Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by Streamliner » 16 Apr 2011 15:17

Visst, vet att många här föredrar att köra obromsat men ändå kan man vilja ha det ibland.

Har just invigt mina nya Mavic Open pro fälgar i silver, blev dock lite irriterad för att mina bromsklossar (BBB) färgar den svarvade fälgsidan grymt svart.

Faktum är att det ser ut som att man dragit ett brett svart streck med en tuschpenna, det är inte alls snyggt, dessutom fruktansvärt svårt att få bort.

Vet någon:
Lämplig kloss som inte färgar av sig på fälgen? Kool Stop eller DT Swiss har färgade klossar som t ex gult eller rött, de bör väl inte färga av sig?

Har testat att tvätta rent med bensin och aceton, funkar mycket dåligt, någon som har bra tips utan att fälgen tar skada?
Loch Ness is Deep.

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by mantono » 16 Apr 2011 16:11

Trist. Skulle tro att ytterst är det en fråga om material. Kan tänka mig att t.ex. gummi har en större benägenhet att lämna färgspår medan keramiska klossar snarare slipar bort eventuella färgrester. Gummi är säkert bra (mindre dåligt) om man har en fälg som är lackerad och utan svarvad bromsyta. I ditt fall kanske keramiska klossar är bättre.

Fast nu spekulerar jag mest, är inte så jävla inne på bromsar måste jag erkänna. :roll:

I alla fall, jag skulle inte hänga upp mig för mycket på färg och märke, prova en kloss i ett annat material än det du har nu.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by olebole » 16 Apr 2011 16:17

Swiss stops gula är för kolfiberfälgar.
Satsa på de gröna, ska vara riktigt bra!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by snarkus » 16 Apr 2011 17:45

olebole wrote:Swiss stops gula är för kolfiberfälgar.
Satsa på de gröna, ska vara riktigt bra!
De gröna är riktigt bra, men om det är vått ute blir det gråsvart kladd över fälgarna och cykeln iallafall.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by Streamliner » 16 Apr 2011 17:48

Tack, fick just tipset här hemma om dessa klossar, Swiss Stop, det verkar ju lovande. Det är tydligen så att Evans har dem så jag ska kolla där.

Jag misstänker att alla klossar ger gojjiga fälgar vid regnväder, det blir väl en blandning av smuts och vatten tillsammans med bromsarna.

Nu ska jag kolla på Swiss... Tack igen.
Loch Ness is Deep.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by euskadi » 16 Apr 2011 17:56

klossar av kork är mitt tips. dessa är framförallt för carbon och har något sämre bromsförmåga (inte avsevärt sämre men märkbar skillnad), kork är ju inte gummi så det smetar inget.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Klossar missfärgar fälgen - Bästa klossen?

Post by freddie » 17 Apr 2011 10:25

Mitt tips är att inte cykla alls. Då håller sig allt glänsande och rent :wink:

Post Reply