Körde ni med frambroms i början?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 16 Aug 2008 08:51

Började med broms , tog sedan bort den mest för att vara tuff och att den verkligen inte satt bra på mitt styre.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 16 Aug 2008 13:52

En vecka med broms men ingen progression så jag tog av den för att bli tvungen att lära mig bromsa på andra sätt, så var den ful också.

Nu mera gillar jag känslan av att man inte har en nödbroms när man kommer i fullt ös lite av grejen för mig. Kör ju i stan mest dock, skulle jag ha en tungtrampad lv räser skulle jag nog köra med frambroms.

hejdå

Post by hejdå » 16 Aug 2008 14:28

mistahpistapista wrote:En vecka med broms men ingen progression så jag tog av den för att bli tvungen att lära mig bromsa på andra sätt, så var den ful också.

Nu mera gillar jag känslan av att man inte har en nödbroms när man kommer i fullt ös lite av grejen för mig. Kör ju i stan mest dock, skulle jag ha en tungtrampad lv räser skulle jag nog köra med frambroms.
En broms är ju mer välbehövlig i stan än på landsvägen. Risken att du brötar in i en älg på landsvägen är otroligt mycket lägre än att du får en dörr i framhjulet, ett rödljus du glömde att titta på, en bil/buss/moppe/mc/minibuss/lastbil/fotgängare som spontant bestämmer sig för att bryta din färdriktning osv. Men som jag sa innan, spela roll boll. Har aldrig kännt ett behov av extern broms innan, kommer nog inte göra det heller. Hjälm å andra sidan är i mitt tycke ett måste, att köra utan hjälm är idiotiskt. Om man inte vill köra med hjälm av estetiska skäl så frågar jag mig, hur estetisk tilltalande är man när man ligger förlamad från halsen och neråt med en luftslang stickandes ut ur halsen. På med hjälm nu!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 16 Aug 2008 15:19

SimonBusk wrote:En broms är ju mer välbehövlig i stan än på landsvägen. Risken att du brötar in i en älg på landsvägen är otroligt mycket lägre än att du får en dörr i framhjulet, ett rödljus du glömde att titta på, en bil/buss/moppe/mc/minibuss/lastbil/fotgängare som spontant bestämmer sig för att bryta din färdriktning osv. Men som jag sa innan, spela roll boll. Har aldrig kännt ett behov av extern broms innan, kommer nog inte göra det heller. Hjälm å andra sidan är i mitt tycke ett måste, att köra utan hjälm är idiotiskt. Om man inte vill köra med hjälm av estetiska skäl så frågar jag mig, hur estetisk tilltalande är man när man ligger förlamad från halsen och neråt med en luftslang stickandes ut ur halsen. På med hjälm nu!
Förlåt Simon. Jag beställde en igår, efter mycket letande. Snygg var den inte, men den passade mitt huvud.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 16 Aug 2008 16:17

SimonBusk wrote:
mistahpistapista wrote:En vecka med broms men ingen progression så jag tog av den för att bli tvungen att lära mig bromsa på andra sätt, så var den ful också.

Nu mera gillar jag känslan av att man inte har en nödbroms när man kommer i fullt ös lite av grejen för mig. Kör ju i stan mest dock, skulle jag ha en tungtrampad lv räser skulle jag nog köra med frambroms.
En broms är ju mer välbehövlig i stan än på landsvägen. Risken att du brötar in i en älg på landsvägen är otroligt mycket lägre än att du får en dörr i framhjulet, ett rödljus du glömde att titta på, en bil/buss/moppe/mc/minibuss/lastbil/fotgängare som spontant bestämmer sig för att bryta din färdriktning osv. Men som jag sa innan, spela roll boll. Har aldrig kännt ett behov av extern broms innan, kommer nog inte göra det heller. Hjälm å andra sidan är i mitt tycke ett måste, att köra utan hjälm är idiotiskt. Om man inte vill köra med hjälm av estetiska skäl så frågar jag mig, hur estetisk tilltalande är man när man ligger förlamad från halsen och neråt med en luftslang stickandes ut ur halsen. På med hjälm nu!
Har börjat köra med riktigt bra vaderade hörlurar, räcker det,
hör jag inte trafiken finns den inte O.o.

Men i saningens namn så har jag ju presis köppt fram och baklykta för kvälls körningen så jag känner mig lite duktig, men ska nog få ärslet ur vagnen och köppa mig en hjälm, nån som vet vart man börjar?

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 16 Aug 2008 16:21

Jag körde med frambroms på min första fixie. Hade kvar den ett tag men kom sedan på att jag inte hade någon anledning att ha kvar den, använde den aldig..
Bromsa kan man göra i alla fall fast kedjan hoppar. Sätt foten på bakdäcket. Funkar för mig i alla fall efter lite träning =)
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 16 Aug 2008 16:45

hade frambroms på min förra, har inte satt på någon på den nuvarande då jag inte velat paja färgen på fälgarna..
Kommer nog fixa en liten broms när jag har kirrat nya hjul. Får se om den sätts på också..
Hjälm är grejen, även om jag är dum och fuskar med den ibland. Musik i öronen är stort no-no, aldrig i trafiken.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 16 Aug 2008 16:51

Shit, jag måste bli bättre på att använda krukan. Jag fuskar hela tiden. Skulle aldrig ta ut skogscykeln utan den, men i stan far jag omkring ändå.

Detta är en fin moraltråd. När alla kör med hjälm så går vi över till reflexer, lysen och ringklocka. Grymt. Skärpning pojkar och flickor!
Image Image Image Image

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 16 Aug 2008 18:48

pean wrote:Shit, jag måste bli bättre på att använda krukan. Jag fuskar hela tiden. Skulle aldrig ta ut skogscykeln utan den, men i stan far jag omkring ändå.

Detta är en fin moraltråd. När alla kör med hjälm så går vi över till reflexer, lysen och ringklocka. Grymt. Skärpning pojkar och flickor!
ringklocka pfft, ibland önskar man att man hade en gasdriven huligan tuta
"Just put put dildos on your handelbars and get it done with"

"does these handle bars make my butt look big"

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 16 Aug 2008 20:42

Jag kör med frambroms. Tycker att det känns bra och ser hellt o.k. snyggt ut i den kombinationen jag har (och många andra jag sett).

Hjälm där emot... köpte en på Amazon, jättefin, men fel storlek (suck, någon som behöver en liten och snygg mattvit Giro Hex). Hittade en gammal street-hjälm och körde på den några vecka, men nu tycker jag att det känns lite tråkigt - inte längre som en förlängning av gång/personlig transport/anledning att inte ha körkort som jag ser det som annars. Men slang i halsen, jag vet inte...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 21 Aug 2008 19:05

Seb wrote:Hjälm jag har ångest för att jag inte kör med det varje gång jag ska sova. Om dom bara kunde göra en som är snygg så skulle man ju ha en dir!
http://capdesign.idg.se/2.990/1.175221
Cogs 'n Kegs

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 21 Aug 2008 20:12

Bubblan wrote:
Seb wrote:Hjälm jag har ångest för att jag inte kör med det varje gång jag ska sova. Om dom bara kunde göra en som är snygg så skulle man ju ha en dir!
http://capdesign.idg.se/2.990/1.175221
Såg också dom härom veckan. Men man skulle gärna vilja prova innan. Det måste se lite skumt ut med kepsen utanpå istället för innanför. Men tanken är i alla fall mer än god.

hejdå

Post by hejdå » 21 Aug 2008 23:40

andy wrote:
Bubblan wrote:
Seb wrote:Hjälm jag har ångest för att jag inte kör med det varje gång jag ska sova. Om dom bara kunde göra en som är snygg så skulle man ju ha en dir!
http://capdesign.idg.se/2.990/1.175221
Såg också dom härom veckan. Men man skulle gärna vilja prova innan. Det måste se lite skumt ut med kepsen utanpå istället för innanför. Men tanken är i alla fall mer än god.
Men varfan, jag cyklar ju runt med en sån hjälm nuförtiden! Känner mig ju nästan mobbad här, jag får starta nytt forum med Älgen istället!

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 22 Aug 2008 00:00

Jag har aldrig cyklat med Broms. Jag har inte cyklat med någon från detta forum.

Vem är Broms? jag trodde det var en OS-medalj.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 22 Aug 2008 07:55

vigorelli wrote:Jag har aldrig cyklat med Broms. Jag har inte cyklat med någon från detta forum.

Vem är Broms? jag trodde det var en OS-medalj.
Broms är son till Her Frambroms och Fru Bakbroms.

Post Reply