OT: Skeppshult Steel 100

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Toxcity
Posts: 58
Joined: 06 Jun 2010 12:09

OT: Skeppshult Steel 100

Post by Toxcity » 21 Apr 2011 15:31

Tja

Jo, cyklade precis förbi min lokala cykelhandlare och såg denna i fönstret.

Image

Har kikat på den innan på nätet, så var tvungen att gå in och titta lite närmare. Fick även ta mig en liten tur och det enda jag kan säga är WOW! Har aldrig tidigare cyklat på en cykel som ens är i närheten denna när det gäller känslan av kvalité. Går inte beskriva men gedigen är väl bara förnamnet.

Saken är den att den kostar ca 21.000 kr (!).
Jag är inte så haj på växlar osv och tänkte därför kolla lite med er här, är cykeln värd detta eller tar de bara massa extra för att de bara finns 100 exemplar?

Och nej, jag tänker inte gå och impuls köpa en. Är bara nyfiken.

Tack

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Bratt » 21 Apr 2011 16:08

Sjukt överpris om du bara ser till komponenterna. Sånt här gör mig bara arg. Dom fyller hundra år och ger ut en hoj helt utan kärlek. ARG! Dom kunde ju åtminstone ha satt på en ultegragrupp och ett par Juicy bromsar!

Fyyy Sheppshult!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Viggen » 21 Apr 2011 16:30

Fyfan vilken jävla skitcykel till ett sanslöst överpris, men jag hade inte förväntat mig något annat av Skeppshult heller..

Min kära bror köpte en Columbus landsvägshoj helt i kokos (kolfiber) med komplett Ultegra-grupp och ett par bra mycket bättre hjul för 18.. Där får du i alla fall en fingervisning om hur mycket för mycket pengar dom tar för den här skrothögen i "Höghållfast-stål".

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by mjaou » 21 Apr 2011 16:33

Säger detsamma, du kan ju ta hem alla delarna och svetsa ihop ramen själv för mindre än halva priset, då får du dessutom en cykel som bara finns i ett exemplar!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Streamliner » 21 Apr 2011 18:12

Håller helt med övriga, min LBS har den i Malmö också och jag har aldrig sett maken till otight, svindyr och svintung cykel! Usch!

För övrigt så har jag ägt en Skeppshult Z, det fanns två lyckliga dagar i det ägandet, när jag köpte den och när jag sålde den. Skälet till det är att den var så slapp i ramen att den flexade fullt synligt vid vanlig cykling. Usch igen!
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Jonis! » 22 Apr 2011 10:46

Kan inte förstå varför de inte använder roligare rör & grejer, antar att det är profiten som lägrar. Jag har en bättre begagnad kanske 5år gammal skeppshult stc med rullbromsar som fyllehoj. Den väger as. tråkiga komponenter, lacken släpper, rost på ställen ännu äldre hojar den står bredvid inte har osv.. Antar att den var rätt dyr när den var ny.. med tanke på att det satt en Brooks swift med titan-rails på den :)
sökes: nervex bangaffel.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Alex » 22 Apr 2011 13:27

Viggen wrote:Fyfan vilken jävla skitcykel till ett sanslöst överpris, men jag hade inte förväntat mig något annat av Skeppshult heller..

Min kära bror köpte en Columbus landsvägshoj helt i kokos (kolfiber) med komplett Ultegra-grupp och ett par bra mycket bättre hjul för 18.. Där får du i alla fall en fingervisning om hur mycket för mycket pengar dom tar för den här skrothögen i "Höghållfast-stål".
håller helt med om att det handlar om ockerpris men jag skulle väl säga att hjulen är det enda av hyffsad kvalité på den där jonnen.. DT Swiss 240 nav och RR 1.1 fälgar håller nog måttet mot många fabrikshjul. de och sadeln är ju fin men att lägga 21 lakan på en stålhoj på 12 kg med budgetkomponenter rekommenderar jag inte.

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by mantono » 23 Apr 2011 13:45

Det är väl för att det är en svensk cykel som byggs i Sverige. Svensk arbetskraft är väl inte så billig. Eller Crescent och Monark kanske också bygger sina ramar i Sverige?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Streamliner » 23 Apr 2011 14:11

Jonis! wrote:Kan inte förstå varför de inte använder roligare rör & grejer, antar att det är profiten som lägrar. Jag har en bättre begagnad kanske 5år gammal skeppshult stc med rullbromsar som fyllehoj. Den väger as. tråkiga komponenter, lacken släpper, rost på ställen ännu äldre hojar den står bredvid inte har osv.. Antar att den var rätt dyr när den var ny.. med tanke på att det satt en Brooks swift med titan-rails på den :)
Egentligen är det synd att de gör som de gör för deras hojar har i grunden en ganska skön attityd när det gäller vanliga brukshojar. Har också tittat lite på STC Basic, eller vad den heter, som vanlig brukshoj, man får ju bortse från den fasansfulla styrstammen och sätta dit en Nitto i så fall.

Men om de nu ska ha jubileum och fyller 100 år varför gör de då inte 100 ex av den legendariska ESS, modellen med monostay bak och mustaschstyre. Den har jag letat efter i åratal men inte hittat i min storlek. De som finns är i regel i dåligt skick.

Skeppshult skrev på sin förra hemsida att just ESS fick man flera frågor i veckan om trots att den är nedlagd sedan kanske tio år.

För det är ju så att det finns inte många andra alternativ på rena enkla brukshojar, Nishiki är för sportiga, Crescent för klumpiga, Monark helt off och Trek är mer trekking även om de ser rätt trevliga ut.

Återstår då Centurion men de har så låg geometri på styrröret att de blir jobbiga att cykla gubbe på, dessutom har de haft lackproblem i åratal, lacken chippar hur lätt som helst, grannen har en och är nöjd med cykeln men helt less på lacken.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Bratt » 24 Apr 2011 04:23

mantono wrote:Det är väl för att det är en svensk cykel som byggs i Sverige. Svensk arbetskraft är väl inte så billig. Eller Crescent och Monark kanske också bygger sina ramar i Sverige?

mjä. Crescent och monark har inte byggt fina ramar... någonsin(?) har dom behövt finare saker så importerar dom och sätter egna loggor. Har sett merckx ramar i crescent färger. När det kommer till cyklar finns det inget som heter svensk kvalitet.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by Andye » 24 Apr 2011 08:44

Bratt wrote:
mantono wrote:Det är väl för att det är en svensk cykel som byggs i Sverige. Svensk arbetskraft är väl inte så billig. Eller Crescent och Monark kanske också bygger sina ramar i Sverige?

mjä. Crescent och monark har inte byggt fina ramar... någonsin(?) har dom behövt finare saker så importerar dom och sätter egna loggor. Har sett merckx ramar i crescent färger. När det kommer till cyklar finns det inget som heter svensk kvalitet.
Crescent har haft ramtillverkning i Sverige på ex 70 talet kan man läsa sig till på cykelhobby.com men idag har dom inget så vitt jag vet inget annat än monteringen av cyklarna i sverige.
--------->>><<<<--------------

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by pjocke » 24 Apr 2011 08:50

Jag har hört rykten om att Nishiki bygger sina dyrare kolfiberramar i Sverige, men jag vet inte om det är sant.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: OT: Skeppshult Steel 100

Post by viktor » 24 Apr 2011 09:13

Nja, dom bygger väl ihop räsercyklarna i göteborg men någon tillverkning går det väl inte att tala om tror jag.
/Viktor

Post Reply