Posta din skada!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by Batman » 23 Oct 2010 11:02

När jag bodde i oslo var jag ute och cykla med en snubbe från tyskland som gjorde en kullerbytta över en motorhuv med hojjen mellan benen. Landar gör han sittandes på hojjen och kan börja trampa för att komma där ifrån.
WarHeadCouriers

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Posta din skada!

Post by mjaou » 14 Nov 2010 15:39

Var just ute på en fin söndagstur. Kom dock bara någon kilometer innan kedjan hoppade när jag bröt förbi en dam ståendes, gjorde en supermanflygning ut i gatan och gled likt Anja Pärson när hon gör sin sälvinnargrej på mina höftben. Hade tur och flög inte ut i gatan jämsides med någon bil dock.
Dessutom har min armbåge blivit skum och jag kan inte lyfta armen alls, någon som har någon aning om vad det kan bero på? I övrigt klarade jag mig med endast skavsår så små att lite bamseplåster gjorde susen.

Vad gäller cykeln så klarade den sig fint, förutom att raleighemblemet hamnade på sniskan.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Posta din skada!

Post by Gustav » 14 Nov 2010 15:46

mjaou wrote:Var just ute på en fin söndagstur. Kom dock bara någon kilometer innan kedjan hoppade när jag bröt förbi en dam ståendes, gjorde en supermanflygning ut i gatan och gled likt Anja Pärson när hon gör sin sälvinnargrej på mina höftben. Hade tur och flög inte ut i gatan jämsides med någon bil dock.
Dessutom har min armbåge blivit skum och jag kan inte lyfta armen alls, någon som har någon aning om vad det kan bero på? I övrigt klarade jag mig med endast skavsår så små att lite bamseplåster gjorde susen.

Vad gäller cykeln så klarade den sig fint, förutom att raleighemblemet hamnade på sniskan.
Ajaj! Just det där med axeln och armen hände min flickvän vid en krasch för ett drygt år sedan. Vi gissar att hon krossade något muskelfäste för hon kunde inte heller lyfta armen på ett bra tag. Det har inte riktigt blivit bra än så jag rekommenderar dig att gå till doktorn, för det gjorde inte vi.
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Posta din skada!

Post by snarkus » 14 Nov 2010 16:51

mjaou wrote:Var just ute på en fin söndagstur. Kom dock bara någon kilometer innan kedjan hoppade när jag bröt förbi en dam ståendes, gjorde en supermanflygning ut i gatan och gled likt Anja Pärson när hon gör sin sälvinnargrej på mina höftben. Hade tur och flög inte ut i gatan jämsides med någon bil dock.
Dessutom har min armbåge blivit skum och jag kan inte lyfta armen alls, någon som har någon aning om vad det kan bero på? I övrigt klarade jag mig med endast skavsår så små att lite bamseplåster gjorde susen.

Vad gäller cykeln så klarade den sig fint, förutom att raleighemblemet hamnade på sniskan.
Typiskt ett sånt läge som det kan vara ok att åka till akuten. Ring även ditt försäkringsbolag om du har en olycksfallsförsäkring av något slag. Jag gjorde inte det när jag slog ett par fingrar ur led i somras och nu har jag lite nedsatt rörlighet samt ett par ärr som jag kanske kunde cashat ut lite på. Hade varit fint att få tillbaka pengarna som akutbesöket + uppföljning kostade också, även om det bara var några hundralappar.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Posta din skada!

Post by viktor » 15 Nov 2010 09:46

Ja har du olycksfallsföräkring så har dom ett basbelopp på ca 1000kr som du får om du söker vård. Behövs inga papper eller någe, bara att ringa och berätta vad som hänt. för mig som har folksam tog samtalet 3 min och efter några dagar hade jag 1000kr på kontot och då hade jag bara skrapat benet och blivit ompysslad av en söterska.
Behöver du sy, träffa läkare, gipsas, äta medeciner mm så höjs beloppet.
/Viktor

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by pjocke » 15 Nov 2010 10:25

viktor wrote:Ja har du olycksfallsföräkring så har dom ett basbelopp på ca 1000kr som du får om du söker vård. Behövs inga papper eller någe, bara att ringa och berätta vad som hänt. för mig som har folksam tog samtalet 3 min och efter några dagar hade jag 1000kr på kontot och då hade jag bara skrapat benet och blivit ompysslad av en söterska.
Behöver du sy, träffa läkare, gipsas, äta medeciner mm så höjs beloppet.
Det skiljer från olycksfallsförsäkring till olycksfallsförsäkring, kan jag säga. Den jag har via Trygg Hansa, som heter "Vuxen Olycksfall" ger inte automatiskt ersättning för sveda och värk, men ersätter läkarvård, taxiresa till akuten, cykelhjälm, förstörda kläder, etc. Det finns däremot motsvarande "drulleförsäkring" att köpa till även olycksfallsförsäkringen som ger ersättning om man ställer till det för sig. Alla bolag är som vanligt inte lika bra, så det gäller att inventera. Många bolag anser dessutom mountainbike vara en extremsport och ger inte ersättning för olyckor i samband med den typen av cykling. Vidare täcks inte eventuella skador på cykeln av försäkringen. Jävligt rörigt är det.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Posta din skada!

Post by Doug » 15 Nov 2010 10:47

Vad gäller (generellt) om man cyklar utan bromsar? Det är ju inte lagligt, men får försäkringsbolaget reda på sådan information ens? Samma sak om man kör utan reflexer, lampor, ringklocka osv eller?

User avatar
urban cycles
Posts: 252
Joined: 06 Apr 2008 18:11
Location: Malmö
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by urban cycles » 15 Nov 2010 10:51

mjaou wrote:Dessutom har min armbåge blivit skum och jag kan inte lyfta armen alls, någon som har någon aning om vad det kan bero på?
Jag vurpade tidigt i somras och landade på min vänsteraxel. Överarmsbenet krossades uppe vid axeln. Gjorde inte så farligt ont, mer än av att armen svullnade upp ganska rejält. Lyfta armen gick såklart inte. Idag, 5 månader senare, är jag fortfarande inte återställd trots mycket rehab och träning i övrigt.

Även jag rekommenderar att du uppsöker läkare omgående. Det kan bli ganska tråkiga konsekvenser (mycket nedsatt rörlighet för alltid) om du inte får rätt behandling vid en axelskada.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by ArvidSvensson » 15 Nov 2010 15:01

Doug wrote:Vad gäller (generellt) om man cyklar utan bromsar? Det är ju inte lagligt, men får försäkringsbolaget reda på sådan information ens? Samma sak om man kör utan reflexer, lampor, ringklocka osv eller?
Kollade med både If och Folksam för några år sedan och det spelar (spelade?) ingen roll huruvida cykeln har bromsar/bromsförmåga eller inte.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Posta din skada!

Post by pjocke » 15 Nov 2010 16:00

ArvidSvensson wrote:Kollade med både If och Folksam för några år sedan och det spelar (spelade?) ingen roll huruvida cykeln har bromsar/bromsförmåga eller inte.
De flesta olycksfallsförsäkringar verkar gälla så länge skadan inte uppkommer när man utför eller är medhjälpare till ett brott som kan ge fängelse.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Posta din skada!

Post by Doug » 15 Nov 2010 16:14

pjocke wrote:
ArvidSvensson wrote:Kollade med både If och Folksam för några år sedan och det spelar (spelade?) ingen roll huruvida cykeln har bromsar/bromsförmåga eller inte.
De flesta olycksfallsförsäkringar verkar gälla så länge skadan inte uppkommer när man utför eller är medhjälpare till ett brott som kan ge fängelse.
Har du koll på vad som gäller vid ersättning av materiella saker så som cykeln, kläder, hjälm etc. Samma tänk där?

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Posta din skada!

Post by perp » 15 Nov 2010 16:35

Doug wrote: Har du koll på vad som gäller vid ersättning av materiella saker så som cykeln, kläder, hjälm etc. Samma tänk där?
tror du får ersättning för kläder och hjälm och sånt om du åker in till sjukan, min kompis på länsförsäkringar sa det iaf cykeln vet jag inte vad den går på.
om man bara river upp byxorna och åker hem så vet försäkringsbolaget inte vad du gjort, men om du faktiskt åkt in till sjukhuset så borde nånting gått sönder, så tror jag iaf de resonerar

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: Posta din skada!

Post by tommie » 15 Nov 2010 17:19

Har en fråga angående AC-ledsluxationer. Jag borde inte vara den enda som åkt på det, iochmed hur vanligt nyckelbensskador är.

Det är 3 år sen jag smällde nu och slet av alla fästen till nyckelbenet i överkant. Har fått ut lite pesetas av försäkringsbolaget men har fortfarande invaliditetsgrejer kvar att lösa. Kan nämligen inte ligga på höger sida, bära tungt, cykla långt osv utan att få pissont i efterhand. De flesta former av idrottande är ju bara att glömma.
Är det fler som lider av samma grej? Kan det bli bättre med tiden?

Bild på felbygget:
Image

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Posta din skada!

Post by mjaou » 15 Nov 2010 21:18

Bara det att jag bor i tyskland och är oförsäkrad...Kanske är försäkrad via jobbet dock, ska kolla upp det och i sådant fall besöka farbror doktorn.
I annat fall förjar det bli bättre, så inget är nog krossat eller så, dessutom har varenda tysk jag stött på idag varit idioter, så att gå till doktorn blir säkert en skräckupplevelse det med.

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Posta din skada!

Post by jalle » 12 Feb 2011 17:37

ImageTill höger: fotleden efter vurpan
Till vänster: efter att hantverkarna skruvat klart.

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: Posta din skada!

Post by Tysken » 14 Feb 2011 20:26

mjaou wrote:Kanske är försäkrad via jobbet dock, ska kolla upp det och i sådant fall besöka farbror doktorn.
Om du inte jobbar svart, så är du iaf försäkrad via jobbet om inte lönen ligger under 400 €!
mjaou wrote:dessutom har varenda tysk jag stött på idag varit idioter, så att gå till doktorn blir säkert en skräckupplevelse det med.
Kan jag inte föreställa mig! Vart bor du nånstans?

Gute Besserung;)

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Posta din skada!

Post by mjaou » 14 Feb 2011 20:38

Tysken wrote:
mjaou wrote:Kanske är försäkrad via jobbet dock, ska kolla upp det och i sådant fall besöka farbror doktorn.
Om du inte jobbar svart, så är du iaf försäkrad via jobbet om inte lönen ligger under 400 €!
mjaou wrote:dessutom har varenda tysk jag stött på idag varit idioter, så att gå till doktorn blir säkert en skräckupplevelse det med.
Kan jag inte föreställa mig! Vart bor du nånstans?

Gute Besserung;)
Jag vet! Jag var bara osäker på hur det låg till för mig eftersom att arbetsgivaren ljög om att det inte alls var svart! Nu är jag dock hemma i sverige igen, och armontet gick över.

Jag bodde i Berlin, jag hade råkat ut för lite missöden med tyskar just då(blivit lurad av jobbet, och blårt på pengar av min rumskamrat osv.)
De allra flesta tyskar är supersnälla, speciellt de inom sjukvården visade det sig senare.

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: Posta din skada!

Post by Tysken » 14 Feb 2011 20:54

Ojdå......kollade inte datumet:P

Bra att det gick bra för dig då!

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Posta din skada!

Post by mjaou » 14 Feb 2011 20:58

Tysken wrote:Ojdå......kollade inte datumet:P

Bra att det gick bra för dig då!
Haha tiden läker alla sår!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Posta din skada!

Post by Indurain » 27 Mar 2011 15:00

Då var det dags igen......lägger ner cykeln i en kurva pga för hög fart + grus,
höger underarm slipas några meter i asfalten.
Image
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply