Ny site för att hitta folk att cykla med

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
laninge
Posts: 4
Joined: 21 May 2010 13:56

Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by laninge » 16 May 2011 07:20

För någon vecka sedan la vi upp vår site fixiehike.com — en site där man kan lägga upp rundor som tänker cykla eller hitta nya rundor att cykla.

Tanken med siten är att vara ett sätt att hitta nya människor att cykla med samt att upptäcka städer. Målet är att få folk i hela världen att lägga in sina rundor så nästa gång som man besöker en ny stad så kan man antingen hooka med lite nya människor eller åtminstone hitta sköna och beprövade rundor i staden.

Vore kul om ni testade siten och gärna kom med feedback om hur den funkar.

//Niklas Laninge

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Busken » 16 May 2011 08:36

här får du mina ögonblickstankar om det första intrycket.

Det är förvirrat, är det en site där folk kan posta inlägg om att man vill träffas och cykla eller ska det vara andras bilder? Det är inte logiskt i mina ögon. Strunta i bilderna och gå direkt på kärnan istället...

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by oskarwallin » 16 May 2011 09:16

Jag säger som Busken, skippa bilderna och satsa på cyklingen istället. Kanske en del där man kan lägga upp tips på fina rundor, utan att planera ett särskilt datum när den ska köras? Där skulle man ju kunna lägga upp bilder av fina vyer etc. som finns på rundan.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by ana » 16 May 2011 09:17

Kollade bara jättesnabbt på sidan så kanske har missat en massa men det här är ju internet så jag gör som jag vill!

Sen ska det även sägas att jag är över 30 och allmänt negativt inställd till allt.

- Tycker precis som Busken att det är lite rörigt. Ser mer ut som "Fixedgeargallery" än en sida med cykelturer... Lyft fram cykelrundorna och koppla bilderna till rundorna. "De här bilderna tog vi på den här rundan" osv.

- Namnet Fixiehike exkluderar redan där alla andra typer av cykling som inte är Fixed. Detta är väl helt ok om det är det man vill, men det är inte många som cyklar fixed. För att få in fler rundor skulle det kanske vara bättre om alla fick vara med, "mtb, växlad, fixed, cyclocross". Sen får man välja i en lista att den här turen är för "fixed" så att de andra kan avgöra om de vill hänga med. De flesta som kör fixed till vardags kör ändå växlat på träningsrundorna (har jag fått en uppfattning om iaf, kan vara fel.).

- Om jag spånar fritt nu, så skulle jag vara mer intresserad av en sida där användare lägger upp rundor där man sedan får kommentera och betygssätta rundorna. Att man ska hitta andra att köra med känns inte lika intressant (för mig).

Jaja, det var mina åsikter iaf. :) Men bra jobbat, någonting är bättre än ingenting. Det är lätt att sitta och klaga vid tangentbordet. :mrgreen:

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Bompet » 16 May 2011 09:26

Det är toppen att du/ni vill göra en site som syftar till att få folk att cykla ihop. Topppoäng för det! Nu kommer den konstruktiva kritiken:

1. Håller med busken. Bort med cykel-bild-galleri köret. Det förvirrar bara. Siter/forum där folk visar sina cyklar finns redan tretton på dussinet. Keep it simple.

2. Det första man borde se är listan över kommande turer. Just nu har den väldigt diskret och svår att hitta.

3. Kommentarer på turerna. Att kunna kommentera och påpeka är centralt för att turer skall bli av och fungera. Typ:
"Om vi tar höger vid Y så kan vi slinka in på X för ett glas kall Z"
"Jag hänger på, men ansluter vid X"
"Kan ni starta en kvart senare?"
Kolla på det här forumet hur mycket småsnack som krävs för att den enklaste av turer skall bli av.

4. Tona ner hipster-stuket. I min erfarenhet är hipsters generellt sett rätt ointreserade av att faktiskt cykla, än mindre i grupp.

5. Källhänvisning! Det är inte ok att lägga upp nån annans bild utan att ange vems den är och var den kommer ifrån. Det här är kanske något av en generationsfråga, men så svårt är det väl inte att åtminstone ge någon som har jobbat på sin cykel och tagit en fin bild på den lite cred.
Varken;
"Men jag hittade den ju på interweb..."
Eller;
"Men det här är ju bara ett test..."
är godtagbara ursäkter.

EDIT:
6. Ana har en bra synpunkt i att "fixiehike" redan i namnet är rätt så exkluderande. Jag tror att ni för att lyckas bör fundera över en strategi för att hantera detta. Det kan vara bökigt nog att få ihop folk till cykelturer även om man inte utesluter 99% av alla cyklister. Eller för att använda en känd KCR devis: Alla ska med

Mina 0.02$
Last edited by Bompet on 16 May 2011 09:35, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Jonatan F » 16 May 2011 09:32

1+ på allt ovan vad gäller kritik.

I övrigt - mycket bra initiativ! Alla är barn i början och det här kan bli fint
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Fredde » 16 May 2011 09:43

Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Bratt » 16 May 2011 09:49

Skit kul intiativ. Men jag gör precis som ana säger. Fixin är kul på stan men om jag ska ut på landsvägen så väljer jag växlat.

Lägg mer fokus på era "hikes" och gör fotogalleriet till en egen grejj så ska jag börja peta upp min rundor. Hur hipster sidan ser ut bryr jag mig inte om så länge den funkar.

swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by swe3702 » 16 May 2011 09:54

Äh, om det är lite sköna bilder stör verkligen inte mig. Den enda riktigt viktiga förbättringen är, som nämnts ovan, att göra varje runda till en egen liten kommentarstråd där man kan diskutera upplägg osv. Kör hårt!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by jon » 16 May 2011 10:06

Fredde wrote:Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.
Precis. Om man inte har Facebook då?
I Dalarnas djupa skogar..

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Fredde » 16 May 2011 10:08

jon wrote:Precis. Om man inte har Facebook då?
En till... nice! :)

/Fredde

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Gustav » 16 May 2011 10:16

1. Det vore glatt om jag slapp skrolla för att komma till innehållet.
2. Kartan visar Stockholm, men jag bor i Malmö.
3. Kör på!
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by viktor » 16 May 2011 10:22

Även jag har valt att ställa mig utanför facebook men skulle vilja kunna vara med på denna sida
/Viktor

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Bompet » 16 May 2011 10:26

jon wrote:
Fredde wrote:Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.
Precis. Om man inte har Facebook då?
Dito på det också.
Image

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Chris » 16 May 2011 10:30

Bompet wrote:
jon wrote:
Fredde wrote:Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.
Precis. Om man inte har Facebook då?
Dito på det också.
+1
Att begränsa användarna till de med Facebook känns väldigt onödigt...

Annars kör på! men som tidigare sagt: Fokus på det som ni marknadsför!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Jonis! » 16 May 2011 10:31

bara facebooklogin och en massa bilder? (var är copyright infon om dem? de är ju knappast era. antar att de bara är placeholders men ändå. hade jag sett mina bilder postas på ett "icke-forum" utan info var de kommer ifrån hade jag lackat som fan)
nej, tack. gör om gör rätt. idéen är det ju inget fel på. koncentrera på den. den bör vara i centrum :)
sökes: nervex bangaffel.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Doug » 16 May 2011 10:33

Fredde wrote:Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.
Google har precis samma inloggningstänk (dvs. att man använder sig av sitt google konto för att autha sig på andra sidor), kanske är värt att titta på för folk som inte har facebook.

Kul idee!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Jonis! » 16 May 2011 10:40

Doug wrote:
Fredde wrote:Måste man vara med på facebook?

/Fredde - inte med på facebook.
Google har precis samma inloggningstänk (dvs. att man använder sig av sitt google konto för att autha sig på andra sidor), kanske är värt att titta på för folk som inte har facebook.

Kul idee!
ja en av de fina grejerna med SSO är ju att man kan använda flera IdP's :) fast jag är av någon orsak inte så förtjust i att använda det när det kommer till tredjeparts grejer. är nog för att jag inte vill visa direkt precis vem jag är och inte orkar ha en massa fejk-konton..
sökes: nervex bangaffel.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by Linkert » 16 May 2011 11:12

1. Vill inte logga in med mitt Facebook-konto, jag vill logga in med ett eget Fixiehike-konto.

2. Skrivit sidan helt själv eller är det en modifierad template? Om det första, duktigt :) Luftigt och modernt!

Kan icke skriva mycket mer om vad jag tycker då det endast är facebook som gäller för att logga in. Jag har facebook, men litar inte på att använda kontot på annat än facebook.

laninge
Posts: 4
Joined: 21 May 2010 13:56

Re: Ny site för att hitta folk att cykla med

Post by laninge » 16 May 2011 12:18

Tusen tack för all feedback, riktigt bra sådan och vi ska lätt se till att ta till vara på alla dessa. Lite snabba svar

1. Riktigt bra att få veta att fokuset bör ligga på rundorna
2. Givetvis ska alla mé! Är dock lite nöjd med namnet men kanske räcker med en lite "Alla ombord"-grej?
3. Anledningen till att vi valde fb är att vi slapp en massa kod iom att man får väldigt mycket via fb-connect. I framtiden bör man givetvis kunna logga in på flera sätt.
4. Allt är vår kod, inga templates här inte

5. Tanken med bild-galleriet var främst att man kan lägga upp egna bilder av sina byggen och rundor (bilder går att koppla till rundor). De bilder som är uppe nu är främst stuff vi hittat på nätet för att kunna illustrera hur det ska se ut.

*Viktig fråga*
Om man har möjlighet att lägga upp egna bilder vad är viktigast att man kan göra med dessa?
-Tagga/länka till egen sida?
-Kommentera/"gilla"?
-annat...

Post Reply