Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 04:13

Det är så att min VISP-ram, gaffel och vevparti ligger hos tullen och jag undrar om dessa delar räknas som komplett cykel eller om dom räknar dom som cykeldelar?
Allt har skickats från Kina och jag undrar om någon har en aning om detta och hur mycket i % som jag kommer få betala i tull, moms och något som jag har för mig hetta antidumpningsskatt eller liknande?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by boon » 08 Apr 2011 06:42

Mpmsen ligger på 25% oavsett delar eller komplett (vad jag vet) och det brukar vara det dyra, tullen brukar inte vara så farligt...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 06:51

boon wrote:Mpmsen ligger på 25% oavsett delar eller komplett (vad jag vet) och det brukar vara det dyra, tullen brukar inte vara så farligt...
Jo men dom har någon antidumpningsskatt på cyklar som är på svindlande 48,5%

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by boon » 08 Apr 2011 06:53

Aj då, den har jag aldrig råkat ut för...
:shock:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 06:56

boon wrote:Aj då, den har jag aldrig råkat ut för...
:shock:
Och om jag har förstått det rätt så gäller det endast vad Tullverkat definerar som en komplett cykel :?

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Doug » 08 Apr 2011 07:09

hade ju varit fullständigt vansinnigt om ram + gaffel + vevparti varit en komplett cykel, tycker du kan be dem provcykla den i så fall...

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 07:11

Doug wrote:hade ju varit fullständigt vansinnigt om ram + gaffel + vevparti varit en komplett cykel, tycker du kan be dem provcykla den i så fall...
Jo jag vet, ska ringa dom nu på morgonen när dom öppnar och kolla med dom.

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 07:16

Detta skrev en person på ett annat forum att Tullverket hade sagt till honom.

Angående en cykel i delar så finns det regler om just det. För att det ska räknas som en komplett cykel ska det vara en ram, en gaffel och åtminstone två av följande delar:
- ett hjulpar
- ett vevpart (inbegripet axel och pedalarm)
- en styrenhet (inbegripet styre och styrstång
- ett bromssystem

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by kiwiholmberg » 08 Apr 2011 07:28

Cyklar skulle alltså vara punktbeskattade med nästan 50%, och sen utöver det momspåslag på 25% ?
Hur fan lyckas biltema importera sina cyklar och sälja dem så billigt kan man ju undra i så fall...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by klasolsson » 08 Apr 2011 07:35

Min VISP hamnade hos tullen och då säljaren inte hade uppgett varken värde eller vad paketet innehöll så bad dem mig om detta. Jag skickade dem en skärmdump på mitt PayPal-kvitto där det stod nåt i stil med "fixed gear bike frame" samt vad jag köpte den för (inkl frakt).

Två dagar senare hämtade jag ut mitt paket, självklart tillkom tull och moms men det var nog inte mer än 350:-.

Har du fått något kuvert från tullen eller hur vet du att du ska betala närmare 50% i avgifter?

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 07:35

kiwiholmberg wrote:Cyklar skulle alltså vara punktbeskattade med nästan 50%, och sen utöver det momspåslag på 25% ?
Hur fan lyckas biltema importera sina cyklar och sälja dem så billigt kan man ju undra i så fall...
Pratade med Tullverket och det verkar vara detta som gäller

Importerar du cyklarna från Kina tillkommer dessutom en antidumpningsavgift som är 48.5 %. Mervärdesskatten är 25 %. Tullavgiften räknas inköpspris + frakt (tullvärde). Antidumpningsavgiften räknas också på tullvärdet. Mervärdesskatten räknas på tullvärde + tullavgift + antidumpningsavgift.
:cry:

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 07:36

klasolsson wrote:Min VISP hamnade hos tullen och då säljaren inte hade uppgett varken värde eller vad paketet innehöll så bad dem mig om detta. Jag skickade dem en skärmdump på mitt PayPal-kvitto där det stod nåt i stil med "fixed gear bike frame" samt vad jag köpte den för (inkl frakt).

Två dagar senare hämtade jag ut mitt paket, självklart tillkom tull och moms men det var nog inte mer än 350:-.

Har du fått något kuvert från tullen eller hur vet du att du ska betala närmare 50% i avgifter?
Jasså då kanske det finns hopp för mig då :)

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 08:09

Skärmdump på mitt PayPal-kvitto är nu ivägskickat till posten och nu återstår bara att se hur mycket kalaset verkligen går på :P
Återkommer med uppgifter ;)

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Bubblan » 08 Apr 2011 08:29

Jag fick hem några ramar samt delar till en komplett cykel. Kvinnan på tullverket var så väldans trevlig så hon fick för sig att det var tillräckligt med delar så att jag skulle kunna bygga kompletta cyklar av alla ramar jag fick i samma leverans. Det slutade med antidumpningsavgift på hela försändelsen och en nota på +10k från Tullverket. Fick en mindre chock när jag skulle hämta ut allt. Jag för fortfarande en diskussion med Tullverket ang. den aktuella försändelsen.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Bompet » 08 Apr 2011 08:39

Jakelol wrote:Importerar du cyklarna från Kina tillkommer dessutom en antidumpningsavgift som är 48.5 %
När jag importerade ram från japan för första gången gick jag igenom tullverkets dokument noga. Jag såg då antidumpningsavgiften (specifikt för cyklar) som du nämner som en restriktion från just Kina. Men jag var osäker om det gällde privat import. (Tror avgiften kommer ifrån de generella handelsavtalen mellan EU och Kina. Om ni kommer ihåg så var det ett väldigt liv kring importkvoter på skor för ett par år sen, varför antidumpnings regler/kvoter infördes på vissa varor.)

Riktigt tråkigt för dej, men bra att du meddelar att denna klausul uppenbarligen tillämpas. Bra att veta om man blir sugen på Kina-kokkos.

EDIT: Och nu konfirmerat av Bubblan. Thanks!
Image

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 09:07

Bubblan wrote:Jag fick hem några ramar samt delar till en komplett cykel. Kvinnan på tullverket var så väldans trevlig så hon fick för sig att det var tillräckligt med delar så att jag skulle kunna bygga kompletta cyklar av alla ramar jag fick i samma leverans. Det slutade med antidumpningsavgift på hela försändelsen och en nota på +10k från Tullverket. Fick en mindre chock när jag skulle hämta ut allt. Jag för fortfarande en diskussion med Tullverket ang. den aktuella försändelsen.
Usch och fy skräcksenario, hoppas inte tjänstemannen/kvinnan som har hand om mitt ärende får för sig att jag kan bygga hel cykel av ram/gaffel/veparti.

schmitza
Posts: 58
Joined: 06 Mar 2011 20:05

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by schmitza » 08 Apr 2011 17:55

är det någon dumpningsavgift om man beställer en cykel från usa ?

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 18:39

schmitza wrote:är det någon dumpningsavgift om man beställer en cykel från usa ?
Nej bara Kina och Taiwan :)

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by atomlab » 08 Apr 2011 18:48

Kan någon vänlig själ förklara en cyklist som mig vad den här avgiften står för och vad den gäller!?
Image

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Räknas detta som komplett cykel enligt Tullverket?

Post by Jakelol » 08 Apr 2011 19:59

atomlab wrote:Kan någon vänlig själ förklara en cyklist som mig vad den här avgiften står för och vad den gäller!?
Det handlar väll bara om att staten vill ha in förlorade pengar eftersom folk importerar saker för att allt är så djävulskt dyrt i Europa att EU har infört denna lag.

Post Reply