 28 May 2011 15:29

Precis som skrivs här ovan så undrar jag om man inte ger upp lite för tidigt när det gäller olika inställningar på cykeln. En av mina cyklar har jag tyckt varit lite för lång i överröret så jag funderade på att byta till en kortare stam men hittade ingen. Så jag fortsatte att cykla på den i stället och nu har jag faktiskt börjat vänja mig riktigt bra.

Annars är det här med sadlar en hel vetenskap där väl alla har olika erfarenheter. Vissa sadlar är så speciella att man liksom inte förlikar sig med dem. Jag hade en Brooks Team Pro tidigare, den var urläcker på alla de vis men den hade egenheten att man bara kunde sitta på en enda punkt på den. Försökte man något annat så halkade man obönhörligt tillbaka på samma punkt igen på det hala lädret. Den var skön att sitta på men det blev irriterande med just den effekten.

Specialized har ju också sitt koncept med samma sadel i olika bredder för olika bredd mellan sittbenen. För min del så brukar sadlar som är mellan 12 - 13 cm fungera bra.
Loch Ness is Deep.

Post Reply