Bra rundor kring Malmö/Lund

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by oskarwallin » 29 Apr 2011 11:35

Vi är ju många här på forumet som håller till i Malmö/Lund-området, och jag tänker att det vore trevligt att sammanställa lite tips på sköna rundor,fina vägar och bra paus-ställen här i området. Tipsa på!

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by oskarwallin » 29 Apr 2011 11:43

Själv är jag inte från trakten och har inte några bra tips att bjuda på, därav trådskapandet :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bratt » 29 Apr 2011 12:23

En runda jag tänkte köra i morgon(start kl 0915 om någon vill med) med start och slut i pista-korsningen. Fina vägar med lätt trafik.

45.6km Pista -> Hököpinge -> Torup -> Pista

Min andra runda. Lite tyngre trafik här och var men bra vägar och nylagda cykelvägar stora delar av vägen. Sen är det ett obligatoriskt stopp på Da Aldo i skanör. Gott kaffe och ännu bättre pasta. (Går ett rykte om att kaffet är gratis för oss med cykelskor...)

83.8km Pista -> Klagshamn -> Skanör -> Klagshamn -> Pista

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by jp » 29 Apr 2011 15:26

Bästa lockbetet någonsin, cykla hit och vi bjuder på kaffet, vips har man klungvis med hungriga cyklister varje helg!
Betalade du senast?

Annars skulle jag vilja slå ett slag för att ta sig följande väg; Malmö-lockarp-glostorp-arrie by-svedala-bokskogen o sen hem via skabersjö - utsidan av Oxie.

Sen är småvägarna kring mölleberga superfina också! Kör runt där lite så lär du dig några fina rundor.
Image

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by linush » 29 Apr 2011 15:32

Bratt! Jag är sugen på att haka på..kan dock inte bestämma mig nu. Men du Rullar ifrån korsningen 9.15 imorgon?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bratt » 29 Apr 2011 19:26

Jag hänger i korsningen till kvart över. Så dyk upp ni som känner manade
Last edited by Bratt on 01 May 2011 09:40, edited 2 times in total.

Jocke HBG
Posts: 67
Joined: 23 Mar 2010 16:08
Location: HBG->Malmö->Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Jocke HBG » 29 Apr 2011 19:36

Om du bor i Malmö-Lund så är det väl lämpligt att cykla Malmö-Lund, vägen är väl inte så spännande men lite mysigt att glida förbi alla byarna på vägen. Brukar cykla från Malmö till LTH, det är en lagom morgonrunda som sedan upprepas efter nån timmes föreläsning...

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bjoerling » 29 Apr 2011 21:23

Jocke HBG wrote:Om du bor i Malmö-Lund så är det väl lämpligt att cykla Malmö-Lund, vägen är väl inte så spännande men lite mysigt att glida förbi alla byarna på vägen. Brukar cykla från Malmö till LTH, det är en lagom morgonrunda som sedan upprepas efter nån timmes föreläsning...
För omväxlings skull kan man ta vägen över Lomma och Spillepengen, inte den mest upphetsande den heller men det är cykelbana i princip hela vägen, bekvämt och säkert! ;)

Bra tråd! :)
-Lundacyklisterna

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by snarkus » 29 Apr 2011 22:32

Bjoerling wrote:
Jocke HBG wrote:Om du bor i Malmö-Lund så är det väl lämpligt att cykla Malmö-Lund, vägen är väl inte så spännande men lite mysigt att glida förbi alla byarna på vägen. Brukar cykla från Malmö till LTH, det är en lagom morgonrunda som sedan upprepas efter nån timmes föreläsning...
För omväxlings skull kan man ta vägen över Lomma och Spillepengen, inte den mest upphetsande den heller men det är cykelbana i princip hela vägen, bekvämt och säkert! ;)

Bra tråd! :)
Man kan ta Vattenverksvägen/Staffanstorpsvägen ut ur stan också, sedan köra över Nordanå, Tottarp, Gamla Trelleborgsvägen, höger-vänster, korsa 108an, och cykelbanan in till Lund södra. Ganska fin och inte samma hattande kors och tvärs över vägen som om man tar cykelbanan via Bulröv, Hjärup, etc.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by pjocke » 30 Apr 2011 11:50

Dagens runda blev Malmö-Skabersjöby-Bjärshög-Malmö. Cirka 26 km av bitvis cykelväg (som bitvis trafikeras av idioter utan trafikvett), bitvis dålig asfalt och bitvis mycket trevlig Skånsk landsväg med tillhörande vind. Jag körde dock inte exakt som kartan visar, utan fortsatte från Tjustorpsvägen över Malmövägen, in på Bjärshögsvägen och därifrån cykelvägen tillbaka till Malmö vilken avslutas med ny skön asfalt längs Nobelvägen. Kortare än jag hade tänkt mig, men hundarna vill ut i skogen...


User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bratt » 02 May 2011 16:32

64km Pista > Hököpinge > Kakor > Pista

Stanna på Vismarlövs Väv & Bagarstuga. Kakbuffé (ja hembakade) och kaffe i små tunna kaffekoppar.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by oskarwallin » 02 May 2011 19:47

Bratt wrote:Kakbuffé (ja hembakade) och kaffe i små tunna kaffekoppar.
Nu snackar vi! Många fina tips här nu.

Yxan
Posts: 33
Joined: 08 Nov 2009 14:36
Location: Lund

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Yxan » 02 May 2011 20:11

Är man i Lund så tycker jag Bjärred -> Lomma -> Lund är trevligt

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bratt » 02 May 2011 20:18

Yxan wrote:Är man i Lund så tycker jag Bjärred -> Lomma -> Lund är trevligt
Och bjärred har ett riktigt fint bad också. Folk kolar bara lite på en när man hoppar i i bibs...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by Bratt » 03 May 2011 10:27

En digital cykelkarta byggd av användarna.

http://www.opencyclemap.org/

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by pjocke » 14 May 2011 13:25

Det här blev en ganska bra runda: http://goo.gl/DTRi3

Dels får man njuta av Bokskogens fina backar och dels får man återuppleva sista etappen från Un giro di sporco sud 2011.

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Bra rundor kring Malmö/Lund

Post by bizzarro » 15 May 2011 16:10

Bratt wrote:En runda jag tänkte köra i morgon(start kl 0915 om någon vill med) med start och slut i pista-korsningen. Fina vägar med lätt trafik.

45.6km Pista -> Hököpinge -> Torup -> Pista

Min andra runda. Lite tyngre trafik här och var men bra vägar och nylagda cykelvägar stora delar av vägen. Sen är det ett obligatoriskt stopp på Da Aldo i skanör. Gott kaffe och ännu bättre pasta. (Går ett rykte om att kaffet är gratis för oss med cykelskor...)

83.8km Pista -> Klagshamn -> Skanör -> Klagshamn -> Pista


Image

försökte utgå från den översta rundan. Får säga att jag misslyckades och blev rätt vilsen. Haha! men va gött och cykla.

kan också tillägga att folket i rosengårds centrum är inte speciellt vana att se en förvirrad kille på skrik rosa cykel med rosa blå cykeltröja, blev lite långa ögon

Post Reply