Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
iandi
Posts: 58
Joined: 08 Sep 2009 16:48
Location: MALMØ

Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by iandi » 19 May 2011 21:02

Image

http://bagaboo.hu/bagatoe-pedal-straps/

Sjukt enkel strap som passar dem flesta pedaler, velcro design (inga jobbiga spännen eller dylikt), kan fås i en rad olika färger på begäran och utan extra kostnad.
Otroligt enkla att installera, krävs inte ett enda verktyg (DÖH!)..

Installation:
Börja med att dra "snörena" hela vägen igenom pedalen.

Image

Sedan spänner man det främre "snöret" så mycket det går och sätter foten på pedalen för att sedan mäta längden på det bakre "snöret". Det är viktigt att dem inte sitter för hårt men dem ska heller inte sitta för löst.

Image

I början kan det vara bra att spänna åt rätt så generöst och sedan cykla som om det inte fanns någon morgondag så att spännena anpassar sig efter skon (foten) dock inte så att du inte kan få ur foten.

Pris: 22EUR ex VAT

Slutlig dom:

Image

Första anblick känns 200+ kr som dem kostar aningen dyrt men man får tänka på att det är handgjort just för dig. Som sagt kan man få dem i en rad olika färger utan extra kostnad och man kan säkert komma med extra funderingar om man har nån egen design idé och han ordnar det säkert för en liten summa eller till och med gratis beroende på hur avancerat det är.

Till skillnad från mina gamla fotkorgar så är dem här mycket bekvämare, lättare att ställa in och dessutom ruskigt snygga.
Är man som mig och har skor tunna som strumpor och får ont i fötterna av vanliga fotkorgar är detta verkligen något för dig.

Jag kan inget annat än att varmt rekommendera dem här till dem som söker ett alternativ till en vanlig fotkorg.

För tillfället kan jag inte komma på så mycket mer att tillägga, har ni några frågor tveka inte att ställa dem så fyller jag på recensionen.

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Lukas » 19 May 2011 21:18

Men vad tittar katten på?

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by ana » 19 May 2011 21:42

Grymt! Nu blev man sugen. :)

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Jonis! » 19 May 2011 22:40

lättare att ställa in? svårt att se framför mig hur man spänner dem lättare än med clips&remmar :) jag menar, spänner remmarna gör man väl ändå när man sitter på cykeln? eller?
sökes: nervex bangaffel.

iandi
Posts: 58
Joined: 08 Sep 2009 16:48
Location: MALMØ

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by iandi » 20 May 2011 08:31

Jonis! wrote:lättare att ställa in? svårt att se framför mig hur man spänner dem lättare än med clips&remmar :) jag menar, spänner remmarna gör man väl ändå när man sitter på cykeln? eller?
Jag vet inte vad du haft för super remmar men något sånt var inte möjligt på mina.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Otto » 20 May 2011 09:07

iandi wrote:
Jonis! wrote:lättare att ställa in? svårt att se framför mig hur man spänner dem lättare än med clips&remmar :) jag menar, spänner remmarna gör man väl ändå när man sitter på cykeln? eller?
Jag vet inte vad du haft för super remmar men något sånt var inte möjligt på mina.
Frågan är snarare; vad har du använt för remmar?
Från de billigaste på biltema till NJS mög så går det att justera remen från cykeln.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by hycken » 20 May 2011 11:02

Support your local dealer..

viewtopic.php?f=2&t=8228

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by oskarwallin » 20 May 2011 11:25

Jag tycker Hyckens straps verkar mer praktiska eftersom (om jag förstår saken rätt) går att spänna med en hand, medans man sitter på cykeln, något som verkar vara svårt att göra med Bagaboo-strapsen. Jag tillverkade ett par egna i höstas som jag körde med under vintern, absolut värt att kunna justera storleken utan krångel, om man inte använder samma skor alltid när man cyklar.
Image

User avatar
Wiktor
Posts: 20
Joined: 03 Apr 2011 20:14
Location: Stockholm

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Wiktor » 20 May 2011 22:23

Grymt iandi tack för recensionen, blir nog att beställa ett par snart.
hur lång tid tog det för dig att få dem?

iandi
Posts: 58
Joined: 08 Sep 2009 16:48
Location: MALMØ

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by iandi » 21 May 2011 14:38

jag köpte ju en jävla massa. tog väl 2 veckor typ. om du bara ska ha straps blir det nog lite kortare leveranstid

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by limitedlizard » 21 May 2011 15:08

Hur ofta spänner man remmarna från cykeln då?
Jag gör det aldrig i princip, är ju inte direkt så att man kör rundtramp med en fixie i stan?!
Tycker det verkar mycket mer praktiskt att de håller det läget man ställt in från början.

iandi
Posts: 58
Joined: 08 Sep 2009 16:48
Location: MALMØ

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by iandi » 22 May 2011 18:17

@david: Jag har spänt mina en gång.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by oskarwallin » 22 May 2011 18:27

Jag ändrar mina ganska ofta, på brukshojen. Om man har små tygskor ena dagen och Air Force 1 den andra så är det ganska nödvändigt. Oavsett tycker jag det är ganska smidigt om man inte behöver ha båda händerna till att justera, den andra vill man ju hålla i cykeln med?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Jonis! » 22 May 2011 18:32

David_gbg wrote:Hur ofta spänner man remmarna från cykeln då?
Jag gör det aldrig i princip, är ju inte direkt så att man kör rundtramp med en fixie i stan?!
Tycker det verkar mycket mer praktiskt att de håller det läget man ställt in från början.
åh, drog åt dem i princip varje gång jag satte mig på cykeln.. fast jag sitter gärna fast ordentligt (så jag bytte till time atacs efter några år :))
självklart ska de inte ändra sig själva :)
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by limitedlizard » 22 May 2011 19:09

Jag har iof. ungefär samma storlek på alla mina skor.
Så det är väl därför jag aldrig justerar :wink:

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Recension: Bagaboo "bagtoe" pedal straps

Post by Jultomten » 23 May 2011 09:44

Jag kör med Restraps, och de sitter diagonalt på pedalen, inte rakt över som dessa. Fördelen är att när man sätter i foten och vrider den i läge så sitter det åt bra, till skillnad från dessa som man sticker foten rätt in i.

/Micke
Image Image Image Image

Post Reply