Tull och moms Kalkylator

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 19 May 2011 08:49

Jag har sett att många frågar och oroar sig över tull och moms kostnader. Denna sida är riktigt bra att använda sig av om man vill ha koll på vad tull och moms kommer att kosta vid import av vad som helst.

http://www.dutycalculator.com/new-impor ... alculation

Den estimerar priset bra, sen är det upp till den som skickar att tulldeklarera på rätt sätt.

Har ni några frågor om tull och moms så kan ni gärna skriva i tråden. Så ska jag försöka svara så snabbt som möjligt.

Mvh,
Fredrik W

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Telefonplan » 19 May 2011 10:27

Ser bra ut vid en första anblick.

Jag brukar använda tullverkets Avgiftsguiden, en något bistrare tjänst :)
http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html
Last edited by Telefonplan on 19 May 2011 11:04, edited 1 time in total.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Naugas » 19 May 2011 10:55

Hmm, the duty calculator säger att det inte är någon tull alls på cykeldelar, men 2,7% på hela cyklar. Tullverkets sida säger att det är 14% tull på tvåhjuliga cyklar med kullager. 15% om de inte har kullager... delar till cykel kan jag inte hitta information om. "Bister" var ordet, deras söksystem "Taric" tycker jag låter som en fångvaktare i en gammal åttiotals fantasyfilm. Enögd, med piska och pälskläder.

Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 19 May 2011 11:42

Naugas wrote:Hmm, the duty calculator säger att det inte är någon tull alls på cykeldelar, men 2,7% på hela cyklar. Tullverkets sida säger att det är 14% tull på tvåhjuliga cyklar med kullager. 15% om de inte har kullager... delar till cykel kan jag inte hitta information om. "Bister" var ordet, deras söksystem "Taric" tycker jag låter som en fångvaktare i en gammal åttiotals fantasyfilm. Enögd, med piska och pälskläder.
Haha fångvaktare.. skönt.
Jag prövade tillexempel bike frame, det fungerade bra och stämmer överens när jag dubbelkollade med tullverket. Men om man stöter på problem och vill veta exakt vad man får betala i tull och moms så kan man alltid ringa tullverket så hjälper dom till.

Om man beställer mindre delar med lågt värde så vet jag av erfarenhet att tullverket kan skippa att skicka ut någon faktura eftersom momsen typ blir 2,50 och tullkostnaden blir ungefär densamma. (man behöver inte tulla för gods under 1400:-) Så om man kan få avsändaren att skriva ner värdet så är det perfekt.
Last edited by Freddie-W on 20 May 2011 07:20, edited 1 time in total.

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by tommie » 19 May 2011 12:32

Freddie-W wrote:... få avsändaren att skriva ner värdet så är det perfekt.
..ända tills paketet försvinner/skadas och är försäkrat till skrivna värdet.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Naugas » 19 May 2011 14:58

Men vad fanken är det för tullsats som gäller? Kan någon länka till tullverkets information så vore det ju bra också. Jag blev smått förvirrad över den detaljrikedom som fanns i deras bestämmelser: "Jaha, hur ser det ut därinne då, där det snurrar? Glidlager eller kullager?"

Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 19 May 2011 17:27

.ända tills paketet försvinner/skadas och är försäkrat till skrivna värdet.
nja, alltså paketet är alltid försäkrat enligt ett standardavtal som de stora fraktbolagen går under, 150 kr / kg kan man få tillbaka om man inte tar en extraförsäkring. Tyvärr så väger ju en ram inte så mycket så ja förstår vad du menar. Men man får ju välja, betala mycket tull och vara safe eller köra en fuling och hoppas på de bästa...

Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 19 May 2011 17:48

Naugas wrote:Men vad fanken är det för tullsats som gäller? Kan någon länka till tullverkets information så vore det ju bra också. Jag blev smått förvirrad över den detaljrikedom som fanns i deras bestämmelser: "Jaha, hur ser det ut därinne då, där det snurrar? Glidlager eller kullager?"
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagAvdelningar.cgi
De kan ta ett tag att hitta rätt, vad är de för del du vill kolla upp?

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Orwar » 19 May 2011 19:51

Åh, det var längesen jag var inne och letade varukoder på tullverkets hemsida, hade glömt bort vilket trevligt nöje det var (fast det kan vara jävligt frustrerande när man faktiskt behöver en varukod). Bland guldkornen finns varukoder som "Nattvardsbröd" och "Skalenliga linbanemodeller". Sen kan jag inte låta bli att vara förtjust i en myndighet som är så torr att man kallar en bilbana för "Satser av elektriska racerbilar som har karaktär av tävlingsspel".
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 20 May 2011 07:12

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 05754.html

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Naugas » 20 May 2011 08:39

Pappa berättade tidigare att när han skickade draglinor för hundspann till Norge en gång blev tullen mycket bekymrade att det vid en kontroll hade visat sig att varukoden för draglinorna var fel. De är gjorda av rostfri stålvajer, så pappa hade skrivit in koden för vajer, ej galvaniserad. Men efter kontakt med Tullverket i Haparanda förklarade de att han givetvis skulle ha gått in på hästavdelningen, underrubrik seldon och där hittat varukoden för draganordning som inte är gjord av läder. Själva tullsatsen var samma.

Allvarligt, vad är det för tull på cykeldelar och cyklar från USA? 2,7 eller 14%? Är det skillnad på om det är för träningssyfte eller om det är historiskt intressanta delar som köps för samlingssyfte?

Freddie-W
Posts: 26
Joined: 27 Mar 2011 21:18

Re: Tull och moms Kalkylator

Post by Freddie-W » 20 May 2011 15:45

Jag ringde tullverket idag och kollade på import från kina, 1 stycke ram + gaffel. Det tog lite tid, när han sen hade kollat upp att värdet understeg 1400 och bekräftat att de var tullfritt så säger han, vänta lite... det verkar som om det är tulldumpning på detta.
- Jaha, vad innebär det.
-Jo det innebär att man får betala tull oavsett värde.
-Jaha.. hur mycket då?
- ja, det vet jag inte. de är en massa olika komponenter så de här kan ta tid..
-tack sa jag. men jag har tyvärr inte tid.

Man undrar ju om de ens får lön...

2,7 och 14 är stort spann. Men jag tror att du kan räkna med 2,7 på ramen, gaffel och styrstam blir något annat, sen om det är vevlager så är det ytterligare en produktkod osv..

Jag vet inte hur du ska göra. Pröva ringa tullverket och ha alla detaljer nedskrivet, sen får du hoppas på att du får prata med en mer kompetent människa än vad jag fick.

Jag vet att man inte tulldumpar från ett land som USA eftersom de anses göra mer seriösa tullhanteringar än länder som Kina och liknande..

Post Reply