alu-ram, nu!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

alu-ram, nu!

Post by vigorelli » 18 Aug 2008 10:50

jag har länge funderat på att göra ett super-bygge med Dura Ace och en alu-ram.

Nu, den 25:e, så kanske drömmen kan bli sann. I dagsläget har jag inte bestämt mig för nån ram alls, desto billigare desto bättre, men desto bättre desto dyrare...

Mina krav är att den ska vara snygg, inga aero-rör (typ Leader, men urtag för bakhjulet kan funka).

De jag har kikat på är:
Bianci Pista Concept, Cinelli Vigorelli (ligger 1:a på önskelistan), Vision TSG sprint, och Spiuk. Spiuk har jag dock inte sett nåt pris på.

Allra helst vill jag ha en BMC, men av naturliga skäl så går inte det. Är det någon som har något att säga? Vilken borde jag satsa på? Tips på varifrån man kan få dem billigast?

Den är tänkt att byggas upp med Dura Ace-prylar. Hjul har jag ingen aning om heller. Den skulle kanske vara kul med ett par snuskigt lätta. d.v.s inte deep V's.
Last edited by vigorelli on 21 Oct 2008 07:06, edited 3 times in total.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 18 Aug 2008 11:01

Om du är sugen på en Vision så har Scand här på forumet en sådan , om du är snäll så kanske du kan få en provtur.
Själv så kör jag på en Terry Dolan alu ram som går som tåget om du vill komma ner i pris. Ligger runt 3500kr inkl gaffel.

Bianchi Pista Concept är ganska svår att få tag på "off the shelf" då det är en modell som enbart saluförs i USA. Finns en engelsk nätbutik som har haft 2008 års modell inne tidigare och om dom inte har så får du leta begagnat på nätet samt om du är intresserad
av 2009 års modell så lär du få förhandsboka ett ex för dom går åt som smör i solsken.
Om du förhandsbokar ett ex så tror jag att du måste gå via en amerikansk ÅF.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 18 Aug 2008 11:42

Den nya leadern tyckte jag såg relativt okej ut för att vara en leader.. men det är något visst fult med aero rör och grisiga svetsfogar och typ jordens fulaste logga, men 180 dollares är ju billigt så det räcker..
Annars rent allmänt tycker jag nog pista concept och dess klon (vad den nu heter igen) ser bäst ut.
Hur är det att köra uppför/utför trottoarkanter med kolfibergaffel?
jag hade nog satsat på typ en titanram från kina eller så.. plagiera en gammal khs aero fast i titan.. mumma.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 18 Aug 2008 12:11

Jag har precis skruvat ihop en Vigorelli med DA-nav och DeepV-fälgar, bilder kommer kanske i vdh-tråden om jag orkar plåta den.
Det är i särklass den skönaste jonne jag har suttit på. Rides like a dream! Trottoarkanter, hål i gatan etc. får man ju alltid akta sig för.

Jag beställde ramen från flm-bikes, 699 åjro inkl. frakt, 4 veckors leveranstid.
wiggle har den också, vet jag.

Edit: Vigorelli'n har också aero-rör, dock med ganksa mild form

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 18 Aug 2008 14:38

Är på jakt efter samma sak, Jag gillar inte att Cinellin lutar lite bakåt så är på jakt efter en pista concept. Mailade lite med Carlshamns cykelcenter som har bra koll på Bianchi och de sa att de kommer att få pris, lev info om typ en månad på Concept 09. Man kommer att kunna beställa den genom dom.

User avatar
jonasd
Posts: 52
Joined: 20 Dec 2007 22:02
Location: Sthlm
Contact:

Post by jonasd » 18 Aug 2008 14:50

vader wrote:Jag har precis skruvat ihop en Vigorelli med DA-nav och DeepV-fälgar, bilder kommer kanske i vdh-tråden om jag orkar plåta den.
Hörru tuffing klart du orkar plåta den! :D den är ju skitsnygg! :D
En skuld kan gäldas men skam består

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 18 Aug 2008 16:07

Om du inte vill vänta på en concept kan kanske en D2 Alu pista vara nåt?
http://www.bianchi.it/en/products2007/Road_Y7B54.aspx finns som ramset också...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 18 Aug 2008 16:25

Har sett hos Italienska online butiker Vigorelli kring 550€

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 18 Aug 2008 16:34

Nej nu har jag bestämt mig. Det får bli en Vigorelli, då funkar mitt alias bättre också.

FLM-bikes verkar vara billigast, synd bara på leveranstiden.

Ingen som vill köpa en fender jazzmaster vintage series m.i. Usa från -02?

måste nog bli av med den först innan jag börjar beställa hej vilt... Nu blir det ut på blocket med en massa grejer!

Bianchin är ju snygg den också. Dolans Pre Cursa ligger bra i pris, men det är ingen italienare...

Så Cinellin har slopad ram?

Saker som talar för Cinellin är ju att man kan glida runt i Cinelli-tshirt, cinelli-keps etc etc. Då blir man genast lite coolare, om man är ett märke troget så att säga...

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 18 Aug 2008 17:02

Ronny wrote:Har sett hos Italienska online butiker Vigorelli kring 550€
...Du tror dig inte veta var?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 18 Aug 2008 21:59

Nelson-ramen som varit uppe förut är ju rätt billig. Och snygg.

Annars låter Vigorelli som ett bra val! De kan vara ruskigt vackra.
Image

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 18 Aug 2008 22:55

carlhenrik wrote:Nelson-ramen som varit uppe förut är ju rätt billig. Och snygg.
Hur bra är den där Nelson-ramen? Kan inte hitta så mycket info på nätet. Är det någon här som beställt en sån?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Aug 2008 00:23

Om du håller ut och sparar lite till så kanske du kan lägga vantarna på en sån här:
Image
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 19 Aug 2008 08:58

Här kan du hitta cinelli ramen, vet inte om det är så billigt 6k men det är ink skatt och dom skickar till Sverige.

http://www.totalcycling.com/index.php/p ... ncy&id=SEK

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 19 Aug 2008 10:52

Ja, en sån där MASH-ram skulle man haft, med sitt namn på...

totalcycling hade ju bra pris! Nu ska jag gå igenom budgeten. Håller på att sälja den gamla trotjänaren nu (gå in på K&S och buda!)

Det blir ju inte billigt med Vigorelli-ramen och Dura Ace-prylar.

Vad ska man ha för hjul på den? det känns som att vita Deep V's med silver-ekrar blir snyggast.

Jag har kikat på Nelson-ramen, men den är inte lika creddig tycker jag. En cinelli är ändå en cinelli...

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 19 Aug 2008 13:17

Det blir asfräscht med vita fälgar!
Jag tog metallic-blå med silverekrar. Övrigt: Sugino 75 i silver, svart mekanik, vit sadel, bullhorn med blå styrlinda. Har beställt ett svart bockstyre som jag tänkte ha vit linda på.

Nu börjar det här bli för mycket snack från min sida, bäst att jag plåtar underverket. Om vädret håller i sig kommer det en bild ikväll.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 19 Aug 2008 13:42

vigorelli wrote:
Ronny wrote:Har sett hos Italienska online butiker Vigorelli kring 550€
...Du tror dig inte veta var?
Jo hos denna butik 570€ http://www.maidirebike.com/IEP000BICI199.asp

Står inget om leverans utanför Italien. De flesta kan ju skicka inom EU.
Har sett för 550€ men minns inte var i Italien men ska kolla upp. Frakter från Italien brukar inte vara så dyrt. Det är faktiskt värt att slänga iväg ett mejl/ringa till online butiker för att kolla läget. Det kan löna sig ;)

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 19 Aug 2008 15:06

Hoppas att de kan engelska... Skickade iväg ett litet mail där jag frågade om frakt till sverige.


Upp med bilder nu Vader!!!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 19 Aug 2008 18:11

vigorelli wrote:Billigast?

http://www.parker-international.co.uk/P ... egoryID/67

5 452,20 SEK
Pund.

Akta dig för den fällan, jag satt på fyllan för något år sedan och skulle beställa en Bad Boy som jag tyckte va riktigt billig. Sen visade det sig att det var pund vilket gjorde att jag blev 18000:- fattigare. Dagen efter så ringde jag till butiken i England och förklarade mitt fyllemisstag. Så jag klarade mig efter en massa snörvlande.
Cogs 'n Kegs

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 19 Aug 2008 19:04

hehe, jo, jag såg att det var pund, men trodde ändå att det var billigare än 570€. skillnaden var dock minimal.

Insåg mitt misstag 1min efter jag postat och kollat Forex... Men du hann läsa det innan jag raderade.

Nu är det bara att vänta tills måndag. har aldrig längtat efter en måndag riktigt... Lustigt.

Post Reply