Kör ni med handbroms?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Fonster » 05 May 2011 18:28

Alltid tyckt tidigare att köra utan broms verkat vara lite allt för "gnarly" speciellt runt i city. Kör utan broms nu på 47-17 vilket känns rätt optimalt i Stockholm. Tänkte hela tiden fixa en broms till mitt nya bygge men det verkade bli lite dyrt och ta tid att beställa en för trackgaffel. Blev lite ivrig att cykla och satte igång utan broms och vande mig rätt fort. Enda är långa i nedförsbackar som det kan bli drygt att hålla emot...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Streamliner » 05 May 2011 19:45

Polisen borde följa med i tiden med ett rabattkort så att man får den tionde boten gratis... 8)
Loch Ness is Deep.

Lotta-Karin
Posts: 29
Joined: 30 Nov 2010 13:57

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Lotta-Karin » 05 May 2011 20:16

Frambroms, check!
Å på tal om poliser så kan jag tipsa/varna om att det står cykelpoliser utanför mitt jobb på Östra Hamngatan 25 i Götet varenda dag å dom verkar va sugna på att jobba. Ser hur de halar in både kreti å pleti, dagarna i ända... Igår haffade dom en hel bil full med Sverigedemokrater tex. (iförda jackor med partiemblem), då gick vi ut med kaffe till poliserna. Nåväl, cykelpoliser på hugget iaf. Beware.

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Kör ni med handbroms?

Post by kakan » 05 May 2011 20:44

Jag har frambrom och bakbroms fast inte på samma cykel.

borde fixa ett reflex kit till min vita cykel.
men det tar fan emot att ha reflexer det är inte snyggt någonsatans.
ringklocka känns också jävligt EPA-traktor

Böter känns iofs jävligt mycket skavsår-där-man-verkligen-inte-vill-ha-det.

alla dessa dilemman.
får fan börja köra lådbil verkar inte finns så mycket regler för det.
Tackar
_Kakan

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Jonatan F » 05 May 2011 23:46

Bor i byhåla - IngeN jag någonsin åkt med har legat under 10km för fort (utom underteknads farmor) Polisen, de udda torsdagar med måne i nedan när de är här, bryr sig inte. Förmodligen har de aldrig ens hört talas om fixed gear... Rätt okej, å andra sidan har jag broms (än så länge)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Kör ni med handbroms?

Post by limitedlizard » 06 May 2011 00:04

Lotta-Karin wrote:Frambroms, check!
Å på tal om poliser så kan jag tipsa/varna om att det står cykelpoliser utanför mitt jobb på Östra Hamngatan 25 i Götet varenda dag å dom verkar va sugna på att jobba. Ser hur de halar in både kreti å pleti, dagarna i ända... Igår haffade dom en hel bil full med Sverigedemokrater tex. (iförda jackor med partiemblem), då gick vi ut med kaffe till poliserna. Nåväl, cykelpoliser på hugget iaf. Beware.
Vad oväntat oftast brukar ju Sverigedemokraterna mest få skit, att bjuda på kaffe var lite oväntat. ;)

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Kör ni med handbroms?

Post by MatKar » 06 May 2011 06:31

kakan wrote:Jag har frambrom och bakbroms fast inte på samma cykel.

borde fixa ett reflex kit till min vita cykel.
men det tar fan emot att ha reflexer det är inte snyggt någonsatans.
ringklocka känns också jävligt EPA-traktor

Böter känns iofs jävligt mycket skavsår-där-man-verkligen-inte-vill-ha-det.

alla dessa dilemman.
får fan börja köra lådbil verkar inte finns så mycket regler för det.
Den byggtråden ser jag fram emot att följa! Blir det oldschool med snören att styra med och utrangerade barnvagnshjul?

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Kör ni med handbroms?

Post by viktor » 06 May 2011 09:34

ArvidSvensson wrote:
Streamliner wrote:Vad säger polisen numera? Har de vant sig? Är de nöjda med endast en frambroms på en fixie eller vill de ha "två av varandra oberoende bromsar" som det brukar heta?

Antar att det är dryga böter helt utan broms på en fixerad? Belopp? Helt utan på en singlespeed är ju idioti i stan så där behöver jag inte fråga... :wink:
"två av varandra oberoende bromsar". Då klarar sig inte en enda hederlig gammal fotbromsad. Det är bara bromsförmågan med hand- eller fotreglerad broms som nämns i lagtexten va? Det var någon här på forat som bestred en bromsböter och han förlorade i tingsrätten. Nu finns det alltså prejudikat på att fastnav inte är en broms i lagens mening.

Prislista:
- ingen ringklocka, 500
- ingen broms, 500
- inga reflexer (vit/gul framåt och åt sidorna, rött bakåt) & inga lysen när det skymmer (även här vit/gul framåt & rött bakåt), 500

Reflexerna och lysena måste sitta på cykeln. Inte på cyklisten. Osäker på om reflexerna och lysena klumpas ihop som 500 eller om det är 500+500.

För att svara på bromsfrågan kommer det att kosta mig 500 om jag blir stoppad i dagsljus.

Edit: 1000 kr kostar det mig när jag räknar rätt.
En dom i tingsrätten är väl inte prejudicerande? Jag kan ha helt fel eftersom jag inte kan mycket om sånt här men min svågers syster sitter i HD och där tas det väl i stort sett bara upp fall som ska bli rättstillämpning (prejudikat).
Som sagt, skitdålig på lag och rätt, kanske är så att tingsrätts domar också är prejudicerande om fallet inte kommer upp på högre nivå.
/Viktor

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kör ni med handbroms?

Post by ArvidSvensson » 06 May 2011 09:39

viktor wrote:
ArvidSvensson wrote:...blabla...prejudikat...blabla...
En dom i tingsrätten är väl inte prejudicerande? Jag kan ha helt fel eftersom jag inte kan mycket om sånt här men min svågers syster sitter i HD och där tas det väl i stort sett bara upp fall som ska bli rättstillämpning (prejudikat).
Som sagt, skitdålig på lag och rätt, kanske är så att tingsrätts domar också är prejudicerande om fallet inte kommer upp på högre nivå.
Du har säker helt rätt. Jag kan ingenting om juridik. Polisen fick åtminstonde en dom att luta sig mot. Vad jag förstått får polisen tolka lagen lite hur de vill om det inte finns någon dom. Nu kan de peka med hela handen på domen i tingsrätten skriva ut böter med gott samvete.

homiej
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2011 17:09
Location: Linköping

Re: Kör ni med handbroms?

Post by homiej » 06 May 2011 09:48

David_gbg wrote:
Lotta-Karin wrote:Frambroms, check!
Å på tal om poliser så kan jag tipsa/varna om att det står cykelpoliser utanför mitt jobb på Östra Hamngatan 25 i Götet varenda dag å dom verkar va sugna på att jobba. Ser hur de halar in både kreti å pleti, dagarna i ända... Igår haffade dom en hel bil full med Sverigedemokrater tex. (iförda jackor med partiemblem), då gick vi ut med kaffe till poliserna. Nåväl, cykelpoliser på hugget iaf. Beware.
Vad oväntat oftast brukar ju Sverigedemokraterna mest få skit, att bjuda på kaffe var lite oväntat. ;)
poliserna fick kaffe? om SDarna fick något så var det väl böter?

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: Kör ni med handbroms?

Post by gerry » 06 May 2011 10:10

Japp! Men jag skäms när jag använder den :|

User avatar
Nhim
Posts: 61
Joined: 15 May 2009 19:16
Location: Malmö
Contact:

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Nhim » 06 May 2011 10:47

För den nyfikne rotar jag upp den här gamla statistik-tråden:
viewtopic.php?f=1&t=2865&hilit=bromsars

Om de blå inte köper fastnav som en broms så innebär detta att de flesta (90%) skulle (kunna) åka på böter. Sen gissar jag att de flesta kör reflexlöst och klocklöst utöver detta.

Om jag någonsin blir stoppad hoppas jag att det blir av en skön människa som kan ge lite svängrum.

Lotta-Karin
Posts: 29
Joined: 30 Nov 2010 13:57

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Lotta-Karin » 06 May 2011 21:18

Ok ok, ingen fick kaffe, det va ett skämt. Jo, jag fick kaffe. Fast inte av Sd. Eller av poliserna. Poliserna fick en nick me huvet, vad Sd-pöjkarna fick vet jag inte. Gonatt.

User avatar
Fräd
Posts: 44
Joined: 13 Apr 2011 21:43
Location: Dirty East

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Fräd » 06 May 2011 22:16

Ja enbart fram, men jag försöker att vara så oberoende som möjligt av den. Men med 52/15 på hästen i Stockholms innerstad och fullt pendlare och annat mög på cykelbanorna är det svårt att vara oberoende av broms..

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Kör ni med handbroms?

Post by ana » 06 May 2011 22:22

52/15... Brutalt! (för knäna om inte annat! :P)

User avatar
Fräd
Posts: 44
Joined: 13 Apr 2011 21:43
Location: Dirty East

Re: Kör ni med handbroms?

Post by Fräd » 06 May 2011 22:49

ana wrote:52/15... Brutalt! (för knäna om inte annat! :P)
Haha! Jorå, livslängden på undertecknads knän har garanterat förkortats med ett par år sen införskaffandet av vederbörande cykel..

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Kör ni med handbroms?

Post by bizzarro » 06 May 2011 23:50

kakan wrote:Jag har frambrom och bakbroms fast inte på samma cykel.

borde fixa ett reflex kit till min vita cykel.
men det tar fan emot att ha reflexer det är inte snyggt någonsatans.
ringklocka känns också jävligt EPA-traktor

Böter känns iofs jävligt mycket skavsår-där-man-verkligen-inte-vill-ha-det.

alla dessa dilemman.
får fan börja köra lådbil verkar inte finns så mycket regler för det.

finns ju dom smala fina reflexerna man trycker på erkern, syns knappt ju!

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Kör ni med handbroms?

Post by kakan » 07 May 2011 07:24

bizzarro wrote:
kakan wrote: bla bla bla....
men det tar fan emot att ha reflexer det är inte snyggt någonsatans.
. ...bla bla bla

finns ju dom smala fina reflexerna man trycker på erkern, syns knappt ju!
Ge bild på detta är du snäll :D
Tackar
_Kakan

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Kör ni med handbroms?

Post by john the man » 07 May 2011 11:59

Jag har såna där grejer som man kidsen har på sina bmxes, köpta på Classes! Dom klippar man ju bara på och så är det klart. Sen låter dom sådär coolt när man cyklar väldigt långsamt med cykeln eller går runt med den..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: Kör ni med handbroms?

Post by tommie » 07 May 2011 12:20

Ett alternativ till fula reflexer är detta: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=23560
Finns i silver och gult(http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=489) också om man tycker det matchar bättre. Köp ett ark och klipp till remsor/cirklar/hjärtan och sätt på hojen.

Post Reply