Berras Fixiebygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Berras Fixiebygge

Post by oskarwallin » 18 Apr 2011 16:01

Spännande! Blir kul att se hur geometrin blir på den där ramen, för överröret är väl ganska långt?

fixeradlins
Posts: 44
Joined: 11 Apr 2011 18:34
Location: Josefstadt, 1080 Wien!! (I hjärtat 414)

Re: Berras Fixiebygge

Post by fixeradlins » 18 Apr 2011 16:15

Vevarna ser ganska spensliga ut.

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Berras Fixiebygge

Post by MarcAd » 18 Apr 2011 16:34

Lysande, kul att se ett bygge som byggs med hjärtat (istället för plånboken).
Kämpa på, det har blir säkert strålande.
Tummen upp!

Berra
Posts: 36
Joined: 10 Apr 2011 09:53

Re: Berras Fixiebygge

Post by Berra » 19 Apr 2011 17:11

Maskerad och klar för friblästermisshandel. Klingan och vevarna sitter kvar eftersom jag inte får bort ena sidan på lagerhållaren. Det får sitta tills vidare eftersom det inte påverkar ytbehandlingen.Image

Här är ramen blästrad. Har lite skavanker som har spacklats och ska slipas imorgon om tid finns.
Image

Funderar fortfarand på färgval. Vit/röd. Grön/Gul. Grå/?? Svårt val.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Berras Fixiebygge

Post by solomon » 19 Apr 2011 17:24

Riktigt bra tråd. Kör hårt!

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Berras Fixiebygge

Post by Jakelol » 19 Apr 2011 22:12

Jag röstar på Vit/Röd :D

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Berras Fixiebygge

Post by Bratt » 19 Apr 2011 22:23

Eftersom du verkar veta hur man använder en svetts. Varför inte ett par track ends???? HU? AH? 14£

Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Berras Fixiebygge

Post by Streamliner » 20 Apr 2011 15:12

Bratt wrote:Eftersom du verkar veta hur man använder en svetts. Varför inte ett par track ends???? HU? AH? 14£

Image
Ekakt! Plus att du kan se över gaffelbredden till 100 fram och 120 bak, det stämmer nog inte riktigt som det är nu.

Snacka om kul projekt, en totalförvandling från damcykel till track, roligaste på länge. :D
Loch Ness is Deep.

Berra
Posts: 36
Joined: 10 Apr 2011 09:53

Re: Berras Fixiebygge

Post by Berra » 20 Apr 2011 19:37

Tack för all respons och tips, det motiverar och ger kunskap. :D

Bratt wrote:Eftersom du verkar veta hur man använder en svetts. Varför inte ett par track ends???? HU? AH? 14£

Image

Det är min arbetskamrat som är grym på att svetsa. När jag svetsar blir det stora hål och klumpar :oops:
Vilka fördelar har dessa track ends gentemot de jag har nu?
Streamliner wrote: Ekakt! Plus att du kan se över gaffelbredden till 100 fram och 120 bak, det stämmer nog inte riktigt som det är nu.

Snacka om kul projekt, en totalförvandling från damcykel till track, roligaste på länge. :D]
Ramen är på jobbet så jag kan inte mäta. Men jag har för mig att gaffelbredden bak var just 120, jag ska kolla imorgon. Framgaffeln blir nyköp.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Berras Fixiebygge

Post by Streamliner » 20 Apr 2011 20:38

Berra wrote: Vilka fördelar har dessa track ends gentemot de jag har nu?
De drop outs som du har på ramen nu är optimerade för bruk tillsammans med vanligt bromsat baknav, fast de ser inte så tokiga ut egentligen tycker jag. En del drop outs, särskilt de som har brantare vinkel är optimerade för bruk tillsammans med kedjeväxel där inte dropsen har så stor inverkan mer än att hålla hjulet på rätt plats och ge smidiga hjulbyten. Den typen ger mindre möjlighet att justera hjulet och kedjespänningen.

Vinsten du kan göra är dels att du får en ram med track-stuk men också att du kan justera kedjan en aning lättare och inte minst så kan du justera hjulets läge i förhållande till sadelröret mycket mer exakt och på så sätt få en tightare ram.

Men ska man byta dropsen mot track ends så måste du kolla noga hur hjulet hamnar i förhållande till ramröret så det inte blir för tight men det är nog absolut ingen risk, tvärtom.

Ett annat problem med att byta till track ends är att dessa ställer mycket högre krav på att monteras exakt rätt på bakgaffeln, de måste vara helt exakt i våg mot varandra eftersom bakaxeln vilar direkt mot ramen/endsen. Blir det snett blir hjulet också snett i bakgaffeln.

Detta är ett mindre problem i de drops du har nu, där finns det en viss justermöjlighet i vickningsled för hjulet.

Kanske bäst att hoppa denna operation ändå, du har ganska fina drops som du har. Du har ju inget växelöra som stör formen.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berras Fixiebygge

Post by Jonatan F » 20 Apr 2011 23:00

^ Fast om han har gått så här långt kan han ju lika gärna gå hela vägen!

får nästan lite vibbar som han kontroversielle finnen som gjorde en trackhoj av en billig peugott och massa annat kul?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Berras Fixiebygge

Post by Streamliner » 21 Apr 2011 18:15

^ Ja det vore onekligen kul!

Då kan man säga: "Det var ju en fin track bike du har!"
"- Ja det är morsans gamla..." :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Berras Fixiebygge

Post by bankiren » 21 Apr 2011 19:32

Roligt projekt, hur va ramen att svetsa i ?

minns när jag hade en diamondback bmx som ung och knäckte ramen, va ett helsike att svetsa i, men i och med att det här är en "vanlig svensson" ram så kanske den är av vanligt stål?

kötta på med projektet och bry dig inte om negativa kommentarer, dom brukar endå bara komma från "bolt on" männsikor med tummen mitt i handen ;)
@fistasthlm

Berra
Posts: 36
Joined: 10 Apr 2011 09:53

Re: Berras Fixiebygge

Post by Berra » 22 Apr 2011 09:38

Streamliner wrote:^ Ja det vore onekligen kul!

Då kan man säga: "Det var ju en fin track bike du har!"
"- Ja det är morsans gamla..." :D
Haha, jo!
Nu får det vara nog med modifiering på ramen :D Ska koncentrera mig på att få ur vevarna så jag kan lacka nästa vecka.
bankiren wrote:Roligt projekt, hur va ramen att svetsa i ?

minns när jag hade en diamondback bmx som ung och knäckte ramen, va ett helsike att svetsa i, men i och med att det här är en "vanlig svensson" ram så kanske den är av vanligt stål?

kötta på med projektet och bry dig inte om negativa kommentarer, dom brukar endå bara komma från "bolt on" männsikor med tummen mitt i handen ;)
Det var inte jag som svetsade, men det var inga problem att svetsa överdelen på ramen. Lite värre på bakgaffel med tunt gods.

Berra
Posts: 36
Joined: 10 Apr 2011 09:53

Re: Berras Fixiebygge

Post by Berra » 22 Apr 2011 20:33

Nu är veven borta. Verktyg från biltema, dorn, tänger och händer krävdes.
Grannarna är glada efter en halvtimmes bankande. :roll:
Vevlagerskålarna är bra misshandlade nu så jag får nog köpa hem nya ev kolla upp adapter. Men jag är rätt nöjd!

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Berras Fixiebygge

Post by Orwar » 23 Apr 2011 00:22

Även om du inte är den som svetsat så kanske du sitter på lite info om hur svetsandet gjorts. TIG antar jag?
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Berra
Posts: 36
Joined: 10 Apr 2011 09:53

Re: Berras Fixiebygge

Post by Berra » 23 Apr 2011 09:47

oskarwallin wrote:Spännande! Blir kul att se hur geometrin blir på den där ramen, för överröret är väl ganska långt?
Överröret 550mm.

Orwar wrote:Även om du inte är den som svetsat så kanske du sitter på lite info om hur svetsandet gjorts. TIG antar jag?
Nope, det var MAG. Jag kapade och fixade till ändarna på röret så att allt var färdigt för svets. Jag höll och han svetsade två loppor för att fixera röret på plats. Sen la han sömmarna och skrattade. Det tog fem minuter av vår lunch att svetsa :D

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: Berras Fixiebygge

Post by cykelbaronen » 24 Apr 2011 22:09

Jag kan skicka dig ett par Vevlagerskålar

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Berras Fixiebygge

Post by måns » 24 Apr 2011 22:15

Dra dit en brygga mellan sadelstagen när du ändå håller på, borde göra gott för stabiliteten..

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Berras Fixiebygge

Post by Streamliner » 24 Apr 2011 22:18

måns wrote:Dra dit en brygga mellan sadelstagen när du ändå håller på, borde göra gott för stabiliteten..
Håller helt med, såg inte det tidigare, det funkar inte alls bra utan brygga, du bör ha en sådan! :!:
Loch Ness is Deep.

Post Reply