Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 28 Nov 2008 22:08

geschwindten wrote:Ni skulle sett mig under gymnasietiden!
Vid skolstart kunde man inte hitta sin cykel bland alla andra i stället för det var så jädrans många som tog cykeln till skolan. Det var lönlöst! Jag hade säkert 5 cyklar som stod där huller om buller. På vinterhalvåret var det bara en cykel där, min! jag blev tvungen att hämta flera hinkar varmt vatten för att värma loss den ur isen. Efter det en hacka och om inte det hjälpte eldkastare från träslöjden.

Inte nog med det! ibland fick man slåss mot en isbjörn också. Har kvar tandmärkena i handen från när jag gav han en propp. Jo, det var flera så inte bara en. Förutom den gången ismannen kom (jag vet, han finns på riktigt!) då var det jädrar anamma. Men jag skulle hem och värma kaffe till familjen och höra på nyheterna från radio så jag fick cykla förbi han - trodde jag! blev tvungen att hoppa över honom med cykeln och en väska full med skolböcker. Vägde som femtio tegelstenar. Men ja, det gick bra.

Jo jag cyklar året om jag med. Som ni förstår.. nu ska jag och hunden (stor rottweiler) dricka kaffe.
Naer jag var liten var jag tvungen att cykla foerbi det daer snoemonstret som aer med i det gamla Windowsspelet SkiFree, som man inte kan komma foerbi. Jag cyklade foerbi honom varje dag.

Image

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 01 Dec 2008 21:29

Världsmästarhojen ihopsatt för pendling till jobbet! :)

Bakhjulet är byggt på ett 110mm flipflop Maillardnav, resten är delar från diverse hojar och från ett besök på Feltema. Utväxling 42/16 fixed.
På tok för hög ram för mig, men i brist på annat får det gå...
Bilderna togs egentligen för att jag skulle lägga ut den på annons, så om någon känner att "den där vill jag ha", så är det bara att lägga ett bud! :D
Image
Image

I helgen hittade jag också denna på Blocket och slog till.
En Scott (YZ2?) ombyggd till SS (36/16) med stel Surlygaffel som kommer bli kul att busa runt med i vinter. Med den utväxlingen funkar det ju dessutom finfint både till polo och speedway! 8)
Image
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 02 Dec 2008 10:09

Den här är min vinter Glisseur. El chipo bygge på gammal Tiger MTB ram från soptunna.
Nu söker jag lite bredare vita fälgar typ halo freedom för höstprojekt.

Image

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 07 Dec 2008 11:16

Jahopp....här e min vinter/pendelhoj.
En DBS Kilimanjaro MTB. Plockat bort växlar (ska bli SS).
Kapat styret då de satt barends innan. SS-kit, kedja, lyse fram&bak ska
beställas så fort som möjligt. Återstår bara att plocka bort de två mindre
klingor fram.

Så här ser hon ut iaf...Ingen hit, men hon gör sitt jobb och cykel e en cykel.
Billigare än bilen att ta sig till jobbet med, dessutom hur roligt som helst med cykel.
Image

Slängde dit lite svart linda för att se hur de skulle se ut.
Image
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 07 Dec 2008 16:52

Det byggs för lite.

Tog en gammal Touringram, en sån där blandning mellan MTB och packåsneexpededitionscykel fast modell billigare. Mest för att få lite rör som redan satt ihop. Ramjäveln vägde 3,6 kilo - utan framgaffel. Så nu har jag dubbelreducerad rören med det gosiga verktyget ni ser på bilden. 2,7 kilo kvar. Häpp!
Image

Gammalt skrot som blev över.
Image

Blandat skrot som andra inte behöver...
Image

Testade lite olika böjar på rören innan jag kapade av dem. Varför jag kapade av dem?..
Image

Därför!
Image

Tänkte behålla botten på triangeln, men de åker snart bort.
Image

Åh, ett paket på Posten! Gaffel från eBay. 130:- MED frakt (smaka på den).
Image

En liten test. Alldeles för låg och för mycket försprång. Men nu vet jag på ett ungefär hur mycket jag kan höja bakpartiet.
Image

Gaffeln var ju liksom billig av en anledning...
Image

Börjar alltmer se ut som nåt annat än en cykel.
Image

20 minuter, två hylsor och en svets senare är gaffeln omknåpad.
Image

Provmonterat med nya lager och ny styrstam. Det kanske är en cykel trots allt...
Image

Så vad händer i nästa avsnitt?
Hittar Bröderna Dahl Professor Rummel?!
Har cykeln fått en ny baktriangel?!

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 07 Dec 2008 17:13

svennelainen wrote: Så vad händer i nästa avsnitt?
Hittar Bröderna Dahl Professor Rummel?!
Har cykeln fått en ny baktriangel?!
Ja, du får posta vidare tills den är klar tycker jag.

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 07 Dec 2008 17:15

Coolt bygge :D
Måste följas.. :twisted:

//panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 07 Dec 2008 17:15

svennelainen wrote:Det byggs för lite.

[/img]

Så vad händer i nästa avsnitt?
Hittar Bröderna Dahl Professor Rummel?!
Har cykeln fått en ny baktriangel?!
Mycket intressant men fan att du ids :o

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 07 Dec 2008 23:58

I med gamla vevaxeln och så lånar vi en Arvid-vev för lite mätning. Här blir både tight å fint.
Image

Jag vill ha upp vevarna så långt det bara går. Lite kontrollmätning för att få ett vettigt försprång.
Image

En gammal pall får agera jigg temporärt.
Image

Här blir det inte tight. Jag har glömt att nämna att det är en 26"-fixie, och skulle jag klämma ihop den mer så skulle jag bygga en barncykel.
Image

Cross beams, både uppe och nere. Den är så s*tans styv. Jag gillar styva cyklar. Dessutom sitter vevpartiet nästan under näshåren, det finns inte en snödriva som kan sätta stopp för det här bygget. Kommer den att bli snygg? Nej, snarare fulball, och det kommer att bli en grym vintercykel.
Image

Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 08 Dec 2008 00:02

Det här med "fixa en vintercykel" togs plötsligt till en heeelt ny nivå.

Kul och följa bygget, och din ambitionsnivå.
Last edited by Carl on 09 Dec 2008 13:14, edited 1 time in total.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 09 Dec 2008 12:53

Jag har försökt visualisera skapelsen i min hjärna hur den kan tänkas uppföra sig när den väl är klar. Som nu känns det om den blir instabil,nervig och ger upphov till sladd lite för lätt. Men CCCP har säkert något gömt i rockärmen som bjuder på en överraskning :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 09 Dec 2008 13:38

Geometrin är på centimetern när en landsvägshoj, men navet hänger några centimeter högre. Ful som stryk,vilket är meningen, men jag tror inte att den kommer att vara mer nervös än någon av de andra cyklarna i garaget. :)

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 11 Dec 2008 00:38

Hajade till när jag såg 650c skrivet på gaffeln. Men sen dök samma size upp bak på nästa bild :-)

Yes yes yes! :D :D :D Det här blir kul att följa!

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re:

Post by kajli » 31 Aug 2009 12:39

svennelainen wrote: Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
*host*

Någon som vet om det går få på lite fetare däck på Nishiki Road Mastern? Jag har hittat en ny sådan för 4500 och är lite sugen.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by Fredde » 31 Aug 2009 12:49

kajli wrote:
svennelainen wrote: Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
*host*

Någon som vet om det går få på lite fetare däck på Nishiki Road Mastern? Jag har hittat en ny sådan för 4500 och är lite sugen.
Skärp dej, det är flera månader kvar tills denna tråden är aktuell igen... :)

Skulle inte förvåna mig om du får på ett par dubbisar utan problem.

/Fredde

Joha
Posts: 216
Joined: 15 May 2009 18:27
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Joha » 05 Sep 2009 15:37

Har visserligen inte gått flera månader, men jag bor i Norrland så ha överseende. Inte allt för vinterrelaterad fråga heller.

Jag behöver skärmar till cykeln, men har inga fästen alls för det. Det jag är ute efter är skärmar i stål, med så mycket skydd mot regnet som möjligt. Dom ska självklart skramla så lite som det bara går. Funktion>Utseende.

Någon som kan förgylla min dag med ett förslag?

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by FSS » 24 Oct 2009 21:36

fredde.se wrote:Skärp dej, det är flera månader kvar tills denna tråden är aktuell igen... :)
Men nu börjar det bli dags igen. Motobecanen kommer få smaka höstlöv, snö, slask, salt och is :mrgreen:

Image
Kittad med omaka vevparti, breda stänkor, 28 mm sport contact, extra stor reflex, frambroms, risig turbo-sadel mm... Hoppas på att kunna få in crossdäck till vintern men ramen är tyvärr lite tajt redan nu med stänkor och 28 mm slicks :roll:

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Viggen » 27 Oct 2009 09:45

Den svarta vinterspringaren tar form. Skulle blivit klar igår men mothållet till styrstammen saknades så jag får leta rätt på en ersättare..

Mock-up:
Image
- No-name steel is real runt storlek 60 (är rätt lång)
- Upphittade alufälgar som verkar raka och vettiga för misshandel, brakar dom behåller jag naven och skaffar två Open Sport och radialekrar framhjulet för det är så vackert.
- Continental Speedking 35:or som är det enda an värde på hojen.
- Singlifierat gammalt 2-delat landsvägsparti.
- Tillika noname styre/styrstam.
- Utväxling 53/20 på 170mm vevar.

Ett billigt bygge som är trevlig att rulla runt på!

EDIT: Utväxling kan ju vara av värde..

klas
Posts: 76
Joined: 13 Oct 2009 16:30
Location: malmö

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by klas » 27 Oct 2009 23:28

haha viggen. känner igen rummet på din bild. hur mycket har den skapelsen kostat?

har hittat mycket fina saker i det rummet. pedaler, sadel, 2 styren, styrstam o en del annat fint. ska dit snart o se om det finns några fina fälgar. är dock ute efter 24" till vinterhojen.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Viggen » 28 Oct 2009 13:08

Kan jag tänka mig att du gör, hemvisten för alla CCHC:s stålryttare.. Den har inte kostat mig många kronor kan jag säga :wink:

Det är inte du som nallat en del på min styrstam som fattas och gör att jag inte kan skruva ihop den jäveln!?!

Jag vet med mig att det finns en del 24:or men inte så värst många, tänkte du bak eller fram? kan kolla lite åt dig och eventuellt paxxa i eftermiddag när jag ska dit :)

Post Reply