Bike Pro i Malmö blir större

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by jp » 28 Feb 2011 20:23

Gustav wrote:ofta en inkörsport till tyngre droger: landsvägscykling. Det borde vilken seriös cykelhandlare som helst förstå.
Detta förbryllar mig också, i ett land som i jämförelse med våra grannar knappt har någon cykelkultur alls borde väl allt cykelintresse tas emot med jublande ryggdunkar? Istället, som du säger, talas det allt för ofta bakom rygg, hånflinandes. En gång cyklade jag förbi en man på en kolfiberhoj o fullt kit som skrek åt mig att jag var en fara för trafiken och inte hade på vägen att göra på en sån cykel samtidigt som jag sa hej lite glatt förvånad över att möta någon mitt ute på vishan.. härom veckan svishade en tempocyklist förbi mig bakifrån onödigt nära med iskall blick rakt fram utan en antydan till hallå åt mitt håll, hälften av alla landsvägscyklister man möter morsar inte ens. Alla är liite för coola i sina logotypuniformer och sportbrillor, är det kanske en utrustnings/pryl grej? Hursomhelst är det löjligt, cyklister unite för fan!
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by viktor » 28 Feb 2011 20:36

Usch.. Det där låter inget trevligt. Men jag tycker ändå att det är hyffsad gemenskap generellt. Inte så att jag hälsar på varenda cyklist i stan men är jag ute på vägarna så hälsar jag glatt och får oftast glada rop tillbaka oavsett om jag kör växlat med lycra, kärringhoj med jeans eller fixed med blandat :wink:

Sen hälsar även jag på tanten som cyklar till grannen om jag är ute på landet och inte bara dom som uppenbart träningscyklar.
/Viktor

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Busken » 28 Feb 2011 22:25

ja, bike pro har problem med sin service! även jag som inte bor i stada har märkt det de få gånger jag har varit inne. Då har jag även varit inne i logoprydd lycra, men mina ben är ju härligt orakade. Måste vara det som fick dom att inse att jag inte skulle langa upp amexet och sedan bara lasta ut cyklar i 80.000 kr klassen.

Dock så har Ronny en poäng! Men låt mig berätta en historia om en ikeahylla först; Jag köpte för ett par år sedan en expedit hylla från ikea, den kostade runt 2000 spänn kanske. Jag har ingen bil så jag betalade hemkörning av mina varor. När jag väl får hem varorna och packar upp hyllan inser jag att en vital del är skadad. Ringer till ikea och ber dom skicka en ny, killen i luren börjar typ garva "SKCIKA EN NY?!?! Näe du, du får åka ut och byta en som alla andra" var i princip svaret jag fick. Jag hade ju dock betalat för hemtransporten i ikeas regi så dom fick snällt åka hem till mig med en ny del tyckte jag. Det tog lång tid, fick snacka ett par vändor med någon slags chef och till slut så kom dom hem till mig igen... med fel del! Denna historia berättade jag på en midsommarfest i småland, då en bekant till mig som faktiskt arbetar på ikea säger: "ja men du måste ju förstå att du inte får så bra service om du bara köpt en hylla för 2000, det finns ju dom som köper kök för 100.000, dom får bra service!"

Varför berättade jag denna historia? Jo därför att sist jag var inne på bike pro så kom det en härligt korpulent man i sin bil och parkerade utanför, ur baksätet så hivar han ut en specialized shiv med srm mätare på. Han lägger upp den på magen och bär sedan in den i butiken. Kvar i bilen ligger div zipphjul. Jo tack, det där är ju en snubbe som langar ut ganska seriösa pengar på sin cykel, dom orkar väl inte lägga tid och energi på någon som inte laxxxar. Har sett fenomenet många gånger förr i andra butiker, mekaniker och personal som är trötta på livet och tycker att det är tråkigt med cyklar men kul att sälja dyra grejer...

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by boon » 28 Feb 2011 22:46

Det ska inte va lätt att bli cool!
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Otto » 28 Feb 2011 23:59

Tacka vet jag Veloform! Där får dom som har en fråga om däckstorlek en föreläsning på kanske 30 min och en kaffe och dom som kanske skall köpa nått får snällt vänta på sin tur.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by merkur » 01 Mar 2011 02:31

Ronny wrote:
Viggen wrote:Kul att dra det tröttaste kortet i leken, ge dig Ronny.
var det inte fixie relaterat (lite likt dig)? Jag själv har varit hos flera butiker som är inriktade på lvg racer och mtb. Vissa har tagit hem någon fixie men att förvänta sig att de i butiken ska bli lika glada som den nyblivne fantasten kan man nog inte förvänta sig och slå i slang om allt fixie relaterat. Kan nog inte begära allt från vissa handlare fast vänligt bemötande är väl på plats oavsett.
Sen sluta gnälla på de som tränar seriöst va...

Bike pro säljer flera fixie-modeller, problemet är att där finns ingen som man kan betala till, även jag har varit med om att de sålt fel dimensioner på saker trots att de sett cykeln ifråga som delen skulle sitta på, och kallar man sig "pro" så lär man ju veta sin sak så jag ifrågasatte aldrig att säljaren inte mätte, i detta fall diametern på en styrstam, den änden som sitter på A-headset:et.

Sen köpte en vän en ganska så dyr hoj där (ca14000) för att vara civilare och frågade snällt om de kunde tumma lite på priset på ett par skor, ack nej inte en millimeter.

Sist jag var där även sista gången, så gick vi runt själva i affären i säkert 20 minuter innan någon besvärade sig med att komma ut och fråga vad vi ville.

Ok nu har jag spytt klart över BikePro så jag fan skäms, nu lägger jag ner, men jag har aldrig rekommenderat dem för någon.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by merkur » 01 Mar 2011 02:36

Streamliner wrote:^ Så du bor i Lund? Trevligt! Min dotter har just börjat studera där, skön stad :) Cykelcity är en gammal bekant, kan tipsa om att de ibland har cykelmekarkurser vilken jag gick en kväll för några år sedan. Då byggde man upp en cykel från rå ram och gick igenom alla stegen från början. Det innebar alltså rensning av gängor i nytt vevlagerhus och broschning av styrröret för styrlagret. Otroligt kul, en sådan kurs önskar man alla. Håkan som är butikschef vet allt om dessa kurser och om de finns kvar. Risken finns att de inte gör det för den mekanikern slutade som brukade köra kurserna.

Senaste grejen för mig där var att de byggde mina nya hjul i höstas med Suzuenav och Open Pro fälgar, blev bara så bra.

Ja Cykelcity är väl ett bra skånetips vad gäller cyklar. Har hört mycket om Visom i Trelleborg också, de lär vara duktiga. Sedan är det nog öken vad gäller rena butiker i Skåne?
Fridhems är väl inte så usla?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by klasolsson » 01 Mar 2011 07:21

Otto wrote:Tacka vet jag Veloform! Där får dom som har en fråga om däckstorlek en föreläsning på kanske 30 min och en kaffe och dom som kanske skall köpa nått får snällt vänta på sin tur.
+1!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Bratt » 01 Mar 2011 09:56

Det kanske inte vore helt dumt om Bike Pro såg den här tråden... Eller dom kanske är fullt medvetna om hur deras kontakt med kunderna upplevs.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by carlhenrik » 01 Mar 2011 10:55

Otto wrote:Tacka vet jag Veloform! Där får dom som har en fråga om däckstorlek en föreläsning på kanske 30 min och en kaffe och dom som kanske skall köpa nått får snällt vänta på sin tur.
Nu har jag aldrig varit på Veloform, men det låter ganska irriterande. Framför allt om man är "dom som kanske skall köpa nått".

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Bompet » 01 Mar 2011 11:06

carlhenrik wrote:Nu har jag aldrig varit på Veloform, men det låter ganska irriterande.
Det finns många adjektiv man kan använda för att beskriva stämningen på Veloform. Irriterad är inte ett av dem.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 01 Mar 2011 12:14

Bompet wrote:
carlhenrik wrote:Nu har jag aldrig varit på Veloform, men det låter ganska irriterande.
Det finns många adjektiv man kan använda för att beskriva stämningen på Veloform. Irriterad är inte ett av dem.
Jag spenderade innan Svart Katt i höstas goda 2 timmar i butiken enbart för att köpa ekrar, aldrig blev jag uttråkad eller irriterad. Det var ett par personer som hade ett par ärenden innan mig. Men vi skrotade runt, kikade på hyllorna/lådorna och i verkstaden, drack kaffe och åt kakor. Pillade rätt på mitt glappande styrlager medan vi väntade på hjälp, fick en distans av Anders och verktyg var inga problem att låna. En trevligare butik och ägare än Anders hittar man inte, lätt värt en buss/tågtur dit från Skåne bara för att handla ekrar och fina Dugast-tuber. Sen att han gav mig en påse nipplar och en burk linolja till ekrarna utan att vilja ha något för det är bara ur-trevligt!

5 bra!

smuuke
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011 19:37

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by smuuke » 03 Sep 2011 20:01

merkur wrote:
Ronny wrote:
Viggen wrote:Kul att dra det tröttaste kortet i leken, ge dig Ronny.
var det inte fixie relaterat (lite likt dig)? Jag själv har varit hos flera butiker som är inriktade på lvg racer och mtb. Vissa har tagit hem någon fixie men att förvänta sig att de i butiken ska bli lika glada som den nyblivne fantasten kan man nog inte förvänta sig och slå i slang om allt fixie relaterat. Kan nog inte begära allt från vissa handlare fast vänligt bemötande är väl på plats oavsett.
Sen sluta gnälla på de som tränar seriöst va...

Bike pro säljer flera fixie-modeller, problemet är att där finns ingen som man kan betala till, även jag har varit med om att de sålt fel dimensioner på saker trots att de sett cykeln ifråga som delen skulle sitta på, och kallar man sig "pro" så lär man ju veta sin sak så jag ifrågasatte aldrig att säljaren inte mätte, i detta fall diametern på en styrstam, den änden som sitter på A-headset:et.

Sen köpte en vän en ganska så dyr hoj där (ca14000) för att vara civilare och frågade snällt om de kunde tumma lite på priset på ett par skor, ack nej inte en millimeter.

Sist jag var där även sista gången, så gick vi runt själva i affären i säkert 20 minuter innan någon besvärade sig med att komma ut och fråga vad vi ville.

Ok nu har jag spytt klart över BikePro så jag fan skäms, nu lägger jag ner, men jag har aldrig rekommenderat dem för någon.

Jag är ny på forumet men kom igen!


Att pruta gör man på loppis! på beggade grejer, inte nya. Deras priser är superlåga så konstigt att de inte ger dig ett billigare pris på nåt extra om du köper en hojj för 14 lök.
Jag har själv handlat och kommer att handla där i framtiden för de riktar sig efter cyclecomponents priser så stora marginaler har de inte.
Och man får tänka på en sak, de vill gå runt som alla andra butiker.. Så det är egentligen rätt onödigt att pruta ibland. Eller prutar ni när ni går in i en klädbutik eller till Ica? Däremot har jag en kollega som köpte en cykel där och han fick alla tillbehören till rabatterade priser...

Ni går väll inte in på MQ och ska köpa en kostym och säger, iom att jag köper kavajen och byxorna så får jag skjortan för halva priset?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Gustav » 03 Sep 2011 20:13

smuuke wrote: Deras priser är superlåga ...
Ni går väll inte in på MQ och ska köpa en kostym
1. Sist jag kollade var en campagrupp minst 33% dyrare än dito via postorder. Det är möjligen rimligt, men knappast superbilligt.
2. Nej, verkligen inte. :wink:
Image

smuuke
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011 19:37

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by smuuke » 03 Sep 2011 22:15

Gustav wrote:
smuuke wrote: Deras priser är superlåga ...
Ni går väll inte in på MQ och ska köpa en kostym
1. Sist jag kollade var en campagrupp minst 33% dyrare än dito via postorder. Det är möjligen rimligt, men knappast superbilligt.
2. Nej, verkligen inte. :wink:
1. Vad jag har fattat det som så försvinner mer eller mindre alla garantier om man skulle köpa produkterna på nätet, från tex. ngn tysk sida....
Så skulle ngt gå galet så blir det rätt mycket strul med reklamationer... Förutsatt att man nu har den oturen vill säga :)

2. Just därför tycker jag det är jävligt skumt att folk tycker det är värt att klaga på att dom tar internet priser i en butik (cyclecomponents priser)...

Men ju mer jag läser så har jag börjat inse att folk vill ha det absolut bästa och betala mindre än det sämsta! Svensk hederlig moral!

Jag gillar Bikepro och tycker det ärligt talat är skit coolt att dom har öppnat en sådan stor och fräsch butik i Malmö! Det behövdes verkligen

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Entillandersson » 03 Sep 2011 22:21

Jag tar dyrare priser över otrevlig personal varje dag.

smuuke
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011 19:37

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by smuuke » 03 Sep 2011 22:27

Entillandersson wrote:Jag tar dyrare priser över otrevlig personal varje dag.
Vad är det dem har gjort som är otrevligt? :?

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by fjonk » 03 Sep 2011 22:30

Eller så cyklar man två mil norrut till CykelCity i Lund där man både får trevlig personal, mestadels scyssta butikspriser och belönas med rabatter om man handlar där mycket. Är du malmöbo får du lite extra mil i benen dessutom.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Carl » 04 Sep 2011 09:47

Jag tycker det är festligt att "Smuuke" har skrivit tre inlägg på forumet och samtliga varit Bike Pro-vänliga.
Just sayin´

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Indurain » 04 Sep 2011 10:04

Slangar är det enda man kan köpa i cykelaffärerna, resten köper man på ebay.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply