Berras Fixiebygge
Berras Fixiebygge
Hallo!
Jag är helt ny på fixed gear. Jag har ingen aning om vad jag ger mig in på men köttar på ändå. Har börjat strippa morsans gamla Mustang som hon köpte när hon var gravid med mig. Ska modifiera,blästra, grunda och pulverlacka ramen till att börja med.
Jag är helt ny på fixed gear. Jag har ingen aning om vad jag ger mig in på men köttar på ändå. Har börjat strippa morsans gamla Mustang som hon köpte när hon var gravid med mig. Ska modifiera,blästra, grunda och pulverlacka ramen till att börja med.
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: Berras Fixiebygge
Förlåt men det där verkar vara ett helt lönlöst projekt.
Köp en gammal racer för ett par hundra istället så har du en bättre grund att börja med.
..men lycka till hur du en gör!
Köp en gammal racer för ett par hundra istället så har du en bättre grund att börja med.
..men lycka till hur du en gör!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: Berras Fixiebygge
Som sagt. Köp en racer för några hundra istället. Den där ser dessutom krockad ut..
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Berras Fixiebygge
Yep, krockad. Men i sammanhanget gör det den ju till en ovanligt tight damracer... (Alla vet ju att det enda som spelar roll är dt-clearance.)
Skaffa ett bättre ämne att börja med! Bara att mecka med ett sånd där vevlager är ju en anledning att inte ta i den cykeln. Kör hårt, men med något annat!
Skaffa ett bättre ämne att börja med! Bara att mecka med ett sånd där vevlager är ju en anledning att inte ta i den cykeln. Kör hårt, men med något annat!
The thigh's the limit
Re: Berras Fixiebygge
Inte jag. Vad är dt-clearance?Muffat Stål wrote: (Alla vet ju att det enda som spelar roll är dt-clearance.)
!
Re: Berras Fixiebygge
Downtube clearance, avståndet mellan framhjulet och ramens undrerör. Skämtsamt i det här fallet mindre=bättre (läs coolare)Berra wrote:Inte jag. Vad är dt-clearance?Muffat Stål wrote: (Alla vet ju att det enda som spelar roll är dt-clearance.)
!
sökes: nervex bangaffel.
-
- Posts: 59
- Joined: 22 Apr 2010 19:37
Re: Berras Fixiebygge
Skit i vad dom säger, kör på Berra!
Om du inte gör en sån "fixed" av den så är
det ju skoj å skruva upp en gammal cykel..
Om du inte gör en sån "fixed" av den så är
det ju skoj å skruva upp en gammal cykel..
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
Re: Berras Fixiebygge
Kan ju vara lite farligt att cykla med en krockad cykel, är ju mindre trevligt att slipa framtänderna i asfalten om framgaffeln skulle haverera.
-
- Posts: 59
- Joined: 22 Apr 2010 19:37
Re: Berras Fixiebygge
En framgaffel går väll alltid att byta!
Re: Berras Fixiebygge
Framgaffeln är borttagen....David_gbg wrote:Kan ju vara lite farligt att cykla med en krockad cykel, är ju mindre trevligt att slipa framtänderna i asfalten om framgaffeln skulle haverera.
Re: Berras Fixiebygge
Putsade lite på ramen med vinkelslip idag. Plockade bort lås, kedjeskyddshållare m,m.
Kapade övre ramröret och har förberett för att svetsa fast det igen i veckan.
Kapade övre ramröret och har förberett för att svetsa fast det igen i veckan.
Re: Berras Fixiebygge
Den varianten var snittsig Blev ju spännande här!
Re: Berras Fixiebygge
Du verkar driftig o det gör projektet spännande Speciellt roligt med en ram som har affektionellt värde.
"You're an industrious little fucker, aren't you?", för att citera softare män än jag!
Det som jag skulle varna dig för är att du måste se till att få ordentlig frihöjd för ditt vevparti. Eftersom du aldrig slutar trampa på en fixed så måste du kunna trampa även när du ligger ner i svängarna. Många vanliga ("coast"-vänliga) hojar som denna har ganska låg frihöjd, men är du igång o svetsar o förändrar ramen kanske du kan åtgärda detta. Spana in skillnaden på din cykel och annan sporthoj o anpassa vid behov!
Jag hållar med tidigare uttalanden om att detta är en jävla svår ram att köra igång med, men är du beredd att svettas, slita (och framförallt riskera att misslyckas) så kör hårt!
Lycka till!
"You're an industrious little fucker, aren't you?", för att citera softare män än jag!
Det som jag skulle varna dig för är att du måste se till att få ordentlig frihöjd för ditt vevparti. Eftersom du aldrig slutar trampa på en fixed så måste du kunna trampa även när du ligger ner i svängarna. Många vanliga ("coast"-vänliga) hojar som denna har ganska låg frihöjd, men är du igång o svetsar o förändrar ramen kanske du kan åtgärda detta. Spana in skillnaden på din cykel och annan sporthoj o anpassa vid behov!
Jag hållar med tidigare uttalanden om att detta är en jävla svår ram att köra igång med, men är du beredd att svettas, slita (och framförallt riskera att misslyckas) så kör hårt!
Lycka till!
Re: Berras Fixiebygge
För tydlighets skull drog jag med en bild för att visa vad jag menar.
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: Berras Fixiebygge
Ångrar nu mitt första inlägg i den här tråden.
Det här blev ju mycket intressantare!
Det här blev ju mycket intressantare!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
-
- Posts: 44
- Joined: 11 Apr 2011 18:34
- Location: Josefstadt, 1080 Wien!! (I hjärtat 414)
Re: Berras Fixiebygge
Helt övertygad om att det hade varit ungefär tusen gånger lättare(och kanske förmodligen även bättre) att leta reda på en gammal skräpräser för projektet. Hade till exempel minimerat svetsandet till nära på noll.
Kul att följa ändå ska sägas.
Kul att följa ändå ska sägas.
Re: Berras Fixiebygge
Tack för positiv respons
Jag har funderat på att kapa vevarmarna med 20mm. Dom är nu 185mm med 70mm frigång till asfalt. (Mätt med punka på bakdäcket)
Jag läste här http://sheldonbrown.com/harris/cranks/130-single.html att 165mm var bra.
Med 9 cm frigång, luft i däcket och mindre pedaler än gummiorginalen så hoppas jag att jag slipper ändra mer på ramen. Men vi får se.
Jag har funderat på att kapa vevarmarna med 20mm. Dom är nu 185mm med 70mm frigång till asfalt. (Mätt med punka på bakdäcket)
Jag läste här http://sheldonbrown.com/harris/cranks/130-single.html att 165mm var bra.
Med 9 cm frigång, luft i däcket och mindre pedaler än gummiorginalen så hoppas jag att jag slipper ändra mer på ramen. Men vi får se.
Re: Berras Fixiebygge
7cm är nog lugnt. om man inte tar 90° kurvor i hög fart typ. mätte mina cyklar till typ 7 & 10cm utan punka. iofs sitter det clipless på dem.
sökes: nervex bangaffel.
Re: Berras Fixiebygge
Fick ramen svetsad idag av en arbetskamrat som är bra mycket bättre på snygga svetsfogar än mig.
Imorgon väntar maskering och blästring av ramen. Jag funderar på vilken färg jag ska ha på Skönheten/Odjuret. Är bra sugen på vit ram med röda detaljer men har inte bestämt mig.
Imorgon väntar maskering och blästring av ramen. Jag funderar på vilken färg jag ska ha på Skönheten/Odjuret. Är bra sugen på vit ram med röda detaljer men har inte bestämt mig.