Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 14 Nov 2008 16:36

hade en bridgestone MB-3:a jag skulle dra på vertikala dropouts på som mina kära kollegor slängde i en storstädning....det var ju inte så fasligt roligt....appropåpå 90-tals mtb...
...

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 18 Nov 2008 15:11

Hoffen wrote:Behöver hjälp med tips på bra skärmar. De ska passa till 622-35-dubbdäck. Vill ha hållbara saker.
Vet inte själv ifall det funkar med de snygga berthound skärmarna som bengterik (?)postade på sida 3 i denna tråd... Annars hade jag kunnat rekommendera Skeppshult original skärmar. Finns i lite olika bredder, svarta, gråa och "kromade", är gjorda av RF stål och sedan lackade. Även de blanka, "kromade", är blankpolerad RF som sedan av ngn anledning lackats... Tycker att lacken sitter på bra den med... Tål en hel del med andra ord- tyvärr är de förborrade. De som sitter på Populär tar iaf upp till 42mm i bredd- Natur och resten tar upp till 47:or

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 18 Nov 2008 15:54

Har faktiskt varit i kontakt med Veloform nyss om Berthoud-skärmar. Sådana i 50 mm skulle nog fungera bra för mig. De ska sitta på en crossram, så utrymme finns det rätt gott om.

Någon som har erfarenhet av att montera Berthouds skärmar, hur krångligt är det egentligen?

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 20 Nov 2008 21:41

Hur många är det egentligen som fortsätter cykla vinter igenom, eller ställer ni undan cykeln nu?
Image Image Image Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 20 Nov 2008 21:55

Jag cyklar hela vintern igenom.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 20 Nov 2008 22:31

Igår var det sjukt halt på kvällen, så imorse tog jag dirten till jobbet. Efter ett par kilometer, i lätt nerförsbacke, kommer jag på mig själv att trampa hela tiden så jag tänker "men åh!.. jag har ju frihjul idag!". Så jag slutar trampa och är en nanosekund från att tokvurpa. Jag tappade helt balansen när inte pedalen kommer tillbaka.
Jag stod upp och trampade hela vägen efter det.

Kontenta: Måste bygga klart vinterfixen snarast.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 20 Nov 2008 23:04

svennelainen wrote:Igår var det sjukt halt på kvällen, så imorse tog jag dirten till jobbet. Efter ett par kilometer, i lätt nerförsbacke, kommer jag på mig själv att trampa hela tiden så jag tänker "men åh!.. jag har ju frihjul idag!".
Haha jag känner igen det där! Brukar lätt glömma bort att frihjula på mtb:n.
Image Image Image Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 20 Nov 2008 23:32

pean wrote:Hur många är det egentligen som fortsätter cykla vinter igenom, eller ställer ni undan cykeln nu?
Där jag växte upp var vägarna täckta av kokosfett under vintermånaderna. Inte slutade man cykla för det.

Image

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 23 Nov 2008 18:19

Image

Min vintercykel. Tysk ss-conversion av en cyclocross, med powergrips. Har ännu inga dubbdäck eller skärmar på den.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 23 Nov 2008 22:33

Ser ju riktigt trevlig ut Hoffen!

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 23 Nov 2008 23:03

Tackar. Här är en lite seriösare bild:
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 24 Nov 2008 08:54

Idag kan man väl säga att vinterhojjen på riktigt blev invigd. Det är ju grymt att cykla fixed när det är halt! Full koll på vad bakhjulet gör. Crossdäcken utan dubb tycker jag gör sitt jobb helt ok också, men jag börjar fundera på om dubb inte vore bra ändå, får hur många riktiga vinterdagar det blir här i år..
Image Image Image Image

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 25 Nov 2008 07:29

Hoffen wrote:

Någon som har erfarenhet av att montera Berthouds skärmar, hur krångligt är det egentligen?
inte så svårt att montera berthound skärmarna skulle jag säga, kanske lite tidskrävande och pilligt att borra men ingen rocket science. Se till att fråga efter alla fästen när ni beställer dom för i mitt kitt saknades två vinkeljärn som jag fick dremmla ihop själv.

ett tips är att behålla plasten på under monteringen så är det mindre risk att repa skärmarna när man monterar

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 27 Nov 2008 12:04

pean wrote:Hur många är det egentligen som fortsätter cykla vinter igenom, eller ställer ni undan cykeln nu?
kör året om. den senaste månaden har jag dragit två rejäla vurpor pga att man satsar lite för mkt trots halka så numera har jag lindat knäna konstant :lol:

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 27 Nov 2008 13:42

mr fredo wrote:
pean wrote:Hur många är det egentligen som fortsätter cykla vinter igenom, eller ställer ni undan cykeln nu?
kör året om. den senaste månaden har jag dragit två rejäla vurpor pga att man satsar lite för mkt trots halka så numera har jag lindat knäna konstant :lol:
Jag kör också året om.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 27 Nov 2008 13:48

ArvidSvensson wrote:
Jag kör också året om.
+1
I Dalarnas djupa skogar..

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 28 Nov 2008 08:26

Satte på mina dubbdäck igår kväll, i grevens tid. Vägarna var riktigt isiga och jävliga halv sju i morse. Fick helt otroligt fäste även på isfläckar. Tyvärr märks det i uppförsbackarna att däcken väger cirka 500 gram styck mer än de förra.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 28 Nov 2008 15:39

Ni skulle sett mig under gymnasietiden!
Vid skolstart kunde man inte hitta sin cykel bland alla andra i stället för det var så jädrans många som tog cykeln till skolan. Det var lönlöst! Jag hade säkert 5 cyklar som stod där huller om buller. På vinterhalvåret var det bara en cykel där, min! jag blev tvungen att hämta flera hinkar varmt vatten för att värma loss den ur isen. Efter det en hacka och om inte det hjälpte eldkastare från träslöjden.

Inte nog med det! ibland fick man slåss mot en isbjörn också. Har kvar tandmärkena i handen från när jag gav han en propp. Jo, det var flera så inte bara en. Förutom den gången ismannen kom (jag vet, han finns på riktigt!) då var det jädrar anamma. Men jag skulle hem och värma kaffe till familjen och höra på nyheterna från radio så jag fick cykla förbi han - trodde jag! blev tvungen att hoppa över honom med cykeln och en väska full med skolböcker. Vägde som femtio tegelstenar. Men ja, det gick bra.

Jo jag cyklar året om jag med. Som ni förstår.. nu ska jag och hunden (stor rottweiler) dricka kaffe.

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 28 Nov 2008 20:27

geschwindten wrote:Ni skulle sett mig under gymnasietiden!
Vid skolstart kunde man inte hitta sin cykel bland alla andra i stället för det var så jädrans många som tog cykeln till skolan. Det var lönlöst! Jag hade säkert 5 cyklar som stod där huller om buller. På vinterhalvåret var det bara en cykel där, min! jag blev tvungen att hämta flera hinkar varmt vatten för att värma loss den ur isen. Efter det en hacka och om inte det hjälpte eldkastare från träslöjden.

Inte nog med det! ibland fick man slåss mot en isbjörn också. Har kvar tandmärkena i handen från när jag gav han en propp. Jo, det var flera så inte bara en. Förutom den gången ismannen kom (jag vet, han finns på riktigt!) då var det jädrar anamma. Men jag skulle hem och värma kaffe till familjen och höra på nyheterna från radio så jag fick cykla förbi han - trodde jag! blev tvungen att hoppa över honom med cykeln och en väska full med skolböcker. Vägde som femtio tegelstenar. Men ja, det gick bra.

Jo jag cyklar året om jag med. Som ni förstår.. nu ska jag och hunden (stor rottweiler) dricka kaffe.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 28 Nov 2008 21:47

Jag kör också året runt, Hakkapellita 250 dubbars med MTB när det är som grisigast annars blir det gamla vanliga pendel cannondale-leftyn.

/Fredde

Post Reply