Stulen svart fixed?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Nicke
Posts: 17
Joined: 21 May 2009 16:01
Location: Göteborg

Stulen svart fixed?

Post by Nicke » 17 Apr 2011 19:00

Låser min cykel på vännens innergård när en olåst cykel kommer i blickfånget. Om den inte är stulen är mina allra starkaste rekommendationer att låsa den... Som min mamma brukade säga: Tillfället gör tjuven.
Beskrivning för ägaren: Svart newschool trackram liten strlk. Guld nav bak, silver fram. Röda fälgar. Mer exakt beskrivning avvaktas.

Jag har själv blivit av med cykel, delar och hela. Det är tråkigt. Vill därför gärna hjälpa till här. Därför kommer en fråga till forumet:
Skall cykeln låsas (inför, om oefterfrågad, transport om några dagar till polisen eller skall den lämnas åt sitt eventuella öde?
Förtydligande kring innergården i fråga, ligger i centrala göteborg, nås från ett par olika ingångar med hjälp av portkod eller nyckel.
Tacksam forumets åsikt här.


mvh Niclas

User avatar
speedfreek
Posts: 27
Joined: 29 Dec 2008 22:19
Location: Göteborg

Re: Stulen svart fixed?

Post by speedfreek » 17 Apr 2011 19:13

Har du ett lås över, samt en tejpbit med ditt telefonnummer, så är det gratis karma att låsa den...

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Stulen svart fixed?

Post by jp » 17 Apr 2011 20:29

fast om man kommer ut till sin cykel har man fan ingen lust o stå o ringa o vänta på nån snubbe som låst den åt en som man kanske inte ens får tag i.
Image

pontan
Posts: 48
Joined: 13 Sep 2010 08:26

Re: Stulen svart fixed?

Post by pontan » 17 Apr 2011 20:42

Det knastertorra svaret är att det inte är en bra ide och kan till och med vara straffbart att låsa fast någon annans cykel. Men jag förstår verkligen känslan.
Knivigt!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stulen svart fixed?

Post by Fredde » 17 Apr 2011 20:53

- Kolla om den används (Lisas ventiltrick).

Används den inte på två-tre veckor så kan man ju fundera på om den är stulen eller inte. Bara för att man inte låser hojen på en låst innergård så behöver den ju inte vara stulen.

/Fredde

Nicke
Posts: 17
Joined: 21 May 2009 16:01
Location: Göteborg

Re: Stulen svart fixed? Solved!

Post by Nicke » 18 Apr 2011 20:16

Visar sig att min cykeltjuvsparanoia inte delas av alla... Och de senare svaren som lästes på jobbet idag visade sig mer korrekta. Ivrig på karma(se ovan) låstes dock cykeln och lapp skrevs, kom dessutom på idiotsäker plan och gömde nyckeln på lagom lätt ställe, utifall jag inte var hemma när eventuell ägare skulle dyka upp.
Det gjorde han också när man för en gång skull inte har med sig mobilen under gbgvarvsträningen.
Visar sig att cykeln tillhör en trevlig engelsktalande kille, gbgresident sedan 6mån som var ngt frågande men ändå vänlig efter en timmes ringande i väntan på mina trötta ben. Kände mig lite tråkig som projicerade min oro på hans cykel, rekommenderade dock att alltid låsa cykeln framöver.
Ny lösningen uttänkt om situationen dyker upp: en liten diskret lapp på styrstammen om -Snälla lås cykeln , dock återigen pekpinne... Kanske gör jag inte jota och våndas istället. Ambivalens

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Stulen svart fixed?

Post by patchedkid » 18 Apr 2011 20:37

annars hade jag glömt bort vilken gård jag ställde min cykel på.
du kunde bara skickat adressen så hade jag kunnat hämta den.






(det är ett skämt.)
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

Post Reply