Cykelflygpendlarens dagbok

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Cykelflygpendlarens dagbok

Post by martsson » 19 May 2011 09:42

Kära dagbok,
som statlig tjänsteman bosatt i den lilla staden Visby har jag ofta ärende till huvudstaden å tjänstens vägnar. Efter kontakter med vårt lokala flygspeditionsbolag kunde jag konstatera att det var möjligt att medföra min gyllengula fixie på planet och samtidigt spara skattebetalarna en slant utifrån den enkla beräkningen:

Cykel på flyget= transport till och från flygplats och transport till mina destinationer i Stockholm= 200 kr/flygresa = 400 kr
Taxi till flyg + buss, tunnelbana, taxi i stockholm = 450-500 kr under en dag

Sagt och gjort. Väderrapporten utlovade "uppehåll" vilket jag fann gott nog. Det blev en kort cykeltur till flyget (en fördel med den lilla staden är närheten) och en oväntat enkel incheckning. Som bonus fick jag ett trevligt cykelsamtal med killen som kom till incheckningsdesken för att ta hand om min DBS La Migliore:
Sagt med mjuka diftongljud som inte går att efterlikna i skrift: "Fräsch hoj, är det en fixie?"
Jag: "Jajamen!"
Diftonger: "DBS, brorsan hade en likadan på 70-talet! Snyggt vevparti förresten!"

En bra start på äventyret tycker jag! Sedan var det bara att släppa ut luften i hjulen och se hojen rulla iväg.

Väl på Bromma fick jag en del leenden när hojen glatt kom rullande längs bandet som första bagage.

Första stötestenen: Den minimala (asdyra) pump jag införskaffat för att få att få tryck i slangarna igen visade sig svårhanterlig. Har aldrig riktigt fått kläm på racerventilens delikata konstruktion och det blev en del svordomar inne i ankomsthallen innan jag fick luft i hjulen.

Väl utanför ankomsthallen hade "uppehållet" utvecklats till ett stilla strilande. Ingen regnrock = bara att tugga i sig och ge sig av i riktning Alvik-Kungsholmen. På cykel! Härligt!

Andra stötestenen: Det var svårt att få riktigt med luft i hjulen med den ynkliga pumpen och dessutom såg jag den, till min förtvivlan, pysa ut igen. Vid kontroll visade det sig att den lilla gängade stången, där ventilhatten sitter, hade böjt sig eftersom jag hållit pumpen i fel vinkel. Nu slöt hattarna inte längre tätt. Och regnet duggade så sakta där jag stod bredvid vägen...

Lyckades hitta ett litet hål i en lyktstolpe intill som jag kunde bruka för att kröka till stängerna igen. Pumpapumpapumpa. Tycktes hålla.

Redan vid första korsningen fick jag sedan god användning för Långeman i all sin glans när en mupp i grön Volvokombi gav fan i att det var grönt för cyklister.

Ett roligare möte inföll vid Alvik när den första medlemmen av Stockholms fixiescen visade sig på en ljusblå skapelse med röd(?) kedja. Vi såg ungefär lika sammanbitna och blöta ut.

Min räddning från duggregnet infann sig vid Lärarhögskolans biblo, med fri wifi och lankigt kaffe. Fortsättning följer.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by klasolsson » 19 May 2011 09:49

Trevlig läsning! Se till att komma upp två dagar (tors-fre) och häng med på en torsdagsrunda vettja!

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by ana » 19 May 2011 09:53

Kul läsning! Och tack för kostnadsbesparingen! :)

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by ap-ungen » 19 May 2011 12:29

Du förgyller ju för fa-an min torsdags frukost/lunch! Tack vännen!

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by martsson » 19 May 2011 14:50

Efter uppvärmning och återhämtning på Lärarhögskolebiblo kom jag ut till solsken och däck med lufttrycket i behåll. Kort tur över Västerbron insvept i lindblomsdoft från Långholmen. Sedan en snabb tete-a-tete med Cykelspecialistens välsignade luftslang i korsningen Långholmsgatan-Verkstadsgatan: 7-8 bar i däcken igen och tillvaron står i ett förklarat skimmer.

Att cykla fixie i Stockholmstrafiken är dock något annat än Visbys lullande lunk. Tacksam för medhavt vurpollon och fegisbroms på framhjulet (jag är dock tvåbarnsfar). Dagens nästa fixiemöte inföll strax efter klockan tolv i korsningen Hornsgatan-Götgatan.

Sedan Moderna för intervju med Linköpingsprofessor om stort forskningsprojekt om nationalmuseer. Sedan Historiska för en snabbtitt på utställningen Sveriges historia. Dagens tredje fixiemöte vid Dramaten vid tretiden, och några minuter senare det fjärde vid Östermalmstorg. En budkille som liksom jag tog Storgatan i fel riktning.

I skrivande stund parkerad på Historiska och anträder nu återfärden till Brommaflyget genom ett Stockholm som visar sin allra vackraste sida.

User avatar
Gustav
Posts: 2170
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by Gustav » 19 May 2011 15:10

Bra läsning.
Att resa med cykel är guld! Cykeln - denna frihetens farkost! Färskost! Frolic! Fanfar!
Image

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by karlarson » 19 May 2011 21:45

klasolsson wrote:Trevlig läsning! Se till att komma upp två dagar (tors-fre) och häng med på en torsdagsrunda vettja!
+1
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by martsson » 20 May 2011 09:40

Dagens femte fixiespaning på Valhallavägen utanför Historiska och sedan får jag sluta räkna – det börjar bli brådis tillbaka till Bromma och 17-flyget hem. Birger Jarlsgatan, Odenplan, Fridhemsplan och blodsmak i munnen vid Alviksbrons krön – en bekant känsla sedan jag under en tid för nästan tio år sedan ofta brukade cykla Roslagstull-Hässelby Gård.

Absolut sista fixieobsen strax före skylten ”Bromma Flygplats, 0,9” sådär 16.35. Och så tredje stötestenen: Incheckning i Bromma mycket bökigare än i Visby = ingen trevlig gute som snackar cykel och sedan lugnt rullar iväg med hojen. I stället sura miner och en kedja som måste tejpas in och pedaler som måste väck. Med en kvart innan flyget går står jag vid infon med svettig panna och ber att få låna en skiftnyckel. Stressade telefonsamtal med gaten slutar med insikten att jag inte kommer att få komma med. Effektiv men stram herre i vita handskar bokar om mig till 18-flighten och lånar ut en skiftnyckel till mig.

Det är inte utan sorg i hjärtat jag släpper ut all den sköna Södermalmsluften ur däcken. Sedan upp med hojen på bandet – se nedan för en röntgenbild på en DBS La Migliore kittad med billiga delar. Pust, nu är det bara att vänta in flighten.

Image

Stötesten fyra visar sig när jag ska få opp trucket i däcken igen på flygplatsen i Visby: bakhjulsventilen har slutligen gett upp efter morgonens hårda behandling och vägrar svälja en enda gnutta luft. Efter en halvtimmes kamp med tårar i ögonen får jag ge upp och ringa kavalleriet i form av sambo med bil. Snöpligt!

Kära dagbok, att cykla fixie i Stockholmstrafik är något helt annat än på Gotland, där jag mest använder hojen på landsväg. Full fart, start, stopp och i och ur med fötterna i korgarna. Dags att skaffa riktiga däck och sedan är det bara att vänta på att båda ungarna sover samtidigt så kan jag börja öva skidding och trackstands.

Ställningen Stockholm-Visby som cykelstäder är 1-0 till Stockholm: Stökigare och sämre luft men betydligt mer att titta på medan man far fram (fast det visste jag ju redan).

Dagens stora problem har varit med de tre p:na, som Patetisk Portabel Pump. Slutligen ett note to self inför nästa cykelflygning: Glöm ej 13 mm nyckel till pedalerna, insexnyckel till styrstammen samt lätt regnplagg (det sista rådet kunde kommit från min mamma). Dessutom, anländ till incheckningen i god tid och sist men inte minst: håll pumpen vinkelrätt mot fälgen!

Jag hoppas vi ses på en torsdagscykling i en nära framtid – det här gör jag om!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by viktor » 20 May 2011 10:55

Rolig läsning!

Var inne hos den lokala cykelhandlarn härom veckan och han visade mig en liten pump som han just fått in.
Den var kanske en halv dec längre än dom små pumparna men hade en liten utrdragbar slang och ett litet mothåll för foten så den blev som en miniatyr-fotpump.
Han sa att "dumma idioter som inte kan med racerventiler kan använda denna utan att knäcka ventilerna". (hans ord inte mina)
Den kanske skulle vara något för dig! :wink:

Allvarligt talat såg den riktigt trevlig ut och han hade testat och fått upp strax under 8 bars tryck utan allt för stor ansträngning.
Ska försöka leta fram vad det var för märke på den.
/Viktor

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by martsson » 20 May 2011 11:45

"dumma idioter som inte kan med racerventiler" där har du mig :oops:

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by viktor » 20 May 2011 13:36

Haha!
Den borde ju faktiskt vara bra just eftersom du inte bara ska ha den som nödpump utan faktiskt ska cykla hela dagen på cykeln efter att ha pumpat den på flygplatsen.

Här har du en modell, dock inte den han visade mig. Får fråga nästa gång jag är där vad det var för någon.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
/Viktor

User avatar
JBrycki
Posts: 31
Joined: 30 Nov 2010 12:27
Location: Malmö

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by JBrycki » 24 May 2011 15:01

Jag köpte denna från Evans och kan inte vara mer nöjd.
smidig att ha med sig i väskan och det finns en hållare till den som jag har till växelhojen om det blir en långtur.
Det är inga problem att komma upp i 8 bar med inte allt för stor ansträngning.


http://www.evanscycles.com/products/top ... p-ec008137

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelflygpendlarens dagbok

Post by martsson » 24 May 2011 15:47

tack för tipset! borde kollat med forumet innan jag köpte den dyra och fåniga pumpen hos min lbs.

Post Reply