Sätta ihop en mountainbike

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
zed
Posts: 50
Joined: 14 Feb 2010 23:57

Sätta ihop en mountainbike

Post by zed » 18 Mar 2011 21:57

Ok, jag vill till våren bygga mig en mountainbike, fixed eller ss. Jag har inte åkt mountainbike förr och vet inte riktigt vad jag ska leta efter för delar, är mest bara jäkligt sugen på att cykla i skogen.

Pallar någon peka mig i rätt riktning?

Vänligen

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by Fredde » 18 Mar 2011 22:05

Kolla in OnOne och deras hardtails finns som 29er eller 26".

http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO29INSLT ... me-2nd-gen

http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO26INSLT ... me-2nd-gen

Undvik billiga framgafflar som oftast är skit. Kör hellre med stel gaffel fram och 29er än med en skruttig gaffel på 26".

Jag skulle nog slänga ett öga på begg-marknaden också.

/Fredde

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by jp » 18 Mar 2011 23:38

håller med fredde, har för i år skaffat en helstel 29er med 2.4 tums däck och med den stora luftvolymen känner jag inte att jag behöver dämpare alls. Cykeln är ett totalt monster om käkar skogen till frukost.. o dubbelt så kul som crossen jag harvade runt på innan.. så jag är helt frälst på storhjulingar o feta däck o tycker du ska köra på det!

inspiration o tester här:
http://twentynineinches.com/
Image

zed
Posts: 50
Joined: 14 Feb 2010 23:57

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by zed » 18 Mar 2011 23:58

Kära nån, det borde jag skrivit från början. Jag har ingen stor budget alls, så mycket som bara går att finna begagnat skaffas begagnat. Det ska bli kul, inte fint.

Underbart med snabb respons, tusen tack. Det lutade för övrigt åt odämpat redan innan.

Det jag funderar mest över är ram och gaffel iom att jag aldrig kört mtb innan. Resten löser sig. Hur räknas passande rammått ut? Jag utgår från att det inte är samma formel som för lvg och banramar. Ska kolla in länkarna.

Vänligen

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by Fredde » 19 Mar 2011 00:09

Helstel 29er är utan tvekan mest kul för minst pengar! :)

Tänk bara på att du behöver en ram där du kan justera kedjespänningen om du ska köra ss/fix så du inte behöver krångla med kedjesträckningen.

Vad har du för budget?

/Fredde

zed
Posts: 50
Joined: 14 Feb 2010 23:57

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by zed » 19 Mar 2011 00:19

Mja, kan jag komma under 2 000 vore det fett, men jag utgår ifrån att det måste till ett mirakel för att det ska bli av. Mer än 3 500 vore ganska jobbigt.

User avatar
hans
Posts: 36
Joined: 09 Dec 2010 20:35

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by hans » 21 Mar 2011 08:44

Jag byggde den här för några år sedan för dryg tusen kronor och delarna jag hade liggande:

Image

Rohloff-spännare var den största investering, och inte nödvändigt om man har en gammal bakväxel liggande. Hitta en container-fynd mountainbike från början av 90 talet med stel gaffel. Köp nya däck, de fetaste som rymmer i ramen om man ska inte köra för mycket i leran. Investera i billiga v-broms kanske, och följe Keith Bontragers rådgivning för att bygga en billig singlespeed, som man kan läser här:

http://www.bikemagic.com/maintenance/bu ... e/363.html

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by Enigma » 21 Mar 2011 21:20

Ovanstående funkar alldeles utmärkt, den setupen kör jag på, förutom att ja använde min gamla bakväxel, går hur bra som helst.

Du kan säkert hitta en gammal billig, näst intill gratis cykel hos din lokala handlare, jag gav t.ex 500 kr för min komplett, en crescent från 94.
Har köpt till den, singlespeed bakdrev, bromsklossar, kedja, + att jag hade ett par bromshandtag liggandes, (ville inte ha dom med växlar).

User avatar
hans
Posts: 36
Joined: 09 Dec 2010 20:35

Re: Sätta ihop en mountainbike

Post by hans » 22 Mar 2011 20:08

Vad det gäller för ramstorlek är en smaksak. När jag jobbade i butik för nästan 15 år sedan rekommenderade man topp-rör av samma längd som man hade på sin landsväg. Sadel höjden är ofta det samma som på landsväg, med resultat att det blir 20cm eller så sadel stolpe utanför ramen. Och mountainbikes var ofta sålda i tum istället för cm längd på sadelrör, i USA iaf. Då hade man ofta väldigt långa styrstammar, runt 130-150 var normalt, medans dagens mountainbike ofta har betydligt kortare för någon anledning. Gary Fisher var tidigt med den trenden, och för en gångs skull valde han att göra något på MTB mindre istället för större.

Det var en ganska kort tid på början av 90-talet när mountain bikes hade moderna, branta geometri och lutande topp-rör, och var inte anpassad efter dämpade gafflar. Det är en sådan du vill ha. Undvika 1 1/8" gängat och 1" ogängat gafflar, eftersom det är svårare att hitta styrstammar om du vill ändra längden. Några märke att letar efter (i bockstavs ordning): Bridgestone, Diamond Back, KHS, Kona, Marin eller Miyata kanske.

Och sist men inte minst, gärna riser styre eller bar-ends, men ALDRIG tillsammans.

Post Reply