Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
freddie
Posts: 140
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by freddie » 07 Mar 2011 23:57

Då så! Nu har jag gjort det! Beställde min andra aluminiumhoj någonsin (den första var min Alpinestars AL Mega Mtb när jag var liten). En Nelson från Wales blev det. Tyckte den balanserade bra mellan budget vs kvalitet med en klassisk triangelgeometri, raka rör och schysst svetsning. Men en ny blingig hoj ville jag inte ha, iallafall inte någon som drar till sig för mycket uppmärksamhet. Det blir till att strippa ramen på originallacken för att ta fram lite rå aluminum tänkte jag. Sen får vi se vad som händer med den. Ville vara duktig och dokumentera processen och så här blev det:

Ramen anländer...
Image

...och så här ser den ut innan jag tar ner den i källaren för att klä av den.
Image

Upphängd och klar för slakt
Image

Utrustning bestående av Flügger Skrap, skyddshandskar och sen det viktigaste, skyddsglasögon som inte kom med i bild.
Image

Penseln doppas för första gången
Image

Första lagret är nu påstruket
Image

Nu har det fått verka i några timmar
Image
Image
Image
Image
Image

Och nu har det börjat skrapats. Jag blev tvungen att köra på två lager Flügger Skrap och låta den stå över natten den andra gången för att det skulle lossna ordentligt. Plastade inte in den för extra tryck i processen men det rekommenderas nu efter lite olika tester.
Image
Image
Image
Image

Voilá! En ren ram. Skippade att plåta självaste skrapningen eftersom det var så kladdigt och jag hade ingen som kunde plåta åt mig.
Image
Image
Image
Image
Image

Så här kommer styret bli. Matchymatchy! Fasen det här var ju inte meningen!
Image

Hojen har fått på sig skorna men ännu väntar en komplett montering.
Image
Image

och nu så ser det ut så här
Image

Väntar på en shim för att få plats med styret och sen ska hela kalaset monteras. Eller ska jag göra något åt ramen innan dess? Antingen rå aluminium eller något som ser riktigt skabbigt ut för att minska stöldbegärligheten. Funderade på att spraya dit namnet "Skrot" på den. Sen så gillar jag även såna här konstnärliga skapelser som går att göra själv:

Image
Image

men sånt blir ju också iögonfallande och det är inte meningen denna gång. En annan tanke var att fejka lite rost :lol: Ni får gärna komma med förslag. Återkommer när projektet fortsätter.

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by papplo » 08 Mar 2011 09:16

Nice! Ser fram emot att träffa på den där på stan framöver. Ramen känns bra gedigen och tajt. En 58?

Hur funkar det med oxidering förresten? Ska inte alut ha nån slags behandling så det inte skiftar i färg eller så?

Pablo

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Streamliner » 08 Mar 2011 10:13

Tycker det är hur synd som helst att strippa den ramen med så snygg lack. Den påminde hastigt om Cinelli Vigorelli.

Nåja, nu är det för sent. Berätta om var du köpte ramen och om den var ny. Pris? Skulle kunna tänka mig en sådan fast med originalfärgen kvar.
Loch Ness is Deep.

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by johan e » 08 Mar 2011 10:19

Streamliner wrote:Berätta om var du köpte ramen och om den var ny. Pris? Skulle kunna tänka mig en sådan fast med originalfärgen kvar.
Nu vet jag ju inte var Freddie köpte sin Nelson, men det är cyclebasket som säljer dem. http://www.cyclebasket.com/products.php ... b0s213p628

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by carlhenrik » 08 Mar 2011 10:24

Streamliner wrote:Berätta om var du köpte ramen och om den var ny. Pris? Skulle kunna tänka mig en sådan fast med originalfärgen kvar.
£229.90 här: http://www.cyclebasket.com/products.php ... b0s213p628
(oops, tvåa på bollen)

Jag kan egentligen absolut ingenting om det här, men oxiderar inte alu väldigt fort? Framför allt om det kommer vägsalt på det.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by hycken » 08 Mar 2011 10:25

YEEAAAAA!!!!!
Bra gjort, ser mycket bättre ut. Har också gjort en transformation nyss. Kolla om du vill under pågående-projekt tråden sidan 30..
Lycka till med fortsatt projekt

User avatar
freddie
Posts: 140
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by freddie » 08 Mar 2011 10:37

Yep, £229.90 + £25 i frakt. Cyclebasket använder inte Paypal så det blir gamla goa banköverföringen om ni vill köpa.

Som tidigare sagt så förstår jag om detta svider i vissa ögon men om jag hade velat ha en "snygg" hoj så hade jag behållit min Bridgestone med metallicflingor. Det enda jag är rädd för är att ramen inte kommer hålla på samma sätt. Denna vecka kommer pedaler och en distans för styret.

Ramen är en 60 men det är ca 2,5cm upp till översta sadelstolpes-tappen så det blir ca 57,5 egentligen. Att aluminiumet ska oxidera är jag inte så rädd för. Om jag hade tokpolerat den så skulle väl det märkas efter ett tag men nu är den relativt matt som den är och eventuell oxidering är välkommen. Funderade nästan på att slänga på lite basisk Flugger skrap bara för att göra den ännu mer flammig.

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Nibbe » 08 Mar 2011 14:41

Skumt, hittar inte Nelsonramarna på cyclebasket längre.

Dom är jäkligt tuffa iallafall, skulle köpt en sån istället för min Tifosi-ram.

Lycka till med bygget också.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by oskarwallin » 08 Mar 2011 15:01

Jag gjorde detsamma med en Visp i somras, men i brist på bättre vetande klarlackade jag den. Det blev fint, men inte riktigt som jag tänkt mig. Den råa känslan som den plåtrena metallen hade försvann. Kanske vore bättre med matt klarlack? Annars har jag läst i någon tråd här på forumet om att smörja in med olja, men jag vet inte hur det funkar.
Image

/Oskar

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Fredde » 08 Mar 2011 15:03

freddie wrote:Som tidigare sagt så förstår jag om detta svider i vissa ögon men om jag hade velat ha en "snygg" hoj så hade jag behållit min Bridgestone med metallicflingor. Det enda jag är rädd för är att ramen inte kommer hålla på samma sätt. Denna vecka kommer pedaler och en distans för styret.
Helt rätt att göra vad man känner för med sin hoj, har själv en i alu (dock klarlackad).

Det är säkert ingen fara, under 90-talet så kryllade det av mc med aluramar där man slipade ner ytskitet och polerade upp aluminiumet och har aldrig hört talas om att det inte skulle hålla. Klart att skyddet mot små slag blir sämre men spricker en svets är det nog inte för att du tagit bort färgen, ramen är ju knappast lackad på insidan... ;)

/Fredde

User avatar
webbe
Posts: 114
Joined: 30 Jun 2009 20:55
Location: Hägerstensåsen

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by webbe » 08 Mar 2011 15:27

Hittar inte heller ramen på cyclebasket längre men gjorde det innan idag. Knep du den sista?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Streamliner » 08 Mar 2011 17:54

Aluminium är en skum metall...

Jag har en trekkingcykel som går i ur och skur med följande förutsättningar:

Den har en sadelstolpe av ITMs fabrikat som heter Millenium. Denna stolpe var svartanodiserad när jag köpte den för tio år sedan. Jag tyckte inte det var snyggt så jag slipade bort anodiseringen helt med 800-graders våtslippapper. Därefter polerade jag upp den med Autosol till extrem spegelglans. Denna stolpe har sedan dess hållit sig superblank under alla år förutom att jag brukar glida över den på våren med lite Autosol för att maximera glansen. Den klarar alltså hela vintern i Skåne med horisontellt regn och snöblask utan några som helst problem.

På denna stolpe sitter det som sagt en cykel... I det här fallet så är det en Crescent aluram som är i borstad aluminium som sedan är klarlackad. Det var väldigt snyggt och populärt för tio år sedan, alla ville ha sådana.

Men här är det problem, lacken har så småningom släppt på flera ställen på ramen, främst i kanterna där aluminiumet möter andra metaller. Ett sådant ställe är hela den hylsa som rymmer blocklåset på sadelstaget. All lack är borta här och hela hylsan har blivit svårt angripen under åren. Den är i så dåligt skick att det i princip är hål rakt igenom metallen på vissa ställen och då talar jag om godstjocklek på tre - fyra mm.

Vad är det då som händer? Jo jag har varit på det här området för att försöka hejda utvecklingen, en idé jag hade var att jag skulle kunna slipa och polera upp den delen av ramen till samma spegelglans som stolpen. Men det går inte, helt omöjligt. Det enda som händer, oavsett hur jag slipar och polerar är att metallen förblir grådaskig om än med en viss matt glans.

Om jag tittar väldigt noga på hur det egentligen ser ut nära så är det massor av små porer i metallen där materialet är försvunnet helt, det finns en vit beläggning överallt där, det finns också en svart beläggning på angränsande sidor och inget av detta går att få bort eller få snyggt.

Min slutsats är att denna typ av aluminium inte låter sig poleras så lätt helt enkelt, särskilt inte om den är i vittrande tillstånd. Det är just detta som nu händer med min oskyddade aluram, den vittrar stegvis bort. Jag såg nu senast att det är ett stort parti mitt på sadelröret där man kan känna att metallen är mycket tunnare än på resten av röret.

Slutsats 1:
Min cykel håller på att erodera eller vittra bort, det är inte värt besväret att skydda ytorna då det jag sätter på (klarlack) lossnar inom en kort tid.

Slutsats 2: Min sadelstolpe som skiner så fint år efter år har förmodligen klarat sig så bra just för att den är högglanspolerad samt att den kanske är gjord av en annorlunda legering.

Slutsats 3: För att rå obehandlad aluminium ska klara svenskt klimat i längden bör det vara högglanspolerat som sedan underhålls då och då. Jag tror att den släta, blanka ytan bättre förmår stå emot vätans nedbrytande egenskaper än den mer ojämna ytan på den avslipade ramen.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Jonatan F » 08 Mar 2011 18:35

Är inte grejen med aluminium att den skapar ett ytskikt som skyddar från vidare erodering???
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by hadnan » 08 Mar 2011 18:49

Jonatan F wrote:Är inte grejen med aluminium att den skapar ett ytskikt som skyddar från vidare erodering???
För skydd mot erosion behövs nog rejälare grejor än ytskikt. 8)
Men visst har du rätt när det gäller oxidering.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Muffat Stål » 08 Mar 2011 19:39

Det finns aluminium och aluminium!

Det finns alltså en hel mängd olika legeringar med aluminium som huvudsubstans. Har ett möbelpreojekt med alu just nu och de olika legeringarna kan tex ha flera hundra procent högre brottstyrka än ren alu. Och kosta multum.. I cykeldelar och ramar har det nog experimenterats en hel del på den här fronten. Det är ju t ex det som skiljer dyrare grupper från de billiga, trots samma utseende. Finare alu-legering ger tunnare gods osv.
Alla dessa legeringar verkar reagera på helt olika sätt när de möter vädrets makter. Titta t ex på en gammal TV-antenn som suttit ute några år. De kan ofta vara så oxiderade/anfrätta att det bara är ett vitt pulver kvar. Annan alu kan se toppenfin ut i flera år med bara ett tunt naturligt oxidskikt på ytan.

Jag skulle lämna den som den är och hålla lite koll. Börjar metallen vitna / få ett vitt oxidlager på sig skulle jag göra något åt det, annars köra på! Den kommer ju inte försvinna över en natt, och ingen aluminium kan korrodera snabbar än stål..
The thigh's the limit

User avatar
freddie
Posts: 140
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by freddie » 08 Mar 2011 20:31

Ja det här var ju intressant. Ett av skälen till att jag skaffade alu var för att kunna köra rå metall och samtidigt klara salt och skit vintertid utan att behöva tänka på saken. Ska hålla det under uppsikt iallafall.

Kollade Cyclebasket och det verkar vara något vajsing med länkarna till Nelson framesets därför där kommer man inte alls till några ramar och de hade fler typer än trackramar till salu sist jag såg - skumt!

Tack för tipset att inte lacka också. Behåller den som den är och ifall jag vill ha färg så lackar jag den, det går ju så lätt att ta bort lacken nu så inget behöver vara permanent.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Jonis! » 08 Mar 2011 20:56

Rått :)
hur mycket luktar färgborttagningskladdet?
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by oskarwallin » 08 Mar 2011 21:33

Jonis! wrote:Rått :)
hur mycket luktar färgborttagningskladdet?
Luktar ganska starkt, och man bör nog vara i ett hyffsat välventilerat rum. Jag lyssnade på Vampire Weekend när jag höll på i somras, och jag känner mig alltid lite yr när jag lyssnar på dem efter det... :)

Det kladdar ner en massa också, så det är ganska värt att ha något under när man skrapar.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by perp » 08 Mar 2011 22:21

aluminium:
det finns flera olika legeringar i olika kvaliteter
det är VÄLDIGT känsligt för salt, salt äter aluminium och man skyddar det bäst med ett lager lack
anledningen att ditt låsfäste äter upp din ram är att du har skruvar som är rostfria/stål dvs aluminium i direktkontakt med en ädlare metall. om du byter till aluminiumskruvar eller plast så upphör de galvaniska spänningarna
det vita lagret som bildas nästan direkt på obehandlad aluminium är aluminiumoxid och är en väldigt stark keram som fungerar som ett bra ytskikt.
anledningen att din anodiserade stolpe förblir fin låter som ett spännande mysterium, troligtvis har du slipat bort färgskiktet men inte tagit bort all anodisering men det är bara spekulation
det är inte helt enkelt att lacka aluminium läs på innan ni försöker. oftast får man grunda måla och klarlacka men det är inte säkert färgen sitter trots det
där har ni lite info om alu :P

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Förvandlingstråd - En Nelson strippas

Post by Streamliner » 08 Mar 2011 22:24

freddie wrote:Yep, £229.90 + £25 i frakt. Cyclebasket använder inte Paypal så det blir gamla goa banköverföringen om ni vill köpa.
Hur var det att handla med dem då? Snabba svar? Hur var ramen packad? Ingen risk för lackskador? 8)
Loch Ness is Deep.

Post Reply