Funktionskläder

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Funktionskläder

Post by Gustav » 05 Mar 2011 21:53

Hejsan!

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni resonerar kring val av kläder för vår/höst-turer utanför stadsmurarna. Ganska snart tänkte jag nämligen uppgradera min garderob. Benvärmare och någon form av överkroppskombination är vad jag har tänkt mig till en början. Rapha är jättekoolt och bra, men för dyrt just nu. Andra tips?
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Funktionskläder

Post by snarkus » 05 Mar 2011 22:18

Jag kör med Craft för det mesta och tycker det funkar bra. Såhär på vårkanten kör jag med en eller två långärmade underställströjor (beroende på antal minusgrader), en långärmad tröja, och vindväst. Om det är riktigt kallt (-10) blir det eventuellt en jacka utanpå underställ och någon tunnare, mindre tät, långärmad tröja.

Just jacka skulle jag avråda dig från att köpa för vårcykling, jag har inte stött på någon jacka som gjort det jag önskat av den - dvs hållit vinden ut och samtidigt ventilerat bra. Jag föredrar långärmad tröja och en vindväst.

Komplettera med en keps eller tunn mössa under hjälmen, en buff runt halsen, ett par bra handskar anpassade efter vädret för dagen, och såklart ett par flashiga solbrillor, så är du hemma.

Tänk på att anpassa intensiteten lite efter klädsel också, eller vice versa. Om du blir mycket svettig är risken att du fryser även om du är perfekt klädd för vädret.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Funktionskläder

Post by jp » 05 Mar 2011 22:29

Jag köpte en sån här som budgetlösning nyss
Att ha över jerseyn. Tar udden av kylan och lindrar vinden, välventilerad, jättelätt, viker ner i en plånboksstor påse i ryggfickan att ha med sig på turerna och kostar inte skjortan, strax över 300 spänn, vill man ha den varmare kan man köra ett merinoställ under tex.
Knävärmare är obligatoriskt när det är kallt också. Själv fryser jag som fan o gillar vanliga långkallingar under tightsen, som är vanliga nike budget löpartights från stadium, som ett alternativ till långa bibtights.
Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Funktionskläder

Post by jp » 05 Mar 2011 22:32

snarkus wrote: en buff runt halsen
bra tips, en blåsig dag förra året frös jag på mig nån slags nackspärrs liknande låsning som jag fortfarande dras med emellanåt.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Funktionskläder

Post by Ronny » 05 Mar 2011 22:44

Jag har kört mycket med Meraklon tröjor som har funkat fint. Vindtäta m.m. Kör 2-3 lager före jacka eller tröja. Gillar Nalini jackor från Italien och köper nästan allt därifrån till bra priser jämfört mot Sverige.
Мясо это убийство

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Funktionskläder

Post by Busken » 05 Mar 2011 22:51

Ahh... kyla, jag hatar den! Kylan gör mitt liv till ett rent helvete. Varje morgon vaknar jag och önskar livet ur mig själv på grund av den. Varje steg ner för trappan och ut i kylan är som ett steg mot snaran, när jag sätter mig upp i sadeln och inser att jag ska spendera ytterligare en dag ute i den så börjar destruktiviteten att ta över. Jag siktar på lastbilar, kör i fel riktning på motorvägen och spottar på hells angels. Vad som helst för att få mig till en varmare plats. Hur som haver så ser min get up på riktigt kalla dagar så här ut:

Image

nu när temperaturen inte är så mördande låg så har jag eliminerat ett par lager. Kör med tunna ullstrumpor, vinterskor, bibs, knävärmare, långkallingar av ull, vinterbrallor, dicies, ulltröja, långärmad cykeltröja, vintercykeltröja, väst, buff runt halsen, hjälmmössa, två par vantar och så tror jag att det är det. Typ tre fyra lager på överkroppen och två tre på underkroppen. Men det är ju för att hålla sig varm under längre perioder och även när man sitter på en bänk och bara glor. Jag är enig med snarken, har inte hittat en jacka som gör vad den ska ännu. Vindväst och vintercykeltröja är svaret.

edit: när det kommer till märken så är det sugoi knävärmare, northwave skor, min mammas mosters hemstickade strumpor, nailini bibs, dreamride brallor, giordana cykeltröja, nailini vintercykeltröja, haglöfsbuff och gore hjälmmössa, gripgrab vantar...

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Funktionskläder

Post by hedström » 05 Mar 2011 23:00

Jag har också funderat kring det här nu när det postas torsdagsrundor hit och landsvägsrundor dit. Har varit i cykelaffären och känt och provat men sedan ändå gått hem tomhänt när jacka och byxor kostar som en ny cykel...
Men det är ju det som är så fint med det här forumet, att när man funderar på att ställa en fråga så finns den redan besvarad och ligger dessutom högst upp! :D


Tunn vindjacka eller vindväst, knävärmare, löpartights och handskar får det nog bli... (och kanske en ny cykel då för de insparade pengarna)!
... och så får jag prova mig fram därifrån.
Kommer nog ändå bara cykla när det är fint väder! :?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Funktionskläder

Post by Fredde » 06 Mar 2011 00:48

- Ull
- Lager på lager
- El sulor
- Innervantar / innersockar

Jag skrev en guide om saken i höstas kanske är av intresse för någon?
http://blog.fredde.se/?p=4615

/Fredde

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Funktionskläder

Post by olebole » 06 Mar 2011 03:51

1. Ut och testa vad som funkar just för dig.
2. Klarar du inte vädret utomhus; stanna inne.

Lotta-Karin
Posts: 29
Joined: 30 Nov 2010 13:57

Re: Funktionskläder

Post by Lotta-Karin » 06 Mar 2011 08:14

Softshell!! Helt vindtät, högsta andningsförmåga, perfekt rörlighet! Samt klarar en skur.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Funktionskläder

Post by pjocke » 06 Mar 2011 09:00

Jag hade väldiga ambitioner för vintercyklingen innan det blev så jävla snöigt och funderade rätt mycket kring det där med klädseln. Lager på lager är ju en beprövad teknik, så jag satsade på den. När det var som allra kallast hade jag på underkroppen: bibs, tunna fleecebyxor (Houdini), vindtäta byxor med foder (Craft storm pants), funktionsstrumpor, raggsockar, mina vanliga skor, skoöverdrag. På överkroppen: fukttransporterande funktionströja (Craft superunderställ), tunn fleecetröja (Houdini), vindjacka. Balaclava eller tunn mössa under hjälmen, lobstervantar på händerna. När jag inte hade balaclavan saknade jag halsduk så en buff är utan tvekan en bra investering. Jag hade också problem med att skoöverdragen gled upp över tårna och frös därför en del om fötterna trots överdrag.

EDIT: Nu när jag läser igenom min text känns det som relativt lite kläder för att cykla längs havet i -10 -- -15 grader, men jag dubbelkollade garderoben och det stämmer. Dock har jag ganska lätt för att bli varm när jag rör på mig, så det är väl därför...

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Funktionskläder

Post by pettermagnus » 06 Mar 2011 09:51

jag har kört den här vintern i

Fötter
ullsockor, el-sulor, fotbollsskor med nedslipade dobbar och tejpade med någon stannioltejp runt tån, neopren-skoöverdrag.

Ben
Cykelshorts, ett eller två lager ull-underställ, försvarets M/58-vadmalsbyxor - ibland har jag kompletterat med att vira halsdukar runt knäna under byxorna.

Överkropp
ett eller två lager ull-underställ, en gammal gore-tex jacka, mot slutet så har jag testat att göra någonslags vindväst av en gammal sönderklippt regnrock och ha den under jackan, för magen har från och till alltid blivit lite kall.

Händer
Ett par vanliga vinterhandskar, tänk snöbollskrig.

Huvud
Tunn rånarluva och en extra tunn mössa under hjälmen, vid värsta snöstormarna kompletterat med ett par skyddsglasögon.

Inte så aero och kanske inte så snyggt, men det har fungerat bra för mig ner mot 20 minus iallafall, men så har jag inte cyklat längre än en timme i stöten.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Funktionskläder

Post by Busken » 06 Mar 2011 10:31

pettermagnus wrote:jag har kört den här vintern i

Fötter
ullsockor, el-sulor, fotbollsskor med nedslipade dobbar och tejpade med någon stannioltejp runt tån, neopren-skoöverdrag.

Ben
Cykelshorts, ett eller två lager ull-underställ, försvarets M/58-vadmalsbyxor - ibland har jag kompletterat med att vira halsdukar runt knäna under byxorna.

Överkropp
ett eller två lager ull-underställ, en gammal gore-tex jacka, mot slutet så har jag testat att göra någonslags vindväst av en gammal sönderklippt regnrock och ha den under jackan, för magen har från och till alltid blivit lite kall.

Händer
Ett par vanliga vinterhandskar, tänk snöbollskrig.

Huvud
Tunn rånarluva och en extra tunn mössa under hjälmen, vid värsta snöstormarna kompletterat med ett par skyddsglasögon.

Inte så aero och kanske inte så snyggt, men det har fungerat bra för mig ner mot 20 minus iallafall, men så har jag inte cyklat längre än en timme i stöten.
Det låter faktiskt jävligt snyggt, mad max road warrior - åsa nisse style! Jag gillar't!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Funktionskläder

Post by Fredde » 06 Mar 2011 11:19

pettermagnus wrote:jag har kört den här vintern i

Fötter
ullsockor, el-sulor, fotbollsskor med nedslipade dobbar och tejpade med någon stannioltejp runt tån, neopren-skoöverdrag.
Ja elsulor är verkligen grymt skönt.

En annan sak man inte ska glömma är att hjälpa till att hålla sig varm om huvud och bål. Man fryser ju aldrig om huvud och bål eftersom det är dit kroppen i första hand skickar det varma blodet, på bekostnad av händer och fötter. Så en varm bål gör det enklare för kroppen att hålla fötterna och händerna varma! :)

/Fredde

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Funktionskläder

Post by Gustav » 06 Mar 2011 22:19

Fantastiskt, en flodvåg av information!
Image

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Funktionskläder

Post by fjonk » 06 Mar 2011 22:33

Kör själv underställ, bibs, benvärmare, merinosockor (2 par om det är riktigt kallt) och skoöverdrag, på överkroppen är det underställ, vanlig jersey och armvärmare under vindtät jacka, alternativt byter jag understället mot att ha en extra långärmad jersey ovanpå eller en fleece. Sen är det fleecehalsduk runt halsen och en ullmössa på huvudet. På händerna har jag fleecefodrade softshell-handskar. Dock är ett par vintertights på väg så benen är skyddade mot vind och regn på riktigt!

I malmö tycker jag det viktigaste nästan är att ha vindskyddande, den höga fuktigheten gör kylan rå och allt som blottas fryser till rejält. :cry:

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Funktionskläder

Post by Alex » 07 Mar 2011 01:55

jag har kört med en Marmot Tempo softshelljacka i allt från Öppet spår till snöiga stockholmsgator.. otroligt skön och följsam och inte allt för dyr.
Imagenästan alltid merino under, olika mycket beroende på hur kallt det är..

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Funktionskläder

Post by Ronny » 07 Mar 2011 21:25

Glömde ju Sealskinz vars handskar,strumpor samt mössa är kanon. Elsulor är bra vid minus men behövs knappast annars.
Мясо это убийство

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Funktionskläder

Post by mojhoj » 09 Mar 2011 12:10

billig softshell jacka hos swedol: varm, vindtät och andas bra om man kör inte aggressive.
π = 44/14

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Funktionskläder

Post by Bompet » 09 Mar 2011 12:31

Jag har kört hela vintern (mest pendling) med:

-Endura BaaBaa Merino skullcap hjälmmössa
-Original Buff halsduk/halskorv
-Endura Fusion soft shell jacka
-Endura Event överdragsbyxa
-PRO neopren skoskydd

Det här är skalet. Ibland har jag helt normala kläder under, ibland cykelbrallor, underställ osv. Alldeles beroende på var jag är på väg, hur kallt det är och vad som är syftet.

Framför allt vill jag rekommendera Endura överdragsbyxorna. Köpte dom på rea och har kört med dem två hela vintrar nu och dom är verkligen bra. Använder dom vid regn vår/sommar/höst också. Byxorna är anledningen till att jag har så många andra Endura produkter. Jackan och mössan är också bra, men det är brallan som är the shit.

Hanskar har jag kört med Grip Grab och Specialized. Ingen av dessa har dock levt upp till mina krav.
Image

Post Reply