Måste få bort kladdet!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Måste få bort kladdet!

Post by vigorelli » 21 Aug 2008 12:56

För en tid sedan så fixade jag i ordning en gammal mtb och fixerade den. Jag orkade inte lacka om den just då, så jag drog silvertejp över hela ramen. det var dumt.
Nu vill jag lacka den, men jag får bara bort silvret, inte tejpen... Ska jag införskaffa thinner? Bensin? Andra metoder än kemiska kanske? Nåväl, hur som helst så försvinner det inte så mycket när jag använder det starkaste jag har (prickbort)

Jag orkar inte krångla upp med bilder... ni vet vad det är för kladd/lim/klister jag syftar på va?

/Klas

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Måste få bort kladdet!

Post by Fredde » 21 Aug 2008 13:13

vigorelli wrote:För en tid sedan så fixade jag i ordning en gammal mtb och fixerade den. Jag orkade inte lacka om den just då, så jag drog silvertejp över hela ramen. det var dumt.
Nu vill jag lacka den, men jag får bara bort silvret, inte tejpen... Ska jag införskaffa thinner? Bensin? Andra metoder än kemiska kanske? Nåväl, hur som helst så försvinner det inte så mycket när jag använder det starkaste jag har (prickbort)

Jag orkar inte krångla upp med bilder... ni vet vad det är för kladd/lim/klister jag syftar på va?

/Klas
Något som är helt otippat bra är ibland vanligt tyg, låt det klibba fast, dra loss, testa med blöt disktrasa och gnugga och låt klibba fast.
Eller testa mer gaffatejp och använd det för att dutta loss den andra tejpen.

Tricket är att hitta något som klistret fäster på som det gillar mer än din ram.

Annars om du inte är rädd om ytan så använd schotch-brite ("neger-ull" i lackerarslang) annars, slippapper och problemet är garanterat ur världen.

Tyg/disktrasa -> Gaffatejp -> Scotchbrite -> Slippapper

/Fredde

Ankarsson
Posts: 7
Joined: 19 Aug 2008 10:47
Location: Eskilstuna

Post by Ankarsson » 21 Aug 2008 14:27

Testa med vanlig lim- och penseltvätt (typ Bostik).
Funkade för mig när jag tog bort gammal lim från gaffatejp.

Mvh /Ank
.:: GO! SPEEDRACER GO! ::.

Bias B
Posts: 51
Joined: 24 Feb 2008 14:30
Location: Varberg

Post by Bias B » 21 Aug 2008 16:00

T-röd alt. aceton. När det gäller klister & tejprester så gäller reglen: Det som inte går med t-röd går med aceton & vice versa.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Re: Måste få bort kladdet!

Post by Seb » 22 Aug 2008 02:37

Label-off är ditt svar finns i järn affären!

Do it!
"Just put put dildos on your handelbars and get it done with"

"does these handle bars make my butt look big"

SebbeK
Posts: 81
Joined: 18 Jan 2008 14:53
Location: Sandared (utanför Borås)

Post by SebbeK » 22 Aug 2008 16:19

Hur står sig en ram mot eld/värme?

Fick en galen idé om att hälla på lite bensin och bränna bort skiten.
Färgen lär ju också gå bort.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 22 Aug 2008 16:48

okej en hel del olika bud här, men label-off verkar ju vettigt om det är till för att ta bort sånt här. Jag hade inte tänkt grundlacka nåt, utan bara sanda den gamla lacken, så den får gärna vara kvar.

Hälla bensin på ramen vettefan, men en gasolbrännare borde nog göra susen. Det får bli sista utvägen.

På måndag ska det handlas kemikalier!

tack för hjälpen!

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 22 Aug 2008 19:08

Har man otur fungerar inte label-off... :shock:

Jag använde i tur och ordning t-röd, nafta, label-off, eld, manuellt gnuggande och slutligen 400 våtslippapper, innan allt klibb var borta. Hårt arbete, men lyckan var stor då allt var klart. :)
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 22 Aug 2008 20:09

Jag hade en ram tidiagre med massa kladd på då va jag lite rock n roll och skrapade bort de med en kniv om du ska lacka om den så funkar de bra bara slipa med ett härligt sandpapper efteråt, så kan du sitta å lukta på kemikalerina istället

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 25 Aug 2008 17:24

Tre timmar med thinner och det borta. Tog en thinner-dränkt trasa och lindade runt ett rör, lät det stå i ca 10 min sen var det bara att dra en scotch-brite och allt var väck. Dock löstes kladdet upp så det krävdes tre rengöringar med ny trasa och thinner innan allt kladd var borta... Nu är det bara ett par timmars slipning kvar, sen ikväll kan jag sitta och pilla ihop hojen! Jippie!

Jag är lite full också. Eller yr kanske. Vet inte vad som slog hårdast, ölen eller thinnern.

Tack för all hjälp, ikväll kanske det kommer en bild i visa din cykel-tråden!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 25 Sep 2008 18:20

Lim från ett par tubisar, vad är bästa botemedlet mot det tror ni? Tänkte ge mig på både Label-Off, thinner och allt annat giftigt imorgon. Men om någon har något förslag så är bockar jag och säger tack.
Cogs 'n Kegs

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 25 Sep 2008 19:47

Bubblan wrote:Lim från ett par tubisar, vad är bästa botemedlet mot det tror ni? Tänkte ge mig på både Label-Off, thinner och allt annat giftigt imorgon. Men om någon har något förslag så är bockar jag och säger tack.
Jag brukar ta bensin (heptan) om det är lite kladd på sidorna. Det som sitter där det ska får vara kvar som greppyta.

/M

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 25 Sep 2008 20:14

Bubblan wrote:Lim från ett par tubisar, vad är bästa botemedlet mot det tror ni? Tänkte ge mig på både Label-Off, thinner och allt annat giftigt imorgon. Men om någon har något förslag så är bockar jag och säger tack.
Värmepistol (lägsta läget) värm en liten yta, på med thiner, osv sov

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 25 Sep 2008 20:16

Fint sandpapper (snacka om att göra honom villrådig :lol: )

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 26 Sep 2008 09:15

Jag har redan fort bort allt. Det tog 4 timmar med thinner. Dagen efter blev jag sjuk också, det var lite för vindstilla ute för att hålla på med sånt där utan skyddsmask.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 27 Sep 2008 10:19

Många bud, hehe. Tackar, får återkomma med domen när jag är klar. Nu har jag bara en liten plastplupp att få ut ur ena fälgen innan jag börjar. Den ena plastpluppen tog mig bara 3-4 timmar att få ut, så snart är jag redo.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 22 Jun 2009 21:05

Som den obehaglige karl jag är så strök jag idag omkring inne på HM:s damavdelning. Jag gick där och provade lite nagellack, doftade på tjejdeodoranter (vilka är dem bästa!) och hade annat suspekt för mig.

När jag gick ut därifrån hade jag med mig en flaska "Nail polish remover by H&M"[1]. Det kan ha varit det bästa jag någonsin provat för ändamålet limborttagning. Bra skit, rekommenderas starkt!

[1] - ett litet test: http://www.lauramagasin.se/Sites/Laura/ ... 61724.aspx
Cogs 'n Kegs

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Post by nelp » 28 Jun 2009 14:14

Bubblan wrote:Som den obehaglige karl jag är så strök jag idag omkring inne på HM:s damavdelning. Jag gick där och provade lite nagellack, doftade på tjejdeodoranter (vilka är dem bästa!) och hade annat suspekt för mig.

När jag gick ut därifrån hade jag med mig en flaska "Nail polish remover by H&M"[1]. Det kan ha varit det bästa jag någonsin provat för ändamålet limborttagning. Bra skit, rekommenderas starkt!

[1] - ett litet test: http://www.lauramagasin.se/Sites/Laura/ ... 61724.aspx
Råkade det vara den som luktar jordgubb?
strippade en halv ram med den nyligen.
Montana Black, blev ungefär som hunung efter acetonen.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re:

Post by Bubblan » 31 Dec 2009 01:22

Bubblan wrote:...
"Nail polish remover by H&M"[1]. Det kan ha varit det bästa jag någonsin provat för ändamålet limborttagning. Bra skit, rekommenderas starkt!

[1] - ett litet test: http://www.lauramagasin.se/Sites/Laura/" onclick="window.open(this.href);return false; ... 61724.aspx
Fick hem ett par fälgar idag med monster till klistermärken, sträckte sig över 8 ekerhål:
Image

Nedan följer min lilla "guide" till att bli av med klisterrester.

Fram med bomullsrondeller och ovanstående H&M-produkt:
Image

Jag hade läst att klistret på dessa var riktigt tråkigt att ha att göra med. Mycket riktigt fick jag kalla kårar när jag såg klistret hånskratta åt mig:
Image

Dränkt en rondell i lite gift:
Image

Dra rondellen över klisterresterna 4-5 gånger:
Image

När du gjort det och giftet har dunstat så har du kanske en yta i liknande skick:
Image

Sen är det bara fram med tummen och pressa/dra bort klistret:
Image
Image

Klart:
Image

Det tar ca: 5 min per fälgsida, när du fått in snitsen runt 3 min. Har du mindre klibbrester, säg från ett Deep V, så borde det inte ta mer än 1 min per fälg.
Cogs 'n Kegs

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Måste få bort kladdet!

Post by jensrasmus » 31 Dec 2009 12:19

"Plåtrent" från mekonomen om lack och hela skiten ska bort. Spraya på och linda in i plastfolie och låt stå o puttra ett tag.
Har själv använt det när jag ska strippa ramar inför lack.
Lycka till!

Post Reply