De jävla asen stal min fixie!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
AdrianHenkel
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2010 21:14

De jävla asen stal min fixie!

Post by AdrianHenkel » 29 Mar 2011 23:39

Hej!
Trist att mitt första inlägg på detta forum ska behöva handla om detta, hade ju igentligen tänkt posta bilder på den färdiga hojjen!

Mellan fredagen den 25:e mars och tisdagen den 29:e bröt sig nått jävla avskum in i mitt cykelförråd och stal mitt fixiebygge. Cykeln var låst med ett kryptonite-lås och dörren var även den låst, numera uppbruten. Platsen var på Algatan i Södertälje.

Hojjen är lätt att känna igen, lackad silver-metallic med vita fält samt i guld texten "RÄSERN". Fälgarna är svarta Linus Wheels (samma som på Nishikis fixie).


Nån som sett?

http://i1176.photobucket.com/albums/x33 ... l/bild.jpg

Mvh//Adrian

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by oskarwallin » 29 Mar 2011 23:49

Tråkigt! Hoppas den dyker upp. :(

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by mantono » 03 Apr 2011 00:03

Fan vad trist. Ska lägga över den till mobilen och hålla utkik efter den. Har du ett mobilnummer man kan nå dig snabbt på om man mot förmodan skulle se den?

En fråga ditt lås, vilket skick var det i? Uppdyrkat? Söndersågat? Borta? Tycket det verkar som förvånansvärt många med kryptonite-lås fått sin cyklar stulna. Kanske finns det en övertro på bygellås. Själv har jag "bara" fyra lås på min cykel, och det är nätt och jämnt tillräckligt för att jag skall kunna sova gott om nätterna.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Bubblan » 03 Apr 2011 08:38

mantono wrote:...
En fråga ditt lås, vilket skick var det i? Uppdyrkat? Söndersågat? Borta? Tycket det verkar som förvånansvärt många med kryptonite-lås fått sin cyklar stulna. Kanske finns det en övertro på bygellås. Själv har jag "bara" fyra lås på min cykel, och det är nätt och jämnt tillräckligt för att jag skall kunna sova gott om nätterna.
Frågan är om det inte är så att Kryptonite-mini förekommer ganska ofta vid stulna cyklar av den enkla anledningen för att det är fg.se favoritlås. Samt även det faktum att ett lås inte är till så mycket hjälp om man inte låser fast låset i någonting. Och av någon dum anledning så har jag fått för mig att många cyklar låsta med ett Krypto-mini är låsta mellan bakhjul/sadelstolpe.

@AdrianHenkel, tråkigt med cykeln!
Cogs 'n Kegs

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by mantono » 03 Apr 2011 13:35

Jo, det har du nog rätt i. Så rätt fråga är väl kanske hur den var låst snarare än med vilket märke av lås...

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Jakelol » 03 Apr 2011 19:24

Vill inte vara den som är den men jag kommer aldrig tyvär köpa kryptonits lås för dom är extremt lätta att hitta dyrkar till på nätet och även att dyrka.
Själv använder jag ett MC-lås modell större med medföljande kätting av märket Assa har jag för mig att det är. Dom där MC-låsen brukar ha en nyckel som går djupt in i låset och är svåra att dyrka.
Tråkigt på ny cykel för övrigt :(

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Jonis! » 03 Apr 2011 20:09

Jakelol wrote:Vill inte vara den som är den men jag kommer aldrig tyvär köpa kryptonits lås för dom är extremt lätta att hitta dyrkar till på nätet och även att dyrka.
Själv använder jag ett MC-lås modell större med medföljande kätting av märket Assa har jag för mig att det är. Dom där MC-låsen brukar ha en nyckel som går djupt in i låset och är svåra att dyrka.
Tråkigt på ny cykel för övrigt :(
lätta att dyrka? "disc tumbler"-lås? njä, inte såvitt jag vet. de gamla runda "bic-låsen" var ju ökända. men det var längesen.
sökes: nervex bangaffel.

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Jakelol » 03 Apr 2011 21:11

Jonis! wrote:
Jakelol wrote:Vill inte vara den som är den men jag kommer aldrig tyvär köpa kryptonits lås för dom är extremt lätta att hitta dyrkar till på nätet och även att dyrka.
Själv använder jag ett MC-lås modell större med medföljande kätting av märket Assa har jag för mig att det är. Dom där MC-låsen brukar ha en nyckel som går djupt in i låset och är svåra att dyrka.
Tråkigt på ny cykel för övrigt :(
lätta att dyrka? "disc tumbler"-lås? njä, inte såvitt jag vet. de gamla runda "bic-låsen" var ju ökända. men det var längesen.
Förlåt mig jag trodde att Kryptonite fortfarande använde så kallade barrel locks.
För dom var extremt lätta att dyrka. Vi borde starta en stor tråd om vilka lås vi använder och med tips :)

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Jonis! » 03 Apr 2011 21:29

Jakelol wrote:
Jonis! wrote:
Jakelol wrote:Vill inte vara den som är den men jag kommer aldrig tyvär köpa kryptonits lås för dom är extremt lätta att hitta dyrkar till på nätet och även att dyrka.
Själv använder jag ett MC-lås modell större med medföljande kätting av märket Assa har jag för mig att det är. Dom där MC-låsen brukar ha en nyckel som går djupt in i låset och är svåra att dyrka.
Tråkigt på ny cykel för övrigt :(
lätta att dyrka? "disc tumbler"-lås? njä, inte såvitt jag vet. de gamla runda "bic-låsen" var ju ökända. men det var längesen.
Förlåt mig jag trodde att Kryptonite fortfarande använde så kallade barrel locks.
För dom var extremt lätta att dyrka. Vi borde starta en stor tråd om vilka lås vi använder och med tips :)
Nä, de bytte ut dem rätt snabbt. Tubular pin tumblers är de väl vanligtvis kända som. nördade ner mig lite i sånskit när nyheten om bicpennan dök upp.. kensingtonlåset jag har till laptopen har också sånt lås (fast lite annan diameter), provade ju så klart - var skrämmande lätt att öppna :)
En annan sån grej som är lite otäck om lås är ju "lock bumping" :|
sökes: nervex bangaffel.

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by Jakelol » 03 Apr 2011 21:39

Ja att "bumpa" är ju extremt lätt och kan ju knappast kallas för att dyrka :P
Som sagt det borde skapas en stor tråd om bra lås och olika sätt att låsa sin cykel på :)

AdrianHenkel
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2010 21:14

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by AdrianHenkel » 05 Apr 2011 21:47

Hej igen!

Om nån ser höjjen nås jag rätt enkelt på 076 - 0884090, eller på ahenkel86@gmail.se

Jag var nog dum nog att flytta cykeln från lägenheten till cykelrummet, där det för övrigt ej fins något att låsa fast den i. Dessutom fäste jag mitt Kryptonite mini i just bakhjulet och sadelstolpen, bara att bära med sig mao. Jag dum, jag vet.....

Det lustiga är att fem lägenheter delar samma tvättstuga och cykelrum, och att bara tre av dem är bebodda just nu. Tänkte naivt att det lär vara rätt låg trafik där och att ingen ändå skulle vara dum nog att ta cykeln, för då skulle ändå jag komma farande med mord i blick och kräva den tillbaka. Men men...

För stunden brottas jag med försäkringsbolaget som vill ha kvitton på varenda pinal som fans på bygget, leta, leta och leta. Självrisken är på 1500, ska bli spännade och se om jag får något tillbaka.

Är inte lika asförbannad längre, men bitterheten kommer nog hålla i sig längre.

Tur att det fins likasinnade här på forumet som är berrädda att hjälpa i alla fall! :wink:

Mvh// Adrian

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: De jävla asen stal min fixie!

Post by boon » 05 Apr 2011 22:09

När jag blev av med en av mina hojjar för nått år sen så fick jag en super grym handläggare.
Efter att jag beskrivit vad hojjen var och vad den bestod av för delar sa hon att jag bara behövde komma med ett uppskattat värde och kvitton på det som fanns så skulle hon lösa det (allt som allt hamnade cykelns värde på 15 000 kr).

- Klart att vi ska se till att du får ihop till en ny cykel, var det sista hon sa.

Som tur var dök cykeln upp nån dag senare och jag behövde inte nyttja mitt försäkringsbolag, men jag sparade hennes kontaktuppgifter tills nästa gång :)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply