OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by svennelainen » 10 Apr 2011 08:10

Jo, men det är så här att vi har startat ett nytt märke i en annan sport (dvs inte cykelrelaterat) och vi är än så länge väldigt "community driven". För att öka engagemanget ännu mer och göra produkterna så att de som använder dem också gillar utseendet har vi långtgående planer på att göra en tävling för ny grafik.
Grejen är den, att vi också vill att andra än bara de som är insnöade i sporten ska ställa upp, för att få in nytt fräscht tänk i grafiken - som tenderar att vara väldigt mainstream just nu.
Då uppstår ett liiiiiitet litet problem, hur tusan löser man ersättningen till den som vinner eller de som vi vill använda i framtiden?
  • 1. X kr per såld produkt? Betyder att de som inte har ett företag åker på beskattning och vi på sociala avgifter.

    2. Engångsumma? En av parterna skall betala skatt, sen om personen tar upp det är en annan femma.

    3. Bara låta företag ställa upp? Och där försvann 93 % möjliga bidrag...

    4. Låta vinnaren få äran och en sjysst lunch? Vet i tusan om det är tillräckligt, finns säkert många som skulle ställa upp ändå men de som sitter med grafik hela dagarna skulle nog falla bort.
Hjälp mig för faen, det här är klurigt!

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by pjocke » 10 Apr 2011 08:46

5. Ge vinnaren ett gratis exemplar av produkten som pryds av grafiken i fråga, förutsatt att det inte blir för dyrt för er eller känns för fjuttigt för vinnaren.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by Nomis » 10 Apr 2011 09:33

Jag röstar för en mix mellan lunch/middag/utekväll & ett gäng av produkten i fråga.

För ett par år sen gjorde jag en grej tillsammans med continental's bildäck. Det resulterade i en resa och övernattning i stockholm, besök på kontoret, utekväll med sjukt god mat och dryck. När jag kom hem stod det två uppsättningen med däck på uppfarten. Jag var grymt nöjd kan jag säga!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by svennelainen » 10 Apr 2011 18:44

Visst kan vi använda en av produkterna som vinst, men jag tror fortfarande att vi tappar en hel del - om inte alla - som inte håller på med sporten.
Säg den tatuerare eller skejtare som vill ha en vindsurfingbräda...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by Fredde » 10 Apr 2011 20:40

Varför krångla?

Företag: Skicka faktura.

Privatperson, "vitt": Gör en löneutbetalning, betala in arbetsgivaravgift + skatt och lämna in en kontrolluppgift till SV. Normalt förfarande.

Privatperson, "svart": Ge pengarna i näven - tack och hej!

Eller gör som aftonbladet, skit in kontrolluppgiften och hänvisa till källskydd.

/Fredde

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by kakan » 10 Apr 2011 20:54

Tror nog problemet är att folk som kan det inte gör det gratis
och folk som inte kan gör det mer än gärna för en bulle och kaffe.

jag skulle lätt lägga grafiken på din vindsurfingbräda men jag är fan kass på att rita.
Tackar
_Kakan

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by svennelainen » 11 Apr 2011 08:24

kakan wrote:Tror nog problemet är att folk som kan det inte gör det gratis
och folk som inte kan gör det mer än gärna för en bulle och kaffe.

jag skulle lätt lägga grafiken på din vindsurfingbräda men jag är fan kass på att rita.
Ja, precis så är det nog. Det blir nog så illa att vi lägger en bräda eller liknande i prispotten i alla fall. De som gör grafik hela dagarna vill inte lägga tid på att göra något de kanske får betalt för.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by Doug » 11 Apr 2011 11:55

man kan ju använda http://www.f-bolaget.se/ tex. finns nog fler liknande företag.

dem tar en viss % förvisso.. men det blir nog lättare ändå.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: OT (igen): Ersättning i grafiktävling

Post by Alex » 11 Apr 2011 16:10

personligen skulle jag bli jättenöjd om jag fick en vindsurfingbräda även om jag inte håller på med vindsurfing. då kan man antingen lära sig en ny brädsport som verkar riktigt kul eller kränga vidare den till någon som uppskattar den mer om man behöver cash, dom är ju inte precis gratis..

Edit: allt beror ju självklart på hur mycket jobb som behöver läggas ner på tävlingen. om det handlar om att ta fram ett koncept eller att göra hela den grafiska profilen med allt vad det innebär.

Post Reply