Motobecane
Motobecane
I källaren på väg till tvättstugan såg jag en risig gammal motobecane mirage som jag blev lite sugen på snygga till och köra som en single speed (om jag kan hitta ägaren vill säga). Gaffeln är krockad så den måste bytas och det är här min fråga kommer. Är det lönt att försöka renovera denna gamla skrothög(gammal cykel så det kanske blir trubbel att hitta ny gaffel osv)?
Ska lägga upp bild så fort jag kommer till datorn.
Ska lägga upp bild så fort jag kommer till datorn.
Re: Motobecane
Franskt styrlager har smma dimention på styrhuvudet som vanligt styrlager. Köp en modern gaffel och modernt styrlager så är det möjligt att fixa. Om det är värt det eller inte beror bara på dig själv. Jag har lagt många tusenlappar på en gammal rostig crecent som jag känner starkt för.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Re: Motobecane
Tackar för svaret Magnus, jag är ju total nybörjare när det kommer till cykelbygge så det är därför jag undrade om det kanske var några gamla konstiga standarder på cykeln som gör det svårt att fixa den.
Nu hoppas jag bara att jag kan hitta ägaren och att han vill bli av med den...
Här kommer bilden på harven:
Nu hoppas jag bara att jag kan hitta ägaren och att han vill bli av med den...
Här kommer bilden på harven:
Re: Motobecane
vacker gaffel där. Ser ut som ett utmärkt projekt. Kolla bara förstå så att inte sadelstolpe och sånt har rostat fast.
Re: Motobecane
det enda som är konstig standard är vevlagret vad jag vet. annars är det en bra cykel tycker jag.
verkar vevlagret ok så go for it!
verkar vevlagret ok så go for it!
Re: Motobecane
Tack för tipset Bratt, ska gå ner och kolla.
Main, hittade denna länken på ett forum som tydligen ska göra vevlager som funkar http://www.philwood.com/.
Main, hittade denna länken på ett forum som tydligen ska göra vevlager som funkar http://www.philwood.com/.
Re: Motobecane
ah, ja se där.
kolla först om det som sitter på är ok! att köpa ett phil wood vevlager på denna cykel skulle jag personligen känna som pengar i sjön. det är ett "dyrt" vevlager som du inte kommer kunna använda på många andra cyklar och när du väl är fast i träsket kommer du tillslut vilja byta upp dig.
vill inte avskräcka dig från att konvertera denna. finns inget som säger att du inte kan laga och/eller smörja det lager som redan sitter på, OM det nu är något fel på det.
kolla först om det som sitter på är ok! att köpa ett phil wood vevlager på denna cykel skulle jag personligen känna som pengar i sjön. det är ett "dyrt" vevlager som du inte kommer kunna använda på många andra cyklar och när du väl är fast i träsket kommer du tillslut vilja byta upp dig.
vill inte avskräcka dig från att konvertera denna. finns inget som säger att du inte kan laga och/eller smörja det lager som redan sitter på, OM det nu är något fel på det.
Re: Motobecane
velo-orange.com har franska vevlager betydligt billigare än phil wood. men phil wood är ju phil wood.. Dessutom är det väl bara byta koppar om man vill ha det på en annan hoj?
sökes: nervex bangaffel.
Re: Motobecane
det är förmodligen udda/fransk standard på pedaler och sadelstolpe också
vet inte om jag personligen skulle konvertera den, du kommer att få jaga en hel del delar om det som sitter på inte är i bra skick.
har haft en del cyklar med udda dimensioner och till en början är det kul men efterhand när du villl uppgradera/ måste byta ut nåt kan det innbära en hel del sömnlösa nätter på ebay och mycket mera cash än vad man har budgeterat från början..
vet inte om jag personligen skulle konvertera den, du kommer att få jaga en hel del delar om det som sitter på inte är i bra skick.
har haft en del cyklar med udda dimensioner och till en början är det kul men efterhand när du villl uppgradera/ måste byta ut nåt kan det innbära en hel del sömnlösa nätter på ebay och mycket mera cash än vad man har budgeterat från början..
-
- Posts: 83
- Joined: 11 Oct 2010 09:32
- Location: Eskilstuna
Re: Motobecane
Jag hade nog kört på. Gaffeln är cool och shysst färg på ramen! Man kan ju alltid ha flera cyklar sen om den här visar sig vara svår att hitta nya bitar till..
Re: Motobecane
det är väl så att gaffeln är krockad tillbaka till stenåldern? mycket olämpligt att köra med imho. skulle inte riskera mitt fejs iaf.kiwiholmberg wrote:Jag hade nog kört på. Gaffeln är cool och shysst färg på ramen! Man kan ju alltid ha flera cyklar sen om den här visar sig vara svår att hitta nya bitar till..
sökes: nervex bangaffel.
Re: Motobecane
det är lite som nicke1484 säger.
jag tycker ändå du skall prova om du får cykeln, är vevlagret ok så kan du antingen skruva av den främre klingan och köra endast med den stora. och använda de vevar som sitter på nu, samt pedalerna. annars har nog din lbs en massa gammalt som du säkerligen kan få för en billig penning.
angående phil-lagret så finns det andra som kan detta mycket bättre än jag. jag skulle kunna tänka mig att det kan vara som du säger om kopparna men det kan lika gärna vara så att det är olika bredd på lagret som gör att du inte kan återanvända det.
sen om det är french eller swiss kommer jag inte ihåg. fransk är vänster-vänster gänga och swiss är vänster-höger
kastar in en länk från våg käre sheldon på området. http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html
jag tycker ändå du skall prova om du får cykeln, är vevlagret ok så kan du antingen skruva av den främre klingan och köra endast med den stora. och använda de vevar som sitter på nu, samt pedalerna. annars har nog din lbs en massa gammalt som du säkerligen kan få för en billig penning.
angående phil-lagret så finns det andra som kan detta mycket bättre än jag. jag skulle kunna tänka mig att det kan vara som du säger om kopparna men det kan lika gärna vara så att det är olika bredd på lagret som gör att du inte kan återanvända det.
sen om det är french eller swiss kommer jag inte ihåg. fransk är vänster-vänster gänga och swiss är vänster-höger
kastar in en länk från våg käre sheldon på området. http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html
Re: Motobecane
+1Jonis! wrote:det är väl så att gaffeln är krockad tillbaka till stenåldern? mycket olämpligt att köra med imho. skulle inte riskera mitt fejs iaf.kiwiholmberg wrote:Jag hade nog kört på. Gaffeln är cool och shysst färg på ramen! Man kan ju alltid ha flera cyklar sen om den här visar sig vara svår att hitta nya bitar till..
Skaffa fram en ny gaffel innan du ger dig ut. Försök bygga på det som sitter på. Går du över 2500 i budget så kanske du ska ta och stanna upp och tänka till. För sånna pengarna kan du få en fin gammal räser på blocket. Utan trasig gaffel.
Re: Motobecane
Ny gaffel ska absolut fixas, om någon i malmö har en gaffel som ligger och skräpar kan ni hojta till.
Ska köra på befintliga delar så långt det går, tänkte inte lägga alltför mycket pengar på denna hoj, ser den mer som en rolig grej att fixa upp till användbart skick.
Har satt upp lappar i huset nu så jag hoppas ägaren (om han/hon finns kvar i huset) vill bli av med den, den har stått olåst ett bra tag nu.
Ska köra på befintliga delar så långt det går, tänkte inte lägga alltför mycket pengar på denna hoj, ser den mer som en rolig grej att fixa upp till användbart skick.
Har satt upp lappar i huset nu så jag hoppas ägaren (om han/hon finns kvar i huset) vill bli av med den, den har stått olåst ett bra tag nu.
Re: Motobecane
1# HÅllfasthet, big nono att köra på den!kiwiholmberg wrote:Jag hade nog kört på. Gaffeln är cool och shysst färg på ramen! Man kan ju alltid ha flera cyklar sen om den här visar sig vara svår att hitta nya bitar till..
2# Den gaffeln är så böjd att du har fått ett negativt försprång (eftersprång?) vilket förmodligen gör den cykeln väldigt väldigt märklig att köra på!
Har man inget projekt har man inget liv
-
- Posts: 83
- Joined: 11 Oct 2010 09:32
- Location: Eskilstuna
Re: Motobecane
Visste inte att den var krockad. Ser väldigt jämt krockad ut iallafall (kört in i en vägg rakt framifrån?)
Man vet ju aldrig vad fransmännen hittar på
Man vet ju aldrig vad fransmännen hittar på