Posta din skada!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by Viggen » 13 Nov 2012 11:01

Fasen då, det var inte alls min mening att få det att låta som att du och Hans tryckte upp mig i planket. För så var det ju inte alls, det vet vi ju alla tre :) Det var ju min egen feghet/osäkerhet som fick mig att bromsa istället för att försöka hålla höjd/fart/gå om. Det kändes antagligen bra mycket smalare än vad det var där uppe..

Jag tippar på att jag saktade ner för häftigt och helt enkelt tappade all form av centrifugalkraft och rasade därefter ner, men det är mycket möjligt att det var någon form av ofrivillig mini-skid som utlöste det hela. Svårt att säga såhär i efterhand men det kändes nästan som att jag stod helt still innan jag rasade, men det kan ju så klart vara en fin efterhandskonstruktion i mitt huvud. Hann inte tänka så värst mycket innan jag låg på innerplan.

Det där med damen låter bara läskigt...hu.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by Kiliam » 13 Nov 2012 19:47

För att vara petig så heter det inte centrifugalkraft, det heter centripetalkraft och den finns inte.

Sorry för OT!

Kan utveckla om ni vill:)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Posta din skada!

Post by abacaxi » 13 Nov 2012 19:51

f=ma lärde jag mig i fysiken och utan a blir det ju rak linje upp till hoppbacken, vad menar du med inte finns?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by Kiliam » 13 Nov 2012 22:27

Min fysiklärare sa på en av våra första lektioner:
"När vi börjar här får vi lära oss någonting som heter centrifugalkraft, när vi blir lite bättre får vi lära oss att den inte finns utan det är en centripetalkraft och när vi sedan blir ännu bättre får vi lära oss att den kraften inte finns."
Last edited by Kiliam on 13 Nov 2012 23:15, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Posta din skada!

Post by Fredde » 13 Nov 2012 22:58

Kiliam wrote: "När vi börjar här får vi lära oss någonting som heter centrifugalkraft, när vi blir lite bättre får vi lära oss att den inte finns utan det är en centripetalkraft och när vi sedan blir ännu bättre får vi lära oss att den kraften inte finns."
Nää... men det är ju självklart, det var ju därför Viggen trillade ner! :D

Krya på dej Viggen!

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by Kiliam » 13 Nov 2012 22:59

HAHAHAHA den var bra!

Krakel
Posts: 47
Joined: 30 May 2012 01:00

Re: Posta din skada!

Post by Krakel » 13 Nov 2012 23:02

Det är lite som Liftarens guide till galaxens förklaring till hur man lär sig flyga. Man faller handlöst mot marken, men ser till att missa den.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Posta din skada!

Post by Muffat Stål » 13 Nov 2012 23:10

Tack Killiam för fysiklektionen.
The thigh's the limit

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by Kiliam » 13 Nov 2012 23:12

Vi gör såhär att jag och abacaxi tar detta i PM istället för att inte kladda.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by svennelainen » 14 Nov 2012 00:24

Nej nej, upp med det bara! Beräkningsanalyser av fiktiva krafter är ju det som gör fysik kul! ;)

Steget från fysik till fysiologi är inte så långt en tidig onsdagsmorgon som den här, speciellt inte eftersom jag sitter med gipsad vänsternäve. Det är mycket rullgrus nu, speciellt i Alvik.
Mina Endura-brallor som har hållit i nästan 12 år förstördes också. Det känns faktiskt mer i själen än lårkakan, köttknäet och den trasiga tummen. :(

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Posta din skada!

Post by abacaxi » 14 Nov 2012 07:24

det är irrelevant vad som eventuellt är en fiktig kraft i det sammanhanget tycker jag. är det velodromen som trycker dig inåt eller är det du som trycker utåt på velodromen? samma sak liksom. det man mer korrekt brukar kalla fiktiv centrifugalkraft uppträder om det skulle vara ett stort hål i velodromen som viggen trillade genom. då hade det eventuellt sett ut som om en kraft slungat ut honom medan han egentligen bara fortsatt rakt fram. men det är inga hål i velodromkurvorna så det är en annan diskussion. kraften som håller, eller borde hållit, honom mot väggen är inte fiktiv. punkt på det?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: Posta din skada!

Post by Frans » 08 May 2013 18:02

Helt "on topic" så var jag för två dagar sedan (måndag morgon..) på väg till min fysiklektion i full karriär. Jag väjde hårt för krossat glas och fick en snabb lektion om friktion och grus. Biologilektionen tog snabbt över och jag fick lära mig vad som händer med en kropp som flyger genom luften och landar på axel och huvud.
Resultanten av det hela blev ett brutet nyckelben, massa skrapsår, svullen höft (fick helt plötsligt kvinnliga former :P ) samt ALLRA VIKTIGAST en sprucken hjälm!

Beslutet att ta hjälmen den morgonen var ett av de bästa i mitt liv. Jag hade utan tvivel knäckt skallen om det inte vore för den.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by Kiliam » 08 May 2013 19:48

Frans wrote:Helt "on topic" så var jag för två dagar sedan (måndag morgon..) på väg till min fysiklektion i full karriär. Jag väjde hårt för krossat glas och fick en snabb lektion om friktion och grus. Biologilektionen tog snabbt över och jag fick lära mig vad som händer med en kropp som flyger genom luften och landar på axel och huvud.
Resultanten av det hela blev ett brutet nyckelben, massa skrapsår, svullen höft (fick helt plötsligt kvinnliga former :P ) samt ALLRA VIKTIGAST en sprucken hjälm!

Beslutet att ta hjälmen den morgonen var ett av de bästa i mitt liv. Jag hade utan tvivel knäckt skallen om det inte vore för den.
Det är mycket spräckta hjälmar denna veckan tycker jag, "tur" är väl det. Skönt att det gick bra för dig!

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Posta din skada!

Post by salta_killen » 10 May 2013 17:56

Inte min skada men kan inte tänka mig en bättre tråd för den här musikvideon. Om du någonsin krashat så tillbaks upp i sadeln! Vill passa på att tillägna den till mig själv som bröt handen veckan innan girot och äntligen börjar ha läkt ihop tillräckligt för att cykla igen.

https://www.youtube.com/watch?v=M97vR2V4vTs

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Posta din skada!

Post by unk » 13 May 2013 17:51

Blev påkörd/krockade med en svart/mörkfärgad mercedes-sudan i Solna en eftermiddag i April. Påköraren burnade direkt därifrån efter smällen. Dvs. en så kallad smithing. Klassisk grej man läser om i tidningarna... 2st vittnen.

Därefter har det följt mycket administration. Man kan ansöka om ersättning för smithingar via Trafikförsäkringsföreningen. Ett tips för alla som blir påkörda av bilister.

Bilar är rullande vapen.
Det gick bra med mig, trots allt. Inga men. Cykeln blev o-cykelbar - ramen sket sig in i däcket, men kunde lösa det inom 1h i närheten vid en mack.

Återhämtningstid: Oklart, jag lämnade blod (geblod.nu) dagen innnan, men skulle säga 3veckor. Det är fortfarande inte helt bra fysiskt.


Post Reply