Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Busken » 03 Dec 2010 20:49

Indurain wrote:Du borde fixa en skivbroms fram busken, med 8h/dag lär det inte dröja länge innan du har gjort slut på fälgen.
jo, jag har faktiskt bromsat sönder ett par fälgar hittils. Nyckeln är att hitta bra klossar, mjuka men ändå hållbara i längden. Nu på vintern så använde man ju ändå inte frambromsen om man vill hålla sig i sadeln. Dock så är bromsklossar en kostnad som är mindre rolig att lägga pengar på...

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Linkert » 05 Dec 2010 09:40

Mer bilder på vinterfixie vore trevligt. Behöver inspiration för vinterbygget denna sommar. Tips på ram och gaffel som har ordentligt med utrymme för feta grovmönstrade däck?

Var jävligt läskigt att dra ut på Apollonia. Kul när man svänger men riktningen ändras inte :P

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Busken » 05 Dec 2010 11:38

Linkert wrote:Mer bilder på vinterfixie vore trevligt. Behöver inspiration för vinterbygget denna sommar. Tips på ram och gaffel som har ordentligt med utrymme för feta grovmönstrade däck?

Var jävligt läskigt att dra ut på Apollonia. Kul när man svänger men riktningen ändras inte :P
Du är ju student Linkert och då är inte pengapungen välfylld har jag hört, en av dom mest privärda ramarna du kan få till vinterbruk är on-ones pompino. Den kan du få extra billigt här på forumet: viewtopic.php?f=2&t=7213" onclick="window.open(this.href);return false;

den sväljer tjocka däck, har plats och fästen för skärmar, bromsar osv. En perfekt vintercykel...

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Linkert » 05 Dec 2010 11:55

Busken wrote:
Linkert wrote:Mer bilder på vinterfixie vore trevligt. Behöver inspiration för vinterbygget denna sommar. Tips på ram och gaffel som har ordentligt med utrymme för feta grovmönstrade däck?

Var jävligt läskigt att dra ut på Apollonia. Kul när man svänger men riktningen ändras inte :P
Du är ju student Linkert och då är inte pengapungen välfylld har jag hört, en av dom mest privärda ramarna du kan få till vinterbruk är on-ones pompino. Den kan du få extra billigt här på forumet: viewtopic.php?f=2&t=7213" onclick="window.open(this.href);return false;

den sväljer tjocka däck, har plats och fästen för skärmar, bromsar osv. En perfekt vintercykel...
Inte student inte, jag är snart anställd knegare istället för praktiserande knegare :) Money, money, money!

Är ute efter en mer klassisk ram, ala 70's cirkelcykel, fast feta däck som sagt.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pettermagnus » 15 Dec 2010 22:11

Här är min höst/vinterhoj
Image

Titankrossram, skönt att slippa rost
40 dubbissar, som tar i lite i ramen där bakhjulet skevar
tempostyre, men var ett tag sedan jag kände något behov av att ligga nere i tjuren nu
44x17 "magic gear" tillsammans med de semihorisontella dropoutsen och halvlänk
Omaka vevarmar som sitter ihop med ohälsosamt mycket loctite
Omaka lysen påsatta med gaffa och kattstrypare
okapat gaffelrör
omaka delar i allmänhet
plats för bilder i rör
plats för burk med spraylim

Men den tar mig säkert 3 mil ToR till jobbet så ofta jag kan.

Försökte köra med stänkskärm (fram) men tog bara i den när jag trackstandade och det slutade efter 500meter med att skärmen pajade och föll in i hjulet, nu med den hårda snön så är det ju ifs lugnt värre blir det väl när slasken kommer tillbaka, men hey häromdagen så mötte jag en snöskoter påväg hem från jobbet så det är antagligen fler än jag som gillar snö bättre än slask.

Skulle gärna vilja ha skivbroms, sliter så jävla mycket fälg och bromsgummin när jag blir trött i knäna, eller är det inte så fett med skivbroms som jag inbillat mig?

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by calavera » 15 Dec 2010 23:23

Min Brooklyn i vinterskrud från januari i år.
Image

Stänkskärmarna byttes mot en sån här fram och typ en sån här fram (hittar inte rätt), mot slutet av vintern.

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Blattin » 18 Dec 2010 01:01

Cavalera: Hur bra tycker du skärmarna du länkade till funkar? Håller en sådan sadelstolpsmonterad skärm röven torr?
Martin

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Andye » 18 Dec 2010 08:18

Blattin wrote:Cavalera: Hur bra tycker du skärmarna du länkade till funkar? Håller en sådan sadelstolpsmonterad skärm röven torr?
En sadelmonterad stänka håller helt klart röven torr , dock inte så kul för medtrafikanter då man träffas ungefär i ögonhöjd av allt slask om man ligger
på rulle, fulrulle!!
--------->>><<<<--------------

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Busken » 18 Dec 2010 12:17

En sadelstolpsmonterad stänka håller förvisso röven torr men den klarar inte av att hålla fötter, ben och lår torra. Däcket/hjulet drar med sig vatten från marken som sedan träffar sadelstolpsröre/vevlager huset och där efter sprutar ut över dina ben & fötter. För att hålla sig så torr som möjlig krävs därför helstänkor. Jag har illustrerat mitt inlägg i en lite bild jag lägger in här under:

Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Nomis » 18 Dec 2010 12:35

Själv kapade jag en biltema-skärm och drog dit för att det inte skulle stänka på byxor och skor, samt kompleterade med en sadelstolpsmonterad stänka.

Close up..

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 18 Dec 2010 13:17

Det fina med snö är att man blir så himla aero!
Image
Image
Image

Tror dock inte Keirin var menat att köras i 3 cm snöslask och salt...
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by mjaou » 18 Dec 2010 14:59

Spänn kedjan jonathan!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 18 Dec 2010 17:40

Ser värre ut än det e, någon mm i höjdled bara. Men någon gång skall det väll ordnas. Jag cyklar dock inte så mycket längre, min cykelväg är begravd under 4 dm snö och bilvägen vill man inte åka på när 5 bussar, 2-3 lastbilar och ett tiotal trötta morgonpendlare blåser förbi på en snövallssmal, glashal, beckmörk 70-väg... Fy vad jag saknar morgonpendeln!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by mjaou » 18 Dec 2010 17:53

Skotta cykelvägen!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 18 Dec 2010 18:14

Om det inte vore 3km genom skogen så... Men mina grannar har en fyrhjuling, om man kunde få låna den och skotta.. hm...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by calavera » 18 Dec 2010 22:41

Busken wrote:En sadelstolpsmonterad stänka håller förvisso röven torr men den klarar inte av att hålla fötter, ben och lår torra. Däcket/hjulet drar med sig vatten från marken som sedan träffar sadelstolpsröre/vevlager huset och där efter sprutar ut över dina ben & fötter. För att hålla sig så torr som möjlig krävs därför helstänkor. Jag har illustrerat mitt inlägg i en lite bild jag lägger in här under:

Image
Så sant så sant... dock när det är 10 cm snömodd på gatorna så korkar det igen det lilla utrymmet som blir mellan däck och stänkskärm och ibland snurrar knappt hjulet. Om det bara vore vatten man skulle kämpa sig igenom så vore jag glad. Jag har en sån kapad stänka som sitter på Steamrollern nu i vinter, medans RaceBladesen skakar av till slut.

@ Blattin. Allt beror väl på hur mkt det ska skydda... jag tycker det är svårt att inte bli blöt och snöig hur man än gör när man ska vara ute i 8h. Som jag skriver ovan så fastnar snön lättare med tajtare skärmar och pga det funkar som jag länkar till lite bättre.

@ Andye. För folk som lägger sig på fulrulle, inte säger till att dom lägger sig på rulle, så skiter jag fullständigt i om dom får snö i ögonen. För övrigt så skvätter vanliga stänkor utan "kompislapp" rätt bra dom med. Svettopendlare kan gott cykla på egen hand utan att nån som ska dra åt dom.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 18 Dec 2010 23:46

1+ Har man täta stänkor sprutar det ut när de fylls, det sprutar framför, under underdelen och på sidorna av bakskärmen. Så länge det finns snö på backen så bildas snömåln runt mig när jag cyklar (delvis pga korta skärmar). Har man däremot otighta skärmar sprutar det mellan, bakom och framför. Det skvätter alltså så länge man inte har två av dessa på varje hjul:
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Orwar » 19 Dec 2010 16:00

Image
Det är så här det ska se ut.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Viktoor
Posts: 76
Joined: 06 Jul 2008 11:00

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Viktoor » 19 Dec 2010 22:00

pettermagnus wrote:Här är min höst/vinterhoj
Image
Riktigt go hoj, ser ut att funka bra överallt. Tycker skivbroms känns lite för hårt och stelt eller nått sånt. Och vad måste man ut med för en sån titanram?

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pettermagnus » 20 Dec 2010 09:27

Viktoor wrote:
Riktigt go hoj, ser ut att funka bra överallt. Tycker skivbroms känns lite för hårt och stelt eller nått sånt. Och vad måste man ut med för en sån titanram?
En dryg tusing fick jag lägga på happys köp&sälj

Post Reply