Blåmärken

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Blåmärken

Post by eo » 20 May 2011 08:29

Hejhej, i brist på cyklande vänner tänkte jag fråga er guys: Jag har cyklat fixed i ett par månader nu och lärt mig skidda hyfsat. På innanlåret precis ovanför höger knä (det ben jag helst skiddar med) har jag ett blåmärke som i princip har blivit permanent. Det besvärar mig inte särskilt mycket, men tänkte ändå fråga om det ska vara så eller om jag gör nåt galet?

peace

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: Blåmärken

Post by Chris » 20 May 2011 08:44

Blåmärket kommer troligtvis på grund av att du slår i låret mot toppröret, det du kan göra är ju i så fall att lära dig skidda utan att slå i låret mot toppröret... Men om det ska vara så? Ja, det blir ju en skada på låret när du slår i det gång på gång...

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Blåmärken

Post by ana » 20 May 2011 08:45

Umm, det ska inte vara så... Du måste ju ha slagit i något? Eller? Låter ohälsosamt hursomhelst. Har aldrig fått blåmärke av att cykla (när jag inte vurpat dvs).

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Blåmärken

Post by snusmumriken » 20 May 2011 10:01

jag fick blåmärke på låret när jag började med, men efter ett tag slutade jag med att luta mitt lår mot cykeln så försvann det! :)

User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Re: Blåmärken

Post by eo » 20 May 2011 11:03

Ja det är absolut pga. toppröret, men det är alltså bara att träna bort då :)

Thx guys!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Blåmärken

Post by jon » 20 May 2011 14:28

Försök lära dig att "sitt-skidda" istället.
Inte alls lika vingligt + att det går snabbare att påbörja själva inbromsningen istället för att man ska hänga sig fram över styret.
Testa dessutom att lära dig att även skidda med "fel" fot först. Kapar reaktionstiden med ett halvt pedalvarv, kan va nyttigt i kniviga situationer…
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Re: Blåmärken

Post by eo » 20 May 2011 15:46

jon wrote:Försök lära dig att "sitt-skidda" istället.
Inte alls lika vingligt + att det går snabbare att påbörja själva inbromsningen istället för att man ska hänga sig fram över styret.
Testa dessutom att lära dig att även skidda med "fel" fot först. Kapar reaktionstiden med ett halvt pedalvarv, kan va nyttigt i kniviga situationer…
Ja skidden börjar sitta med fel fot också, det är bara att nöta :) Sittande skidd låter väldigt smidigt, ska man försöka rycka till och avlasta bakhjulet lite då eller är det bara råstyrka som gäller?

cheers

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Blåmärken

Post by jon » 20 May 2011 23:11

eo wrote:Sittande skidd låter väldigt smidigt, ska man försöka rycka till och avlasta bakhjulet lite då eller är det bara råstyrka som gäller?
Det är definitivt mer teknik än styrka.
Börja med att lära dig "skippa", dvs skutta någon cm med bakhjulet, stoppa det i luften(med fötterna i "skidd-possition") men fortsätt trampa när det landar igen. Inget move att göra häftiga inbromsningar med, men hjälper lite om man vill sänka farten utan att hålla emot.
Sitt-skidden kan man säga är en "vidareutveckling" utav skippen. Gör i stort sett samma skutt men istället för att lyfta hjulet så lyfter du röven någon cm ur sadeln och låser hjulet medan du är på väg uppåt, när det har som minst av din tyngd på sig.
Tror det är så jag gör. Upptäckte precis att det är skitsvårt att beskriva...
Träna på grus, gräs osv mm etc...

Sittskiddarkungen!

Bra exempel vid 1:31
I Dalarnas djupa skogar..

iandi
Posts: 58
Joined: 08 Sep 2009 16:48
Location: MALMØ

Re: Blåmärken

Post by iandi » 20 May 2011 23:47

Damn! Kylig snubbe. Tack för tipset, det där ska nötas!

User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Re: Blåmärken

Post by eo » 21 May 2011 10:56

Sweetness, det är bara ut och nöta :) Tack för bra tips jon!

Post Reply