Naer jag var liten var jag tvungen att cykla foerbi det daer snoemonstret som aer med i det gamla Windowsspelet SkiFree, som man inte kan komma foerbi. Jag cyklade foerbi honom varje dag.geschwindten wrote:Ni skulle sett mig under gymnasietiden!
Vid skolstart kunde man inte hitta sin cykel bland alla andra i stället för det var så jädrans många som tog cykeln till skolan. Det var lönlöst! Jag hade säkert 5 cyklar som stod där huller om buller. På vinterhalvåret var det bara en cykel där, min! jag blev tvungen att hämta flera hinkar varmt vatten för att värma loss den ur isen. Efter det en hacka och om inte det hjälpte eldkastare från träslöjden.
Inte nog med det! ibland fick man slåss mot en isbjörn också. Har kvar tandmärkena i handen från när jag gav han en propp. Jo, det var flera så inte bara en. Förutom den gången ismannen kom (jag vet, han finns på riktigt!) då var det jädrar anamma. Men jag skulle hem och värma kaffe till familjen och höra på nyheterna från radio så jag fick cykla förbi han - trodde jag! blev tvungen att hoppa över honom med cykeln och en väska full med skolböcker. Vägde som femtio tegelstenar. Men ja, det gick bra.
Jo jag cyklar året om jag med. Som ni förstår.. nu ska jag och hunden (stor rottweiler) dricka kaffe.
Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
Världsmästarhojen ihopsatt för pendling till jobbet!
Bakhjulet är byggt på ett 110mm flipflop Maillardnav, resten är delar från diverse hojar och från ett besök på Feltema. Utväxling 42/16 fixed.
På tok för hög ram för mig, men i brist på annat får det gå...
Bilderna togs egentligen för att jag skulle lägga ut den på annons, så om någon känner att "den där vill jag ha", så är det bara att lägga ett bud!
I helgen hittade jag också denna på Blocket och slog till.
En Scott (YZ2?) ombyggd till SS (36/16) med stel Surlygaffel som kommer bli kul att busa runt med i vinter. Med den utväxlingen funkar det ju dessutom finfint både till polo och speedway!
Bakhjulet är byggt på ett 110mm flipflop Maillardnav, resten är delar från diverse hojar och från ett besök på Feltema. Utväxling 42/16 fixed.
På tok för hög ram för mig, men i brist på annat får det gå...
Bilderna togs egentligen för att jag skulle lägga ut den på annons, så om någon känner att "den där vill jag ha", så är det bara att lägga ett bud!
I helgen hittade jag också denna på Blocket och slog till.
En Scott (YZ2?) ombyggd till SS (36/16) med stel Surlygaffel som kommer bli kul att busa runt med i vinter. Med den utväxlingen funkar det ju dessutom finfint både till polo och speedway!
Pflanzgarten stole my virginity
Jahopp....här e min vinter/pendelhoj.
En DBS Kilimanjaro MTB. Plockat bort växlar (ska bli SS).
Kapat styret då de satt barends innan. SS-kit, kedja, lyse fram&bak ska
beställas så fort som möjligt. Återstår bara att plocka bort de två mindre
klingor fram.
Så här ser hon ut iaf...Ingen hit, men hon gör sitt jobb och cykel e en cykel.
Billigare än bilen att ta sig till jobbet med, dessutom hur roligt som helst med cykel.
Slängde dit lite svart linda för att se hur de skulle se ut.
En DBS Kilimanjaro MTB. Plockat bort växlar (ska bli SS).
Kapat styret då de satt barends innan. SS-kit, kedja, lyse fram&bak ska
beställas så fort som möjligt. Återstår bara att plocka bort de två mindre
klingor fram.
Så här ser hon ut iaf...Ingen hit, men hon gör sitt jobb och cykel e en cykel.
Billigare än bilen att ta sig till jobbet med, dessutom hur roligt som helst med cykel.
Slängde dit lite svart linda för att se hur de skulle se ut.
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Det byggs för lite.
Tog en gammal Touringram, en sån där blandning mellan MTB och packåsneexpededitionscykel fast modell billigare. Mest för att få lite rör som redan satt ihop. Ramjäveln vägde 3,6 kilo - utan framgaffel. Så nu har jag dubbelreducerad rören med det gosiga verktyget ni ser på bilden. 2,7 kilo kvar. Häpp!
Gammalt skrot som blev över.
Blandat skrot som andra inte behöver...
Testade lite olika böjar på rören innan jag kapade av dem. Varför jag kapade av dem?..
Därför!
Tänkte behålla botten på triangeln, men de åker snart bort.
Åh, ett paket på Posten! Gaffel från eBay. 130:- MED frakt (smaka på den).
En liten test. Alldeles för låg och för mycket försprång. Men nu vet jag på ett ungefär hur mycket jag kan höja bakpartiet.
Gaffeln var ju liksom billig av en anledning...
Börjar alltmer se ut som nåt annat än en cykel.
20 minuter, två hylsor och en svets senare är gaffeln omknåpad.
Provmonterat med nya lager och ny styrstam. Det kanske är en cykel trots allt...
Så vad händer i nästa avsnitt?
Hittar Bröderna Dahl Professor Rummel?!
Har cykeln fått en ny baktriangel?!
Tog en gammal Touringram, en sån där blandning mellan MTB och packåsneexpededitionscykel fast modell billigare. Mest för att få lite rör som redan satt ihop. Ramjäveln vägde 3,6 kilo - utan framgaffel. Så nu har jag dubbelreducerad rören med det gosiga verktyget ni ser på bilden. 2,7 kilo kvar. Häpp!
Gammalt skrot som blev över.
Blandat skrot som andra inte behöver...
Testade lite olika böjar på rören innan jag kapade av dem. Varför jag kapade av dem?..
Därför!
Tänkte behålla botten på triangeln, men de åker snart bort.
Åh, ett paket på Posten! Gaffel från eBay. 130:- MED frakt (smaka på den).
En liten test. Alldeles för låg och för mycket försprång. Men nu vet jag på ett ungefär hur mycket jag kan höja bakpartiet.
Gaffeln var ju liksom billig av en anledning...
Börjar alltmer se ut som nåt annat än en cykel.
20 minuter, två hylsor och en svets senare är gaffeln omknåpad.
Provmonterat med nya lager och ny styrstam. Det kanske är en cykel trots allt...
Så vad händer i nästa avsnitt?
Hittar Bröderna Dahl Professor Rummel?!
Har cykeln fått en ny baktriangel?!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
I med gamla vevaxeln och så lånar vi en Arvid-vev för lite mätning. Här blir både tight å fint.
Jag vill ha upp vevarna så långt det bara går. Lite kontrollmätning för att få ett vettigt försprång.
En gammal pall får agera jigg temporärt.
Här blir det inte tight. Jag har glömt att nämna att det är en 26"-fixie, och skulle jag klämma ihop den mer så skulle jag bygga en barncykel.
Cross beams, både uppe och nere. Den är så s*tans styv. Jag gillar styva cyklar. Dessutom sitter vevpartiet nästan under näshåren, det finns inte en snödriva som kan sätta stopp för det här bygget. Kommer den att bli snygg? Nej, snarare fulball, och det kommer att bli en grym vintercykel.
Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
Jag vill ha upp vevarna så långt det bara går. Lite kontrollmätning för att få ett vettigt försprång.
En gammal pall får agera jigg temporärt.
Här blir det inte tight. Jag har glömt att nämna att det är en 26"-fixie, och skulle jag klämma ihop den mer så skulle jag bygga en barncykel.
Cross beams, både uppe och nere. Den är så s*tans styv. Jag gillar styva cyklar. Dessutom sitter vevpartiet nästan under näshåren, det finns inte en snödriva som kan sätta stopp för det här bygget. Kommer den att bli snygg? Nej, snarare fulball, och det kommer att bli en grym vintercykel.
Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re:
*host*svennelainen wrote: Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
Någon som vet om det går få på lite fetare däck på Nishiki Road Mastern? Jag har hittat en ny sådan för 4500 och är lite sugen.
Re: Re:
Skärp dej, det är flera månader kvar tills denna tråden är aktuell igen...kajli wrote:*host*svennelainen wrote: Så vad händer härnäst?
Den spännande fortsättningen kommer snart på ett forum nära dig!
Någon som vet om det går få på lite fetare däck på Nishiki Road Mastern? Jag har hittat en ny sådan för 4500 och är lite sugen.
Skulle inte förvåna mig om du får på ett par dubbisar utan problem.
/Fredde
Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
Har visserligen inte gått flera månader, men jag bor i Norrland så ha överseende. Inte allt för vinterrelaterad fråga heller.
Jag behöver skärmar till cykeln, men har inga fästen alls för det. Det jag är ute efter är skärmar i stål, med så mycket skydd mot regnet som möjligt. Dom ska självklart skramla så lite som det bara går. Funktion>Utseende.
Någon som kan förgylla min dag med ett förslag?
Jag behöver skärmar till cykeln, men har inga fästen alls för det. Det jag är ute efter är skärmar i stål, med så mycket skydd mot regnet som möjligt. Dom ska självklart skramla så lite som det bara går. Funktion>Utseende.
Någon som kan förgylla min dag med ett förslag?
Re: Re:
Men nu börjar det bli dags igen. Motobecanen kommer få smaka höstlöv, snö, slask, salt och isfredde.se wrote:Skärp dej, det är flera månader kvar tills denna tråden är aktuell igen...
Kittad med omaka vevparti, breda stänkor, 28 mm sport contact, extra stor reflex, frambroms, risig turbo-sadel mm... Hoppas på att kunna få in crossdäck till vintern men ramen är tyvärr lite tajt redan nu med stänkor och 28 mm slicks
Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
Den svarta vinterspringaren tar form. Skulle blivit klar igår men mothållet till styrstammen saknades så jag får leta rätt på en ersättare..
Mock-up:
- No-name steel is real runt storlek 60 (är rätt lång)
- Upphittade alufälgar som verkar raka och vettiga för misshandel, brakar dom behåller jag naven och skaffar två Open Sport och radialekrar framhjulet för det är så vackert.
- Continental Speedking 35:or som är det enda an värde på hojen.
- Singlifierat gammalt 2-delat landsvägsparti.
- Tillika noname styre/styrstam.
- Utväxling 53/20 på 170mm vevar.
Ett billigt bygge som är trevlig att rulla runt på!
EDIT: Utväxling kan ju vara av värde..
Mock-up:
- No-name steel is real runt storlek 60 (är rätt lång)
- Upphittade alufälgar som verkar raka och vettiga för misshandel, brakar dom behåller jag naven och skaffar två Open Sport och radialekrar framhjulet för det är så vackert.
- Continental Speedking 35:or som är det enda an värde på hojen.
- Singlifierat gammalt 2-delat landsvägsparti.
- Tillika noname styre/styrstam.
- Utväxling 53/20 på 170mm vevar.
Ett billigt bygge som är trevlig att rulla runt på!
EDIT: Utväxling kan ju vara av värde..
Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
haha viggen. känner igen rummet på din bild. hur mycket har den skapelsen kostat?
har hittat mycket fina saker i det rummet. pedaler, sadel, 2 styren, styrstam o en del annat fint. ska dit snart o se om det finns några fina fälgar. är dock ute efter 24" till vinterhojen.
har hittat mycket fina saker i det rummet. pedaler, sadel, 2 styren, styrstam o en del annat fint. ska dit snart o se om det finns några fina fälgar. är dock ute efter 24" till vinterhojen.
Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
Kan jag tänka mig att du gör, hemvisten för alla CCHC:s stålryttare.. Den har inte kostat mig många kronor kan jag säga
Det är inte du som nallat en del på min styrstam som fattas och gör att jag inte kan skruva ihop den jäveln!?!
Jag vet med mig att det finns en del 24:or men inte så värst många, tänkte du bak eller fram? kan kolla lite åt dig och eventuellt paxxa i eftermiddag när jag ska dit
Det är inte du som nallat en del på min styrstam som fattas och gör att jag inte kan skruva ihop den jäveln!?!
Jag vet med mig att det finns en del 24:or men inte så värst många, tänkte du bak eller fram? kan kolla lite åt dig och eventuellt paxxa i eftermiddag när jag ska dit