Stora klädtråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora klädtråden

Post by pse » 30 Jan 2012 19:49

Vad bör jag satsa på när jag ska handla en uppsättning cykelkläder?

Har tidigare nästan uteslutet cyklat under sommar med vanliga kläder men känner att jag skulle vilja ha plagg så jag kan ge mig ut under kallare dagar. .

Hur klär ni er när ni ger er ut?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Stora klädtråden

Post by Jonatan F » 30 Jan 2012 19:54

Vad för cykling? Hur seriöst? Hur kallt?
Har man inget projekt har man inget liv :)

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora klädtråden

Post by pse » 30 Jan 2012 20:15

Bara för motion/skoj. Men vill kunna ge mig ut från tidig vår till sen höst.

Merino basplagg, jersey & Vindjacka?
Vadderade shorts och tights över? Fodrade byxor?

Osäker på vad som är bäst. Kan ju också vara högst personligt såklart..

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora klädtråden

Post by Orwar » 30 Jan 2012 20:40

Mitt personliga tips: Köp inte för varma kläder. Bättre att kunna lägga på ett par extra lager om det behövs än att köpt för varma kläder, så att man antingen får ta av dem och frysa eller ha dem på och svettas som ett as. För det mesta behövs det inte så mycket kläder som man tror, och ska du inte ut i riktiga vargavintern behöver det inte vara så avancerat.

Sen är det klart att det är individuellt, men själv gillar jag att klä mig rätt svalt (även om man förbannar sig själv de första 15 minutrarna). Sen tillhör jag väl inte de där titanerna som cyklar riktigt långt, då är det mycket möjligt att andra saker gäller.

Jag har en hel del Endura-grejer och är vrålnöjd med dem, funkar bra och kostar inte så farligt på CRC.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Stora klädtråden

Post by fjonk » 30 Jan 2012 20:52

Jag är ganska frusen av mig ibland, framför allt fötter och händer, men här är mitt upplägg.

För 0-5 har jag på överkroppen merinounderlager, långärmad merinojersey och tunn vind och regntät jacka, inte softshell. På händerna softshellhandskar. På benen är det bibs, merinounderställ och sen vindtäta fullängdstights med microfleece på insidan. På fötterna är det merinoraggsockor och fodrade skoöverdrag.

När det blir lite varmare, typ 10 grader, dvs. tidig vår och sen höst i skåne åker baslagren av, handskarna byts ut mot tunnare ej regntäta. Är det torrt och inte så blåsigt kanske jag har en vanlig jersey/baslager under en långärmad merinojersey. Ytterligare någon grad så är det vanlig jersey, arm/benvärmare och vind/regnjackan, men det är mer för hårdare tag så man kan klä av sig allt eftersom man blir varmare.

Som orwar säger är det klart bäst med flera lager, tycker själv det räcker med en riktigt tunn vind/regnstoppande jacka som andas en del, och blir det varmt stoppar man den i en ryggficka.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Stora klädtråden

Post by Jonatan F » 31 Jan 2012 18:53

En sak jag tycker är klockrent är riktiga regnbyxor. Jag pendlar och det är gudabenådat att inte bli genomblöt om benen när man kör. Har köpt ett par ecco som ska testas i nästa regn.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Stora klädtråden

Post by viktor » 01 Feb 2012 00:52

Buffar är bra också! Varma öron utan att svettas ihjäl och dom får plats bra under hjälmen.. När det är minusgrader har jag en runt halsen också som man kan dra upp över hakan.
Sen är det fötter och händer som blir mest utsatta. Efter en timma på cykeln så är inte cirkulationen på topp i de delarna av kroppen så se till att ha bra handskar och vinterskor/skor med rejäla skoöverdrag.
Jag lider av att jag har något tighta skor, får inte i så tjocka sockor som jag skulle vilja under de kallare dagarna men till nästa säsong blir det vinterskor.

Sen så är det precis som dom skriver här ovanför: Lager, lager, lager.
Vinterthights och en vindjacka är det första jag skulle köpa. Ofta har man ju underställ och någon tröja hemma som man kan avända till de inre lagren.

Olympia Sport i Örebro/Kumla (ligger på ekersgatan i Örebro) brukar ha shimanos billisgaste kläder till vettigt pris och dom tightsen har funkat bra för mig även om jag till nästa vinter vill ha något lite finare.
/Viktor

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora klädtråden

Post by pse » 04 Feb 2012 14:39

Bra tips! Tack.

Beställt ett gäng plagg nu, plus nya skor.
Hoppas bara våren kommer tidigt. I år ska det cyklas mer än någonsin..

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora klädtråden

Post by Orwar » 04 Feb 2012 18:36

Just det ja, Buffen är ett helt fantastiskt användbart plagg, särskilt merino-varianten som är underbar.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 04 Feb 2012 19:44

merinobuff minsann? jag var sponsrad av dem när jag åkte snowboard för 10 år sen, men har bara en stash nylonvarianter. ull låter mysigt, det blir så snabbt kallt av fuktig andedräkt med nylon.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by Patch » 04 Feb 2012 21:53

merinobuffen is the shit.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Stora klädtråden

Post by Bratt » 05 Jun 2012 17:16


User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Stora klädtråden

Post by viktor » 06 Jun 2012 19:31

Dom verkar sakna det allra viktigaste: snortork. :wink:
Antar att dom är tänkta för lite cykling i stan för jag tror inte det är så bekvämt med skinn på långturer. Jävligt snygga dock även om det ser sjukt aggresivt ut med knogskydd.
/Viktor

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Stora klädtråden

Post by euskadi » 07 Jun 2012 07:04

nä det är en variant av keirin handskar med skydd
https://www.google.se/search?hl=sv&safe ... hQeuhvCCDA

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Stora klädtråden

Post by Bratt » 07 Jun 2012 07:43

Jag skulle nog lägga pengarna på vegan-varianten istället. Halva priset också.

Älskar Swrve men dom är lite snåla med information här. Hur varma är dom och hur står dom emot vind och regn? Får maila dom om ingen här har prövat dom.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Stora klädtråden

Post by nicklas1210 » 15 Jun 2012 09:29

Någon som har swrve shorts/byxor och kan bringa lite klarhet i det här med storlekar? Exempelvis - en 32'' midja swrve är i ett par vanliga jeans (ex. Acne) vad? Oskönt att beställa galet från USA om någon här på forumet sitter på info :)

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora klädtråden

Post by AndreasVH » 15 Jun 2012 09:51

^^ Min jeansmidja är 31" och jag har 30" i mina (två) par Swrve shorts. Sitter bra!
Hur billigt blir det från USA? Jag körde härifrån, men såg nu att de höjt priset rätt ordentligt:
http://www.urbanhunter.biz/index.html
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Stora klädtråden

Post by nicklas1210 » 15 Jun 2012 12:27

AndreasVH wrote:^^ Min jeansmidja är 31" och jag har 30" i mina (två) par Swrve shorts. Sitter bra!
Hur billigt blir det från USA? Jag körde härifrån, men såg nu att de höjt priset rätt ordentligt:
http://www.urbanhunter.biz/index.html
Tack för svaret! Som priserna är på Urban Hunter nu så är det billigare att beställa från USA, 12 dollar i frakt känns rätt ok. Nedsidan är väl kanske att frakttiden är längre från USA än UK.

User avatar
dagman
Posts: 121
Joined: 08 Jul 2011 10:46
Location: Stockholm

Re: Stora klädtråden

Post by dagman » 15 Jun 2012 22:32

nicklas1210 wrote:
AndreasVH wrote:^^ Min jeansmidja är 31" och jag har 30" i mina (två) par Swrve shorts. Sitter bra!
Hur billigt blir det från USA? Jag körde härifrån, men såg nu att de höjt priset rätt ordentligt:
http://www.urbanhunter.biz/index.html
Tack för svaret! Som priserna är på Urban Hunter nu så är det billigare att beställa från USA, 12 dollar i frakt känns rätt ok. Nedsidan är väl kanske att frakttiden är längre från USA än UK.

Jag beställde från http://swrve.co.uk/ häromveckan. Gick snabbt och bra, skickades med rekommenderad post till mitt postombud. Min beställning var på ett par cigarette cut shorts i storlek 34". Blev en tum eller två för stort. Men får låta en tvätt eller så ordna det. Cigarette shortsen är riktigt sköna och är välsydda.

Nilas
Posts: 33
Joined: 28 May 2011 11:38
Location: Stockholm

Re: Stora klädtråden

Post by Nilas » 26 Jun 2012 17:39

Hej!
rakt på sak. Jag vill köpa en svart, longsleeve cykeltröja i ull. Ryggfickor, kort zip eller hela vägen. Tips? Jag har tittat lite på alla möjliga onlineshoppar men svårt att hitta nåt vettigt. www.kucharikclothing.com har nån bra men det är ju i staterna med shipping o hela grejen då. Inget gammalt bös från ebay för 1500 spänn.

Post Reply