SPD eller korgar?
SPD eller korgar?
Höll på att braka in i en alldeles ny och fin bil i morse. SPD-pedalen på högersidan släppte från skon. Inte så kul i nedförsbacke. Borde jag skaffa riktiga korgar istället? Lossnar man oavsiktligt är det ju rätt farligt.
Erfarenheter och åsikter? Tips?
Erfarenheter och åsikter? Tips?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Kag har lyckats dra loss foten flera gånger med stenhårt spända SPD:er. Jag har bara lyckats dra loss foten från SPD:erna när jag kört fixed, aldrig med frihjul och jag har kört ganska mycket & hårt i skog med SPD.
Bytte till Crank Brothers Egg Beater och har inte haft det problemet sedan dess.
Med ett par bra skor får man (jag) mycket bättre kontroll än med korgar. Sneakers är för mjuka. Körde med ett par SPD-spinningskor en gång men det var katastrof. Lästen sviktade när jag bromsade.
På pendlarhojjen kör jag med korgar för att slippa ta med mig extra skor till jobbet.
Velodromcyklisterna på TV kör med korgar men de kommer ju å andra sidan inte loss utan hjälp.
Bytte till Crank Brothers Egg Beater och har inte haft det problemet sedan dess.
Med ett par bra skor får man (jag) mycket bättre kontroll än med korgar. Sneakers är för mjuka. Körde med ett par SPD-spinningskor en gång men det var katastrof. Lästen sviktade när jag bromsade.
På pendlarhojjen kör jag med korgar för att slippa ta med mig extra skor till jobbet.
Velodromcyklisterna på TV kör med korgar men de kommer ju å andra sidan inte loss utan hjälp.
Jag kör SPD på både fixien och landsvägshojen. På fixien har jag inte riktigt orkat spänna pedalerna ordentligt vilket resulterat i att jag råkat klicka ur ett par ggr fast utan några störra missöden. Ska spänna dem vid tillfälle
Tycker det är betydligt skönare att köra SPD än korgar eftersom man slipper glappet vid uppåt-tramp (nästan iaf) och de sneakers jag kört med har helt mjuk och sladdrig sula så man får inte riktigt kraft nedåt heller. Nackdelen med SPD är ju att de är lite osexiga att promenera i.
Har ett par sådana här för övrigt:
(Sidi Eagle 5)
Tycker det är betydligt skönare att köra SPD än korgar eftersom man slipper glappet vid uppåt-tramp (nästan iaf) och de sneakers jag kört med har helt mjuk och sladdrig sula så man får inte riktigt kraft nedåt heller. Nackdelen med SPD är ju att de är lite osexiga att promenera i.
Har ett par sådana här för övrigt:
(Sidi Eagle 5)
Kör alltid med korgar-remmar-löningen, sneakers till jobbet och i stan cykling
Vid utflykter till ystehede super arena velodrom byter jag mina sneakers mot cykelskor, fortfarande korgar-remmar-lösningen.
Vid landsvägspass korta som långa gäller även här cykelskor och korgar-remmar-lösningen.
En aspekt som bidragit till att bättre funktionalitet när det gäller remmar är användning av dubbelremmar. Skon sitter bättre och foten får bättre stöd.
Jag ser inga som helst fördelar med korglösa lösningar, vid stadscykling med fastnavscykling, vågar till och med påstå att korg-remlösningar är säkrare än korglösa alternativ.
Dock värt att poängtera är att både vid skogskörnign med mtb och landsvägscykling med växelcykel använder jag korglösa alternativ, spd samt spr-r.
Vid utflykter till ystehede super arena velodrom byter jag mina sneakers mot cykelskor, fortfarande korgar-remmar-lösningen.
Vid landsvägspass korta som långa gäller även här cykelskor och korgar-remmar-lösningen.
En aspekt som bidragit till att bättre funktionalitet när det gäller remmar är användning av dubbelremmar. Skon sitter bättre och foten får bättre stöd.
Jag ser inga som helst fördelar med korglösa lösningar, vid stadscykling med fastnavscykling, vågar till och med påstå att korg-remlösningar är säkrare än korglösa alternativ.
Dock värt att poängtera är att både vid skogskörnign med mtb och landsvägscykling med växelcykel använder jag korglösa alternativ, spd samt spr-r.
Hur menar du att korgar är säkrare? "Bara" för att man kan klicka ur av misstag om man måste tvärbromsa eller finns det fler skäl?T.K wrote: Jag ser inga som helst fördelar med korglösa lösningar, vid stadscykling med fastnavscykling, vågar till och med påstå att korg-remlösningar är säkrare än korglösa alternativ.
Dock värt att poängtera är att både vid skogskörnign med mtb och landsvägscykling med växelcykel använder jag korglösa alternativ, spd samt spr-r.
Ja, jag blir också nyfiken varför korgar skulle vara säkrare?
Jag kör olika pedalsystem vid träning men vill ha korgar på brukshojen man glider på stan med, helt enkelt för att kunna ha vanliga skor. Jag kan dock inte se att SPD eller liknande skulle vara farligare än korgar (förutsatt att man inte klickar ur av misstag, men det händer aldrig för min del). Snarare tvärtom. En korg måste du ju få ut foten bakåt, en pedal klickar du bara av åt sidan i samma rörelse som du sätter ned foten på marken utanför pedalen. Det går fort och finns inget runt foten som man kan fastna i ...
Jag kör olika pedalsystem vid träning men vill ha korgar på brukshojen man glider på stan med, helt enkelt för att kunna ha vanliga skor. Jag kan dock inte se att SPD eller liknande skulle vara farligare än korgar (förutsatt att man inte klickar ur av misstag, men det händer aldrig för min del). Snarare tvärtom. En korg måste du ju få ut foten bakåt, en pedal klickar du bara av åt sidan i samma rörelse som du sätter ned foten på marken utanför pedalen. Det går fort och finns inget runt foten som man kan fastna i ...
Jag tänkte mest på den anledningen att man just av misstag kan klicka ur sig. Det kan ju bli väldigt läskigt och farligt vid hög fart.snarkus wrote:Hur menar du att korgar är säkrare? "Bara" för att man kan klicka ur av misstag om man måste tvärbromsa eller finns det fler skäl?T.K wrote: Jag ser inga som helst fördelar med korglösa lösningar, vid stadscykling med fastnavscykling, vågar till och med påstå att korg-remlösningar är säkrare än korglösa alternativ.
Dock värt att poängtera är att både vid skogskörnign med mtb och landsvägscykling med växelcykel använder jag korglösa alternativ, spd samt spr-r.
Klicka ur sig är läskigt i fel ögonblick, men man kan också slita av sina remmar vilket är anledningen till att jag alltid kör dubbla remmar.T.K wrote:Jag tänkte mest på den anledningen att man just av misstag kan klicka ur sig. Det kan ju bli väldigt läskigt och farligt vid hög fart.snarkus wrote:Hur menar du att korgar är säkrare? "Bara" för att man kan klicka ur av misstag om man måste tvärbromsa eller finns det fler skäl?T.K wrote: Jag ser inga som helst fördelar med korglösa lösningar, vid stadscykling med fastnavscykling, vågar till och med påstå att korg-remlösningar är säkrare än korglösa alternativ.
Dock värt att poängtera är att både vid skogskörnign med mtb och landsvägscykling med växelcykel använder jag korglösa alternativ, spd samt spr-r.
Har aldrig kört med spd på landsväg blott på mtb. Clips och remmar körde jag med på 80talet. Anledningen till att man kör med dubbla remmar på velodrom men det var även många som gjorde det på tempo, var att foten skulle vara helt fixerad. Obekvämt och för mig smärtsamt när man drog åt remmen hårdare än på landvägslopp men det sket man i när trampet under korta tempolopp eller velodrom måste vara maximalt effektivt . Moderna pedalsystem har en nackdel i med att ovandelen på skon blir uttänjt och flexar. Spänne och kardborre är långt ifrån så effektivt som clips och remmar när det gäller att fixera foten på pedalen.
Intressant att höra litet olika vinklar. Nu när jag kommit hem, skruvade jag åt dem ett par hack, tre väldigt bokstavliga hack faktiskt. De sitter mycket bättre och jag ska ge dem ett tag till. De hårda skorna är klart skönare att cykla med och jag byter ändå skor på jobbet.
Efter att jag spände åt, satsade jag litet grand och tryckte till extra hårt. Då lossnar bakhjulet istället, när jag minst anar det Men man är i kontakt med marken ordentligt och känner vad som är på G.
Jag ska öva på att skidda med SPD nu i helgen. Sitter fötterna kvar, behåller jag nog SPD-pedalerna på.
Efter att jag spände åt, satsade jag litet grand och tryckte till extra hårt. Då lossnar bakhjulet istället, när jag minst anar det Men man är i kontakt med marken ordentligt och känner vad som är på G.
Jag ska öva på att skidda med SPD nu i helgen. Sitter fötterna kvar, behåller jag nog SPD-pedalerna på.
Jag kör med Time Atac pedaler allt som oftast och har aldrig lyckats lösa ut när det inte var meningen. Vad jag förstår (det är ju inte mycket...) så "kan" inte Time Atac eller Eggbeaters lossna "rakt upp" utan kräver sidokraft för att lösa ut medans vanliga SPD även kan lösa ut vid tryck rakt uppåt (Vid skiddning är det ju åt det hållet den mesta av kraften drar) Någon pedalsystemsexpert får gärna rätta eller förklara vidare.
För en vecka sedan böt jag till korgar och dubbelremmar för lite långsammare sommarcykling i stan och jag upplevde det som om jag hade punka eller att något släpades efter cykeln, det tog rätt lång tid innan jag insåg hur jävla stor skillnad det är i effektivitet mellan cykelskor/Time Atac och Korgar/sladdriga gummiskor...
Men vart system har ju sina fördelar och det funkar trots allt rätt bra att byta pedaler lite då och då... De lite mer prylfixerade kan ju alltid se det som en anledning till att bygga ännu en cykel!
För en vecka sedan böt jag till korgar och dubbelremmar för lite långsammare sommarcykling i stan och jag upplevde det som om jag hade punka eller att något släpades efter cykeln, det tog rätt lång tid innan jag insåg hur jävla stor skillnad det är i effektivitet mellan cykelskor/Time Atac och Korgar/sladdriga gummiskor...
Men vart system har ju sina fördelar och det funkar trots allt rätt bra att byta pedaler lite då och då... De lite mer prylfixerade kan ju alltid se det som en anledning till att bygga ännu en cykel!
indeed, kör också med time atac, galet trevliga, har aldrig löst ut utan att jag velat.. och ibland inte när jag velat knycken sitter inte riktigt i reptilhjärnan än.adrian wrote:Jag kör med Time Atac pedaler allt som oftast och har aldrig lyckats lösa ut när det inte var meningen. Vad jag förstår (det är ju inte mycket...) så "kan" inte Time Atac eller Eggbeaters lossna "rakt upp" utan kräver sidokraft för att lösa ut medans vanliga SPD även kan lösa ut vid tryck rakt uppåt (Vid skiddning är det ju åt det hållet den mesta av kraften drar) Någon pedalsystemsexpert får gärna rätta eller förklara vidare.
För en vecka sedan böt jag till korgar och dubbelremmar för lite långsammare sommarcykling i stan och jag upplevde det som om jag hade punka eller att något släpades efter cykeln, det tog rätt lång tid innan jag insåg hur jävla stor skillnad det är i effektivitet mellan cykelskor/Time Atac och Korgar/sladdriga gummiskor...
Men vart system har ju sina fördelar och det funkar trots allt rätt bra att byta pedaler lite då och då... De lite mer prylfixerade kan ju alltid se det som en anledning till att bygga ännu en cykel!
Senast jag satte på mina pedaler med clips och rem så höll det på att gå åt helvete. Har vant mig vid att kunna lägga en massa kraft bakåt-nedåt på något vänster när jag skiddar, inte så optimalt med clipspedaler. Höll på att halka ur dem.