Körde ni med frambroms i början?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Körde ni med frambroms i början?

Post by gerry » 15 Aug 2008 17:38

(Vet inte om jag ska skapa tråden i nybörjar-delen eller här men skitsamma!)

Jag undrar hur ni gjorde i början av ert fixie-åkande, hade ni frambroms monterad för att senare att ta av den eller körde ni naket från början?

Och vad rekomenderar ni?



8)

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 15 Aug 2008 17:40

jag kör med broms fortfarande!....men jag anses ju vara fake enligt vissa här, så du ska väl eg inte lyssna på mig...haha
använder den sällan, men känns ändå tryggt att ha den där....

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 15 Aug 2008 17:42

johndoe wrote:jag kör med broms fortfarande!....men jag anses ju vara fake enligt vissa här, så du ska väl eg inte lyssna på mig...haha
använder den sällan, men känns ändå tryggt att ha den där....
Precis, man måste ju inte använda den bara för att man har den.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 15 Aug 2008 17:42

Hade aldrig nån broms, men tog det jävligt piano första tiden. Min rekommendation är att inte cykla över förmåga, samt träna så att man enkelt kan både skidda och skippa ambidextriöst.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 15 Aug 2008 17:44

Nej. Nu däremot håller jag på att leta reda på broms till en av cyklarna.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 15 Aug 2008 17:58

Vad som rekommenderas ... alltså, det är väl egentligen bara rada upp för- och nackdelar och sedan tänka vad som är viktigt för dig:

Fördelar:
- Du kan bromsa på ganska kort sträcka.
- Du kan bromsa även om kedjan hoppar.
- Du kan enkelt fartjustera i t.ex. nedförsbacke.
- Du blir (mer) laglig.

Nackdelar:
- Det ser fult ut med broms.
- Den väger och tar vind.
- Det kanske tar längre tid för dig att lära dig kontrollera cykeln med benen, eftersom man lätt blir "bekväm" med broms.
- Det är en teknisk detalj som kan strula.

Jag säger inte att det finns något fel eller rätt med ovanstående. Alla värderar punkterna olika och jag moraliserar inte utan radar bara upp vad jag kommer på just nu. Själv har jag en frambroms och tycker väl att det är en bra säkerhet, framförallt eftersom jag fortfarande är nybörjare på fastnav. Faktum är att jag sällan använder den. Oftast använder jag den när det är backar som jag vill hålla en jämn hastighet nedför. Ful är den och förstör den estetiska helheten, men om jag hade haft en snyggare broms hade det inte stört särskilt mycket.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 15 Aug 2008 18:01

Frambroms på första fixien. Efter ett tummen-mitt-i-handen-meck fick jag dämparolja över hela fälgen och blev tvungen att lära mig bromsa utan. De fyra senare cyklarna har aldrig haft handbroms. Börja för allt i världen med handbroms(ar) eller öva utan på otrafikerade ställen. Det svåra är inte att stanna utan handbromsar utan att stanna oplanerat.

hejdå

Post by hejdå » 15 Aug 2008 18:05

johndoe wrote:jag kör med broms fortfarande!....men jag anses ju vara fake enligt vissa här, så du ska väl eg inte lyssna på mig...haha
använder den sällan, men känns ändå tryggt att ha den där....
Nu har jag missat typ tre dagar av forum, men är du fake? det har jag då aldrig uppfatatt och jag hänger JÄVLIGT mycket på det här forumet. Jag har väl mer uppfattat dig som lite nervös men jävligt real som kör på det du känner för.

Jag började med broms, fick en kvaddad cykel och en tur till riket med bromsen på. Valde att kasera den efter den upplevelsen! Broms eller ingen broms spelar roll boll, retardhojjen ska få bakbroms kan vara klokt att kunna fartjustera i grusiga nedförsbackar utan att framhjulet sticker. Fincykeln får vara utan* extern broms, har inget behov för det så varför använda?

edit: tack läs och skrivsvårigheter för att jag glömmer ord ibland
Last edited by hejdå on 16 Aug 2008 14:22, edited 1 time in total.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 15 Aug 2008 18:09

Jupp! Och jag lovar att det ser fånigare att stanna och gå med sin handbromslösa fixie nerför en backe än att använda en broms för att cykla nerför och kunna stanna när det behövs. Och visst man kan cykla långsamt men det är roligare att cykla fort! ^_^

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 15 Aug 2008 18:24

Jag hadde frambromsen på i några timmar innan den åkte av. Och jag kan tycka att det ser lite snygt ut med frambroms på vissa cyklar.

Känns som att det finns 2 skolor för hur man ska lära köra fast nav.
En säger typ kör med frambroms första året, och den andra säger kör inte med frambroms på en fixie det är livsfarligt.

Jag trodde på den senare mäst antar jag för att jag sätt Padal presis innan jag började cykla.

Oh may it pleas the cort: Tycker inte att det är fel med eller utan broms, whatever floats your boat liksom (slut brask lap) :lol:

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 15 Aug 2008 18:28

Jag är fortfarande nybörjare och kör med frambroms (som jag försöker använda så lite som möjligt). Men jag kommer nog ändå behålla den "sen" som en säkerhet. Och så kör jag med hjälm också för jag tycker inte det verkar lika kul att skidda med rullstol.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 15 Aug 2008 18:37

alltmojligt wrote:Jag är fortfarande nybörjare och kör med frambroms (som jag försöker använda så lite som möjligt). Men jag kommer nog ändå behålla den "sen" som en säkerhet. Och så kör jag med hjälm också för jag tycker inte det verkar lika kul att skidda med rullstol.
Hjälm jag har ångest för att jag inte kör med det varje gång jag ska sova. Om dom bara kunde göra en som är snygg så skulle man ju ha en dir!

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 15 Aug 2008 18:48

Seb wrote:
alltmojligt wrote:Jag är fortfarande nybörjare och kör med frambroms (som jag försöker använda så lite som möjligt). Men jag kommer nog ändå behålla den "sen" som en säkerhet. Och så kör jag med hjälm också för jag tycker inte det verkar lika kul att skidda med rullstol.
Hjälm jag har ångest för att jag inte kör med det varje gång jag ska sova. Om dom bara kunde göra en som är snygg så skulle man ju ha en dir!
Finns ju massa snygga!

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 15 Aug 2008 18:58

eftersom du frågar antar jag att du inte är helt säker utan broms så sätt på en.

det finns somliga som påstår att man inte lär sig cykla fixt om man har frambroms men de har bevisligen fel.

jag har slängt på min igen precis. mest för att slippa farbror blå samt försäkringsstrul vid olycka. sen om jag använder den är en annan sak.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 15 Aug 2008 19:04

Hmm ja. Är det inte så att om man råkar köra in i t.ex. en fotgängare och snuten kommer så råkar man väl rätt illa ut om man inte har laglig broms? Typ att fotgängaren kan skylla på det.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 15 Aug 2008 19:11

alltmojligt wrote:Hmm ja. Är det inte så att om man råkar köra in i t.ex. en fotgängare och snuten kommer så råkar man väl rätt illa ut om man inte har laglig broms? Typ att fotgängaren kan skylla på det.
Tror att det är som med cykel vs bil i en krok med cykel vs fotgängare. alltså det är alltidtyp cykelns fel. Efter som man är mer utsat som fotgängare.

så om du brakar in i en fot gängare s är det kört hur du än vänder och vrider på det

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 15 Aug 2008 19:34

Jag har aldrig kört broms. Har ingenting som talar för bromslöst, men det har funkat för mig. Uppsala är platt och trafiken är rätt lugn. Ställde lite högre krav på att få kontroll i början och jag jobbar fortfarande på koll i alla lägen, men det tar sig.

Jag må vara dum i huvudet, men jag diggar skarpt att bränna på hårt utan att ha den där sjuka bromskraften och kontrollen som jag har på skogscykeln med skrivbromsar. Jag skulle inte rekommendera någon att köra utan broms. Som att säga åt någon att skita i hjälmen liksom.. finns liksom inga argument mot...

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Post by 0range » 15 Aug 2008 21:48

Jag kör med broms och kommer inte att plocka bort den. Den är väldigt nödvändig för att orka med långturerna på 10-15mil i backig terräng.
I stan använder jag knappt bromsen så nästa hoj som är tänkt att bli en caféfixie blir bromslös.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 15 Aug 2008 22:14

min café fixie e bromslös min damp-trampare e frambromsad vilket e nice eftersom den har ganska tjock utväxling.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 15 Aug 2008 22:25

Jag kör med frambroms och använder den hyggligt flitigt. Man slipper slita ut bakdäcket, kan bromsa lite mer kontrollerat och när man är över 30 så behöver man inte vara så tuff. (Sen är jag ju ganska tuff ändå.)

Post Reply