Hjälp med framgaffel!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
mellanslag
Posts: 54
Joined: 23 Jul 2010 18:39
Location: Malmö
Contact:

Hjälp med framgaffel!

Post by mellanslag » 28 Mar 2011 17:52

Ja eftersom jag är en jäkla nybörjare på sånt här vänder jag mig till er experter.
Hur fan ska jag göra när jag ska montera på den här rackaren. Jag ser att den måste sågas av, men var kan jag göra det? Fridhems i Malmö eller?
Jag testade att montera av den gamla gaffeln och bara provmontera med kullager och allt, men jag måste ju ha ngt som gör att kullagret och allt inte ligger direkt mot botten på den nya skinande gaffeln. Har cykelhandlare det eller måste jag beställa lite nya delar?
Och sist av allt, vad är er personliga åsikt om kromad framgaffel när allt i stort sett är vitt på hojen just nu. Jag själv tycker ju att den vita framgaffeln är gräslig och egentligen skiter ju jag i vad ni tycker, men jag vill ändå veta.

Men främst av allt vill en liten noobie ha hjälp.

Tackar
Markus

Image
- The camera cannot lie, but it can be an accessory to untruth -

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Muffat Stål » 28 Mar 2011 18:11

För det första. Såga av gaffeln med en vanlig bågfil. Hur lätt som helst att fixa hemma. Var dock noga med att inte ta den för kort, då sitter du med skägget i lådan.. Fila den jämn så att att den första gängan börjar prydligt.

För det andra. "kullagret" ska så att säga sitta rakt på din gaffel. Den del av styrlagret som sitter längst ner, kallas crown race på engelska, sitter nu monterad på din vita gaffel. Ta av den och sätt på på den kromade sen är det bara att stapla och dra åt. Du kan ta loss/ sätta på den nya gaffeln själv där hemma men det kräver lite mek. Googla på det och se vad du tror. Lättast om du inte sitter på verktygen är att ta det till en butik som fixar på 30 sek.

För det tredje, original är bra men krom är bättre.

Lycka till!
The thigh's the limit

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by klasolsson » 28 Mar 2011 18:33

Hm...ser jag fel eller är den nya, kromade, gaffeln ens gängad?

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by linush » 28 Mar 2011 18:37

^^om inte så har jag en till salu :lol:

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Eliasn1 » 28 Mar 2011 18:41

^ Rak? Är lite intresserad annars.

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by linush » 28 Mar 2011 18:46

Nä inte helt rak, det är lite rake på den. viewtopic.php?f=2&t=8080

User avatar
mellanslag
Posts: 54
Joined: 23 Jul 2010 18:39
Location: Malmö
Contact:

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by mellanslag » 28 Mar 2011 19:04

klasolsson wrote:Hm...ser jag fel eller är den nya, kromade, gaffeln ens gängad?
den är jävligt gängad minsann :)
Muffat Stål wrote:För det första. Såga av gaffeln med en vanlig bågfil. Hur lätt som helst att fixa hemma. Var dock noga med att inte ta den för kort, då sitter du med skägget i lådan.. Fila den jämn så att att den första gängan börjar prydligt.

För det andra. "kullagret" ska så att säga sitta rakt på din gaffel. Den del av styrlagret som sitter längst ner, kallas crown race på engelska, sitter nu monterad på din vita gaffel. Ta av den och sätt på på den kromade sen är det bara att stapla och dra åt. Du kan ta loss/ sätta på den nya gaffeln själv där hemma men det kräver lite mek. Googla på det och se vad du tror. Lättast om du inte sitter på verktygen är att ta det till en butik som fixar på 30 sek.

För det tredje, original är bra men krom är bättre.

Lycka till!
Tack för grymma instruktioner. Bågfil ska köpas, kan väl vara bra att ha när brödkniven är slö också.
Och jag hittade några pdfer på vad som ska sitta var under/över gaffeln så det blir nog lite lättare än jag trodde. Tack för hjälpen och gött att du också gillar krom!
- The camera cannot lie, but it can be an accessory to untruth -

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Fredde » 28 Mar 2011 19:12

Ett tips är att köpa en till mutter till styrlagret och montera denna och den muttern du redan har på din nya gaffel, låsa dem mot varandra och ha som stöd att såga "mot" då får du ett rakt snitt, du kan även fila mot muttern så blir det rakt och fint.

Muttern ser ju ut som skit sen men den kan du ha som gaffel-kapar-mutter.

/Fredde

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Eliasn1 » 28 Mar 2011 19:17

linush wrote:Nä inte helt rak, det är lite rake på den. viewtopic.php?f=2&t=8080
ah den var det ja, en något dum fråga kanske men hur avgör man vilken längd på gaffel som passar till vilken ram?

User avatar
nicke1484
Posts: 227
Joined: 16 May 2008 00:47
Location: sthlm

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by nicke1484 » 28 Mar 2011 19:50

elias det lättaste brukar vara att måtta styrröret och ta reda på stack heighten, dvs hur mycket styrlagret bygger uppåt.

på så sätt får du ett riktvärde och har nåt att utgå ifrån.

alternativt bara måtta styr röret och anpassa vevlager efter det

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Eliasn1 » 28 Mar 2011 19:52

All right, men själva gaffeln är i regel samma längd?

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by linush » 28 Mar 2011 19:55

headtuben är ju alltid olika lång beroende på ramens storlek. Det du vill är ju att gaffeln ska vara gängad precis ovanför headtuben. Om gaffeln är för lång och den är för lite gängat kommer du inte kunna skruva dit styrlagret.

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by Eliasn1 » 28 Mar 2011 20:00

aa det fattade jag, menade ifall det brukar finnas någon varians på hur långa själva gaffelarmarna(?) är?

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by viktor » 28 Mar 2011 20:27

Nja.. Är det en gaffel för 700c så passar den ju till 700c hjul vilket är det vanligaste på räsers. Det som kan skilja är hur myket utrymme man får mellan däck och gaffelkrona och mellan däck och gaffelben, alltså hur tight gaffeln är.
Eftersom gaffeln ovan är en trackgaffel så är den nog tight och det kan bli svårt med bredare däck och stänka är oftast bara att glömma.
Men ska du ha gaffeln till ett räser framhjul så kommer den med största sannolikhet att passa
/Viktor

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp med framgaffel!

Post by ArvidSvensson » 28 Mar 2011 21:41

Eliasn1 wrote:aa det fattade jag, menade ifall det brukar finnas någon varians på hur långa själva gaffelarmarna(?) är?
Gaffelben heter det. Jag har 700c-gafflar som skiljer nästan två centimeter i benlängd. I en racergaffel kan du i princip få plats med vilket racerdäck som helst. I bangafflar är det betydligt kinkigare. En av mina bangafflar rymmer bara 19mm däck. Större däck tar i gaffelkronan och diagonalröret. Två andra tar max 22mm.

Post Reply