Så kan det gå.. Trasiga saker

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by abacaxi » 28 Jan 2013 00:03

skönt att det gick bra. trillade du på styret så det gick av eller trillade du för att det gick av? efter jalles missöde är jag alltid lite rädd när jag tar i uppför med billiga alu-styren.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Gustav » 28 Jan 2013 00:28

Ett Philipe promenadstyre som plötsligt delade på sig, minns inte att jag bröt särskilt hårt. Vad hände med Jalles styre?
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by abacaxi » 28 Jan 2013 00:36

i stort sett samma sak fast i högre hastighet. han överlevde ju men var inte så snygg i fejset efteråt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Otto » 28 Jan 2013 08:08

En av nackdelarna med gamla styren.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Ronny » 28 Jan 2013 11:00

^Hör liksom till retro.
Image
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by abacaxi » 28 Jan 2013 12:01

*zzt*, ljudet av finger mot däck som passerar i 60 km/h.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Viggen » 16 Feb 2013 23:02

Utförde lite bromsbyte och kabel/vajerbyten på crossen ikväll. Plockar bort distansen/kabelhängaren eftersom snömannen begåvats med mini-v:s, får den här i handen..
Image
Var är då resten kan man undra? Jodå den sitter kvar i styrröret med en bit av skruven kvar i sig, alltså sitter den fast. Väldigt fast. Kul. Ger mig inte riktigt på att fulmeka kolfiberstyrrör, blir till att besöka cykelcity i veckan.
Image

Är mest glad över att jag inte fått ett styrör i magen eller styret i näven den här hösten, det skulle kunnat sluta väldigt illa.

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by mjaou » 17 Feb 2013 14:34

Fram med borrmaskinen!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Fredde » 17 Feb 2013 17:02

Viggen wrote:Utförde lite bromsbyte och kabel/vajerbyten på crossen ikväll. Plockar bort distansen/kabelhängaren eftersom snömannen begåvats med mini-v:s, får den här i handen..


Är mest glad över att jag inte fått ett styrör i magen eller styret i näven den här hösten, det skulle kunnat sluta väldigt illa.
Ajdå, vad trist!

Det är inget hål i botten på gaffeln va?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Viggen » 17 Feb 2013 17:09

mjaou wrote:Fram med borrmaskinen!
Ja för det är ju smart att sätta en borrmaskin i mitten av en aluexpander som är uppspänd mot ett styrrör i kolfiber? Hade det varit alu mot alu är det ju bara att borra för glatta livet, det är lite skitsamma. Det lär ju inte gå att borra sönder den utan att skada gaffeln..

Fredde: Jo där ska nog va ett hål i botten, men jag har ändå svårt att se hur jag skulle få loss den utan att göra kaos med allt.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by atomlab » 17 Feb 2013 17:11

Hur långt ner sitter den?
Skulle gissa på att man får borra dit en svinpitt och dra upp skruven.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Viggen » 17 Feb 2013 17:32

Har inte mätt, men det är runt 3-4cm skulle jag uppskatta. Problemet är att man inte kan få dit en svinpitt, hålet ovan är just precis vad det ser ut som. Ett hål. Rakt ner i styrröret, det finns liksom ingen skruv att dra i svinpitten i och ut hela paketet. Skruven som drar åt expandern sitter i den delen som gått av och jag fick i näven och gängorna som i sin tur spänner ut expandern har gått av på mitten.

Jag är helt enkelt fast med en halv expander som är utspänd med 5nm inifrån gaffeln och utåt, lite svårlöst.

Fredde: Kollade nyss och där är inget hål i gaffeln, dumt av mig att ens tro det pga kokosgaffel..

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by atomlab » 17 Feb 2013 17:43

Aha nu ser jag.

Men vad är det som gör att du inte kan borra upp expandern i olika steg och gå upp i diameter på borren. Det är ju trots allt aluminium.

Om konstruktionen är som på denna bild så dorde du kunna dra upp den övre och slå ner den nedre?

Image
Image
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Viggen » 17 Feb 2013 18:10

Hade den varit slät som den du länkade hade jag inte varit så ängslig, men nu ser den ut såhär och själva grepp-delen är 40mm "hög" inne i gaffelröret. Minsta lilla borren biter sig fast i alun och börjar vrida på själva expandern utan att den lossat helt kommer göra rätt stora hack/revor/sprickor inne i styrröret. Eftersom det är kolfiber och gaffeln går lös på 3500 ny så känner jag inte riktigt för att chansa..
Men i grunden är det en god idé.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Fredde » 17 Feb 2013 21:41

Viggen wrote:Hade den varit slät som den du länkade hade jag inte varit så ängslig, men nu ser den ut såhär och själva grepp-delen är 40mm "hög" inne i gaffelröret. Minsta lilla borren biter sig fast i alun och börjar vrida på själva expandern utan att den lossat helt kommer göra rätt stora hack/revor/sprickor inne i styrröret. Eftersom det är kolfiber och gaffeln går lös på 3500 ny så känner jag inte riktigt för att chansa..
Men i grunden är det en god idé.
Eftersom skruven är av så är det ingen spänning kvar i skruven och den sitter bara fast med friktionen i gängorna. Vilket, om den suttit länge eller har skurit kan vara mycket, men den kan också vara enkel att få bort.

Jag skulle satsat på att borra med ett vänsterborr i två steg, först ett ganska stort med samma diameter som den avbrutna skruven för att få ett bra centrumhål i den avbrutna skruven. 10mm? 8mm?

Sen ett 4mm vänsterborr för att göra hål genom hela skruven, knacka ner en torx eller insexa men troligtvis har skruven släppt långt innan dess.

Ett vänsterborr är alltså som ett vanligt borr fast man kör det moturs och nyper det i skruven så lossar skruven istället för att spännas mer.

För iden är väl att försöka få bort skruven i första läget?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Håkan » 17 Feb 2013 21:59

^
Smart Fredde!
Kör hårt Viggen!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by atomlab » 17 Feb 2013 22:06

Bättre förklaring än mig fredde. En vänsterborr är även ett annat ord för Svinpitt. Eller vise verse :roll:
Och som Fredde säger så släpper spänningarna förmodligen vid första borrningen och skruven kommer att vandra upp utav sig själv.

Detta har hänt mig flera gånger när jag har i tanke att först för borra for att sedan använda vänsterborren. Vänsterborren har då många gånger legat orörd....
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by Fredde » 17 Feb 2013 22:15

atomlab wrote:Bättre förklaring än mig fredde. En vänsterborr är även ett annat ord för Svinpitt. Eller vise verse :roll:
Och som Fredde säger så släpper spänningarna förmodligen vid första borrningen och skruven kommer att vandra upp utav sig själv.

Detta har hänt mig flera gånger när jag har i tanke att först för borra for att sedan använda vänsterborren. Vänsterborren har då många gånger legat orörd....
Njae, en svinpitt brukar ju vara en:
Image

En vänsterborr är en borr fast på fel håll:
Image

Viggen, jag kan kolla i morgon om borr-kranen har några. Det ligger en borr-/gäng-expert ett stenkast bort.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by atomlab » 17 Feb 2013 22:29

Förvisso. Dock är principen det samma.
Jag har Vänster borrar 1-20mm samt svinpittar för 3mm-22mm i lagret ifall dom inte skulle ha.
Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Så kan det gå.. Trasiga saker

Post by atomlab » 19 Feb 2013 17:18

Är siten ute än?
Image

Post Reply