Tomten bygger en VISP

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Jultomten » 15 Mar 2011 23:47

Denna dekal måste jag bara fixa oxo;
Image

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Jultomten » 25 Mar 2011 09:43

Ok, nu på sparkcykelnivå utan kedjan på plats. Måste bara kirra en kedjebrytare som pallar 1/8.

Image

/Micke
Image Image Image Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Tomten bygger en VISP

Post by pjocke » 25 Mar 2011 09:50

Jultomten wrote:Easy on, we are easy on. Bobby og Henning og Pim.
Hahaha, jaaaaa! De skal have baghjul nede i touren! Så rätt.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Busken » 25 Mar 2011 11:19

När jag skulle bryta min första 1/8 kedja trodde jag också att man behövde en speciell kedjebrytare för det. Det behöver man inte, det går bra med en för 3/32.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Jultomten » 25 Mar 2011 12:31

Ah, tack busken!

Jag har rippat Easy On-loggan från introt av serien, skall pussla ihop och tracea den.

Image

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Streamliner » 25 Mar 2011 12:47

Jultomten wrote:Ok, nu på sparkcykelnivå utan kedjan på plats. Måste bara kirra en kedjebrytare som pallar 1/8.

Image

/Micke
Sjukt snyggt tycker jag, men måste du ha loggor? Vem vill ha sådant, alla vill ju ha bort dem tycker jag. Kan du motivera varför du vill ha en sådan logga?

Provocerande kanske men jag tycker din hoj är ett under av raffinemang och estetik som den är nu, varför förstöra det med en sådan logga? Tänker mer på tonårstjejer och tuggummi när jag ser den... :wink:
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Jultomten » 25 Mar 2011 13:17

Ja, kanske skall hålla mig till svart text, men det är roligt med dessa loggor för de är anti-loggor, typ som ett rullande internskämt.

Image

/Micke
Image Image Image Image

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Tomten bygger en VISP

Post by hycken » 25 Mar 2011 15:21

Jultomten wrote:Ja, kanske skall hålla mig till svart text, men det är roligt med dessa loggor för de är anti-loggor, typ som ett rullande internskämt.

/Micke

Den bästa anti-loggan är den som inte finns. Keep it clean!! Ser bra ut så..

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Tomten bygger en VISP

Post by oskarwallin » 25 Mar 2011 17:15

Jag är böjd att hålla med föregående talare, men det är ju din hoj, och om du vill dekaltrimma den så ska du såklart göra det. Jag gillar idén med svarta dekaler på svart botten, lite lagom hemligt sådär.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Bratt » 25 Mar 2011 17:24

ÄH! Visst är den snygg som den är nu men helsvarta och "rena" cyklar har vi alla sett hundra gånger tidigare.

Jag gillar din idé med lite personliga dekaler. Kör hårt säger jag.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Tomten bygger en VISP

Post by perp » 25 Mar 2011 19:20

jag tycker också att clean=boring, däremot hade jag gärna sett svenska dekaler, "lag lätt på" LLP alt "team lätt på" känns mycket personligare än engelska

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Tomten bygger en VISP

Post by TJ Mackey » 25 Mar 2011 19:44

perp wrote:jag tycker också att clean=boring, däremot hade jag gärna sett svenska dekaler, "lag lätt på" LLP alt "team lätt på" känns mycket personligare än engelska
Med risk att uppfattas som en besserwisser, för det kan ju vara så att du egentligen är ironisk. Men det är ju en homage http://www.angelfire.com/scary/jvb/Angora.htm Edit: Eller pjockes länk, som jag missade

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Tomten bygger en VISP

Post by perp » 25 Mar 2011 20:20

nej jag var inte ironisk men om du har ett bra minne av team easy on, go for it =)
personligen har jag aldrig hört talas om det och då är jag ändå en erfaren surfare av roliga saker

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Streamliner » 25 Mar 2011 20:42

Kära Tomten!

Vet inte hur jag ska få dig att lämna Tamagotchispåret, det passar sig inte för en maskulin Tomte i sina bästa år!

http://www.tamagotchieurope.com/EN/index.html

Däremot ser jag din hoj framför mig i Paul Smith tappning där den maskulina formen på din cykel perfekt matchar hans nästan maskinella eller industriella sätt att märka sin parfym. Det är bara sjukt snyggt och riktigt bra grafiskt. Hela serien matchar din cykel om du gör dekalerna åt det hållet.

http://www.paulsmith.co.uk/shop/paul-sm ... oduct.html

Då kan du cykla omkring i en av hans randiga halsdukar, det finns en i tjockt siden för 1700 kr... som bara är ett "måste ha", men ack så dyrt.

Nå vad säger du Tomten? Du har ju allt i din närhet, kolla bara på diskmaskinen bakom dig med skylten Rent, den gröna färgen är också giftig mot en svart ram.

NoNo Tamagothci, NoNo!
Loch Ness is Deep.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Tomten bygger en VISP

Post by merkur » 26 Mar 2011 00:09

Jag måste säga att jag "hajade" till när jag såg ramen i di tt kök, grym lackning.

Jag har själv planerat en VISP, men hur tusan vet man axellängder/bredd på hjul som passar, och samma med vevlager, det står ju ingenstans hur breda och långa komponenter är, och trots att en cykel består av ganska få delar jämfört med andra fordon så har de ju lyckats blanda in rätt rejält med "standarder".

Så Tomten, när du beställde det vevlagret till exempel, hur visste du om det skulle passa och inte vara för brett eller långt?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Bratt » 26 Mar 2011 01:01

Streamliner wrote:whining[/b]

bohuuuuuu cykelvärlden är redan mager på humor som det är. Tomten, om du inte sätter på dekalen så skaffar jag fram en egen och sätter på min moser!

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Tomten bygger en VISP

Post by oskarwallin » 26 Mar 2011 09:31

merkur wrote:Jag måste säga att jag "hajade" till när jag såg ramen i di tt kök, grym lackning.

Jag har själv planerat en VISP, men hur tusan vet man axellängder/bredd på hjul som passar, och samma med vevlager, det står ju ingenstans hur breda och långa komponenter är, och trots att en cykel består av ganska få delar jämfört med andra fordon så har de ju lyckats blanda in rätt rejält med "standarder".

Så Tomten, när du beställde det vevlagret till exempel, hur visste du om det skulle passa och inte vara för brett eller långt?
68mm engelsk gänga ska det vara, det är 100mm fram & 120mm bak. Gaffeln är 1 1/8 och sadelstolpen är 27.2.

Hur brett vevlagret ska vara beror på vilket vevparti du har, så det är nog bäst att skaffa vevpartiet först, och sen välja vevlager efter det. Nu vet jag ju inte hur tomtens ser ut, men Visparna brukar få ganska mycket kritik för sina dåliga lack. Min egen var ganska dålig och gick väldigt lätt att skrapa av, så om du är ute efter bästa möjliga lack tror jag det finns bättre alternativ. Om du däremot vill ha en tight och skön ram för en billig peng, så är de perfekta :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Streamliner » 26 Mar 2011 09:35

Bratt wrote:bohuuuuuu cykelvärlden är redan mager på humor som det är.
Haha :) Ja det kan man i och för sig hålla med om även om det blir komiskt ibland: Min granne har en cykel i tre färger; gul, röd och grön. Han har till detta blå däck... Hans outfit består oftast av ett set Lycra i olika rosa färger till de blå/röda SIDI-skorna. Inte vinner denna röra av färger och intryck på ekipaget av att det dessutom sitter en hel mängd loggor både på cykeln och honom. Det faktum att han är väldigt lång och dessutom rejält överviktig hjälper inte upp det samlade intrycket.

Men faktum är ju att dagens cykelscen domineras av en väldig mångfald av just färger och loggor. Om man tar en närmare titt på en vanlig landsvägsram så hittar du säkert fabrikatets logga på minst tio ställen; varför - för den vanlige motionären? Vad är det som får vanliga män över hela världen att klä sig i färgglad logofierad Lycra och sätta sig på cyklar som har kanske totalt 30 - 40 loggor på sig om man lägger till komponenterna?

Att i den världen spä på ytterligare med att sätta en dekal på en Moser, ja det är synd - tycker jag. Att debattera form är nämligen förrädiskt, för det handlar om tycke och smak och alla kan ha en åsikt. Och vem har egentligen rätt?

Men visst, det saknas kanske humor i cykelvärlden även om just Fixie väl har visat motsatt väg med för det mesta riktigt roliga variationer. Såg just en röd fixie på bild med något som liknade vita Keith Haring figurer i outline på ramen, det såg både kul och smakfullt ut.

Vem har väl missat hojen med Haringloggor på dischjulen?

http://www.flickr.com/photos/admsp/5026 ... /lightbox/

Hur som helst så ska det bli kul att se var Tomten landar till slut, med eller utan loggor, det är ju frågan. 8)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tomten bygger en VISP

Post by Bratt » 26 Mar 2011 11:19

Streamliner wrote:
Bratt wrote:bohuuuuuu cykelvärlden är redan mager på humor som det är.
Haha :) Ja det kan man i och för sig hålla med om även om det blir komiskt ibland: Min granne har en cykel i tre färger; gul, röd och grön. Han har till detta blå däck... Hans outfit består oftast av ett set Lycra i olika rosa färger till de blå/röda SIDI-skorna. Inte vinner denna röra av färger och intryck på ekipaget av att det dessutom sitter en hel mängd loggor både på cykeln och honom. Det faktum att han är väldigt lång och dessutom rejält överviktig hjälper inte upp det samlade intrycket.
Låter som humor i mina öron. :D Lite som en italiensk skidoverall

Min landsvägshoj kom upp i 9 loggor och ram-model X2, 2 på hjulen, 4 på sadeln, 1 på styret, 2 på sadelstolpen, 4 på däcken, 4 på stammen, 6 på styrlagret+spacers, 8 på växelgruppen och 2 på färddatorn... 44 allt som allt :wink:

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Tomten bygger en VISP

Post by merkur » 27 Mar 2011 00:52

oskarwallin wrote:
merkur wrote:Jag måste säga att jag "hajade" till när jag såg ramen i di tt kök, grym lackning.

Jag har själv planerat en VISP, men hur tusan vet man axellängder/bredd på hjul som passar, och samma med vevlager, det står ju ingenstans hur breda och långa komponenter är, och trots att en cykel består av ganska få delar jämfört med andra fordon så har de ju lyckats blanda in rätt rejält med "standarder".

Så Tomten, när du beställde det vevlagret till exempel, hur visste du om det skulle passa och inte vara för brett eller långt?
68mm engelsk gänga ska det vara, det är 100mm fram & 120mm bak. Gaffeln är 1 1/8 och sadelstolpen är 27.2.

Hur brett vevlagret ska vara beror på vilket vevparti du har, så det är nog bäst att skaffa vevpartiet först, och sen välja vevlager efter det. Nu vet jag ju inte hur tomtens ser ut, men Visparna brukar få ganska mycket kritik för sina dåliga lack. Min egen var ganska dålig och gick väldigt lätt att skrapa av, så om du är ute efter bästa möjliga lack tror jag det finns bättre alternativ. Om du däremot vill ha en tight och skön ram för en billig peng, så är de perfekta :)
Engelsk gänga är det samma som när de skriver "bc" och när man skriver gaffeln är 1 1/8 är det då styrstamsfästet man syftar på? Stort tack för förklaringen, ska nog bli en visp för mig med i sommar.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply